بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان چیست؟

بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شایع‌ترین بیماری کودکان در فصول مختلف، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است که شامل علائمی مانند سرماخوردگی‌، گلودرد، گوش درد و عفونت‌ سینوس‌ها می‌باشد. عفونت ریه در کودکان خردسال بسیار خطرناک است و نیازمند داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه جهت جلوگیری از آن می‌باشد. با ما در ادامه این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه باشید تا با بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان آشنا شویم. 

نکته مهم: برای پاکسازی ریه و مجاری تنفسی از عفونت فقط آنتی بیوتیک جوابگوست. شربت های گیاهی عفونت ریه که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید، در کنار آنتی بیوتیک، صرفا به کاهش علائم کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که شربت های گیاهی جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک ها نیستند، اما می‌توان آن ها را در کنار آنتی بیوتیک مصرف کرد. به طور کلی اگر پس از سه روز از شروع علائم مشکل شما بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید، شاید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود داشته باشد.

عفونت ریه چیست؟

هنگامی که قسمتی از بافت ریه و کیسه‌های راه‌های هوایی دچار التهاب شوند و در آن‌ها خلط و ترشحات مسیر تنفسی را ببندد، می‌گویند که ریه عفونت کرده است. عفونت ریه ممکن است در اثر حضور ارگانیسم‌های مختلفی در ریه صورت گیرد. این ارگانیسم‌ها می‌توانند شامل انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و یا باکتری‌ها باشند. 

عفونت به وجود آمده بیشتر کیسه‌های هوایی که در ریه هستند را درگیر کرده و مجاری انتقال دهنده هوا به ریه‌ها را به میزان کمتری درگیر می‌کند. بخشی از ریه که دچار عفونت بسیار شدیدی شده توسط مایعی که حاوی گلبول‌های سفید برای مقابله با عفونت می‌باشد، پر می‌گردد. 

عفونت‌های باکتریایی مجاری هوایی، یکی از شایع‌ترین دلایل بروز سرفه‌های مزمن همراه با خلط به ویژه در کودکان زیر ۵ سال به شمار می‌آیند. عفونت‌های ویروسی معمولا با سرفه‌های حاد (کمتر از ۴ هفته) همراه می‌باشند. 

علائم عفونت ریه چیست؟

با توجه به اینکه بیماری‌های گوناگونی موجب عفونت ریه می‌شوند، علائم هر فرد با فرد دیگر ممکن است فرق کند. اما یک سری از علائم بین تمام بیماری‌هایی که موجب عفونت‌های ریوی می‌شوند، مشترک است. علائم عفونت ریه عبارت‌اند از:

  • تب بالا
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • آبریزش بینی 
  • سرفه خلط دار
  • احساس گیجی
  • درد قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • ضعف و سردرد
  • بدن درد و خستگی 
  • تعریق و لرز در اثر تب
  • رنگ پریدگی پوست لب‌ها

علل ابتلا به عفونت ریه چیست؟

عفونت‌های ریوی طیف وسیعی از بیماری‌ها را با ریشه‌های مختلف پوشش می‌دهد. عفونت ریه با التهاب و تورم ریه‌ها همراه است و توسط ویروس، قارچ یا باکتری ایجاد می‌شود. برخی از شایع‌ترین عفونت‌های ریوی شامل آنفولانزا، سل، برونشیت و ذات الریه می‌شود.

در ذات الریه کیسه‌های هوایی کوچک‌تر ریه توسط باکتری‌ها دچار عفونت می‌شوند. البته این عفونت ممکن است، بر اثر حمله ویروس‌ها هم ایجاد شود. اگر فرد آلوده عطسه یا سرفه کند، شما با تنفس خود، باکتری یا ویروس آلوده را وارد بدنتان می‌کنید و بیمار می‌شوید.

برونشیت ریوی مشکل شایع دیگری است. اگر لوله‌های بزرگ برونش سیستم تنفسی که هوا را به ریه‌های شما وارد می‌کنند، با ویروس یا باکتری آلوده گردند، برونشیت ایجاد می‌شود. این بیماری برعکس ذات الریه بیشتر تحت تاثیر ویروس‌ها به وجود می‌آید.

علل ابتلا به عفونت ریه چیست
عفونت ریه با التهاب و تورم ریه‌ها همراه است و توسط ویروس، قارچ یا باکتری ایجاد می‌شود.

بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان چیست؟ 

همانطور که در قسمت قبل خواندید عفونت ریه می‌‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین بهتر است با توجه به ریشه اصلی بیماری دارو مناسب انتخاب شود. در ادامه با ۲ تا از بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان آشنا خواهید شد.

شربت پکتوگل

شربت پکتوگل گل دارو به واسطه دارا بودن عصاره گیاه عشقه، به عنوان یک داروی خلط آور، کاهنده التهاب مخاط مجاری تنفسی و رقیق کننده خلط استفاده می‌شود. این شربت سرماخوردگی و سرفه باعث کاهش تعداد و شدت سرفه‌ها می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از شربت گیاهی ریه پکتوگل، رقیق کردن ترشحات خلط از طریق تحریک عصب واگ است. همچنین هدراکوزید C و فالکارینول موجود در گیاه عشقه دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچ است. شربت ضد سرفه گل دارو می‌تواند بر روی برونشیت‌های عفونی نیز موثر واقع شود. 

خرید شربت پکتوگل

فواید و خواص شربت پکتوگل

  • موثر در بهبود سرفه
  • اثر مطلوب در درمان سیاه سرفه و برونشیت
  • کمک کننده به درمان بیماری‌های حاد و مزمن ریوی
  • اثر خلط اوری مناسب در کودکان و بزرگسالان

شربت زوفا فراطب

زوفا نام یک گیاه دارویی بسیار مفید است که بیشتر در منطقه مدیترانه می‌روید. ترکیبات آنتی اکسیدان قوی موجود در این گیاه برای باز کردن ریه‌ها و رفع مشکلات تنفسی بسیار مفید است. شربت زوفا موثر در درمان تنگی نفس مزمن و آسم بوده و سرفه‌های مزمن خلط دار و برونشیت را درمان می‌نماید. همچنین یکی از داروهای موثر در درمان تنگی نفس و آسم آلرژیک بوده و عفونت و ترشحات بینی و حلق، مجاری تنفسی و ریه را پاک می‌کند. شربت زوفا، دارای ترکیباتی گیاهی دیگری نیز می‌باشد، گیاهانی مانند پرسیاوشان، عناب، بنفشه، ختمی و سپستان که خواص بسیاری برای دستگاه تنفسی دارد.  

خرید بهترین شربت برای تنگی نفس

فواید شربت زوفا گیاهی فراطب

  • بهبود آسم
  • طب سنتی
  • بهبود برونشیت
  • نافع سرفه بلغمی
  • کمک به بهبود تنگی نفس
  • کمک به درمان درد قفسه سینه
  • درمان سرفه‌های شدید و خلط دار

جمع بندی

بیماری‌های ریوی عموما به دو صورت مزمن و حاد هستند و روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود آن‌ها وجود دارد. مصرف داروهای گیاهی یکی از کارآمدترین راه‌های کمکی برای بهبود عفونت است. در این مقاله با ۲ نمونه از انواع بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان آشنا شدیم که شما می‌توانید برای خرید انواع ضد سرفه کودکان در داروخانه آنلاین مفید طب به صفحه زیر مراجعه فرمایید.

شریت گیاهی ضد سرفه کودکان

سوالات متداول

آیا سرفه‌های خلط دار در ابتدای صبح نشانه عفونت ریه است؟

اگر صبح‌ها سرفه خلط دار می‌کنید، ممکن است نشانه برونشیت باشد. برونشیت یکی از بیماری‌هایی است که موجب عفونت ریه می‌شود. اما این فقط یک احتمال است و برای تشخیص مطمئن‌تر باید ببینیم باقی علائم بیماری مانند تب و سرفه را داریم یا خیر. گاهی اوقات خلط صبحگاهی تنها ترشحات پشت حلق بوده و لزوما به معنی عفونت ریه نمی‌باشد.

آیا شربت پکتوگل داری طعم نامطلوبی است؟

در ترکیبات شربت پکتوگل از سوربیتول به عنوان شیرین کننده بهره گرفته شده است.

آیا مصرف شربت زوفا برای کودکان کمتر از ۲ سال مجاز است؟

خیر، از این شربت نمی‌توان برای کودکان کمتر از ۲ سال استفاده کرد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

12 دیدگاه دربارهٔ «بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان چیست؟»

  1. سلام دختر من ۶ سالش هست طب کرد بردیم دکتر دارو داد باز اوردیم خانه یک روز رد شد دیدیم خوب نشد باز فرداش بردیم یجای دیگه دکتر اوردیم خونه شب ک شد دیدم بدجور حالش بده بی حاله ب کلی حال خودم خراب شد برداشتم بردم یجای دیگه دکتر رفتیم ازمایشات انجام دادیم دکتر گفت ریه هاش عفونت کرده ولی ضعیف خلاصه امپول پلیسینی دادن زدیم الان خدارو شکر ۴ روز میگذره هم تبش خوب شد سرحال شد فقط سرفه که میکنه خلط اوره . باز دوباره میخوام فردا ببرم متخصص ریه . بنظر شما خوب میشه ولی خدارو شکر سرحال تب نداره

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، ان شاالله که حتما خوب می شوند. اما به چند نکته توجه فرمایید در شرایط تب بالای کودکان و .. بهتر است حتما از ابتدا به متخصص اطفال مراجعه داشته باشید. و در صورتی که از درمانی پاسخ کافی نگرفتید نیاز است مججدا به همان پزشک مراجعه داشته باشید زیرا برای هر بیماری پروتوکل های درمانی وجود دارد که پزشک می تواند با توجه به میزان اثربخشی دارو تجویز شده قبل،برای شما داروی دیگری را تجویز نماید.و از روند درمان شما مطلع می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام پسرم ۹سالشه ریه هاش حساس باغ بریم یا یکم تحرک کنه گردو خاک باشه یا یکم تخمه بشکنه سرفه میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام،کودک شما باید توسط پزشک متخصص آسم وآلرژی بررسی گردند.و در صورت نیاز دارو توسط توسط پزشک متخصص تجویز گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  3. پسرم هشت ماهشه یک هفته هست سینش خس خس میکنه تب اصلا نداره ولی صداش گرفته و سرفه های خشک میکنه.دکتر دارو گیاهی بردمش میگه احتمال زیاد از دندون در آوردنشه.ایا همینطوره؟

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      بله ممکن است بی قراری بچه در این سن به خاطر دندان در آوردن باشد، با این حال خس خس سینه و سرفه های طولانی مدت در بچه های زیر ۲ سال حتما نیاز به بررسی و درمان دارد. توصیه می شود به متخصص اطفال مراجعه شود.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام و وقت بخیر پسر من ۱۵ ماهش هست ریه هاش یکم عفونت داره هی تب می کنه دکتر شربت آزیترومایسن داده چقدر طول میکشه تا عفونت به کلی از بین بره

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوره مصرف و تاثیرگذاری شربت آزیترومایسین در عفونت های تنفسی معمولا ۵ روز است.
      با احترام دکتر داروساز

      1. سلام بچه من ۶ماهه هست ریه هاش عفونت کرده سخ سخ سینه داره طب هم بعضی وقتا داره اصلا نمیخابه شب روز باید دو نفر ازش نگه داری کنن دو بار تو بیمارستان بستری شده اونجا حالش خوب شده میاریم خونه بعد سه رثز دوباره حالش بد میشه بخدا از دست دکتر ها و بیمارستان ها خسته شدم لطفا داروهای خوب معرفی کنید با دارو خودمون تو خـنه درمانش کنیم

        1. دکتر مهلا دهقانپور

          باسلام دوست گرامی، امیدواریم فرزند شما هر چه سریع تر بهبود پیدا کنند .اما درمان این چنین موارد در با خود درمانی ممکن نیست و حتما نیاز است درمان ایشان تحت نظر پزشک متخصص ادامه یابد.
          و هیچ دارویی از ایشان را خود سرانه قطع نفرمایید و هیچ دارویی را نیز بدون تجویز پزشک ایشان به درمان اضافه نکنید.
          با احترام دکتر داروساز

  5. سلام من دوبچه یکی دختر هفت ساله وپسرم تقریباً دوسالشه هردو چهار ماهه که عفونت ریه دارن وخوب نمیشن دکتر میبرم یه مدت بهتر میشن ولی کاملاً خوب نمیشن لطفاً بگید چکار کنم؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام عفونت ریه باید با تکمیل دوره مصرف آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک درمان شود؛ در بین محصولات گیاهی دارویی برای رفع عفونت ریه نداریم.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره