خواص بی‌نظیر آویشن برای کرونا
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹، که یکی از علائم اصلی آن مخصوصاً در ابتدای همه‌گیری، سرفه و علائم تنفسی بود، خیلی از عصاره‌ها و داروهای گیاهی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفتند. هدف این بود که پتانسیل این گیاهان برای کنترل علائم تنفسی ویروس کووید به خصوص در سرفه بررسی شود. یکی از گیاهانی که در این جریان بسیار مورد توجه قرار گرفت، آویشن بود. دلیل آن هم پیشینه‌ خوبی بود که آویشن در درمان علائم تنفسی داشت. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب گفتگوی کوتاهی با خانم دکتر ضحی مرتضوی در مورد فواید آویشن برای کرونا داشتیم. ویدئوی این گفتگو را می‌توانید در انتهای مقاله مشاهده کنید.

چرا آویشن برای کرونا مورد توجه قرار گرفت؟

قبل از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، مطالعات زیادی بر روی آویشن و عصاره‌ها و ترکیبات اصلی آن، یعنی تیمول و کارواکرول انجام شده بود. حاصل این تحقیقات نشان داده بود که آویشن به خوبی می‌تواند در رفع سرفه‌های خلط دار انواع عفونت‌های تنفسی مؤثر باشد. همچنین آویشن می‌تواند به کاهش التهاب حلق و گلو کمک کند.

این گیاه به کاهش دوره ابتلای بیماری تنفسی نیز کمک شایانی می‌کند. به‌طور کلی آویشن برای علامت‌درمانی سرفه در انواع بیماری‌های ریوی، داروی بسیار مفیدی است. در طب سنتی هم، زمانی که فرد دچار انواع سرفه می‌شود، مخصوصاً سرفه‌ی تَر و خلط دار، به مصرف آویشن توصیه زیادی شده است.

جدا از مطالعاتی که قبل از همه‌گیری کرونا در مورد اثر آویشن روی سرفه انجام شده بود، بعد از کووید هم اختصاصاً پژوهشگران زیادی در تمام دنیا آویشن را به عنوان پایه اصلی مطالعات خود قرار دادند و بررسی کردند که مصرف آویشن در فرم‌های مختلف شربت، قطره، آب‌نبات‌های مکیدنی یا حتی بخور و اسپری چه میزان می‌تواند در رفع علامت آزاردهنده سرفه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مؤثر باشد.

در بسیاری از این مطالعات، باز هم آویشن توانست با موفقیت قابل توجهی به حرکت بیشتر مژک‌های تنفسی کمک کند و در نتیجه خلط می‌تواند راحت‌تر از مجاری تنفسی خارج شود.

نحوه مصرف آویشن برای کرونا

از آنجایی که مصرف آویشن به صورت سنتی ممکن است کمی وقت‌گیر و دردسرساز باشد، مخصوصاً برای فرد بیمار سخت است که آویشن را تهیه کند، آن را دم کند و دمنوش را صاف کند و غیره. شرکت‌های مختلفی در ایران اقدام به تولید شربت آویشن کرده‌اند. برخی از این محصولات به جز شربت در فرم‌های دیگری مانند قرص‌های مکیدنی یا حتی اسپری دهانی قابل تهیه هستند.

یکی از بهترین و مؤثرترین ترکیبات ضدسرفه و خلط آور گیاهی، آویشن است که در نسخ مختلف طب سنتی به کرات به مصرف آن توصیه شده است و در عفونت‌های مختلف تنفسی که علامت آن‌ها سرفه مخصوصاً سرفه‌ی تَر یا خلط دار است مصرف آویشن به خوبی می‌تواند به کنترل سرفه کمک کند.

شربت تیمکس بهترین شربت آویشن

از آنجا که برای فرد بیمار و خانواده او تهیه آویشن سالم و قابل اعتماد سخت است، بسیاری از شرکت‌های داروسازی در داخل ایران و البته خارج کشور محصولات حاوی آویشن از جمله شربت‌های آویشن را تهیه می‌کنند مانند شربت تیمکس که حاوی عصاره آویشن باغی است و برای افراد بالای یک سال قابل استفاده است یعنی هم در کودکان و هم برای بزرگسالان در دستورهای مشخص می‌توانند شربت تیمکس استفاده کنند.

خرید شربت تیمکس
جهت خرید شربت تیمکس برای رفع سرفه و تسکین سرفه‌های کرونا کلیک کنید

این شربت مقداری اثر ضد میکروب دارد. البته شاید این اثر برای کووید ۱۹ خیلی مؤثر نباشد ولی به طور کلی برای برخی از عفونت‌های قارچی مختصر سطحی یا برخی از عفونت‌های باکتریایی می‌توان به این اثر ضد میکروبی اعتماد کرد. همچنین می‌تواند با افزایش حرکت مژک‌های تنفسی می‌تواند کمک کند که خلط خیلی راحت‌تر از مجاری تنفسی خارج شود.

شربت تیمکس تقریباً برای همه افراد هم قابل استفاده است به جز بعضی از اشخاصی که به آویشن حساسیت دارند. در افرادی که مشکلات شدید کلیوی، ادراری یا گوارشی دارند. همچنین افرادی که دیابت دارند هم بهتر است در مصرف شربت تیمکس احتیاط کنند.

تیمکس پلاس، شربت آویشن برای کرونا

اگر شما علاوه بر سرفه‌های خلط دار مقداری گلودرد، سوزش، خارش و التهاب در گلو دارید می‌توانید از شربت تیمکس پلاس استفاده کنید که به عصاره آویشن باغی، عسل هم اضافه شده است. عسل یک ضدالتهاب بسیار مؤثر و ضد سرفه عالی است که می‌تواند خلط‌ها را رقیق‌تر کند و به دفع خلط با سرفه کمک کند و شدت سرفه‌ها را هم کاهش می‌دهد.

خرید شربت تیمکس پلاس
جهت خرید شربت تیمکس پلاس حاوی آویشن باغی و عسل برای تسکین سرفه کلیک کنید

موارد احتیاط و منع مصرف تیمکس پلاس نیز مانند شربت تیمکس است با تأکید بر احتیاطی که برای افراد دیابتی وجود دارد. همچنین شربت تیمکس پلاس برای اطفال زیر ۴ سال به دلیل وجود عسل قابل استفاده نیست.

قرص تیمکس، قرص مکیدنی آویشن

شرکت ایران داروک قرص‌های مکیدنی تیمکس را نیز فرموله و تهیه کرده است که حاوی عصاره آویشن، اسانس عسل و ویتامین ث هستند. افرادی که استفاده از شربت برای آن‌ها سخت است می‌توانند از این قرص‌های مکیدنی آویشن مانند قرص تیمکس استفاده کنند و هر موقع احساس آزار در گلو داشت یکی از آن‌ها را بمکند.

ویدئو آویشن برای کرونا

در این ویدئو دکتر ضحا مرتضوی در مورد خواص آویشن برای کرونا توضیح داده‌اند:

جمع بندی

همانطور که در طول متن و صحبت‌های خانم دکتر مرتضوی مشاهده کردید، گیاه آویشن در طب سنتی و طب مدرن دارای خواص بی‌نظیری شناخته می‌شود. از همین رو به واسطه فواید این گیاه در تسکین سرفه و التهاب گلو، از آویشن برای کرونا نیز استفاده شد. گیاه آویشن و محصولات محتوی آن از جمله شربت‌ها و قرص‌های آویشن به خوبی توانستند به رفع علامت آزاردهنده سرفه در دوران ابتلا به کرونا کمک کنند.

جهت خرید شربت تیمکس، شربت تیمکس پلاس و سایر محصولات حاوی آویشن از جمله قویترین شربت گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سؤال دیگری در مورد شربت‌ها و قرص مکیدنی تیمکس دارید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب یا زیر این مقاله ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین شربت آویشن و عسل برای کرونا کدام است؟

شربت تیمکس پلاس ایران داروک یک فرآورده گیاهی است که با دارا بودن عصاره سرشاخه‌های گلدار گیاه آویشن باغی و عسل طبیعی دارای اثرات شگفت آوری در رفع التهابات مجاری تنفسی از جمله سرفه می‌باشد.

شربت آویشن برای سرفه چه تاثیری دارد؟

شربت آویشن به دلیل دارا بودن مواد موثره کارواکرول و تیمول به افزایش حرکات مژک‌های تنفسی کمک کرده و با افزایش ترشحات مخاطی به بهبود سرفه کمک می‌کند و دارای اثر خلط‌ آوری می‌باشد.

شربت آویشن برای کرونا چقدر تاثیرگذار است؟

در مورد تاثیر شربت آویشن برای کرونا باید گفت این محصولات نمی‌توانند درمانی قطعی برای کرونا باشند و تنها برخی علائم شایع این بیماری را تسکین می‌دهند. شربت آویشن می‌تواند در کاهش سرفه‌های ناشی از بیماری کووید کمک بسزایی داشته باشد..


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره