بهترین شربت برای سرفه خلط دار کدام است؟

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کدام است؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سرفه کردن مسئله عجیبی نیست و واکنشی طبیعی از بدن نسبت به عوامل بیماری‌زا و خارجی می‌باشد. اما گاهی نشانه‌ای از بیماری یا یک عارضه کوتاه یا بلندمدت است که باید پیگیری شود. می‌دانیم که بعضی از سرفه‌ها خشک و برخی همراه با خلط و مخاط همراه هستند. این نوع سرفه‌ها که سرفه خلط دار نامیده می‌شوند، به دلیل وجود عامل تحریک‌کننده در هوا و یا عفونت ریه‌ها و راه‌های تنفسی به وجود می‌آیند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد انواع سرفه خلط دار و درمان آن‌ها صحبت کرده و شما را با شربت برای سرفه خلط دار کودکان آشنا می‌کنیم.

انواع سرفه خلط دار

سرفه خلط دار یک یاز انواع سرفه است که معمولا در فصول سرد سال به سراغ ما می‌آید. در نوع خلط دار سرفه، شما مخاط گلو و بینی را حس می‌کنید. در اغلب موارد سرفه‌های خلط دار نشانه مشکلی جدی نیستند و در طی ۳ هفته از بین می‌روند. گاهی هم این سرفه‌ها نیاز به پیگیری جدی‌تری دارند. به خصوص در مورد درمان سرفه خلط دار در کودکان لازم است ابتدا علت آن مشخص شود.

بدن در حالت طبیعی و سلامت کامل هم خلط تولید می‌کند. اما زمانی که رنگ و مقدار این خلط تغییر کند، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی باشد. رنگ خلط در تشخیص علت آن اهمیت بالایی دارد:

خلط سفید: زمانی که بینی دچار التهاب و تورم باشد، مخاط و خلط سفید تولید می‌گردد. این رنگ از خلط نشانه سرماخوردگی ساده است. خلط سفید غلیظ حاکی از عفونت میکروبی بوده که برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد.

خلط زرد: این رنگ از خلط نشان می‌دهد که در آستانه ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت هستید. با پیشروی عفونت در بدن، رنگ خلط از زرد به سبز تغییر پیدا می‌کند.

خلط سبز: این خلط نشان‌دهنده عفونت میکروبی یا ویروسی است. اگر وجود چنین رنگی از خلط با علامت‌های دیگر همراه باشد، باید وضعیت را به‌‌طور جدی پیگیری و دارو مصرف کنید.

خلط قرمز: خلط قرمز نشان از وجود خون در ترشحات دارد. شاید خلط خونی نتیجه خشکی بینی و گلو باشد. پاک‌کردن زیاد بینی و فین‌کردن شدید هم باعث شکل‌گیری خلط و مخاط خونی می‌شوند. اگر خلط خونی دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید این موضوع ریشه در وضعیتی مانند سرطان یا ذات‌الریه داشته باشد.

سرفه خلط دار نشانه چیست؟

برای درمان و انتخاب بهترین دارو و شربت برای سرفه خلط دار در کودکان و بزرگسالان لازم است بدانید که سرفه خلط دار نشانه چیست. از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که باعث سرفه‌های خلط دار می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در نتیجه سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • عفونت دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه، برونشیت و…
  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • برونشکتازی یکی از بیماری‌های مزمن ریوی
  • کرونا (معمولا همراه با سرفه خشک بوده اما گاهی اوقات سرفه خلط دار نیز دیده می‌شود)
  • رفلاکس معده
  • حساسیت برای مثال حساسیت به گرد و غیار یا گرده‌های گیاهی
  • آسم (معمولا همراه با سرفه خشک است اما اگر سرفه خلط دار داشته باشد، به معنی ملتهب شدن راه هوایی بیمار است)
  • سل

درمان سرفه خلط دار

تا اینجا با علل ایجادکننده سرفه‌های خلط دار آشنا شدیم. همانطور که مشاهده کردید، این نوع سرفه‌ها در اغلب موارد نشان‌دهنده بیماری سرماخوردگی هستند. برای درمان سرفه خلط دار در کنار مراجعه به پزشک می‌توانید راهکارهایی مانند مرطوب کردن هوا، آبرسانی به بدن، گرم نگه داشتن بدن، غرغره سرم نمکی و مصرف عسل را نیز در نظر بگیرید. این راهکارها می‌توانند به تسکین سرفه‌ها کمک کنند.

خرید شربت برای سرفه خلط دار

درمان دارویی سرفه خلط دار

همانطور که می‌دانید برای درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی داروهای متنوعی وجود دارند که برخی از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه نیز تهیه کرد. این داروها با رفع مشکلاتی مانند گرفتگی و کیپ‌شدن بینی و تسکین سرفه از تولید خلط بیشتر جلوگیری می‌کنند. در شرایطی که بیماری ریوی یا مشکلی جدی منجر به سرفه‌های خلط‌ دار می‌شود، باید حتما از تجویز پزشک برای تهیه دارو استفاده کنید.

رایج‌ترین داروهایی که در موارد نرمال سرفه‌های خلط دار توسط پزشکان توصیه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • آنتی هیستامین
  • اکسپکتورانت
  • داروهای ضد احتقان

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار

علاوه بر داروهای شیمیایی متنوعی که در بازار وجود دارند، داروهای گیاهی نیز توسط برندهای معتبر قابل تهیه هستند که از خواص گیاهان دارویی موثر در سرفه و سرماخوردگی بهره برده‌اند. در ادامه شما را برخی از قویترین گیاهان ضد سرفه خلط آور آشنا می‌کنیم تا به مبحث اصلی‌مان در مورد معرفی شربت برای سرفه خلط دار برسیم.

نعناع فلفلی

برگ‌های این گیاه به دلیل خواص درمانی خود در بسیاری از داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع نعناع فلفلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی به کار می‌رود. نعنا فلفلی باعث کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه‌های آزاردهنده می‌شود. همچنین منتول، عصاره گرفته‌شده از این گیاه برای تسکین سرفه‌های بی امان مناسب است.

آویشن

آویشن چند نوع دارد و از دیرباز به عنوان یکی از داروهای تسکین دهنده گلو در انواع سرفه به کار می‌رود. این گیاه حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است که باعث شل شدن و کاهش التهابات گلو می‌شوند. در این حالت عضلات گلو آرام و سرفه‌ها کاهش خواهند یافت.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدعفونی‌کننده قوی دارد که با از بین بردن باکتری‌ها خلط را کاهش می‌دهد. همچنین زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

آب لیمو

لیمو در نرم کردن خلط گلو تاثیر بسیار خوبی دارد. علاوه بر این خواص ضد باکتری لیمو و ویتامین C بالای آن، مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می‌دهد.

عسل

یکی از موثرترین مواد غذایی در درمان سرفه و گلودرد عسل طبیعی است. عسل با تسکین دادن گلوی تحریک شده و صاف کردن غشای مخاطی، سرفه را کاهش می‌دهد.

درمان سرفه خلط دار در کودکان

همانطور که می‌دانید به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی کودکان، ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی در آن‌ها رایج‌تر از بزرگسالان است. گلو درد، سرفه و خلط گلو در کودکان از مشکلاتی هستند که موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از والدین به شمار می‌روند. بهترین اقدام برای درمان سرفه خلط دار در کودکان مراجعه به پزشک است. البته در برخی موارد خفیف‌تر نیز می‌توانید از داروهای بدون نسخه با مشورت داروساز حاضر در داروخانه نیز کمک بگیرید.

جهت درمان سرفه خلط دار در کودکان معمولا داروهای خلط آور پیشنهاد می‌شوند. این داروها با افزایش حجم خلط و رقیق نمودن موکوس، ترشحات گلو را به بیرون هدایت می‌کنند. خلط آورها با نام اکسپکتورانت و یا گایا فنزین در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند. علاوه بر این از داروهایی مانند دیفن هیدرامین، پرومتازین و کلفنیرآمین نیز به عنوان آنتی هیستامین استفاده می‌شود که موجب کم شدن ترشحات ریه و خلط می‌شوند. بیشتر داروهای سرماخوردگی کودکان حاوی آنتی هیستامین نیز می‌باشد.

شربت برای سرفه خلط دار

در اغلب موارد به دلیل مشکل مصرف قرص، کپسول و سایر فرم‌های دارو از شربت‌ها برای تسکین بیماری مخصوصا در کودکان استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم بهترین انواع شربت برای سرفه خلط دار کودکان و بزرگسالان را معرفی کنیم، لازم است آن‌ها را به دو دسته شیمیایی و گیاهی تقسیم کنیم. در ادامه با چند نوع از بهترین و پرطرفدارترین شربت‌های تسکین سرفه خلط دار آشنا می‌شوید، که توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شوند:

شربت دیفن هیدرامین

تقریبا همه ما با این شربت و خواص آن در بهبود سرفه، گلودرد و خلط آشنا هستیم. این شربت موجب رفع التهابات مسیر تنفسی می‌شود و در بهبود گرفتگی گلو نیز موثر است. دوز مصرفی این شربت باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود.

شربت اکسپکتورانت

اکسپکتورانت (خلط‌ آور) نوعی داروی سرفه است که ترشحات را نرم و رقیق می‌کند. این دارو معمولا برای کنترل اثرات گرفتگی سینه، خصوصا وقتی علائم ناشی از تولید مداوم ترشحات و موکوس هستند به کار می‌رود. دوز مصرفی این شربت برای کودکان و بزرگسالان باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود.

شربت دروزیل کودکان

شربت سرفه کودکان دروزیل با عسل گیاه اسانس حاوی عصاره آویشن بوده و یک داروی ضد سرفه و خلط آور قوی محسوب می‌شود. ترکیباتی از جمله تیمول، کارواکرول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره آویشن، هم آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی‌ای هستند و هم خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریال دارند. ابن ترکیبات با کاهش اسپاسم عضلانی در مجاری تنفسی، تعداد دفعات سرفه را کاهش می‌دهند. شربت دروزیل کودکان یک داروی سرماخوردگی گیاهی بسیار موثر برای بهبود سرفه‌های خشک (برونشیت) و باز شدن گلو و مجاری تنفسی است.

شربت دروزیل کودکان
جهت خرید شربت دروزیل با عسل کودکان با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

شربت زوفا فراطب

شربت زوفا فراطب اثر بسیار مطلوبی در بهبود تنگی نفس مزمن، سرفه‌های خلط دار و برونشیت دارد و به پاکسازی مجاری ریه نیز کمک می‌کند. از این شربت در طب سنتی به منظور بهبود سرفه بلغمی و پاکسازی سینه و شش (ریه) از اخلاط استفاده می‌نمایند. این شربت حاوی گیاهانی همچون زوفا، عناب، پرسیاوشان، بنفشه و سپستان است که بعنوان بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد.

شربت زوفا فراطب
جهت خرید شربت زوفا فراطب با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

شربت تیمکس پلاس

شربت تیمکس پلاس نیز از عصاره آویشن باغی تهیه شده که دارای اثرات قدرتمند خلط آوری و ضد سرفه می‌باشد. این شربت به بهبود التهابات مجاری سیستم تنفسی کمک می‌کند. تیمول و کارواکرول موجود در عصاره آویشن باغی باعث رقیق شدن خلط مجاری تنفسی و کاهش سرفه می‌شود. در شربت تیمکس از عسل نیز استفاده شده که با رقیق کردن ترشحات راه‌های هوایی و بهبود عمکلرد سلول‌های پوششی، دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین‌دهنده می‌باشد.

خرید شربت تیمکس پلاس
جهت خرید شربت تیمکس پلاس ایران داروک با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید

جمع بندی

این مقاله علاوه بر اینکه شما را با چند نمونه از بهترین شربت برای سرفه خلط دار آشنا می‌کند، اطلاعات مفیدی در زمینه انواع خلط گلو و علت‌های ایجاد سرفه خلط دار به شما ارائه می‌کند. به طور کلی اگر بخوایم یک شربت گیاهی موثر در درمان سرفه خلط دار کودکان و بزرگسالان معرفی کنیم، شربت زوفا فراطب می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

شما می‌توانید جهت خرید انواع شربت برای سرفه خلط دار به سایت داروخانه مفیدطب مراجعه کرده و محصول مورد نظر خودتان را سفارش دهید. خرید شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

خرید شربت برای سرفه خلط دار

همچنین درصورت داشتن هر سوالی درباره محصولات می‌توانید در پایین این مقاله یا در صفحه هر محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب، سوال خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما سریعا به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

درمان سرفه خلط دار در بزرگسالان چگونه است؟

شما می‌توانید برای بهبود و تسکین سرفه‌های خود از بخور، غرغره آب نمک، پرهیز از مواد سرخ‌کردنی و گرم نگه داشتن بدن کمک بگیرید. همچنین داروهای اکسپکتورانت، آنتی هیستامین و داروهای ضد احتقان می‌توانند به شما کمک کنند.

بهترین قرص برای سرفه خلط دار چیست؟

یکی از راه‌های درمان سرفه خلط دار و از بین بردن مخاط موجود در گلو و بینی استفاده از آنتی هیستامین است. داروهای ضد گرفتگی بینی و گلو مانند فنیل افرین یا سودافرین هم می‌توانند به کم کردن سرفه خلط دار کمک کنند.

آنتی بیوتیک برای سرفه خلط دار خوب است؟

اکثر سرفه‌ها به علت ویروس ایجاد می‌شوند نه باکتری، بنابراین برای درمان نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند. بنابراین لازم است از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک برای سرفه خلط دار خودداری کنید و حتما با پزشک مشورت نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط