بهترین قرص برای سرفه خشک در میان داروهای گیاهی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سرفه خشک یکی از رایج‌ترین علائم بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا و سیاه سرفه است. این نوع سرفه در مقایسه با سرفه‌های مرطوب و خلط دار آزاردهنده‌تر هستند. این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی روش‌های درمان سرفه خشک در طب سنتی و مدرن و معرفی بهترین قرص برای سرفه خشک اختصاص دارد. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات کاملی درمورد این علامت بیماری‌های تنفسی که برای همه اتفاق می‌افتد، کسب کنید.

سرفه خشک چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های درمان و بررسی بهترین قرص برای سرفه خشک برویم، بهتر است ببینیم سرفه خشک چیست و در چه مواردی پیش می‌آید. زمانی که با سرفه کردن هیچ خلطی از گلو خارج نشود و فقط خشکی، درد و التهاب گلو احساس شود، سرفه‌ها خشک هستند. سرفه خشک معمولا با خارش گلو نیز همراه است. همچنین احتمال دارد گرفتگی صدا را نیز با این نوع از سرفه‌ها تجربه کنید.

این سرفه‌ها در هر گروه سنی ممکن است رخ بدهند. در فصول سرد سال به دلیل تنفس هوای خشک، گلو بیشتر تحریک شده و بهبودی سرفه‌های خشک زمان بیشتری می‌گیرد. طولانی شدن سرفه‌های خشک به شش‌ها و سایر بخش‌های سیستم تنفسی آسیب زده و عملکرد کل بدن حتی سیستم ایمنی را با مشکل مواجه می‌کند. از همین رو بهتر است هر چه زودتر به دنبال درمان این سرفه‌ها باشید.

سرفه خشک نشانه چست؟

در اصطلاح پزشکی به سرفه خشک (dry cough)، سرفه غیر مولد نیز گفته می‌شود. چرا که بر خلاف سرفه مولد و مرطوب، این نوع سرفه‌ها نمی‌تواند باعث خروج ترشحات مخاط یا همان خلط از ریه‌ها یا مجاری بینی شود. همانطور که گفتیم سرفه خشک معمولا بعد از بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، سیاه سرفه، کرونا و آنفولانزا ایجاد می‌شوند. این نوع سرفه‌ها در بیماران مبتلا به آلرژی، آسم و رفلاکس اسید معده به مری طبیعی هستند.

همچنین کسانی که به مدت طولانی در معرض سموم محیطی مانند دود سیگار قرار بگیرند، نیز معمولا سرفه خشک را تجربه می‌کنند. در برخی موارد، بیمارانی که از داروهای مهارکننده استفاده می‌کنند، نیز ممکن است دچار سرفه خشک مزمن شوند.

درمان سریع سرفه خشک

تا اینجا با سرفه خشک و عوامل ایجادکننده آن آشنا شدیم. حال بررسی می‌کنیم که درمان سریع سرفه خشک چطور است و بهترین قرص برای سرفه خشک چیست. زمانی که به دلیل سرفه خشک به پزشک مراجعه کنید، ممکن است بر اساس شرایط شما داروهای ضد احتقان، انواع قرص ضد سرفه، شربت خلط آور و یا داروهای استنشاقی در قالب اسپری برای شما تجویز شود.

ضد احتقان‌ها به کاهش گرفتگی بینی و سینوس‌ها کمک می‌کنند. زمانی که یک ویروس مانند سرماخوردگی وارد بدن شود، مخاط بینی متورم شده و مانع عبور هوا می‌شود. داروهای ضد احتقان با منقبض کردن رگ‌های خونی در بینی، باعث کاهش جریان خون و التهاب در بافت متورم می‌شوند. از همین رو تنفس را راحت‌تر کرده و به کاهش آبریزش بینی نیز کمک می‌کنند.

داروهای ضد سرفه که احتمال تجویز آن‌ها برای سرفه خشک شما زیاد است، معمولا با مسدود کردن واکنش رفلکس سرفه، به بهبود سرفه خشک یا مرطوب کمک می‌کنند. برای سرفه‌های خشک شبانه که بسیار آزاردهنده هستند، این نوع از داروها مناسب می‌باشند. در مقابل، داروها و شربت‌های خلط آور برای سرفه‌های خلط دار بهترند، چرا که باعث خروج مخاط تجمع یافته در مجرای تنفسی می‌شوند.

امروزه استفاده از داروهای گیاهی برای درمان انواع سرفه رواج زیادی پیدا کرده است. این داروها که عوارض داروهای شیمیایی را ندارند، در برخی موارد تاثیرگذاری قابل قبولی نیز دارند. انواع داروهای ضد سرفه در فرم شربت و قرص وجود دارند که در ادامه شما را با بهترین قرص برای سرفه خشک آشنا می‌کنیم.

بهترین قرص برای سرفه خشک

داروهای ضد سرفه در انواع مختلفی به صورت بدون نسخه و با نسخه وجود دارند. یکی از انواع این داروها که برای سرفه‌های خشک و تحریک‌کننده تجویز می‌شود، قرص دکستورمتورفان است. این دارو به عنوان بهترین قرص برای سرفه خشک، یک سرکوب‌کننده سرفه است که تعداد دفعات سرفه را کاهش داده و شدت آن را به هنگام خواب کمتر می‌کند. دکستورمتورفان که با نام قرص ژلوکاف نیز شناخته می‌شود بر سیگنال‌های مغز که رفلکس سرفه را تحریک می‌کنند، تاثیر گذاشته و به تسکین گلو درد و سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

یکی از انواع داروهای ضد سرفه که از ترکیبات گیاهی برای کاهش التهاب دهان و گلو بهره می‌گیرد، قرص پلارژین است. این محصول حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم می‌باشد و در درمان سرماخوردگی، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی موثر عمل می‌کند. شما می‌توانید جهت خرید قرص پلارژین بدون نیاز به نسخه به سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید قرص پلارژین

موارد استفاده

بهترین شربت برای سرفه خشک

با اینکه در این مقاله موضوع مورد بحث ما درمورد بهترین قرص برای سرفه خشک بود، اما باید متذکر شویم که برای درمان سرفه معمولا از فرم دارویی “شربت” استفاده می‌شود. انواع شربت‌های ضد سرفه شیمیایی و گیاهی در داروخانه‌ها وجود دارند که طبق نظر پزشکتان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. به عنوان مثال شربت آویشن کیمیاگر از خواص گیاه آویشن برای بهبود سرفه خشک بهره برده است و فروش بالایی برای این منظور دارد. دو نمونه دیگر از شربت‌های گیاهی ضد سرفه محبوب، شربت پروسپیتان رازک و شربت آیورامی اهورا دارو هستند که در تهیه آن‌ها از عصاره گیاه عشقه یا پیچک استفاده شده است. برگ گیاه عشقه تنها قسمت دارویی این گیاه است که اتفاقاً خواص بسیار قدرتمندی برای رفع سرفه خشک و مشکلات تنفسی دارد. به همین دلیل هم برای تولید داروهای گیاهی و برخی داروهای شیمیایی کنترل آسم و برونشیت از این عصاره استفاده می‌شود.

درمان سرفه خشک در خانه

علاوه بر روش‌های درمان دارویی که در بخش‌های قبل ذکر شد، برخی راهکارهای خانگی نیز می‌توانند به درمان سرفه خشک کمک کنند. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • چای عسل طبق تحقیقات می‌تواند سرفه خشک را تسکین دهد. عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی است و می‌تواند به کاهش التهاب در گلو کمک کند.
  • دمنوش زردچوبه نیز می‌تواند به عنوان درمان گیاهی سرفه خشک استفاده شود. این گیاه حاوی کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است.
  • زنجبیل نیز یکی دیگر از روش‌های درمان سرفه خشک در خانه است که می‌تواند رفلکس سرفه را سرکوب کند. طبق مطالعات برخی ترکیبات ضد التهابی زنجبیل می‌تواند غشاهای تنفسی را آرام کرده و سرفه را کاهش دهد.
  • چای شیرین بیان از قدیم برای آرام‌بخشی گلو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ریشه این گیاه درد را تسکین داده، خلط را از بین می‌برد و سرفه را تسکین می‌دهد.
  • آویشن از جمله گیاهانی است که در بسیاری از داروهای گیاهی ضد سرفه، جزو ترکیبات اصلی در نظر گرفته می‌شود. این داروی سنتی و رایج به کمک آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود می‌تواند سرفه و گلو درد را درمان کند.
  • استنشاق اکالیپتوس به کمک بخور نیز دارای خاصیت ضد احتقان است که باعث تسکین سرفه‌های خشک می‌شود. همچنین انواع بخور نیز می‌تواند با مرطوب کردن هوا سرفه‌ها را کاهش دهد.
  • غرغره کردن آب نمک یکی دیگر از روش‌های رایج درمان سرفه خشک در خانه است. این کار به تسکین ناراحتی و سوزش ناشی از سرفه خشک کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد موضوع سرفه خشک که از علائم بسیار رایج بیماری‌های تنفسی است و برای همه ما اتفاق می‌افتد، صحبت کردیم. همچنین با روش‌های درمانی و بهترین قرص برای سرفه خشک نیز آشنا شدیم. در صورت طولانی شدن سرفه‌های خود بیشتر از چند روز لازم است به پزشک مراجعه کنید تا شرایط شما به طور کامل بررسی شود.

شما می‌توانید جهت خرید انواع داروهای گیاهی و بدون نسخه برای سرفه و سرماخوردگی شامل انواع قرص‌ها و قویترین شربت گیاهی ضد سرفه به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و