ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان را چطور درمان کنیم؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سندرم تخمدان پلی کیستیک از بیماری‌های شایع میان خانم‌ها است که یک اختلال هورمونی می‌باشد. در چنین وضعیتی تخمدان‌ها مقدار غیرطبیعی از آندروژن‌ها را تولید می‌کنند که یک هومون جنسی مردانه است. سندروم تخمدان علائم نگران‌کننده‌ای برای خانم‌ها ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها می‌تواند ریزش موی شدید باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم درمورد عارضه ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان بیشتر صحبت کنیم. همچنین با روش‌های درمانی آن نیز آشنا می‌شویم. اگر این موضوع برای شما جالب است و یا مستعد ابتلا به آن هستید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با این بیماری بیشتر آشنا شویم. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی بسیار شایع در میان خانم‌ها است. همانطور که گفتیم در چنین وضعیتی تخمدان‌ها به تولید بیش از حد نرمال هورمون جنسی مردانه آندروژن می‌پردازند. زمانی که این هورمون مردانه به مقداری غیرطبیعی آزاد شود، کیست‌های کوچک متعددی در تخمدان‌ها به وجود می‌آید. البته برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان، این کیست‌ها را ندارند. حتی برخی از خانم‌ها بدون اینکه دچار اختلال سندرم تخمدان شوند، با این کیست‌ها مواجه می‌شوند.

اما به طور کلی افزایش سطح آندروژن می‌تواند مشکلات زیادی در چرخه قاعدگی زنان ایجاد کند. همچنین با گذشت زمان سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند سبب بروز بسیاری از علائم خفیف تا شدید شود.

علائم تخمدان پلی کیستیک

بیماری PCOS می‌تواند با علائم و نشانه‌های زیر خود را نشان دهد:

  • بی نظمی در پریودی یا سیکل‌های قاعدگی خیلی سبک
  • بزرگ شدن تخمدان‌ها و یا ایجاد کیست‌های زیاد
  • رشد موهای زائد روی بدن که به آن هیرسوتیسم گفته می‌شود.
  • افزایش وزن به خصوص در اطراف شکم
  • بروز اختلالات در قدرت باروری یا ایجاد مشکل ناباروری
  • چرب شدن پوست و بروز آکنه روی پوست
  • ریزش مو و بروز طاسی سر
  • رشد تکه‌های پوست اضافی روی گردن یا زیر بغل
  • ظاهر شدن لکه‌های پوستی تیره یا ضخیم روی گردن، زیر بغل یا زیر سینه‌ها

یکی از قرص‌های گیاهی که به درمان علائم یائسگی، تنظیم قاعدگی، بهبود کیست تخمدان و سندروم پلی کیستیک کمک می‌کند، قرص آگنوگل است. این قرص از عصاره گیاه پنج انگشت بهره گرفته و در رفع مشکلات زنان استفاده می‌شود. شما می‌توانید جهت تهیه این قرص آگنوگل از داروخانه آنلاین مفیدطب روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قرص آگنوگل

ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان چیست؟

همانطور که در بخش قبل مشاهده کردید، یکی از علائم تخمدان پلی کیستیک ریزش مو است. علت این اتفاق هم آزاد شدن هورمون‌های آندروژن اضافی است که اکثر افراد مبتلا به PCOS با آن مواجه می‌شوند. تولید بیش از حد نرمال آندروژن در خانم‌ها می‌تواند منجر به بروز آکنه، نازک شدن مو، ریزش موها و همچنین کدر شدن موها شود که به راحتی خرد و آسیب‌دیده می‌شوند. به این نوع ریزش مو، طاسی با الگوی زنانه نیز گفته می‌شود.

سندرم تخمدان  پلی کیستیک و عدم تعادل هورمونی ناشی از آن همچنین می‌تواند منجر به آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه شود. در این نوع ریزش مو، عمدتا موهای نواحی جلویی و جانبی پوست سر می‌ریزد. همچنین موهای ناحیه جداشده بسیار نازک‌تر می‌شود. در ریزش موی مردانه خط مو از بالای شقیقه‌ها شروع به عقب نشینی می‌کند.

ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان
سندرم تخمدان پلی کیستیک با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها ممکن است ریزش مو باشد.

با توجه به مطالب گفته شده برای رفع مشکل ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان، اولین اقدام متعادل کردن سطح هورمون‌ها است. در بخش‌های پایانی مقاله به روش‌های درمان این عارضه بیشتر می‌پردازیم.

علائم ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان

برای اینکه متوجه شویم، ریزش موی ما ناشی از سندرم تخمدان است یا به علت دیگری ایجاد شده است، باید با علائم آن بیشتر آشنا شویم. اولین علامت در همه انواع ریزش موها، مشاهده بیش از قبل موها روی لباس یا فرش و بالش است. همچنین ممکن است در حمام به صورت توده‌ای ریزش کنند.

ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان ممکن است به شکل ریزش در ریشه باشد، جایی که کل مو از جمله فولیکول بیرون می‌آید. اما این ریزش می‌تواند به صورت شکستگی و خرد شدن مو نیز رخ دهد، چرا که موها نسبت به قبل خشک‌تر شده و بیشتر در معرض آسیب ناشی از گرما و برس زدن هستند.

اگر مبتلا به PCOS هستید، ممکن است پوست سر خشک و همراه با خارش داشته باشید. حتی برخی از مبتلایان به سندرم تخمدان نیز شوره سر را گزارش می‌کنند. به عنوان یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، موها معمولا در ناحیه فرونتال و آهیانه می‌ریزند و به طور قابل توجهی در وسط نازک می‌شوند.

درمان ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان

همانطور که قبلا هم گفتیم از آنجا که ریزش موی ناشی از بیماری تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود، لذا تنظیم هورمون‌ها بخش مهمی از درمان محسوب می‌گردد. این تنظیم هورمونی به کمک انواع مختلفی از داروها قابل انجام است. در ادامه به برخی از گزینه‌های درمانی رایج برای ریزش موی ناشی از PCOS می‌پردازیم:

قرص‌های ضد بارداری

ممکن است پزشک برای خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند و می‌خواهند ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان خود را درمان کنند، مصرف قرص‌های ضد بارداری را تجویز کند. این قرص‌ها می‌توانند سطوح آندروژن را کاهش دهند. از همین رو در کاهش رشد موهای زائد و کاهش ریزش مو موثر عمل می‌کنند. قرص‌های ضد بارداری همچنین می‌توانند در درمان سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند پریود نامنظم و آکنه نیز موثر هستند.

ماینوکسیدیل

این دارو، تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی با الگوی زنانه است. ماینوکسیدیل حتی می‌تواند رشد مو را تقویت کرده و به ضخیم شدن موها نیز کمک کند.

اسپیرونولاکتون

این داروی خوراکی که با عنوان داروی آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون شناخته می‌شود، یک داروی ادرار آور برای درمان احتباس مایعات بدن است. اما اسپیرونولاکتون در درمان آلوپسی آندروژنیک نیز موثر است و برخی پزشکان آن را همراه با داروهای ضد بارداری تجویز می‌کنند.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

علاوه بر گزینه‌های فوق که به رفع ریزش موی ناشی از PCOS کمک می‌کنند، روش‌های درمانی بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز نباید نادیده گرفته شوند. لازم است بدانید داروها نمی‌توانند این سندروم را به طور کامل درمان کنند، اما می‌توانند به کاهش علائم و جلوگیری از برخی مشکلات کمک کنند. درمان این بیماری به عوامل مختلفی از جمله سن، شدت علائم و سلامت کلی بدن بستگی دارد.

تغییر در رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی مناسب همانند هر بیماری دیگری می‌تواند به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز کمک کند. در برخی موارد که تخمدان‌ها هورمون آندروژن زیادی ترشح می‌کنند، ممکن است پزشک از داروهایی که باعث تخمک‌گذاری می‌شوند نیز کمک بگیرد. اما برای خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند، همانطور که گفتیم قرص‌های ضد بارداری نیز جزو گزینه‌های درمانی هستند که در کاهش سطح آندروژن موثر عمل می‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک صحبت کردیم. همچنین راجع به روش‌های درمان این بیماری و رفع یکی از علائم آن یعنی ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان نیز اطلاعاتی ارائه دادیم. بهتر است قبل از هر اقدامی جهت درمان با پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما روش درمانی مناسب اتخاذ شود.

جهت تهیه انواع محصولات گیاهی موثر در درمان مشکلات قاعدگی، یائسگی و دیگر بیماری‌های زنان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده و لیست کاملی از این داروها را به همراه اطلاعاتشان مشاهده کنید. به طور مثال انواع قرص برای درد پریود، تنظیم سیکل قاعدگی و یا کاهش عوارض یائسگی در این فهرست وجود دارد:

خرید قرص برای درد پریود

هر سوالی در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط