قویترین شربت گیاهی ضد سرفه
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

سرفه در پاکسازی بدن از محرک‌ها و عفونت‌ها نقش دارد. با این حال سرفه مداوم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بهترین درمان برای سرفه به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. آلرژی، رفلاکس اسید معده و سرماخوردگی تعدادی از دلایل سرفه هستند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید برخی از گیاهان دارویی می‌توانند برای تسکین سرفه مفید باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی تعدادی از این گیاهان ضد سرفه می‌پردازیم و در آخر چند مورد از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه را نیز به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت سرفه چیست؟

گهگاهی سرفه کردن، یک مسئله طبیعی است، اما سرفه ادامه‌دار می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری یا مشکل پزشکی باشد. 

سرفه‌ای که کمتر از ۳ هفته طول بکشد سرفه حاد و سرفه‌ای که بیش از ۸ هفته (۴ هفته در کودکان) ادامه داشته باشد، سرفه مزمن در نظر گرفته می‌شود.

برخی از دلایل سرفه حاد عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • استنشاق یک ماده محرک (از جمله دود سیگار، گرد و غبار و مواد شیمیایی)
  • پنومونی
  • سیاه سرفه

برخی از دلایل سرفه مزمن عبارتند از:

  • آلرژی
  • آسم
  • برونشیت
  • رفلاکس اسید معده (GERD)
  • ترشحات پشت حلق

لازم به ذکر است که بیشتر سرفه‌ها طی دو هفته برطرف می‌شوند یا حداقل به‌طور قابل توجهی بهبود می‌یابند. اگر سرفه شما در این مدت بهتر نشد حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این سرفه علامت مشکل جدی‌تری باشد.

همچنین در صورت بروز علائم دیگر همراه با سرفه، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • تب
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • گیجی

سرفه خونی یا مشکل در تنفس نیاز به مراقبت پزشکی اورژانسی دارد.

به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد، خود درمانی با داروها یا روش‌های خانگی طبیعی بدون ارزیابی پزشک می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت شما شود.

گیاهان دارویی برای سرفه

بعضی از گیاهان دارویی خاصیت ضد سرفه دارند و می‌توانند به تسکین سرفه کمک کنند. به همین دلیل از تعدادی از این گیاهان در برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه نیز استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی چند مورد از این گیاهان دارویی می‌پردازیم.

آویشن 

آویشن گیاهی است که هم کاربرد دارویی دارد و هم در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این گیاه دارویی برای کمک به بهبود مشکلاتی از جمله سرفه، گلو درد، برونشیت و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

در یک فراتحلیل در سال ۲۰۱۵، محققان اعلام کردند شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ترکیبات حاوی آویشن به کاهش سرفه کمک می‌کند. با این وجود، این محققان خاطر نشان کردند که برای نشان دادن اثربخشی کلی این گیاه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۱، نشان داد علائم برونشیت، سرفه و کیفیت کلی زندگی در افرادی که از ترکیبی از قطره آویشن و عشقه استفاده می‌کنند، بهبود می‌یابد. این افراد با استفاده از این قطره‌ها عوارض جانبی کمی را تجربه کردند.

از آویشن در ترکیبات برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه نیز استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برای کمک به درمان سرفه با آویشن از این شربت‌ها استفاده کنید.

آویشن گیاهی است که هم کاربرد دارویی دارد و هم در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریشه پنیرک

ریشه پنیرک (Marshmallow root) سابقه‌ای طولانی در استفاده به عنوان درمانی برای سرفه و گلو درد دارد.

این گیاه دارویی موسیلاژ زیادی دارد و به همین دلیل می‌تواند تحریکات ناشی از سرفه را کاهش دهد. موسیلاژ نوعی ماده غلیظ و چسبناک است و می‌تواند سطح گلو را بپوشاند.

یک مطالعه کوچک قدیمی نشان داد که یک شربت گیاهی ضد سرفه حاوی ریشه پنیرک، آویشن و عشقه، سرفه ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی را به طور موثری تسکین می‌دهد. بعد از ۱۲ روز مصرف این شربت، ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان اثربخشی آن را «خوب» و «خیلی خوب» ارزیابی کردند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، محققان به تاثیر پوششی عصاره ریشه پنیرک اشاره کردند. آن‌ها دریافتند که این عصاره خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و تسکینی مشابه دیکلوفناک (یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی) ایجاد می‌کند. 

ریشه پنیرک به صورت خشک و همچنین دمنوش کیسه‌ای در بازار موجود است. شما می‌توانید برای استفاده از این گیاه دارویی، روی ریشه پنیرک خشک یا دمنوش کیسه‌ای آن آب داغ بریزید و بلافاصله یا بعد از خنک شدن آن را بنوشید.

هرچه ریشه پنیرک بیشتر در آب بماند، دمنوش شما موسیلاژ بیشتری خواهد داشت.

یکی از عوارض جانبی ریشه پنیرک می‌تواند ناراحتی معده باشد، اما ممکن است بتوان با مصرف مایعات بیشتر با این عارضه جانبی مقابله کرد.

زردچوبه

سال‌ها از زردچوبه به‌صورت سنتی برای کمک به بهبود برخی از بیماری‌ها و مشکلات از جمله سرفه استفاده شده است.

کورکومین یک ترکیب فعال موجود در زردچوبه است که دارای خواص ضد التهابی قوی می‌باشد.

توصیه می‌شود زردچوبه به همراه فلفل سیاه مصرف شود، زیرا پیپرین (ترکیب اصلی فلفل سیاه) فراهمی زیستی زردچوبه را افزایش می‌دهد و این مسئله به جذب کورکومین در بدن کمک می‌کند.

شما می‌توانید از دمنوش گرم زردچوبه یا شیر زردچوبه (شیر طلایی) استفاده نمایید. به نوشیدنی خود کمی فلفل سیاه و عسل نیز اضافه کنید.

زردچوبه
سال‌ها از زردچوبه به‌صورت سنتی برای کمک به بهبود برخی از بیماری‌ها و مشکلات از جمله سرفه استفاده شده است.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی ممکن است سرفه‌های خشک یا سرفه‌های آسم را کاهش دهد. این گیاه می‌تواند تهوع و درد را نیز تسکین دهد.

فقط چند مطالعه قدیمی‌تر به بررسی تاثیر زنجبیل بر سرفه پرداخته‌اند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، ۱۰ محصول طبیعی مختلف مورد استفاده در طب‌های سنتی آسیایی را مورد بررسی قرار داد. یکی از این محصولات طبیعی زنجبیل بود. محققان دریافتند که زنجبیل همراه با سایر درمان‌ها از جمله عسل، نقش طولانی مدتی در طب سنتی داشته است.

اگرچه داشتن سِبقه طولانی در مصرف نکته مثبتی است، اما نمی‌تواند جایگزین مطالعه علمی برای بررسی اثرات زنجبیل شود. محققان معتقدند مطالعه علمی اولیه‌ای که انجام دادند می‌تواند داده‌هایی ارزشمند در اختیار محققانی که در آینده می‌خواهند روی اثرات گیاهان ضد سرفه کار کنند، قرار دهد.

می‌توان از زنجبیل به‌صورت دمنوش استفاده کرد. در برخی از موارد زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده و سوزش سر دل شود.

کندر

کندر که بیشتر با عنوان صمغ کندر (Frankincense) شناخته می‌شود، قرن‌ها برای درمان سرفه، مخصوصا سرفه ناشی از التهاب ریه‌ها یا قسمت‌های دیگر دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار گرفته است.

ترکیبات ضد التهابی قوی کندر می‌تواند هم به تسکین سرفه و هم به مقابله با پاتوژن‌های دهان که می‌توانند باعث سرفه شوند، کمک کند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در Journal of Traditional and Complementary Medicine، حل کردن کندر در آب داغ و استنشاق بخار آن به کاهش سرفه‌های ناشی از آسم و برونشیت کمک می‌کند.

کندر
کندر قرن‌ها برای درمان سرفه، مخصوصا سرفه ناشی از التهاب ریه‌ها یا قسمت‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

نعناع فلفلی

گیاه نعناع فلفلی برای خواص درمانی‌اش شناخته شده است. منتول موجود در نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین گلو و احساس تنفس راحت‌تر کمک کند.

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید نعناع فلفلی برای سرفه، دمنوش آن را مصرف کنید و یا با استفاده از آن بخور دهید.

برای استفاده از بخور نعناع فلفلی، ۷ قطره اسانس نعناع فلفلی را به حدود یک فنجان آب تازه جوشیده اضافه کنید، یک حوله روی سر خود بیندازید و بخار آب را با نفس عمیق استنشاق کنید.

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان تسکین دهنده و خلط آور است و یک ضد سرفه قوی خانگی محسوب می‌شود. برخی از افراد از دمنوش شیرین بیان برای تسکین سرفه استفاده می‌کنند.

این گیاه دارویی، هم‌زمان مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد، مخاط را رقیق می‌کند، احتقان را کاهش می‌دهد و التهابی که ممکن است گلوی شما را تحریک نماید کم می‌کند.

شما می‌توانید برای استفاده از این گیاه دارویی، ۲۴۰ میلی لیتر آبجوش را روی دو قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خشک بریزید، اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را بنوشید.

شیرین بیان
ریشه شیرین بیان تسکین دهنده و خلط آور است.

عشقه

برگ گیاه عشقه دارای خواصی برای رفع سرفه خشک و مشکلات تنفسی است. به همین دلیل از این گیاه در ترکیبات برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه استفاده می‌شود.

محققان دریافته‌اند برگ عشقه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ساپونین و آلکالوئید است. این دو ترکیب فعال باعث نازک شدن، کنده شدن و خروج موکوس از سینه شده و به خروج خلط کمک می‌کند.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره‌ی برگ عشقه به مدت ۷ تا ۱۰ روز، علائم عفونت مجاری تنفسی فوقانی از جمله سرفه و خلط را به خوبی بهبود می‌بخشد.

با توجه به وجود ترکیبات سمی در عصاره عشقه، توصیه نمی‌شود از عصاره‌ این گیاه به صورت خانگی استفاده شود. زیرا مقدار کنترل نشده آن می‌تواند عوارض گوارشی و آلرژیک مختلفی ایجاد کند.

عسل

تا اینجا با تعدادی از گیاهان دارویی که می‌توانند برای سرفه مفید باشند آشنا شدیم. یک ضدسرفه قوی خانگی دیگر که در بین بسیاری از افراد محبوبیت دارد، عسل است.

طبق تحقیقات عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

در سال ۲۰۲۱ در مروری بر مطالعات، محققان تاثیر استفاده از عسل را بر درمان سرفه در افرادی که که دچار عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شده بودند، بررسی کردند. این محققان دریافتند که عسل نسبت به مراقبت‌های معمول، هم در سرکوب سرفه و هم در جلوگیری از نیاز به آنتی بیوتیک، برتری دارد.

همچنین محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، عسل را با دکسترومتورفان (یک ضد سرفه رایج) مقایسه کردند. این محققان دریافتند که هم عسل و هم دکسترومتورفان برای سرکوب سرفه موثر هستند. آن‌ها اشاره کردند که در یک آزمایش، عسل کمی بالاتر از دکسترومتورفان قرار گرفت و در آزمایشی دیگر با دکسترومتورفان برابر بود.

عسل
طبق تحقیقات عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

تا این قسمت تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود سرفه را معرفی کردیم. همچنین گفتیم عسل نیز یکی از درمان‌های محبوب برای بهبود سرفه است.

از بعضی از این گیاهان دارویی و عسل در ترکیبات برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد از این شربت‌های گیاهی را معرفی می‌کنیم:

شربت آویشن

شربت آویشن کامپاند کیمیاگر توس یک شربت ضد سرفه گیاهی است که خاصیت خلط آوری دارد و برای رفع سرفه خشک، گلودرد، خشکی گلو و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی مؤثر می‌باشد. 

در ترکیبات این شربت گیاهی ضد سرفه از عصاره آبی برگ آویشن (Thymus vulgaris)، عصاره میوه انجیر (Ficus carica) و عسل استفاده شده است. 

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم آویشن و عسل هر دو برای کمک به بهبود سرفه مفید هستند. همچنین لازم به ذکر است که عصاره انجیر حاوی ترکیبات ضد التهاب قوی است که می‌تواند التهاب گلو و مجاری تنفسی را کاهش دهد. به علاوه، این میوه اثرات خلط آوری داشته و در بهبود سرفه خشک مؤثر است

شما می‌توانید برای مطالعه توضیحات کامل و تهیه شربت آویشن کامپاند کیمیاگر توس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت آویشن

شربت آیورامی

شربت آیورامی اهورا دارو یک نمونه از انواع قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است که اثر خوبی روی درمان برونشیت و سرفه خشک دارد.

در تهیه این شربت از عصاره گیاه عشقه یا پیچک استفاده شده است.

همان‌طور که گفته شد برگ عشقه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و می‌تواند به بهبود سرفه کمک کند.

شما می‌توانید برای مطالعه توضیحات کامل و تهیه شربت آیورامی اهورا دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت آیورامی

شربت گیاهی ضد سرفه کودکان

شربت سرفه کودکان دروزیل با عسل گیاه اسانس یک داروی ضد سرفه و خلط آور قوی می‌باشد.

این شربت گیاهی کودکان برای بهبود سرفه‌های خشک (برونشیت) و باز شدن گلو و مجاری تنفسی بسیار مؤثر است.

این فرآورده حاوی عصاره گیاه آویشن باغی و عسل طبیعی می‌باشد.

شما می‌توانید برای مطالعه توضیحات کامل و تهیه این شربت گیاهی ضد سرفه کودکان از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت گیاهی ضد سرفه کودکان

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای کمک به بهبود سرفه از جمله آویشن، زنجبیل و زردچوبه را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد از بعضی از این گیاهان دارویی در ترکیبات برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه استفاده می‌شود. 

در آخر نیز به معرفی چند شربت گیاهی ضد سرفه پرداختیم.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قویترین شربت های گیاهی ضد سرفه

سوالات متداول

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه حاوی چه گیاهانی است؟

قویترین داروهای گیاهی ضد سرفه معمولا ترکیباتی مثل آویشن، ریشه پنیرک، عشقه، نعناع فلفلی و ریشه شیرین بیان دارند. در این مقاله تحقیقات علمی روی اثرات این گیاهان برای سرفه را بررسی کرده و چند داروی گیاهی ضد سرفه قوی را معرفی کردیم.

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرفه موثر است؟

داروهای گیاهی یکی از بهترین راه‌ها برای درمان سرفه شماست. داروهای گیاهی ضد سرفه معتبر علاوه بر این که خواص گیاهان دارویی موثر برای سرفه را به همراه دارند، دارای کمترین عوارض یا حتی بدون عوارض هستند و طبق تحقیقات، برای رفع این مشکل مفید هستند. البته لازم است قبل از خرید هر داروی گیاهی نیز حتما به ترکیبات دارو و شرایط مصرف آن توجه کنید.

قویترین شربت گیاهی ضد سرفه را از کجا تهیه کنم؟

چند مورد از قویترین شربت های گیاهی ضد سرفه که در این مقاله معرفی شد (شربت آویشن، شربت آیورامی و شربت سرفه کودکان دروزیل) از مرکز معتبر خرید دارو یعنی داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی قابل سفارش است.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره