بهترین دارو برای درمان گرفتگی صدا در کرونا

درمان گرفتگی صدا در کرونا
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

تارهای صوتی ما به عوامل مختلفی حساس‌اند و ممکن است به طور مقطعی دچار گرفتگی شوند و صدای ما را تغییر دهند. به غیر از عواملی که تاکنون برای گرفتگی صدا معرفی می‌شد، چند سالی است که سویه‌های مختلف کرونا نیز در بروز این مشکل نقش موثری ایفا می‌کنند. بسیاری از افرادی که در دو سال اخیر به کوید-۱۹ مبتلا شده‌اند، گرفتگی صدا را گزارش کرده‌اند. این روزها با فراگیر شدن سویه اومیکرون، که بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند، شکایت‌ها از گرفتگی صدا در کرونا بیشتر شده و بیماران به دنبال راهی برای درمان سریع‌تر آن هستند.

با توجه به این مشکل، ما این مطلب از مجله سلامت مفیدطب را به معرفی راه‌های درمان گرفتگی صدا در کرونا اختصاص داده‌ایم. پس اگر اخیراً دچار این بیماری شده‌اید و به دنبال راهی مؤثر برای درمان سریع‌تر گرفتگی صدا هستید، این مطلب را از دست ندهید.

دلایل گرفتگی صدا چیست؟

گرفتگی صدا یا «دیسفونیا» زمانی اتفاق می افتد که صدای شما خشن‌تر و تندتر از حالت عادی یا نفس گیر به نظر می‌رسد. علاوه بر این میزان بلندی صدا هم متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه تارهای صوتی ما در داخل حنجره و در محفظه گلو، کنار مری، نای و غده تیروئید قرار دارد، وجود هرگونه مشکل در این ناحیه می‌تواند روی عملکرد تارهای صوتی اثر بگذارد.

علت گرفتگی صدا چیست
دلایل بسیار متفاوت و مختلفی در گرفتگی صدا دخیل هستند که تشخیص دقیق آن به عهده‌ی پزشک است.

همانطور که گفتیم عوامل زیاد و متفاوتی در گرفتگی صدا دخالت دارند که هرکدام نیز راه درمان متفاوتی دارند که در ادامه سعی کردیم بیشتر دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند را شرح دهیم. با این حال بسیاری از ما ممکن است در مواجهه با این مشکل به سراغ اسپری‌های دهانی مانند اسپری دیمونکلد برویم تا هرچه زودتر از این مشکل رها شویم. اما بهتر است تشخیص علت گرفتگی صدا و تجویز بهترین راه درمان را به دکتر متخصص بسپاریم.

سرماخوردگی یا عفونت سینوس‌ها

باکتری‌های عامل سرماخوردگی، از جمله استافیلوکوک ها، در ایجاد عفونت گلو نقش اصلی را دارند. این باکتری‌ها به همراه ویروس‌های سرماخوردگی علاوه بر گلو، ممکن است به سینوس‌ها نیز حمله کنند و باعث ایجاد عفونت سینوسی شوند. هر دو این شرایط روی عملکرد تارهای صوتی اثرگذاشته و باعث گرفتگی صدا در سرماخوردگی می‌شوند.

لارنژیت

آلرژی نقش موثری در ایجاد لارنژیت یا متورم شدن تارهای صوتی دارد. البته حساسیت‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نیز ممکن است باعث لارنژیت شود. برخی افراد ممکن است در پی آلرژی شدید  و لارنژیت حاد برای مدتی صدای خود را از دست بدهند.

رفلاکس معده به مری

گاهی اوقات گرفتگی صدا ربطی به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سینوس‌ها ندارد. رفلاکس یا بازگشت اسید معده به سمت گلو یا مری هم ممکن است باعث آسیب به حنجره و تارهای صوتی و گرفتگی صدا شود.

خونریزی تارهای صوتی

داد زدن و سرفه کردن زیاد و ادا کردن نوت های بالا در خوانندگان، تارهای صوتی را در معرض خونریزی قرار می‌دهد. در این صورت نیز فرد ممکن است گرفتگی صدا یا قطع کامل صدا را تجربه کند.

استفاده بیش از حد از صدا، دلیل گرفتگی صدا
داد زدن، آواز خواندن، تدریس با صدای بلند و… سبب گرفتگی صدا می‌شود.

استفاده بیش از حد از صدا

گاهی اوقات هم گرفتگی صدا دلیل پیچیده‌ای ندارد و بخاطر استفاده‌ی زیاد و طولانی مدت از صدا ممکن است این مشکل برایمان ایجاد شود.

بیماری‌ها و اختلالات عصبی

برخی بیماری‌ها و مشکلات عصبی از جمله بیماری پارکینسون می‌تواند روی بخشی از مغز که ماهیچه‌های حنجره را کنترل می‌کند، تأثیر بگذارد.

کیست، پولیپ یا ندول های صوتی

توده‌های غیر سرطانی مانند کیست‌ها و پولیپ هایی که روی تارهای صوتی ایجاد می‌شوند، در گرفتگی صدا نقش دارند.

سرطان حنجره

معمولاً گرفتگی صدا به هر دلیلی که باشد (به جز بیماری‌های جدی) پس از دو هفته بهبود می‌یابد. اما اگر این مشکل بیش از سه هفته ادامه پیدا کرد، ممکن است یکی از علائم سرطان حنجره باشد.

فلج تارهای صوتی

وقتی هیچکدام از تارهای صوتی یا یکی از آن‌ها به درستی باز و بسته نشوند، فلج تارهای صوتی اتفاق افتاده است. دلیل این اتفاق ممکن است آسیب ناشی از سرطان ریه، مشکلات تیروئید، ام اس، عفونت، سکته مغزی و… باشد.

گرفتگی صدا؛ یکی از علائم کرونا در روزهای اول

در بخش قبل گفتیم که وجود عفونت در دستگاه تنفس فوقانی، به خصوص سینوس‌ها، می‌تواند منجر به تغییر صدا شود. سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایعی است که در پی آن سینوس‌ها نیز درگیر می‌شوند و گرفتگی صدا نیز اتفاق می‌افتد. اما به جز این بیماری، این روزها کرونا هم با سویه‌های مختلف خود، به خصوص سویه اومیکرون، یکی از عوامل شایع گرفتگی صدا محسوب می‌شود.

گرفتگی صدا در کرونا
گرفتگی صدا یکی از اولین علائم اومیکرون است.

گرفتگی صدا در کرونا از همان ابتدا جزو یکی از علائم بیماری بود، اما در همه‌ی افراد ظاهر نمی‌شد و خیلی شایع نبود. اما مدتی است که این ویروس با سویه اومیکرون خود، بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی عفونت ایجاد می‌کند. این موضوع باعث شده بیشتر افرادی که به اومیکرون مبتلا می‌شوند، گرفتگی صدا در کرونا را تجربه کنند.

خرید سریع اسپری دیمونکلد

گرفتگی صدا در کرونا این روزها به قدری شایع شده که به عنوان یکی از اولین علائم سویه اومیکرون شناخته می‌شود. بنابراین اگر دچار گرفتگی صدا شدید، با بررسی سایر علائم و اطمینان از ابتلا به کرونا در همان ابتدای بیماری می‌توانید جلوی بروز سایر علائم آزاردهنده‌ی آن را بگیرید.

گرفتگی صدا در کرونا ممکن است توان حرف زدن صحیح را از شما بگیرد. به همین خاطر بهتر است این مشکل هرچه زودتر بهبود یابد. درمان گرفتگی صدا در کرونا نه تنها باعث آسیب کمتر به تارهای صوتی می‌شود، بلکه ممکن است از بروز سایر علائم بیماری کوید-۱۹ و شدت گرفتن آن نیز جلوگیری کند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا چند راه مؤثر و سریع برای این مشکل را به شما معرفی کنیم.

درمان سریع گرفتگی صدا در کرونا با این محصولات

بالاتر گفتیم که آلوده شدن سینوس‌ها و دستگاه تنفس فوقانی نقش موثری در ایجاد گرفتگی صدا در کرونا دارد. بنابراین درمان خلط گلو و عفونت این ناحیه ممکن است در بهبود گرفتگی صدا در کرونا مؤثر باشد. با این حال مطمئناً شما هم در مواجه شدن با این مشکل به دنبال موثرترین راه و دارو می‌گردید. به همین خاطر در ادامه اثربخش‌ترین داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی صدا در کرونا را معرفی کرده‌ایم.

روتارین؛ سریع‌ترین راه درمان گرفتگی صدا در کرونا

پودر روتارین محصولی از شرکت قائم دارو است که به صورت ساشه ای تولید می‌شود و اثر بسیار خوبی برای درمان گرفتگی صدا و التهاب گلو دارد. شرکت قائم دارو برای تولید این از یک دانه‌ی بسیار معروف برای درمان التهاب گلو و یک گیاه پرخاصیت برای بهبود سرفه و عفونت استفاده می‌کند. دانه‌ی به و مرزنجوش دو گیاهی هستند که در ترکیبات پودر روتارین مشاهده می‌کنید.

خرید سریع پودر روتارین

فواید روتارین برای گرفتگی صدا
پودر روتارین یک موسیلاژ ضد التهاب است که تورم تارهای صوتی را کاهش می‌دهد.

دانه‌ی به با ایجاد یک لایه‌ی موسیلاژی و ضد التهاب به نرم شدن گلو و کاهش تورم تارهای صوتی کمک می‌کند. ترکیبات آنتی باکتریال و ضد سرفه در مرزنجوش، از جمله ویتامین C و تانن ها، نیز فعالیت باکتری‌ها در ناحیه گلو را کاهش می دهد و از بروز مجدد التهاب در تارهای صوتی جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از پودر روتارین کافی است هرکدام از ساشه های آن را در یک استکان آب جوش بریزید و پس از ده دقیقه لعاب آن را آرام آرام بنوشید تا اثر خود را در گلو بگذارد.

قرص آلتادین؛ بهترین راه درمان خارش گلو و گرفتگی صدا در کرونا

خشکی گلو و سرفه‌های خشک پیاپی در زمان ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، یکی از دلایل گرفتگی صدا است. بسیاری از ما در پی خشکی حلق در زمان بیماری سعی داریم با صاف کردن صدای خود خلط را از گلو را خارج کنیم. غافل از اینکه این کار نه تنها کمکی به ما نمی‌کند، بلکه باعث گرفتگی صدا هم می‌شود.

قرص آلتادین را از اینجا بخرید

حال اگر می‌پرسید که برای گرفتگی صدا چه قرصی بخوریم، می‌توانیم قرص آلتادین را به شما معرفی کنیم. قرص آلتادین بیشتر با عنوان بهترین قرص برای خارش گلو شناخته می‌شود. اما برای رفع گرفتگی صدا و حتی برونشیت و گلودرد ویروسی نیز اثربخشی بسیار خوبی دارد. دلیل این اثربخشی، وجود عصاره‌ی نعناع در کنار گل ختمی و شیرین بیان در ترکیبات این قرص است. شرکت دینه سه تا از بهترین گیاهان برای گلودرد و التهاب گلو را در کنار هم قرار داده تا محصولی قوی برای رفع مشکلات مجاری تنفسی تولید کند.

اثرات آلتادین برای بهبود گرفتگی صدا در کرونا
قرص مکیدنی آلتادین حاوی شیرین بیان و نعناع هم برای گلودرد و هم گرفتگی صدا موثر است.

شیرین بیان در عصاره‌ی خود ماده ضد التهاب و ضد ویروسی به نام گلیسیریزین دارد که ویروس‌های عامل عفونت در دستگاه تنفسی را به خوبی مورد حمله قرار می‌دهد. گل ختمی هم قرن‌هاست که به عنوان داروی ضد سرماخوردگی و گلودرد استفاده می‌شود و می‌تواند سرفه خشک، سوزش گلو و التهاب تارهای صورتی را برطرف کند. در کنار این دو گیاه مؤثر، نعناع با در اختیار داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین C و منتول، هم به رفع عفونت سینوس‌ها کمک کرده و هم گرفتگی صدا در کرونا و سرماخوردگی را بهبود می‌دهد. در نتیجه قرص آلتادین هم برای گرفتگی صدا و هم خارش گلو موثر است.

لیکوفار؛ ضد التهاب قوی برای تارهای صوتی و گلو

قرص مکیدنی لیکوفار تنها یک قرص برای گرفتگی صدا نیست؛ بلکه برای بهبود سرفه خشک و درمان خلط گلو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت گل دارو، از یک گیاه خنک کننده و ضد التهاب قوی در کنار یک گیاه ضد ویروس و ضد باکتری در این محصول استفاده که چند عملکرد مفید برای ما دارند.

خواص لیکوفار برای گرفتگی صدا
اکالیپتوس موجود در قرص مکیدنی لیکوفار برای بهبود گرفتگی صدا در کرونا اثر بسیار خوبی دارد.

شیرین بیان و اکالیپتوس دو گیاه موجود در قرص لیکوفار هستند که در کنار هم یک تیم کامل برای رفع گلودرد و گرفتگی صدا را تشکیل می‌دهند. شیرین بیان، با خاصیت آنتی باکتریال خود می‌تواند فعالیت باکتری‌های عامل عفونت در گلو یعنی استافیلوکوک ها و استرپتوکوک ها را متوقف کند و با نفوذ به غشاء باکتری‌ها، آن‌ها را از بین ببرد.

قرص لیکوفار را از اینجا بخرید

اکالیپتوس هم با خاصیت خنک کنندگی و ضد التهاب قوی خود خیلی زود می‌تواند التهاب موجود در گلو، تارهای صوتی، سینوس‌ها و بینی را برطرف کند.

گرفتگی صدا و تنگی نفس در کرونا چه ارتباطی باهم دارند؟

شما هم مانند بسیاری از افراد ممکن است فکر کنید تنگی نفس بخاطر گرفتگی صدا یا برعکس، گرفتگی صدا بخاطر تنگی نفس ایجاد می‌شود. در صورتی که این دو عارضه ارتباطی باهم ندارند. ممکن است در پی عفونت موجود در دستگاه تنفسی هر دو این عارضه‌ها به طور همزمان باهم ظاهر شوند. اما هیچ یک دلیل ایجاد دیگری نیست.

بنابراین داروهایی مانند قرص تیمکس پلاس که برای درمان گرفتگی صدا در کرونا استفاده می‌شود، لزوماً برای بهبود تنگی نفس هم مؤثر نخواهند بود. اگر در زمان ابتلا به کرونا دچار تنگی نفس شدید، حتماً برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

قرص تیمکس پلاس را از اینجا بخرید

درمان گرفتگی صدا در کرونا کار سختی نیست

در این مطلب گفتیم که چه چرا دچار گرفتگی صدا می‌شوید و برای درمان گرفتگی صدا در کرونا چه باید بکنید؟ داروهایی که برای رفع این مشکل در این مطلب معرفی کردیم بیشتر مکیدنی یا موسیلاژی هستند. این نوع داروها با محیط گلو و به خصوص حنجره تماس بیشتری دارند و خیلی سریع‌تر و موثرتر از شربت‌ها و سایر قرص‌های بلعیدنی باعث بهبود گرفتگی صدا در کرونا می‌شوند.

برای خرید هرکدام از این داروهای مؤثر در درمان گرفتگی صدا در کرونا، کافی است وارد وبسایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. در مفیدطب اثربخش‌ترین داروها برای این مشکل در یکجا برای شما فراهم شده‌اند. شما تنها با چند کلیک و در زمانی کوتاه می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

اگر تجربه استفاده از قرص‌های مکیدنی یا پودر روتارین برای درمان گرفتگی صدا در کرونا را دارید، نظر خود را درباره‌ی اثر این محصولات با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید سؤالات خود درباره‌ی هرکدام از این محصولات را در بخش نظرات از ما بپرسید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «بهترین دارو برای درمان گرفتگی صدا در کرونا»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      پاسخگویی به سوالات در روزها و ساعات کاری، به ترتیب زمان ثبت کامنت انجام می شود.
      به عنوان دکتر داروساز، نمی توانیم داروی نسخه ای تجویز کنیم، یا برنامه ترک اعتیاد بدهیم اما تا جایی که امکان داشته باشد راهنمایی میکنیم.
      با احترام دکتر داروساز

  1. علی زیباکناری

    سلام.چرا آمپول معرفی نکردید. این علفهایی که به اسم دارو درجعبه های گل منگلی با چندبرابرقیمت عطاری به مردم میفروشید هیچ تاثیری ندارن جز پرکردن جیب شرکتهای علفی

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تزریق آمپول راهکار درمانی تهاجمی است و فقط زمانی باید استفاده شود که داروی خوراکی در دسترس نباشد یا موثر واقع نشود به همین دلیل هم داروهای تزریقی احتیاج به نسخه پزشک دارند و باید توسط پزشک و در ویزیت حضوری برای شما تجویز شوند داروهای گیاهی خوراکی که توسط شرکت های داروسازی تولید کننده گیاهان دارویی تولید میشوند، دارای ماده موثره تخلیص شده هستند و از نظر تاثیر نسبت به پودر های گیاهی که در عطاری ها به فروش میرسند موثر ترند.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط