گیاهان موثر در تقویت حافظه
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

حواس پرتی، مشکل در یادگیری، از یاد بردن خاطره‌ها و نام نزدیکان، مشکل در به یاد آوری کلمات و… همگی مشکلات ناشی از ضعف حافظه و تمرکز هستند. این مشکلات اگر تا سنین بالا ادامه پیدا کند، به بیماری‌های جدی مانند آلزایمر تبدیل می‌شود. از آنجا که این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین افراد ۶۰ سال به بالا در جامعه‌ی ما محسوب می‌شود، بهتر است بیشتر حواسمان به تقویت حافظه و آلزایمر باشد.

براساس آماری که به تازگی توسط وزارت بهداشت کشور منتشر شده، از هر ۸ ایرانی بالای ۶۰ سال یک نفر به زوال عقل دچار است. این آمار شکه کننده باعث شد تا در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب به سراغ بررسی گیاهان مؤثر در تقویت حافظه برویم. اضافه کردن این گیاهان به برنامه غذایی روزانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از آلزایمر است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این گیاهان مقوی حافظه آشنا شویم.

تقویت حافظه با گیاهان دارویی چطور ممکن است؟

بسیاری از ما به محض اینکه متوجه مشکلی در حافظه، تمرکز یا یادگیری خود یا فرزندانمان می‌شویم، به دنبال بهترین قرص تقویت حافظه می‌گردیم؛ غافل از اینکه طبیعت برای هر مشکل ما راه حلی دارد که اگر از آن‌ها مطلع باشیم، ممکن است هیچوقت دچار مشکلات جدی از جمله ضعف حافظه، یا بدتر از آن، آلزایمر نشویم. این راه حل‌ چیزی جز گیاهان مؤثر در تقویت حافظه نیست.

تقویت حافظه با گیاهان دارویی
تقویت حافظه با گیاهان دارویی ساده‌ترین راه پیشگیری از آلزایمر است.

تاکنون گیاهان دارویی زیادی در طبیعت کشف شده‌اند و با آزمایش‌های مختلف نیز خواص آن‌ها برای بدن به اثبات رسیدن است. استفاده از خواص این گیاهان دارویی برای تقویت حافظه می‌تواند ریسک ابتلا به مشکلات درک و شناخت در سنین بالا و ابتلا به بیماری‌هایی از جمله زوال عقل را کاهش دهد.

این گیاهان سرشار از ترکیبات مقوی و مغذی برای سلول‌های مغز و سیستم عصبی هستند و با حفاظت از آن‌ها نمی‌گذارند سهل انگاری‌های ما روی سلول‌های خاکستری ما اثرگذار باشد. در ادامه می‌خواهیم بیشتر با خواص و کاربردهای این گیاهان مؤثر برای تقویت حافظه آشنا شویم.

این گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر معجزه می‌کنند

اگر تا به حال به مطب متخصصین مغز و اعصاب رفته باشید یا حتی در محافل خود بحث حافظه را پیش کشیده باشید، احتمالاً این سؤال را زیاد شنیده یا پرسیده‌اید که برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ با توجه به اینکه در سال‌های اخیر آمار ابتلا به بیماری زوال عقل در افراد بالای ۶۰ سال بسیار بالا رفته، طبیعی است که بیشتر ما از سنین جوانی به فکر تقویت حافظه‌ی خود باشیم.

همانطور که از زبان بسیاری از متخصصان هم شنیده‌اید، تغذیه سالم بهترین راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر است. ما می‌توانیم با اضافه کردن گیاهان دارویی موثر برای افزایش تمرکز و حافظه به برنامه‌ی غذایی روزانه‌مان، به راحتی و با کمترین هزینه به عملکرد بهتر مغز و حافظه‌ی خود کمک کنیم. این گیاهانی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، جزو بهترین گیاهان موثر در تقویت حافظه و تمرکز محسوب می‌شوند.

کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان

کندر همیشه برای مادربزرگ‌ها و مادرها یکی از محبوب‌ترین راه‌های تقویت حافظه با گیاهان دارویی محسوب می‌شده است. به همین دلیل اکثر ما از دوران کودکی با این گیاه و خواص آن آشنایی داریم. این آشنایی باعث شده شربت کندر برای کودکان به یکی از محصولات پرکاربرد مادرها برای تقویت حافظه کودکان تبدیل شود.

مخرب‌ترین عامل برای مغز که عملکرد سلول‌های خاکستری و اعصاب را دچار اختلال می‌کند، التهاب و استرس است. التهاب و گسترش آن در مغز باعث پیش روی آلزایمر، ضعف حافظه و کندی در یادگیری می‌شود. از طرفی استرس اکسیداتیو نیز واکنشی است که در پی تجمع رادیکال‌های آزاد در مغز ایجاد شده و سلول‌های این ناحیه را تخریب می‌کند.

قویترین گیاه تقویت حافظه و تمرکز
کندر برای تقویت حافظه برای درس خواندن بسیار موثر است.

خوشبختانه کندر برای هر دو عوامل مخرب مغز راه حلی دارد. این گیاه شرسار از آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب‌های طبیعی است. بازولیک اسید و آنتی کولین استراز دو تا از معروف‌ترین آن‌ها است که هم التهاب و هم استرس اکسیداتیو را در مغز مهار می‌کند. همچنین این گیاه دارویی با افزایش استیل کولین در مغز، سلول‌های خاکستری را وادار به فعالیت کرده و از پیشرفت آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

زنجبیل؛ گیاه مؤثر در جلوگیری از آلزایمر

همانطور که گفتیم، آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در حفاظت از سلول‌های مغز و کاهش التهاب در این ناحیه دارند. از این رو مصرف زنجبیل نیز یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه با گیاهان دارویی محسوب می‌شود؛ زیرا این گیاه ماده‌ای به نام جینجرول در عصاره‌ی خود دارد که منبع غنی از آنتی اکسیدان های مفید، از جمله ویتامین E، A و فسفر برای مغز است.

گیاهان موثر برای تقویت حافظه
زنجیل جلوی پیشرفت آلزایمر را می‌گیرد و باعث تقویت حافظه‌ می‌شود.

افزایش سن، تغذیه ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، نداشتن فعالیت ذهنی و فکری و… همگی باعث از کار افتادن و مرگ سلول‌های خاکستری ما می‌شود. این عامل هم خود باعث پیشرفت آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. مهم‌ترین اثر زنجبیل برای تقویت حافظه و تمرکز، افزایش متابولیسم سلول‌های خاکستری، فعال نگهداشتن و حفظ چرخه‌ی زندگی آن‌ها است. جینجرول با افزایش استیل کولین، دوپامین، سروتونین و اپی نفرین در مغز این سلول‌ها را به فعالیت تحریک می‌کند.

زنجبیل را می‌توانید به عنوان ادویه، به صورت دمنوش یا حتی به صورت قرص مصرف کنید. شرکت‌های دارویی، با ترکیب گیاهان مؤثر برای تقویت حافظه و تمرکز، محصولاتی پرکاربرد و اثربخش تولید کرده‌اند؛ تا در زندگی پر مشغله‌ی امروزی، ما راحت‌تر از خواص این گیاهان بهره مند شویم. قرص ممورال یکی از انواع داروی گیاهی مقوی حافظه است که توسط شرکت معتبر گل دارو تهیه شده و عصاره‌ی زنجبیل و کندر را باهم در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر به دنبال داروی گیاهی مؤثر برای تقویت حافظه برای درس خواندن یا هر فعالیت دیگری هستید، این قرص می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

سعد کوفی؛ قویترین داروی گیاهی برای افزایش حافظه و تمرکز

یکی از موثرترین گیاهان برای تقویت حافظه در طبیعت سعد کوفی است. این گیاه، که با نام جگن هم شناخته می‌شود، منبع غنی‌ای از اسیدهای چرب غیر اشباع را درون خود جای داده است. این ترکیبات که بیشتر ما آن‌ها را با نام‌های امگا ۳ و امگا ۶ می‌شناسیم برای تغذیه‌ی سلول‌های مغز و عملکرد طبیعی آن‌ها ضروری هستند. به همین دلیل در لیست ریزمغذی‌های حیاتی برای بدن قرار می‌گیرند.

بهترین گیاه برای تقویت حافظه
سعد کوفی برای تغذیه بهتر سلول‌های مغز و افزایش حافظه موثر است.

اسیدهای چرب موجود در سعید کوفی، علاوه بر تأمین انرژی برای فعالیت صحیح سلول‌های مغز، با خاصیت آنتی اکسیدان خود، از آن‌ها حفاظت هم می‌کند. یعنی این گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز و جلوگیری از آلزایمر بسیار مفید و مؤثر است.

زعفران؛ مؤثر برای کاهش استرس و افزایش حافظه

همه‌ی ما زعفران را به گیاه شادی آور می‌شناسیم. این گیاه برای تقویت اعصاب و کاهش استرس در مغز بسیار اثربخش است. زغفران با کاهش تحریکات مغزی، از ایجاد استرس اکسیداتیو در مغز و آسیب رسیدن به سلول‌های خاکستری جلوگیری می‌کند. بسیاری از کارشناسان طب سنتی معتقدند، پودر سعی کوفی همراه با زعفران، یک معجون قوی برای تقویت حافظه می‌سازد که یک دوره‌ی ۴۰ روزه از آن برای کاهش حواس پرتی و افزایش حافظه معجزه می‌کند.

جینسینگ؛ گیاهی فوق العاده برای تقویت حافظه

جینسینگ انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جینسینگ قرمز کره‌ای، جینسینگ هندی، جینسینگ آمریکایی و… اشاره کرد. هرچند برخی از کاربردهای انواع جینسینگ متفاوت است؛ اما همه‌ی آن‌ها برای تقویت حافظه و تمرکز موثرند.

یکی از ترکیباتی که وجود آن در مغز باعث تخریب سلول‌های خاکستری و ایجاد اختلال در عملکرد اعصاب می‌شود، بتا آمیلوئیدها است. این ترکیبات پلاک‌هایی را در مغز ایجاد می‌کنند که باعث ضعف عملکرد شناختی و حافظه می‌شود.

بهترین گیاه برای تقویت حافظه
جینسینگ حاوی آنتی اکسیدان های قوی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر است.

گیاه جینسینگ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در تجزیه و نابودی بتا آمیلوئیدها نقش دارند. نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده نشان می‌دهد که جینسینگ هندی در روند احیا و بازسازی سلول‌های عصبی و سیناپس‌های آسیب دیده مؤثر است. همچنین این گیاه با افزایش استیل کولین در مغز تاثیری مشابه کندر روی حافظه دارد.

برای بهره بردن از خواص جینسینگ می‌توان آن را به صورت دم کرده، جوشانده، دمنوش یا پودر مصرف کرد. اگر تهیه دمنوش و جوشانده یا استفاده از پودر گیاه برایتان سخت است، می‌توانید از کپسول جین سین گل دارو استفاده کنید. این محصول یک قرص جینسینگ ایرانی است که همه‌ی خواص این گیاه را یکجا در اختیار ما می‌گذارد و برای تقویت حافظه و تمرکز نیز بسیار اثربخش است.

زردچوبه؛ قویترین گیاه تقویت حافظه

زردچوبه بخاطر حضور ماده‌ی مؤثره کورکومین در عصاره‌اش قویترین گیاه تقویت حافظه نام گرفته است. کورکومین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب بسیار قوی است که اثرات آن برای تقویت حافظه در چند آزمایش بالینی هم به اثبات رسیده. طبق نتیجه‌ی یکی از این آزمایش‌ها، مصرف ۵۰ میلی گرم از کورکومین در یک دوره‌ی درمانی می‌تواند باعث تقویت توانایی نگهداری اطلاعات در حافظه، بهبود یادگیری و بهبود حافظه فضایی کوتاه مدت شود.

گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
کورکومین زردچوبه باعث تقویت حافظه و بهبود آلزایمر می‌شود.

کورکومین موجود در زردچوبه نه تنها برای بهبود آلزایمر و جلوگیری از پیشرفت آن، بلکه در بهبود افسردگی و اثرات آن روی سلول‌های مغز نیز نقش دارد.

جینکوبیلوبا؛ بهترین گیاه برای حافظه بلند مدت

این گیاه برای تقویت حافظه معجزه می‌کند! جینکو یا همان جینکوبیلوبا مجموعه‌ای از آنتی اکسیدان های قدرتمند را در عصاره‌ی خود دارد که برای پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از پیشرفت آن بسیار موثرند. آنتی اکسیدان هایی از جمله آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، فلانونوئیدها، ترپنوئیدها، فنول ها و اسیدهای آلی، همگی خاصیت ضد التهابی نیز دارند. در نتیجه می‌توانند التهاب ایجاد شده در مغز را از بین برده و از بروز استرس اکسیداتیو و تخریب سلول‌های خاکستری مغز جلوگیری کنند.

اثر دیگر جینکوبیلوبا برای تقویت حافظه و بهبود آلزایمر، افزایش گردش خون در مغز و تغذیه‌ی بهتر سلول‌های خاکستری است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه مقوی حافظه، جریان خون را به سمت مغز افزایش می‌دهند و با تأمین مواد مغذی برای سلول‌های مغز، جلوی دژنراسیون یا مرگ آن‌ها را می‌گیرند.

اگر دسترسی به جینکوبیلوبا برایتان سخت است، می‌توانید از قرص آن استفاده کنید. شرکت اهورا دارو با استخراج عصاره‌ی این گیاه ارزشمند، قرص جینکورا را تهیه کرده تا دسترسی به آن ساده‌تر شود. قرص جینکوبیلوبا نه تنها برای افزایش قدرت حافظه و تمرکز، بلکه برای رفع گیجی و عدم تعادل در حرکت و بهبود وزوز گوش نیز اثربخش است.

مریم گلی برای جلوگیری از آلزایمر

یکی دیگر از عوامل پیشروی آلزایمر در مغز، از بین رفتن ارتباط بین سلول‌های مغز است. در واقع با افزایش سن و کاهش فعالیت اعصاب، یکسری آنزیم‌های مخرب، مسئول از بین بردن ارتباط بین سلول‌های مغز و کاهش انتقال دهنده‌های عصبی می‌شوند.

مواد فعالی از جمله سینئول و تیون در گیاه مریم گلی جلوی تخریب این آنزیم‌ها را گرفته و نمی‌گذارد ارتباط بین سلول‌های مغز از بین برود. همچنین آنتی اکسیدان هایی از جمله فلاون ها، نیاسین (ویتامین B3) و اولئیک اسید نیز در برگ مریم گلی وجود دارند که از سلول‌های مغز و انتقال دهنده‌های عصبی بین آن‌ها حفاظت می‌کنند. این ترکیبات در کنار هم برای مقابله با آلزایمر نیز اثر شگفت انگیزی دارند.

آویشن و جعفری برای تقویت حافظه و یادگیری

اگر در بین سبزیجات به دنبال گیاهان مؤثر برای تقویت حافظه هستید، آویشن و جعفری بهترین آن‌ها محسوب می‌شوند. بیشتر ما از این دو گیاه یا به عنوان ادویه و طعم دهنده یا به صورت سبزی خوردن استفاده می‌کنیم.

بهترین گیاهان برای تقویت حافظه
ترکیب جعفری و آویشن برای مقابله با آلزایمر بسیار موثر است.

 جعفری و آویشن هردو یک نوع آنتی اکسیدان قوی از نوع فلاونوئیدها دارند که باعث افزایش تولید نورون‌های عصبی می شوند و ارتباط بین سلول‌های خاکستری را افزایش می‌دهند. اپی ژنین همان آنتی اکسیدان قوی و مؤثر این دو گیاه است که علاوه بر افزایش ارتباط بین سلول‌های مغز، از آن‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کند.

همچنین آویشن حاوی ترکیبی به نام تیمول است که سیستم عصبی مرکزی را به فعالیت بیشتر تحریک می‌کند و از مرگ سلول‌های این بخش و پیشروی آلزایمر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل هم ترکیب آویشن و جعفری به عنوان یک داروی گیاهی تقویت حافظه شناخته می‌شود.

دارچین؛ مؤثر برای تقویت تمرکز و حافظه

دارچین ریزمغذی‌هایی از جمله آهن، کلسیم، منگنز و فیبر را در خود دارد که به تغذیه و خون رسانی بهتر به سلول‌های مغز کمک می‌کنند. علاوه بر این ماده‌ی کومارین موجود در این ادویه خوش عطر و بو، خاصیت آنتی اکسیدان داشته و از تخریب سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند. همچنین دارچین با افزایش میزان دوپامین، التهاب در سلول‌های مغز را کاهش می‌دهد و پیشرفت آلزایمر را کندتر می‌کند.

گیاه تقویت حافظه
دارچین برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه اثر دارد.

اگر شما هم مثل من به دارچین علاقه دارید، می‌توانید از پودر یا چوب دارچین در تهیه دمنوش ها و چای یا به عنوان ادویه در غذا و دسر از آن استفاده کنید. با این کارهای ساده از خواص این گیاه برای تقویت حافظه بهره مند شوید.

رزماری؛ گیاه مؤثر در تقویت حافظه

رزماری نیز به عنوان یکی از بهترین گیاهان مؤثر در تقویت حافظه، باعث تقویت عملکرد شناختی و افزایش قدرت مغز در نگهداری اطلاعات می‌شود. اسید رزمارینیک و اسید کارنوزیک دو ماده‌ی مؤثر رزماری هستند که باعث افزایش استیل کولین در مغز شده و ارتباط بین سلول‌های خاکستری مغز را افزایش می‌دهند.

یکی از مطالعات درباره رزماری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، نشان می‌دهد که روغن رزماری برای افزایش دقت و تمرکز، افزایش سرعت پردازش اطلاعات و محافظت از مغز در برابر بیماری آلزایمر می‌تواند مؤثر باشد.

پس برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر کافی است با برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی رزماری برای خود یک دمنوش تهیه کنید و آن را نوش جان کنید.

معجون فوق العاده برای تقویت حافظه در طب سنتی

همه‌ی گیاهانی که تا اینجا معرفی کردیم، به تنهایی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزیمر بسیار موثرند؛ اما هنگامی که باهم ترکیب شوند، یک معجون قوی برای تقویت حافظه ایجاد می‌کنند. در طب سنتی دستورهای ترکیبی مختلفی برای ترکیب این گیاهان مؤثر برای تقویت حافظه وجود دارد. برخی از شرکت‌های دارویی با استفاده از این دستورها، داروهای گیاهی افزایش تمرکز و حافظه را تولید کرده‌اند. این داروها خواص چند گیاه را یکجا در اختیار ما می‌گذارند.

قرص زنجبیل باریج یا آلزاستاپ یکی از این داروها است که ترکیب زنجبیل، سعد کوفی و کندر در آن دیده می‌شود. شرکت باریج اسانس با مخلوط کردن سه گیاه قدرتمند برای تقویت عملکرد مغز، یک محصول اثربخش و پرخاصیت تولید کرده که به یک معجون فوق العاده برای تقویت حافظه تبدیل شده است.

گیاهان دارویی برای تقویت حافظه موثرند

اگر این متن را کامل بخوانید، متوجه اثرات معجزه آسا و واقعی گیاهان موثر در تقویت حافظه می شوید. در این متن ما با نحوه‌ی اثرگذاری این گیاهان دارویی روی افزایش حافظه و جلوگیری از آلزایمر آشنا شدیم. حال کافی است این گیاهان را به روتین غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنیم تا در سنین بالا دچار مشکلاتی مانند حواس پرتی، ضعف حافظه یا زوال عقل نشویم.

اگر می‌خواهید داروهای گیاهی مؤثر برای تقویت حافظه را که در این متن معرفی کردیم، برای خود تهیه کنید، کافی است وارد اپلیکیشن خرید آنلاین دارو مفیدطب شوید. در مفیدطب از بین معتبرترین برندهای قرص گیاهی تقویت حافظه می‌توانید بهترین راه برای خود انتخاب کنید و آن را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید.

اگر تجربه استفاده از گیاهان مؤثر برای تقویت حافظه را دارید، نظر خود درباره آن‌ها را برای ما بنویسید. همچنین می‌توانید سؤالات خود درباره محصولات تقویت حافظه یا گیاهان دارویی معرفی شده را نیز از ما بپرسید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع