بهترین قرص تنظیم قاعدگی چیست؟

بهترین قرص تنظیم قاعدگی چیست؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اختلالات قاعدگی یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه خانم‌ها به متخصص زنان است که در برخی مواقع می‌تواند منجر به مختل شدن زندگی فرد شود. این اختلالات در قاعدگی انواع مختلفی دارند به طوری که هرگونه تغییر در سیکل قاعدگی موجب می‌شود که افراد تصور کنند این تغییرات غیرطبیعی هستند. در این مقاله شما را با انواع این اختلالات آشنا خواهیم کرد و در ادامه چند نمونه از بهترین قرص تنظیم قاعدگی را معرفی می‌کنیم.

اختلالات قاعدگی چیست؟

به طور کلی می‌توان عدم رخ دادن قاعدگی در زمان مشخص و غیر منظم بودن آن را اختلال قاعدگی نامید. روزهای معمول خونریزی در بین خانم‌ها بین سه تا ده روز متغیر است و همچنین میزان خونریزی نیز در هر فرد متفاوت می‌باشد. فاصله زمانی بین هر دوره می‌تواند در حدود بیست و دو روز تا چهل روز طول بکشد.

دلیل اصلی ایجاد اختلالات قاعدگی، تغییرات هورمونی است. عوامل مختلفی در به هم ریختن تعادل هورمونی در خانم‌ها نقش دارند که از بین آن‌ها می‌توان به کیست‌های تخمدان، تنبلی تخمدان، فیبروم‌های رحمی و بیماری‌های خاصی مانند مشکلات کبدی و کلیوی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، استرس، ورزش زیاد، بارداری و شیردهی، مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری، تغییر وزن ناگهانی و زیاد نیز در بروز اختلالات قاعدگی مؤثر است.

انواع اختلالات قاعدگی

زمانی که تغییرات قابل توجهی در طول دوره، زمان شروع و پایان پریودی اتفاق بیفتد و همچنین علائم ناخوشایندی در زمان قاعدگی ایجاد شود، می‌توان گفت نوعی از اختلال قاعدگی رخ داده است. انواع اختلالات قاعدگی عبارتند از:

آمنوره

آمنوره به معنی عدم خونریزی در زمان قاعدگی در خانم‌های سن باروری است که به دو صورت اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شود. آمنوره اولیه وضعیتی است که در آن فرد تا سن ۱۶ سالگی هیچ عادت ماهیانه‌ای نداشته باشد. آمنوره ثانویه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد قبلا عادت ماهیانه داشته اما اکنون به مدت ۳ تا ۶ ماه متوقف شده است. بارداری، شیردهی و یائسگی می‌توانند از علل اصلی آمنوره ثانویه باشند، اما این نوع اختلال دلایل دیگری نیز مانند استرس، ناهنجاری دستگاه تناسلی، برخی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها می‌تواند داشته باشد.

دیسمنوره

دیسمنوره اختلالی است که با دردهای شدید و مکرر قاعدگی تشخیص داده می‌شود و علت این نوع اختلال بسته به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد. معمولا ۵۰ تا ۷۰ درصد خانم‌ها در هنگام قاعدگی دچار درد نواحی تحتانی شکم و رحم می‌شوند ولی اگر این درد بیش از اندازه باشد و موجب توقف فعالیت‌های روزانه فرد شود، آن را دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می‌نامند.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

این اختلال وضعیتی است که بر احساسات، سلامت جسمانی و رفتار برخی از زنان در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارد. این وضعیت معمولا در روزهای پیش از قاعدگی رخ می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد خانم‌ها تحت تاثیر سندرم پیش از فاعدگی قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین علائم این سندروم می‌توان به نفخ شکم، درد شکم، گرفتگی عضلات، درد و سفت شدن سینه‌ها، یبوست، اسهال و سردرد اشاره کرد. همچنین ممکن است باعث بروز نوسانات خلقی، خستگی و بی‌حوصلگی، اضطراب، افسردگی و تغییر در الگوی خواب نیز بشود.

انواع اختلالات قاعدگی
اختلالات قاعدگی انواع مختلفی دارد که شامل قطع خونریزی، نامنظم شدن زمان شروع و فاصله میان دو پریود و دردهای قبل از قاعدگی می‌شود.

منوراژی

به خونریزی بسیار زیاد و بی‌نظم در طول دوران قاعدگی، اختلال منوراژی گفته می‌شود. این نوع اختلال بسیار شایع بوده و غیر طبیعی است. علل متعددی می‌تواند منجر به بروز منوراژی شود که برخی از این عوامل عبارت است از: فیبروم‌های رحمی، بیماری‌های التهابی لگن، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های تیروئیدی و…

قاعدگی نامنظم

زمانی می‌توانیم بگوییم یک دوره قاعدگی نامنظم است که تعداد روزهای بین چرخه از ۳۵ روز بیشتر یا از ۲۱ روز کمتر شود، یا با فواصل زمانی نامشخص و متغیر رخ بدهد. از دیگر علائم پریود نامنظم می‌توان به تغییرات در مقدار خونریزی یا وجود لخته‌های خونی با قطر بیشتر از ۲.۵ سانتی‌متر اشاره کرد. تغییرات دو هورمون استروژن و پروژسترون می‌تواند از شایع‌ترین دلایل قاعدگی نامنظم باشد. علاوه بر این کاهش و افزایش وزن شدید، استرس، بی‌اشتهایی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و ورزش‌های شدید می‌توانند موثر باشند.


تا اینجا با انواع اختلالات قاعدگی که ممکن باعث نامنظم شدن دوره پریودی شوند، آشنا شدیم. اما مسئله مهم درمان این اختلالات است. در وهله اول شناخت علت ایجاد این اختلال اهمیت زیادی در نوع درمان خواهد داشت.

درمان اختلالات قاعدگی

قبل از هرگونه اقدامی جهت درمان اختلالات قاعدگی لازم است به پزشک و متخصص زنان مراجعه نمایید. پزشک شما با کمک شرح حال، معاینه، آزمایشات خون و در برخی موارد سونوگرافی می‌تواند شرایط شما را به خوبی ارزیابی کند. درمان این اختلالات به وضعیت هر فرد بستگی دارد.

یکی از روش‌های درمانی که می‌تواند مثمر ثمر واقع شود، تغییر در رژیم غذایی و استفاده از غذاهای بدون نمک، قتد، چربی و الکل است. همچنین داشتن فعالیت ورزشی مناسب می‌تواند به درمان و کاهش دردهای قاعدگی کمک بسزایی نماید.

مصرف برخی داروها که پزشک تجویز می‌کند نیز با توجه به شرایط بیمار، می‌تواند به کاهش میزان خونریزی و تسکین دردهای قاعدگی و همچنین تنظیم زمان آن کمک کند. داروهای مسکن و داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری می‌توانند به تنظیم شدن عادت‌های ماهانه کمک نمایند. اما بهتر است توجه نمایید مصرف هرگونه دارو بایستی با تشخیص و تجویز متخصص زنان انجام شود.

قرص تنظیم قاعدگی چیست؟

داشتن قاعدگی منظم و بدون اختلال اهمیت بسیار بالایی در زندگی خانم‌ها دارد و نشان‌دهنده سلامت جسمی و جنسی آن‌ها می‌باشد. قاعدگی منظم برای بارداری طبیعی، تعادل هورمون‌های جنسی، تعادل خلق و خو و یائسگی به موقع بسیار مهم است. به همین دلیل درمان اختلالات قاعدگی اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفتیم این درمان می‌تواند از روش‌های مختلفی انجام بگیرد که یکی از این روش‌ها استفاده از قرص‌های قاعدگی می‌باشد.

مکمل‌های قاعدگی در انواع مختلفی توسط برندهای گوناگون به بازار ارائه شده‌اند. هر یک از این مکمل‌ها می‌توانند به رفع مشکل خاصی از قاعدگی کمک کنند. اما به طور کلی داروهایی که برای بهبود اختلالات قاعدگی استفاده می‌شوند، به قرص تنظیم قاعدگی مشهور هستند. جهت خرید انواع قرص تنظیم قاعدگی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید قرص تنظیم قاعدگی

قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی

در میان انواع داروهای موجود در زمینه درمان اختلالات قاعدگی، برخی از قرص‌های گیاهی نیز در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانند به تعدیل هورمون‌ها در خانم‌ها کمک کنند. گیاهان مختلفی در طب سنتی برای کمک به سلامت جنسی خانم‌ها و کاهش عوارض قاعدگی توصیه می‌شوند. به طور مثال گیاه پنج انگشت (ویتکس)، گل مغربی و رازیانه از جمله گیاهانی هستند که می‌توانند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشند. بسیاری از شرکت‌های دارویی از خواص این گیاهان جهت تولید انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی بهره برده‌اند.

در ادامه این مقاله شما را با چند نمونه از بهترین انواع قرص تنظیم قاعدگی آشنا خواهیم کرد. این محصولات علاوه بر فروش بالا، از محبوبیت زیادی نیز برخوردار هستند و به علت عوارض جانبی محدود توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شوند.

قرص آگنوگل گل دارو

قرص اگنوگل یک داروی گیاهی است که با بهره‌گیری از عصاره گیاه پنج انگشت، به درمان علائم یائسگی، تنظیم قاعدگی، بهبود کیست تخمدان و سندروم پلی کیستیک کمک می‌کند.

عصاره گیاه پنج انگشت قرن‌هاست که برای رفع مشکلات زنان استفاده می‌شود. به همین دلیل هم این گیاه، به گیاه زنان مشهور است. شرکت گل دارو نیز با استانداردسازی عصاره این گیاه، از ویژگی‌های شگفت انگیز آن برای رفع عوارض سندروم پیش از قاعدگی، عوارض پیش و پس از یائسگی و کیست تخمدان بهره برده است.

خرید قرص آگنوگل گل دارو
جهت خرید قرص آگنوگل گل دارو برای تنظیم قاعدگی و کاهش دردهای پیش از آن کلیک کنید.

قرص آگنوگل در رفع عوارض سندرم پیش از قاعدگی (سردرد، افزایش ضربان قلب، درد پستان، گرفتگی ماهیچه‌ها و…) موثر عمل کرده و می‌تواند انواع اختلالات قاعدگی مانند آمنوره ثانویه، منوراژی، متروراژی و… را کاهش دهد.

جهت استفاده از قرص آگنوگل برای تنظیم قاعدگی مطابق تجویز پزشک یا دستور زیر عمل کنید:

از روز پنجم دوره، روزی ۱ عدد هر شب به مدت ۲۱ روز مصرف شود. ۷ شب مصرف دارو قطع شود و مجدد همین روش ادامه یابد تا سیکل قاعدگی تنظیم شود.

قرص ویتاگنوس پورسینا

قرص ویتاگنوس (Vitagnus) یک داروی کاملا گیاهی و طبیعی است که حاوی عصاره تام میوه گیاه ویتکس (گیاه پنج انگشت) بوده و به خوبی هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند. این قرص در درمان اختلالات قاعدگی، یائسگی و تنبلی تخمدان موثر است. ویتاگنوس یکی از داروهای محبوب برای تنظیم هورمون‌های زنانه، رفع تنبلی تخمدان و بهبود کیست‌های فیبروئیدی است.

این قرص گیاهی به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و رفع درد پستان‌ها نیز کمک می‌کند و برای تمامی سنین از شروع قاعدگی تا خانم‌های مسن می‌باشد.

خرید قرص ویتاگنوس پورسینا
خرید قرص ویتاگنوس جهت رفع اختلالات قاعدگی و کاهش عوارض یائسگی کلیک کنید.

قرص ویتاگنوس را می‌بایست دو مرتبه در روز (صبح و شب) قبل از غذا به همراه کمی آب میل نمایید. در صورت نیاز دوز مصرفی را می‌توان تا ۲ برابر افزایش داد. توجه داشته باشید این داروی گیاهی را باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف کرد. شروع مصرف قرص ویتاگنوس نیاز به زمان معینی ندارد.

کپسول گل مغربی باریج

کپسول نرم روغن گل مغربی باریج قابلیت بالایی در بهبود بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری اسکلروز متعدد (MS) دارد و همچنین در درمان نوروپاتی دیابتی هم موثر است. از این کپسول به عنوان درمان کمکی در بهبود سندرم پیش از قاعدگی، درد پستان پیش از قاعدگی و گرگرفتگی دوران یائسگی می‌توان استفاده کرد.

اثر مثبت کپسول گل مغربی باریج در بهبود درد پستان و درمان کمکی سندرم پیش از قاعدگی به اثبات رسیده است. روغن گل مغربی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و می‌تواند اثرات تجمع پرولاکتین در بدن را کاهش دهد. از همین رو باعث تنظیم قاعدگی شده و استرس را که یکی از عوامل شایع پریودی نامنظم است، کاهش می‌دهد.

برای مصرف کپسول گل مغربی باریج می‌بایست دو مرتبه در روز، هربار ۱ الی ۲ عدد کپسول نرم میل نمایید.

خرید کپسول گل مغربی باریج
جهت خرید کپسول گل مغربی باریج برای رفع اختلالات قاعدگی کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع اختلالات قاعدگی که ممکن است برای اکثر خانم‌ها در طول دوران قاعدگی اتفاق بیفتد، پرداختیم. این اختلالات روش‌های مختلفی برای درمان دارند که یکی از این روش‌ها درمان از طریق قرص تنظیم قاعدگی است. با مطالعه این مطلب می‌توانید چند نمونه از بهترین انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی را بشناسید. جهت خرید هر یک از این محصولات روی عکس آن‌ها کلیک کنید و کلیه اطلاعات لازم درمورد آن‌ها را مشاهده نمایید.

شما می‌توانید جهت خرید انواع قرص تنظیم قاعدگی و سایر محصولات گیاهی کاهش دردهای پریودی و مکمل‌های ویژه بانوان به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید قرص تنظیم قاعدگی

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟

برای تنظیم قاعدگی و رفع اختلالات قاعدگی با متخصص زنان مشورت نمایید. پزشک ممکن است برای شما برخی داروها را تجویز کند. از جمله بهترین انواع قرص تنظیم قاعدگی گیاهی می‌توان به قرص آگنوگل، قرص ویتاگنوس و کپسول نرم گل مغربی باریج اشاره کرد.

تنظیم قاعدگی با قرص ال دی چگونه است؟

توجه داشته باشید که جهت تنظیم قاعدگی به کمک قرص ال دی باید مصرف این قرص‌ها را از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع کنید. و مصرف را تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی عقب بیفتد، بدون وقفه ادامه دهید. در این شرایط معمولا قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ال دی اتفاق خواهد افتاد.

طریقه مصرف قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی چگونه است؟

قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی و همچنین درمان اختلالات یائسگی استفاده می‌شود. جهت مصرف قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی لازم است به مدت ۲۱ شب روزی یک عدد از این قرص را مصرف کنید. سپس ۷ شب مصرف را قطع نمایید و بعد مجددا همین روش را تکرار کنید تا سیکل قاعدگی تنظیم شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص تنظیم قاعدگی چیست؟»

  1. درود خانم دکتر من خانم ۳۴ ساله هستم که کیست pco دارم از اول هم پری نامنظم داشتم ولی موقع خوردن قرص یا آمپول پروژسترون عادت ماهانه داشتم ولی بعدا از آزمایش پاپ اسمیر پریودم به طور کامل قطع شد حتی با قرص دوفامد و قرص های تنظیم پریود هم عادت ماهانه ندارم دوبار هم سقط داشته ام وتقریبا یک ماهی است که درد سینه دارم ولی نه عادت ماهانه دارم نه باردار هستم به نظرتان چکار باید بکنم درد های شکمی هم دارم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، تشخیص و تجویز دارو تنها با پزشک متخصص باید صورت گیرد. اگر در خصوص عوارض دارویی،تداخلات دارویی و …. سوالی داشتید در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  2. خاتنی ۳8ساله

    سلام وقت بخیردوماه هست که من پریودیم کم هست البته یه هفتش لک بینی دارم بعدازیک هفته خونریزیم شروع میشه چیکاربایدکنم لطفاراهنماییم کنیدباتشکر

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای تنظیم هورمون ها و منظم شدن قاعدگی می توانید از محصولات حاوی گیاه پنج انگشت مانند قرص آگنوگل استفاده کنید. با این حال، بهتر است با مراجعه به پزشک از تشخیص خود مطلع شوید و درمان را زیر نظر پزشک پیگیری نمایید.
      با احترام دکتر داروساز 

  3. سلام علیکم و رحمت الله داکترصاحب مه یک بچه دارم هفت ساله و دوم باریم دوگانه بیرون از رحم بود عملیات کردن کشیدن خون ریزیم ایستاد نمی شد رفتم پیش طبیب خانگی یک داروی را داد که از راه دامن بالا میشد استفاده کردم بعد آن روز دیگر پریود نشدم تاکه تابلیت جلو گیری بخورم که پریود بشم

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      ممنون از نظر شما. برای مشکل شما فقط حتما پزشک متخصص زنان باید دارو تجویز نمایند. از مصرف سرخود داروهای با پایه گیاهی در این جهت خودداری نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  4. کتایون پورجلیل

    سلام وقت بخیر خانم من دودوره که پریودنمیشه البته قبلا که عادت ماهیانه داشت خیلی بادرد وعذاب میکشیددورهقبل که خیلی دردداشت ازدمکرده رازیانه خیلی استفاده کردلطف بفرماییدشماچه دستوری میفرمایید الان موقع پریودفقط دردکمرزیردل داردچکارکنه که مریض بشه یاخونریزی شروع بشه سن ۴۰سال ممنون

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف گیاهان قاعده آور مانند رازیانه و زعفران می تواند به شروع قاعدگی کمک کند. برای مصرف دارو در این شرایط، باید به پزشک مراجعه و نسخه دریافت کنید.
      با احترام دکتر داروساز 

  5. سلام خانم دکتر پروییدی من چند روز زودتر موقع خودش لکه میاد تا روزش که برسه چه دارویی برای تنظیم پروییدیم استفاده کنم تشکر

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای رفع لکه بینی قبل از پریود می توانید از محصولات حاوی گیاه پنج انگشت مانند قرص آگنوگل استفاده کنید.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید