چرا مصرف قرص مکیدنی سرماخوردگی توصیه می‌شود؟

قرص مکیدنی سرماخوردگی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

معرفی بهترین قرص مکیدنی سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان به شما کمک می کند، دوره نقاهت را سریع‌تر طی کنید. سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری در جهان است که معمولا در فصل سرما، بسیار مشاهده می‌گردد. بسته به میزان مقاومت سیستم ایمنی بدن و عامل سرماخوردگی، این بیماری می‌تواند شما را روزهای متمادی درگیر کند. بازماندن از فعالیت‌های روزمره، احساس خستگی و کسالت، کم‌خوابی یا بی‌خوابی از جمله دردسرهای سرماخوردگی هستند. حالت گرفتگی بینی و گلودرد نیز در اغلب سرماخوردگی‌ها وجود دارند و احساس ناخوشایندی در فرد به وجود می آورند.

با شروع فصل سرما و شیوع گریپ و گلودرد، تصمیم گرفتیم این مقاله از مجله سلامت مفید طب را به معرفی بهترین قرص مکیدنی سرماخوردگی اختصاص دهیم. در مطلب پیش رو، ۲ قرص موثر معرفی می‌کنیم و به توضیحاتی درباره سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی می‌پردازیم.

قرص لیکوفار (قرص مکیدنی سرماخوردگی)

قرص مکیدنی گیاهی لیکوفار ساخت شرکت گل دارو است. این دارو دارای خواص ضد سرفه و خلط آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، التهاب گلو و سرفه های خشک به کار می‌رود. از جمله ترکیبات موثر قرص لیکوفار می‌توانیم به عصاره شیرین بیان و اکالیپتوس اشاره کنیم. معمولا بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی به دلیل عوامل ویروسی به سراغ ما می‌آیند. اگر تجمع ویروس در گلو و دستگاه تنفسی، افزایش داشته باشد با علائمی مانند سرفه و گلودرد بروز پیدا می‌کند. چنانچه گلودرد همراه با سرفه خشک، خارش و سوزش همراه شود، در جریان فعالیت‌های عادی و روزمره مانند غذا خوردن، خوابیدن، ورزش کردن و… اختلالات جدی به وجود می‌آورد. حتی ممکن است استمرار سرفه‌های خشک، زخم‌هایی در گلو ایجاد کنند. (با روش‌های سنتی درمان گلو درد و درمان زخم گلو در طب سنتی آشنا شوید (روی لینک بزنید))

التهاب گلو از جمله مهم‌ترین علایم ابتلا به سرماخوردگی است که اگر درمان نشود زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند انواع عفونت، هموار می‌کند. ممکن است التهاب گلو باعث رشد و تجمع باکتری‌های عفونی و بیماری زا شود و به این ترتیب سایر اعضای بدن را نیز درگیر کند. داروی گیاهی ضدسرفه مانند قرص مکیدنی سرماخوردگی لیکوفار برای بهبود گلودرد و درمان آن کاربرد دارد. ریشه شیرین بیان، برگ‌های اکالیپتوس و فلفل قرمز در ترکیبات این قرص گنجانده شود که با خاصیت خلط آوری و نرم کنندگی گلو، می‌توانند با دفع سریع‌تر ویروس‌ها و باکتری‌ها از بدن کمک کنند.

خرید قرص لیکوفار

ویژگی‌ها و خواص قرص لیکوفار

همان طور که گفتیم قرص مکیدنی سرماخوردگی لیکوفار عموما برای بهبود گلودرد به کار می‌رود. ویژگی‌های این قرص شامل موارد زیر هستند:

  •  بهبود سرماخوردگی
  •  ضد سرفه
  •  نرم کننده گلو و جلوگیری از سرفه‌های خشک
  •  ضد ویروس و باکتری‌های مضر
  •  بهبود تنگی نفس

چگونه قرص لیکوفار التهاب گلو را از بین می‌برد؟

اگر ویروس‌ وارد بدن شود و سیستم ایمنی به اندازه کافی قوی نباشد، زمینه برای تکثیر ویروس‌ها مساعد شده و عوامل بیماری‌زای دیگر نیز وارد میدان می شوند. برای مثال با تضعیف بدن، باکتری‌های مضر، فعالیت خود را افزایش می‌دهند و عفونت‌های شدیدی ایجاد می کنند. در سرماخوردگی، معمولا اولین جایی که درگیر می‌شود، گلو است. التهاب و احساس خارش در گلو، سرفه‌های خشک را به وجود می‌آورند. وقتی به مدت چند روز التهاب گلو و سرفه های خشک ادامه داشته باشند، خود باعث التهاب بیشتر و گاهی زخم در گلو می‌شوند. در چنین مواقعی با مصرف قرص مکیدنی سرماخوردگی مانند لیکوفار با ایجاد خلط، به دفع ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا از بدن کمک می‌کند.

به این نکته اشاره کردیم که در ترکیبات قرص لیکوفار، ریشه شیرین بیان وجود دارد. عصاره این گیاه می تواند اثر باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک‌ها و استرپتوکوک‌ها را کاهش دهد. این دو باکتری از جمله عوامل اصلی گلودرد هستند. از طرفی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان فلفل قرمز و اکالیپتوس با کاهش تولید سیتوکین‌ها، گرفتگی گلو و بینی را در سرماخوردگی برطرف می‌کنند.

سرماخوردگی
ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان فلفل قرمز و اکالیپتوس، گرفتگی گلو و بینی را در سرماخوردگی برطرف می‌کنند.

کاربرد قرص لیکوفار برای آلرژی و تنگی نفس

قرص گیاهی لیکوفار، برای رفع سرفه‌های آلرژیک کاربرد دارد. از آنجایی که عصاره اکالیپتوس و فلفل قرمز در ترکیبات این قرص گنجانده شده‌اند، می‌توانند به ریلکس شدن عضلات مجاری تنفسی کمک کنند. همچنین فلفل قرمز با مهار ترشح مواد التهاب زا مانند پروستاگلاندین‌ها، از گرفتگی صدا و خارش گلو جلوگیری می‌نماید. برای خرید قرص لیکوفار یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این دارو، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص لیکوفار

عوارض جانبی قرص لیکوفار

برخی افراد ممکن است با مصرف قرص لیکوفار دچار مشکلات گوارشی، تهوع و استفراغ شوند. مصرف طولانی مدت این دارو پیشنهاد نمی‌شود زیرا احتمال بالا رفتن فشار خون، ایجاد ادم، عدم تعادل الکترولیت‌ها و مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر علائمی مانند گلودرد، خارش گلو، سرفه‌ و… بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کردند به پزشک متخصص مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

موارد منع مصرف قرص لیکوفار

مصرف بیش از حد قرص لیکوفار به دلیل وجود عصاره شیرین بیان توصیه نمی‌شود. مصرف طولانی مدت این دارو سبب افزایش هورمون آلدوسترون در بدن می‌گردد. حبس سدیم و آب و افزایش فشار خون از عوارض جانبی این پدیده هستند.  همچنین مصرف قرص لیکوفار در افراد دیابتی موجب عدم تحمل گلوکز شده و کنترل قند خون را در این بیماران دشوار می‌کند. افرادی که به فلفل قرمز حساسیت دارند نیز نباید از فلفل قرمز استفاده کنند.

سایر موارد احتیاط در مصرف قرص لیکوفار عبارتند از:

افرادی که دچار بیماری‌های زیر هستد نباید قرص لیکوفار مصرف کنند:

  •  هپاتیت مزمن
  •  انسداد مجاری صفراوی
  •  دیابت ملیتوس
  •  آریتمی
  •  فشار خون
  •  هیپرتونیک
  •  هیپوکالمی
  •  بیماری‌های کبدی
  •  سیروز کبدی
  •   نارسایی کلیه

نکته مهم: مصرف قرص لیکوفار در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

قرص آلتادین (قرص مکیدنی سرماخوردگی)

قرص آلتادین حاوی ترکیبات گیاهی موثری مانند عصاره گل ختمی است. این قرص مکیدنی برای رفع خارش، التهاب و سوزش گلو کاربرد دارد و به افزایش رطوبت مجاری تنفسی کمک می‌کند. با افزایش شیوع سرماخوردگی در فصل‌های پاییز و زمستان، نیاز به داروهایی برای درمان این بیماری داریم. برای درمان سرماخوردگی باید اقداماتی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن عفونت‌های گلو انجام دهیم. برای تسریع دوره درمان، انواع قرص مکیدنی سرماخوردگی مانند قرص آلتادین پیشنهاد می‌شود.

معمولا پزشک با مشاهده التهاب یا عفونت گلو، مناسب‌ترین آنتی بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند. همچنین داروهایی مانند قرص آلتادین می‌توانند در تسریع درمان و نرم کردن گلو موثر باشند. گاهی اوقات علایم آزار دهنده مانند سرفه خشک، خارش و سوزش گلو می‌توانند مانع از خواب راحت شبانه یا انجام فعالیت‌های عادی روزانه باشند. بنابراین با مصرف قرص مکیدنی سرماخوردگی مانند قرص آلتادین، می‌توانید تنفس بهتری داشته باشید. ترکیبات قرص آلتادین شامل عصاره ریشه شیرین بیان، گل ختمی و نعناع است که تمام این ترکیبات در دفع عفونت، نرم کردن گلو و رفع سرفه خشک موثر هستند.

خرید قرص آلتادین

ترکیبات قرص مکیدنی آلتادین

ترکیبات قرص گیاهی آلتادین با حداقل عوارض جانبی برای باز کردن مجاری تنفسی در هنگام ابتلا به سرماخوردگی انتخاب مناسبی است. ترکیبات قرص آلتادین و تاثیرات هر یک را در این بخش ملاحظه فرمایید:

شیرین بیان

عصاره شیرین بیان دارای ماده گلیسیریزین است که در کاهش التهاب گلو و مجاری تنفسی نقش موثری دارد. گلیسیریزین، حاوی نوعی آنتی اکسیدان بوده که از رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. در بسیاری از داروهای مخصوص بیماری‌های تنفسی و قرص خارش گلو از گلیسیریزین استفاده می‌گردد.

گیاه شیرین یبان
عصاره گیاه شیرین بیان دارای ماده گلیسیریزین است که در کاهش التهاب گلو و مجاری تنفسی نقش موثری دارد.

نعناع

منتول از جمله مهم‌ترین ترکیبات در گیاه نعناع است و در صنعت داروسازی کاربرد بسیاری دارد. باز کردن مجاری تنفسی و مخصوصا گرفتگی گلو از جمله خواص این ماده ارزشمند است. ماده منتول دارای آهن و ویتامین C بوده که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. بنابراین وجود این ماده در قرص آلتادین در تسریع درمان سرماخوردگی موثر است.

گل ختمی

عصاره گل حتمی که با نام پرسیاوشان هم شناخته می‌شود، از دیرباز در درمان سرماخوردگی کاربرد داشته است. عصاره گل ختمی در ترکیبات قرص آلتادین وجود دارد و باعث افزایش رطوبت گلو و مخاط مجاری تنفسی می‌شود. این ماده می تواند سرفه خشک و سوزش گلو را برطرف نماید.

خرید قرص آلتادین

عوارض جانبی قرص آلتادین

عوارض جانبی خاصی برای قرص آلتادین گزارش نشده است. با این حال توصیه می‌کنیم از مصرف طولانی مدت این دارو بپرهیزید. اگر علایمی مانند حساسیت و سوزش گلو، سرفه‌های خشک و گرفتگی مجاری تنفسی بیش از ۲ هفته طول کشید، برای درمان قطعی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

موارد منع مصرف قرص آلتادین

افرادی که درگیر بیماری‌ها و مشکلات زیر هستند، نباید قرص آلتادین مصرف کنند:

  •  حساسیت به هر یک از ترکیبات قرص آلتادین (نعناع، شیرین بیان یا گل ختمی).
  •   مبتلایان به هپاتیت مزمن، سیروز کبدی، التهاب کیسه صفرا، بیماری کلیوی و فشار خون بالا
  •   به دلیل وجود ساکارز در ترکیبات گیاهی در قرص مکیدنی آلتادین، مصرف این دارو برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.

نکته مهم: پیش از مصرف قرص آلتادین در دوران بارداری و شیردهی با متخصص زنان یا داروساز مشورت کنید.

توصیه‌هایی برای درمان سرماخوردگی

علاوه بر مصرف داروی گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی می توانید مواردی را برای تسریع درمان این بیماری به کار ببرید. برخی توصیه های موثر در درمان سرماخوردگی عبارتند از:

  •  از ورزش کردن و انجام فعالیت‌های دشوار فیزیکی در دوران سرماخوردگی بپرهیزید. ممکن است انجام این فعالیت‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.
  •  در صورت امکان، ۳ یا ۴ روز را به صورت مطلق استراحت کنید تا بدن توان مبارزه با بیماری را داشته باشد.
  •  مایعاتی مانند آب و آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنید. مصرف مایعات فراوان در دوران سرماخوردگی به دفع سریع‌تر عفونت از بدن کمک می‌کند.
  •  از مصرف غذاهایی که به التهاب دامن می زنند بپرهیزید. غذاهای سرخ‌کرده، فست فود، شیرینی و… از جمله غذاهای مضر در دوران سرماخوردگی هستند.

همچنین بخوانید: روش‌های طبیعی و موثر درمان سرفه در خانه

مصرف مایعات در سرماخوردگی
مصرف مایعات فراوان در دوران سرماخوردگی به دفع سریع‌تر عفونت از بدن کمک می‌کند.

سخن پایانی

در فصل پاییز و زمستان امکان ابتلا به سرماخوردگی افزایش می‌یابد. جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری، کافی است چند نکته ساده را به یاد داشته باشید. بهداشت را رعایت کنید، پیش از مصرف غذا دست‌ها را بشویید، از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند بپرهیزید، با رژیم غذایی صحیح و مصرف مولتی ویتامین مینرال ها سیستم ایمنی را تقویت نمایید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

برای خرید قرص مکیدنی سرماخوردگی یا سایر محصولات در این زمینه به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید. داروسازان مفید طب آماده پاسخگویی به سوالات شما در بخش نظرات هستند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره