درمان خلط گلو در کودکان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سرماخوردگی، گلودرد، سرفه و خلط گلو در کودکان از مشکلاتی هستند که موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از والدین به شمار می‌روند. با شروع فصل سرما و افزایش شیوع بیشتر بیماری‌ها مراجعه به پزشک برای مشکلاتی از جمله خلط گلوی نوزاد و کودک هم افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با توضیح مختصری درمورد خلط گلو و علت‌های ایجاد آن صحبتمان را آغاز می‌کنیم. در ادامه انواع روش‌های درمان خلط گلو در کودکان را بررسی کرده و شما را با یکی از محصولات خلط آور و ضد سرفه به نام شربت آیورا فید کودکان آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خلط گلو چیست؟

در توضیح اینکه خلط پشت گلو چیست و چرا در برخی اوقات آزاردهنده می‌شود، باید بگوییم که خلط گلو در واقع به طور معمول نیز وجود دارد، اما ممکن است آن را حس نکنیم. زیرا در مواقع معمول و نداشتن بیماری این ماده رقیق است و ما بدون اینکه متوجه باشیم آن را قورت می‌دهیم.

غدد داخل بینی و گلو به طور مرتب مخاط تولید می‌کنند که مهم‌ترین فایده آن مبارزه با عفونت، مرطوب نگه داشتن غشای بینی و فیلتر کردن مواد خارجی است. اما در مواردی مانند عفونت‌های ویروسی و آلرژی، بدن شروع به تولید مخاط اضافه کرده و ممکن است احساس کنیم خلط پشت گلو جمع شده است.

در واقع وجود خلط گلو نشانه‌ای از سلامت سیستم ایمنی است، زیرا این مخاط با قدرت چسبندگی خود سعی می‌کند از ورود گرد و غبار، آلرژن‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری کند. اما از آنجا که احساس خلط در پشت گلو به خصوص برای کودکان ناخوشایند و آزاردهنده است و احتمال ایجاد حالت تهوع برای کودک وجود دارد، درمان خلط در کودکان اهمیت پیدا می‌کند.

به ویژه خلط گلو نوزاد می‌تواند علت یا نشانه یک بیماری در نوزاد باشد و لازم است پیگیری و درمان شود.

علت خلط گلو کودکان و نوزادان

خلط گلوی نوزاد و کودک می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • عفونت ویروسی و باکتریایی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت و ذات الریه
  • تحریک مسیر تنفسی ناشی از آلودگی هوا، سیگار کشیدن اطرافیان، حیوانات خانگی و…
  • آلرژی
  • رفلاکس معده

روش‌های درمان خلط گلو در کودکان

برای درمان خلط گلو در کودکان روش‌های مختلف خانگی و داروهای گیاهی و شیمیایی وجود دارد که در طول این متن با آن‌ها آشنا خواهیم شد. در ابتدا به معرفی چند شربت برای خلط گلو کودکان می‌پردازیم که معمولا توسط پزشکان برای کودکان تجویز می‌شود. در ادامه درمان‌های خانگی و نکاتی را که می‌توان با رعایت آن‌ها در بهبود شرایط کودک مبتلا به سرماخوردگی تاثیر مثبت گذاشت، بیان می‌کنیم و در نهایت شما را با یک شربت گیاهی موثر در درمان خلط گلو کودکان آشنا خواهیم کرد.

شربت برای خلط گلو در کودکان

در برخی از موارد نیاز به درمان سریع‌تر خلط کودک وجود دارد و پزشک پس از معاینه و بررسی دلیل ایجاد خلط گلو اقدام به تجویز شربت خلط آور کودک می‌کند. برخی از معروف‌ترین این شربت‌ها عبارتند از:

شربت دیفن هیدرامین

تقریبا همه ما با این شربت و خواص آن در بهبود سرفه، گلودرد و خلط آشنا هستیم. این شربت موجب رفع التهابات مسیر تنفسی می‌شود و در بهبود گرفتگی گلو نیز موثر است. دوز مصرفی این شربت برای کودکان باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود.

شربت اکسپکتورانت

اکسپکتورانت (خلط‌ آور) نوعی داروی سرفه است که ترشحات را نرم و رقیق می‌کند. این دارو معمولا برای کنترل اثرات گرفتگی سینه، خصوصا وقتی علائم ناشی از تولید مداوم ترشحات و موکوس هستند به کار می‌رود. دوز مصرفی این شربت برای کودکان باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود.

شربت دکسترومتورفان

شربت دکسترومتورفان یک شربت ضد سرفه است که برای رفع سرفه‌های خشک کاربرد دارد. استفاده از این شربت در کودکان نیاز به تجویز پزشک دارد.

درمان خانگی خلط گلو کودکان

در این بخش رایج‌ترین روش‌های خانگی درمان خلط پشت گلو را معرفی می‌کنیم که به راحتی در دسترس همه ما هستند. روش‌های زیر می‌توانند تا حدی به رفع خلط گلو در کودکان کمک کنند، با این حال توجه داشته باشید که در بیماری‌های مربوط به کودکان و نوزادان در اکثر مواقع معاینه توسط پزشک ضروری است.

مرطوب کردن هوا

ایجاد رطوبت در هوا و استفاده از بخور در محیطی که کودک قرار دارد، می‌تواند موجب کمتر شدن خلط و رقیق شدن آن شود. برای این منظور می‌توان از کتری آب گرم یا دستگاه‌های بخور استفاده کرد. به این طریق مخاط پشت گلوی کودک نرم شده و کم کم از بدن او خارج می‌شود.

مرطوب کردن هوا برای نرم کردن خلط
یکی از راه‌های نرم کردن خلط گلو، مرطوب نگه داشتن هوای اتاق کودک است.

یکی از بهترین بخورهای گیاهی که موجب رفع سرفه و خلط پشت گلو می‌شود، اکالیپتوس است. این گیاه یک ضد التهاب است که در تسکین عفونت‌های تنفسی موثر شناخته شده است.

اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌های بخور قابلیت اضافه کردن اسانس را ندارند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از اسانس اکالیپتوس در دستگاه بخور خود، بروشور آن را مطالعه نمایید.

مصرف آب نمک

یکی از بهترین روش‌های بهبود گلو درد و رفع خلط گلو، غرغره کردن آب نمک است. سرم نمکی می‌تواند میکروب‌های موجود در گلو را از بین برده و باعث تسکین درد او شود. مخلوطی از آب و نمک را تهیه کنید و اجازه دهید کودک روزانه سه مرتبه، این محلول را غرغره کرده و دور بریزد.

نوشیدن مایعات

مصرف انواع مایعات به ویژه آب ولرم و شیر گرم می‌تواند روشی آسان برای رفع سرفه‌های خلط دار کودکان باشد. می‌توانید جهت مزه‌دار کردن شیر به آن عسل نیز اضافه کنید که علاوه بر نرم کردن سینه و گلوی کودک در تقویت کودک در دوران بیماری‌اش نیز مفید است.

پرهیز از غذاهای مضر

برخی از مواد غذایی در دوران بیماری کودک موجب بدتر شدن شرایط آن‌ها می‌شود و پرهیز از مصرف این غذاها می‌تواند به روند بهبودی کودکان سرعت بخشد. بهتر است تا رفع علائم بیماری کودک از مصرف موارد زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای پرچرب
  • انواع شکلات و شیرینی‌ها
  • غذاهای فست فودی و پر ادویه
  • تنقلات مانند چیپس و پفک

تا اینجا با تعدادی از راهکارهای خانگی برای درمان خلط گلو در کودکان آشنا شدیم. اما علاوه بر روش‌های فوق برخی از گیاهان نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها در طب سنتی گیاهی جهت رفع خلط پشت گلو توصیه شده است.

درمان گیاهی خلط گلو در کودکان

مشکل خلط گلو در کودکان یکی از نگرانی‌های والدین هنگام ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی است. روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، از آنجایی که گیاهی هستند و عوارضی برای کودک ایجاد نمی‌کنند، می‌توانند به راحتی جهت بهبود کودک استفاده شوند. با این حال در صورتی که شرایط کودک شما حاد است، حتما قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت نمایید.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدعفونی‌کننده قوی دارد که با از بین بردن باکتری‌ها خلط کودک را کاهش می‌دهد. همچنین زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

  • یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید. این نوشیدنی را یک بار در روز به هنگام صبح و قبل از خواب به کودک خود بدهید.

عسل

یکی از موثرترین مواد غذایی در درمان سرفه و گلودرد عسل طبیعی است؛ عسل با تسکین دادن گلوی تحریک شده و صاف کردن غشای مخاطی سرفه را کاهش می‌دهد.

  • با توجه به وزن کودک خود، چهار تا پنج بار در روز از عسل استفاده کنید. البته کودکان زیر ۲ سال نباید عسل بخورند زیرا میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی در عسل وجود دارند، ممکن است در کودکان زیر دو سال باعث بروز مشکلاتی شود.

آب لیمو

لیمو در نرم کردن خلط گلو تاثیر بسیار خوبی دارد. علاوه بر این خواص ضد باکتری لیمو و ویتامین C بالای لیمو مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می‌دهد.

  • برای این منظور ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را به آب ولرم اضافه کنید. از این نوشیدنی ۳ بار در روز استفاده کنید تا گلوی کودک نرم شده و خلط آن کاهش یابد. حتما بعد از استفاده از این نوشیدنی دندان‌های کودک را مسواک بزنید.

معرفی شربت گیاهی آیورا فید کودکان

یکی از بهترین شربت‌های گیاهی خلط آور و ضد سرفه کودکان، شربت آیورا فید است. این محصول در تسکین گلو درد، کاهش تحریکات گلو و بهبود برونشیت در کودکان موثر شناخته شده است و دارای خاصیت خلط آوری و برطرف کننده سرفه است. این شربت بدون نسخه پزشک قابل تهیه و مصرف است.

خرید شربت آیورا فید

اصلی‌ترین و موثرترین ترکیب شربت سرفه گیاهی آیورافید، عصاره برگ گیاه عشقه است. این عصاره گاهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله فلاونوئیدها و ساپونین‌ها بوده و به کمک این ترکیبات سرفه و گلودرد را در کودکان درمان می‌کند.

شربت آیورا فید کودکان
از شربت آیورا فید کودکان در درمان سرفه، التهابات گلو و به عنوان شربت خلط آور استفاده می‌شود.

عصاره گیاه عشقه یا پاپیتال با خاصیت ضد التهابی که دارد قادر است التهاب گلو را از بین ببرد. فلاونوئیدها و ساپونین‌های موجود در عصاره عشقه خلط آورهایی بسیار قوی هستند که سبب افزایش تولید موکوس (خلط) در گلو شده و عفونت‌های ایجاد شده در گلو را از طریق خلط خارج می‌کنند.

این شربت گیاهی ضد سرفه با داشتن اسانس پرتقال در ترکیبات خود، طعم خوشایندی داشته و به کمک این ویژگی، راحت‌تر می‌توان آن را به کودک داد. به علاوه این داروی ضد سرفه حاوی عسل نیست، بنابراین برای کودکان زیر یک سال (با مشورت پزشک) و کودکانی که به عسل حساسیت دارند نیز مناسب است.

یکی دیگر از محصولات شرکت مفید بهساز، شربت آیورا فید بزرگسالان است. این شربت نیز همانند آیورا فید کودکان حاوی عصاره گیاه عشقه بوده و دارای خاصیت ضد سرفه و خلط آور برای بزرگسالان است.

نحوه مصرف شربت آیورا فید

روش مصرف این شربت برای کودکان در سنین مختلف، متفاوت است که جهت سهولت شما، در جدول زیر آورده شده است:

سن کودک میزان دوز مصرفی
نوزادان زیر یک سال (با وزن ۳.۴ کیلوگرم یا بیشتر) دو بار در روز، هر بار ۲.۵ میلی‌لیتر، به مدت ۷ روز

(قبل از مصرف برای نوزادان زیر یک سال یا برای مصرف بیش از ۷ روز با پزشک متخصص مشورت کنید.)

کودکان ۱ تا ۵ سال (با وزن ۱۲ کیلوگرم یا بیشتر) سه بار در روز، هر بار ۲.۵ میلی‌لیتر

(برای مصرف بیش از ۱۴ روز با پزشک متخصص مشورت کنید.)

کودکان ۵ تا ۱۱ سال سه بار در روز، هر بار ۵ میلی‌لیتر

(برای مصرف بیش از ۴ هفته با پزشک متخصص مشورت کنید.)

نکات احتیاط در مصرف

در هنگام استفاده از شربت آیورا فید لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مصرف شربت ضد سرفه آیورافید در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
  • از مصرف این دارو در کودکانی که به گیاه عشقه و سایر ترکیبات این فرآورده حساسیت دارند، خودداری شود.
  • به دلیل وجود سوربیتول در این محصول، برای بیماران دیابتی بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شود.
  • تغییر رنگ جزئی در این شربت به دلیل وجود عصاره گیاهی بوده و بر کیفیت محصول تاثیری ندارد.
  • مصرف این شربت برای نوزادان بهتر است با توصیه پزشک باشد.

عوارض شربت آیورا فید

در صورتی که طبق دستور تعیین شده از این شربت مصرف کنید، عارضه جانبی خاصی ایجاد نخواهد شد. همچنین در صورت مصرف همزمان این محصول با سایر داروها نیز عوارض ناخواسته‌ای گزارش نشده است.

فقط در موارد نادری ممکن است به علت میزان سوربیتول موجود در فرآورده، اثر ملینی داشته باشد.

جمع بندی

مطالعه این مقاله به خوبی می‌تواند، تمامی سوالات شما در زمینه درمان خلط گلو در کودکان را پاسخ دهد و به شما در خرید یک شربت برای خلط گلو کودکان یا استفاده از روش‌های خانگی کمک کند. همانطور که در طول متن اشاره کردیم، در درمان بیماری‌های مربوط به نوزادان و کودکان مشورت با پزشک و معاینه طفل ضروری است. لذا روش‌های ذکر شده در این مقاله تنها جنبه راهنمایی بیشتر و افزایش اطلاعات در این زمینه دارند.

شما می‌توانید جهت خرید شربت آیورا فید کودکان و سایر محصولات گیاهی از جمله انواع شربت سرفه کودکان و بزرگسالان به سایت داروخانه مفیدطب مراجعه کرده و محصول مورد نظر خودتان را سفارش دهید. خرید شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

خرید شربت ضد سرفه کودکان

همچنین درصورت داشتن هر سوالی درباره محصولات می‌توانید در پایین این مقاله یا در صفحه هر محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب، سوال خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما سریعا به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

16 دیدگاه دربارهٔ «درمان خلط گلو در کودکان»

  1. سلام دخترم دوسال و دو ماهه‌ست و مدتی است مریض شد و برای دفع خلط مشکل دارد راهکار خوب لطفاً در این زمینه بدین خلط زیاد و کش دار به صورتیکه جمع میشه و حالت تهوع و استفراغ میده بیرون خیلی اذیته جگرم براش کباب شده چند دکتر هم بردم ولی تغییر نداشته

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، شما می توانید از رقیق کننده های خلط بدین منظور استفاده نمایید.تا خلط چسبیده در مجراهای تنفسی نرم و رقیق شود و به راحتی دفع گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام دختر من ۵ماهشه دو سه روزه شیر مادرشو ب سختی میخوره راهنمایی بفرمایید علت چیست و راه حل چیست

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، عدم میل به شیرمادر می تواند علل متفاوتی داشته باشد.
      انواع بیماری ها وعفونت ها ،تغییر در مزه شیر(به واسطه مصرف برخی داروها)، مشکلات گوارشی کودک (دل پیچه و کولیک)و …بهتر است در این خصوص به پزشک متخصص مراجعه داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام تا زمانیکه تب ایجاد نشده الزامی به مراجعه به پزشک ندارید. سعی کنید با مصرف مایعات گرم، با مرطوب نگه داشتن هوای خانه و با استفاده از اسپری بینی سدیم کلراید علائم را کنترل کنید. اگر علائم تشدید شد یا تب ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تشخیص و درمان بیماریها باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام بچه من ۸سالشه تا حالا چند بار پشت سر هم مریض شده ولی دارو که مصرف میکنه خوب میشه ولی بعد مدتی خلط گلوی زیاد میاره جوری که اینقدر سرفه میکنه استفراع میکنه دوباره با نظر پزشک دارو میخوره ولی بعد مدتی دوباره خلط گلو و سرفه هاش شروع میشه ممنون میشم راهنمایی کنید که چه دارویی بهش بدم از شر خلط گلو راحت بشه

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      برای کاهش خلط گلو می توانید از شربت های گیاهی خلط آور مانند شربت آیورافید استفاده کنید. لینک محصول:
      https://www.mofidteb.com/product/5324/mofid-behsaz-herbal-ayurvedic-syrup-for-children-60-ml
      ضمنا مصرف مایعات کافی و میوه جات و سبزیجات، و همچنین پرهیز از خوردن غذاهای سرخ کردنی و پرادویه، به رقیق شدن خلط و دفع راحت تر آن کمک می کند. همچنین استفاده از دستگاه بخور سرد در خانه نقش موثری در کاهش خلط دارد.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام فرزند من ۱۱ماهشه وسرماخوردگی گرفته وسینش خلط شده راهنماییم کنید دکتر هم براش پودر خشک کننده داده ولی فایده ای نداشت

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز لطفا مجدد به پزشک مراجعه کنید و درمان خود را از پزشک پیگیری نمایید.
      با احترام، دکتر داروساز

  5. زری نژادرضایی

    سلام پسرمن ۴سالشه تقریبایکهفته س بردمش دکترشربت آزیروسین۱۰۰دادن تموم شدوبهترشده فقط سرفه هاش صدادارن گلوش خلط داره والان فقط پلارژین بهش میدم چی بهش بدم پاک شن این خلطا؟ممنونم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اینکه علائم سرماخوردگی رفع شود ولی سرفه تا مدت زیادی ادامه پیدا کند، بسیار شایع است.
      برای دفع خلط بسیار مهم است که فرزند شما مایعات گرم به میزان زیاد بنوشد. همچنین مرطوب نگه داشتن هوای خانه در دفع خلط موثر است. مصرف شربت پلارژین کیدز را هم ادامه دهید (حداکثر تا دو هفته). از مصرف غذاهای سرخ کرده، فست فود و ادویه خودداری کنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اگر فرزند شما حداقل دو سال داشته باشد، می توانید از شربت سیموکلد کمک بگیرید. شربت سیموکلد با داشتن آویشن در رفع آبریزش بینی و خلط گلو موثر است. لینک صفحه سیموکلد:
      https://www.mofidteb.com/product/1830
      ضمنا توجه داشته باشید اگر دختر شما تب کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره