درباره بهترین قرص برای تنبلی تخمدان بیشتر بدانید

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک اطلاق می‌شود. به این معنی که در تخمدان فرد مبتلا تعدادی کیست کوچک یا کیسه‌های پر از مایع رشد می‌کنند. این کیست‌ها می‌توانند موجب عدم تعادل هورمون‌ها و عوارض ناشی از آن و حتی در نهایت باعث ناباروری شوند. از همین رو درمان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک اهمیت زیادی دارد. اما نگران نباشید این بیماری درمان دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با روش‌های درمان و بهترین قرص برای تنبلی تخمدان آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

علت تنبلی تخمدان چیست؟

همانطور که گفتیم تنبلی تخمدان در واقع همان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که در بین زنان رواج دارد. در این بیماری تعدادی کیست کوچک در تخمدان رشد می‌کند. این کیست‌ها مضر نیستند اما می‌توانند منجر به از بین رفتن تعادل در سطح هورمون‌ها شوند. این عدم تعادل می‌تواند در چرخه قاعدگی تغییر ایجاد کند و یا با افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی) باعث رشد بیش از حد موهای زائد، آکنه و چاقی می‌شود. علاوه بر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با تخمدان پلی کیستیک، این بیماری شایع‌ترین علت ناباروری در زنان نیز می‌باشد. چرا که می‌تواند از تخمک‌گذاری جلوگیری کند.

در حال حاضر هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای تنبلی تخمدان وجود ندارد. با این حال این بیماری می‌تواند با انسولین اضافی موجود در بدن و ژنتیک مرتبط باشد. قبل از اینکه با روش‌های درمان و بهترین قرص برای تنبلی تخمدان آشنا شویم، بهتر است علائم این بیماری را بشناسیم.

علائم تنبلی تخمدان در دختران و زنان

از آنجا که بیماری تنبلی تخمدان علت شناخته شده‌ای ندارد، برای جلوگیری از آن نیز نمی‌توان روشی فاطع بیان کرد. از همین رو بهترین کار این است که به علائم شایع این بیماری توجه کنید و در صورت مواجه شدن با تعدادی از این علائم به طور همزمان، به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

به جز وجود کیست در تخمدان‌ها که تنها از طریق آزمایش توسط پزشک قابل مشاهده است، موارد زیر از شایع‌ترین علائم تنبلی تخمدان در دختران و زنان هستند:

  • قاعدگی‌های نامنظم
  • سطح هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه)
  • استرس بالا، افسردگی و اضطراب
  • ناباروری و کاهش میل جنسی
  • آپنه خواب و خستگی
  • فشار خون، کلسترول و تری گلیسرید بالا
  • آکنه، پوست چرب و شوره سر
  • طاسی با الگوی زنانه
  • رشد بیش از حد مو در صورت و بدن
  • افزایش یا کاهش وزن به صورت قابل توجه
  • مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲
  • درد لگن

فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید

تنبلی تخمدان می‌تواند خفیف، متوسط و یا شدد باشد. در هر کدام از این درجات علائم مختلفی مشاهده شده و روش‌های درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال چاقی یا موهای زائد صورت در افراد با تنبلی تخمدان خفیف زیاد دیده نمی‌شود. اما در تنبلی تخمدان شدید، علائمی همچون بی‌نظمی قاعدگی، آندروژن اضافی، آکنه و چربی شکمی مشاهده می‌شود. همچنین این افراد بیشتر از سایر مبتلایان به تنبلی تخمدان در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت هستند.

بسیاری از افرادی که دچار مشکل خفیف تنبلی تخمدان هستند، هنگام تغییر سبک زندگی، اجتناب از استرس محیطی، داشتن رژیم غذایی مناسب و ادامه ورزش، نیاز به مصرف داروهای هورمونی دارند. برخی از این افراد حتی ممکن است بدون درمان تحت نظر قرار گیرند و پس از بازگشت از نظر علائم تحت درمان قرار گیرند. اما در تنبلی تخمدان شدید، درمان طولانی‌تر و پیچیده‌تر بوده و به دلیل ریسکی که شدت علائم بیمار ایجاد می‌کند، حتی ممکن است گزینه‌های جراحی نیز پیشنهاد شود.

سریعترین درمان تنبلی تخمدان

در این بخش از مقاله در مورد روش‌های درمان تنبلی تخمدان صحبت می‌کنیم و در ادامه بهترین قرص برای تنبلی تخمدان را به شما معرفی خواهیم کرد. با وجود اینکه هیچ درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما متخصص زنان می‌تواند به شما در کنترل این بیماری کمک کند. در واقع داروها نمی‌توانند این سندروم را به طور کامل درمان کنند، اما در کاهش علائم و جلوگیری از برخی مشکلات آن موثر هستند.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک
قبل از هر اقدامی جهت درمان تنبلی تخمدان با مشاهده علائم آن باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان این بیماری به عوامل مختلفی از جمله سن، شدت علائم و سلامت کلی بدن بستگی دارد. تغییر در رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی مناسب همانند هر بیماری دیگری می‌تواند به کاهش علائم تنبلی تخمدان نیز کمک کند. در برخی موارد که تخمدان‌ها، هورمون آندروژن زیادی ترشح می‌کنند، ممکن است پزشک از داروهایی که باعث تخمک‌گذاری می‌شوند نیز کمک بگیرد. اما برای خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند، قرص‌های ضد بارداری نیز جزو گزینه‌های درمانی هستند که در کاهش سطح آندروژن موثر عمل می‌کنند.

موارد زیر می‌توانند جزو گزینه‌های انتخابی پزشک شما برای سریعترین درمان تنبلی تخمدان محسوب شوند:

  • قرص‌های ضد بارداری که به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کنند.
  • داروهای باروری، در صورت تمایل به بارداری و برای حل مشکل تخمک‌گذاری استفاده می‌شوند.
  • داروهای دیابت در صورت لزوم برای مدیریت دیابت به کار گرفته می‌شوند.
  • ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی با الگوی زنانه ناشی از تنبلی تخمدان استفاده می‌گردد.
  • اسپیرونولاکتون برای درمان رشد بیش از حد موها ناشی از تنبلی تخمدان مصرف می‌شود.
  • گزینه‌های جراحی برای بیماری تنبلی تخمدان شامل حفاری تخمدان، اووفورکتومی، هیسترکتومی و آسپیراسیون کیست

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد. در واقع درمان برای هر نوع علائم بیمار متفاوت است. اگر فردی در چرخه قاعدگی مشکل داشته باشد، از داروهای تنظیم هورمونی استفاده می‌شود. اگر بیمار مبتلا به تنبلی تخمدان دچار مشکل ریزش مو باشد، داروهای ضد هورمون مردانه برای او تجویز می‌گردد. و یا برای خانم‌هایی که دچار مشکلات ناباروری شده باشند، بهترین قرص برای تنبلی تخمدان آن‌ها، داروهای تحریک تخمک‌گذاری خواهد بود.

از رایج‌ترین قرص‌هایی که برای این بیماری تجویز می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلومیفن
  • متفورمین
  • اسپیرونولاکتون

کپسول اوابوست فیرهون هلث یکی دیگر از بهترین قرص برای تنبلی تخمدان و تقویت عملکرد تخمدان‌ها است. این قرص حاوی مایواینوزیتول، آنتی اکسیدانت ها و متیل فولات است که در ایران تحت لیسانس کمپانی Fairhavenhealth آمریکا تولید می‌شود.

خرید کپسول اوابوست

کپسول اوا پلاس یوروویتال یک محصول دیگر است که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. این قرص حاوی مایواینوزیتول، فولیک اسید و ویتامین E است و به بهبود عملکرد تخمدان و کیفیت تخمدان در بانوان کمک می‌کند. قرص اوا پلاس در بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز نقش دارد.

خرید قرص اوا پلاس

درمان تنبلی تخمدان در خانه

شما می‌توانید به کمک برخی راهکارها به حفظ سلامتی تخمدان‌های خود نقش داشته باشید. یک راه اصلی کاهش وزن و نداشتن چاقی شکمی است. تجمع چربی دور شکم و مصرف مواد قندی می‌توانند درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان را بی‌نهایت سخت کنند. ورزش روزانه مثل انجام پیاده‌روی یا پیلاتس در کنار حذف نشاسته و قند در بهتر شدن عملکرد تخمدان‌ها در این سندروم بسیار موثر است.

برخی از مبتلایان به تنبلی تخمدان، نه تنها چاق نیستند بلکه لاغر هستند. در این دسته همچنان پرهیز از قندها توصیه می‌شود. مداومت به مصرف غذاهایی مثل شیربرنج بادامی، فرنی، حریره‌ی بادام، شله‌زرد، شیر بادام، سوپ و آش جو نیز در این افراد قابل توصیه است.

موارد زیر می‌تواند باعث تجمع سردی و رطوبت در تخمدان‌ها شوند که تنبلی تخمدان را دامن می‌زنند و باید از آن‌ها خودداری کنید:

  • استحمام در زمان قاعدگی
  • پوشیدن لباس زیر تنگ و پلاستیکی (لباس زیر نخی انتخاب بهتری است)
  • زیاده‌روی در مصرف غذاهای سرد و تر و بلغم‌زا
  • خوابیدن طی روز
  • پرخوری و شکم‌چرانی
  • نزدیکی جنسی با شکم پر
  • و…

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

تا این بخش از مقاله بهترین قرص برای تنبلی تخمدان، شما را با علائم این بیماری و روش‌های درمانی آن آشنا کردیم. اما سوال دیگری که از کارشناسان ما می‌پرسند این است که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ پرآوازه‌ترین دم‌نوش محرک فعالیت تخمدان دم‌نوش رازیانه است. ترکیبات دیگری مثل شیرین بیان، انیسون، پنج انگشت و تخم جزر هم حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) قابل توجهی هستند که بهتر است طبق نظر پزشک مصرف شوند.

به عنوان مثال بعد ناهار هر روز نصف فنجان عرق رازیانه قابل توصیه است. البته در صورتی که موارد احتیاط و منع مصرف رازیانه درمورد شما صدق نکند.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی بیماری تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک اختصاص یافت. شما با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی از روش‌های درمانی این بیماری زنان کسب کنید. همچنین با بهترین قرص برای تنبلی تخمدان نیز آشنا شوید.

برای خرید داروهای موثر در بهبود علائم تنبلی تخمدان و سایر بیماری‌ها می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مشهد مفیدطب مراجعه کنید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت نمایید. هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط