درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

با وجود مزایای بسیاری زیادی که نور خورشید در زندگی ما دارد، تابش مستقیم آن بر پوست باعث ایجاد آسیب می‌شود. حتما می‌دانید که قرار گرفتن به مدت ۲۰ دقیقه در زیر نور مستقیم خورشید، صدمه زیادی به پوست شما می‌رساند. از همین رو آفتاب سوختگی و تیرگی پوست از مشکلات رایج زندگی در مناطق با آب و هوای گرم می‌باشند. برای حل این مشکل محصولات متنوعی مانند انواع قرص، کپسول، پماد و کرم در بازار ارائه می‌شوند که انتخاب را برای ما سخت کرده‌اند. در این مقاله درمورد درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست صحبت می‌کنیم و یک محصول معتبر و موثر در این زمینه را به شما معرفی خواهیم کرد.

متاسفانه بسیاری از افراد قبل از وقوع آفتاب سوختگی از آن پیشگیری نمی‌کنند و یا به موقع، متوجه نشانه‌های آفتاب سوختگی نمی‌شوند. اغلب مردم زمانی که علائم درد زیاد و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را تجربه می‌کنند، به فکر درمان می‌افتند. نگران نباشید، اگر نور خورشید باعث آسیب به پوست شما شده و آن را تیره کرده است، می‌توانید از روش‌های درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست استفاده نمایید. قبل از هر چیز بهتر است علت ایجاد این ضایعه را با هم بررسی کنیم.

علت آفتاب سوختگی

قطعا دلیل اصلی آفتاب سوختگی، قرار گرفتن پوست در معرض نور شدید خورشید، برای مدت طولانی می‌باشد. البته آفتاب سوختگی بسته به مدت زمان و میزان تابش نور، در درجات مختلفی ایجاد می‌شود که نوع شدید آن با درد و سوزش زیادی همراه است. درواقع جذب بیش از حد اشعه ماورابنفش نور خورشید توسط پوست، باعث آسیب و خسارت به DNA سلولی پوست می‌شود. ادامه پیدا کردن این آسیب می‌تواند به بروز مشکلاتی مانند چین و چروک، خشکی و ایجاد بافت چربی و حتی سرطان پوست منجر شود.

میزان احتمال آفتاب سوختگی و آسیب ناشی از آن به عواملی مانند نوع و رنگ پوست شما، شدت تابش نور خورشید و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد. برخی از علائم و نشانه‌های اولیه آفتاب سوختگی خفیف و متوسط به شرح زیر می‌باشد:

  • حساسیت، قرمزی و ملتهب شدن پوست
  • ایجاد درد یا سوزش در پوست با لمس کردن
  • از دست رفتن آب بدن
  • خارش، تاول و پوسته پوسته شدن

در صورت شدید بودن آفتاب سوختگی، بیمار علاوه بر مواد گفته شده فوق، علائمی مانند تب، حالت تهوع، سرگیجه و شوکه شدن را نیز ممکن است تجربه کند که در این شرایط به درمان فوری اورژانسی نیاز دارد.

پیامدهای آفتاب سوختگی

در صورتی که به مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرید، آسیب‌های جدی‌تری متوجه پوست شما خواهد بود. مهم‌ترین این عوارض ایجاد لکه‌های پوستی و تیرگی پوست است که در اغلب موارد بر اثر آفتاب سوختگی ایجاد می‌شود.

زمانی که سلول‌های پوستی بدن شما، آسیب دیده باشند بدن برای محافظت از پوست اقدام به تولید ملانین (رنگدانه) اضافی می‌کند. با افزایش سطح ملانین و تجمع غیر طبیعی آن در سطح پوست، لکه‌های تیره و پراکنده‌ای روی پوست بدن ایجاد می‌شوند. قرار گرفتن بیش از حد، در معرض نور آفتاب مستقیم نیز می‌تواند باعث افزایش سطح ملانین شود.

تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی

همانطور که در بخش قبل گفتیم یکی از علت‌های ایجاد لکه‌های تیره روی پوست، آفتاب سوختگی است. اگرچه همه موارد آفتاب سوختگی، تیرگی پوست را به همراه ندارند، اما در برخی موارد احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود.

یکی از علت‌های اصلی ایجاد تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی، کندن پوسته‌های تشکیل‌شده است. زمانی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، پوست شما به صورت پوسته پوسته می‌شود که پوست زیرین و جایگزین، پوستی تازه و آسیب‌پذیر است. کندن این پوسته‌ها باعث آسیب به پوست تازه شده و باعث ایجاد اسکار می‌شود.

رفع تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی
تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی قابل پیشگیری است و به کمک روش‌های مراقبتی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

برخی از انواع آفتاب سوختگی مخصوصا نوع شدید آن، موجب ایجاد تاول نیز می‌شود. اگر می‌خواهید از تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی جلوگیری کنید، این تاول‌ها را باز نکنید و آن را با یک پارچه نرم ببندید. اگر تاول به هر دلیلی ترکید، با پماد آنتی بیوتیک و یک بانداژ نرم، موضع را ببندید.

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

تا اینجا با علت‌های ایجاد آفتاب سوختگی و پدید آمدن لکه‌های تیره روی پوست بعد از آن آشنا شدیم. اما مبحث اصلی این مقاله درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست است که در این بخش به آن می‌پردازیم. توجه داشته باشید که پیشگیری بهترین درمان است. قبل از هر چیز بهتر است از آفتاب سوختگی پوست خود جلوگیری کنید. پوشیدن لباس به طوری که از نواحی باز پوست محافظت کند، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ و تمدید آن هر ۲ الی ۳ ساعت، بهترین راه جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیامدهای آن است.

اگر آفتاب سوختگی شدید برای شما اتفاق افتاد، فورا به مراکز پزشکی مراجعه نمایید. اما در صورتی که آفتاب سوختگی خفیف یا متوسط را تجربه کردید، از روش‌های درمانی زیر می‌توانید استفاده کنید. این راهکارها علاوه بر تسکین درد، التهاب و قرمزی پوست، به جلوگیری از ایجاد تیرگی نیز کمک می‌کنند.

کمپرس سرد

کمپرس سرد به عنوان اولین اقدام برای آفتاب سوختگی بسیار مفید خواهد بود. قرار دادن کمپرس سرد و یا بسته‌های یخ روی موضع دچار آفتاب سوختگی، علاوه بر خنک کردن پوست، درد آن را نیز کاهش می‌دهد. البته باید دقت داشته باشید که یخ را به طور مستقیم روی پوست قرار ندهید و آن را در یک پارچه بپیچید.

داروهای ضد التهاب

داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن در زمانی که احساس آفتاب سوختگی دارید، می‌توانند مفید باشند. این داروهای ضد التهاب، قرمزی ایجاد شده روی پوست را کاهش داده و به پیشگیری از ایجاد آسیب‌های دائمی کمک می‌کنند. این قرص‌ها را باید ظرف ۲۴ ساعت بعد از آفتاب سوختگی مصرف کنید.

پمادهای مسکن

برخی از کرم‌ها، پمادها و لوسیون‌ها که در بازار وجود دارند، می‌توانند به تسکین درد آفتاب سوختگی و جلوگیری از التهاب آن کمک کنند. لوسیو‌هایی که حاوی مواد تسکین‌دهنده مانند آلوئه ورا هستند، پوست را مرطوب نگه داشته و امکان پوسته پوسته شدن آن را کاهش می‌دهد.

لایه‌برداری پوست

نکته مهم درمورد لایه برداری پوست این است که باید بعد از بهبود آفتاب سوختگی انجام بگیرد. اگر قبل از بهبودی کامل این کار را انجام دهید، باعث تحریک پوست شده و به آن صدمه وارد می‌کند. لایه‌بردارها باعث می‌شوند پوست مرده برداشته شده و پوست تازه و سالم‌تر جایگزین آن شود. این عمل به رفع تیرگی آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند. ابتدا پوست خود را بشویید، مقداری لایه‌بردار روی آن بمالید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

معرفی یک محصول محافظ پوست

در بخش قبلی با روش‌های معمول برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست در نوع خفیف و متوسط آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم که مکمل تغذیه‌ای را به شما معرفی کنیم که مصرف آن می‌تواند به محافظت پوست و چشم‌ها در برابر نور خورشید کمک کند. کپسول سولاریس درمکس محصولی از داروسازی پارس حیان است که در تقویت ساختار دفاعی پوست بسیار مفید عمل می‌کند.

کپسول سولاریس درمکس حاوی ترکیب منحصر به فردی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی جهت کمک به محافظت پوست در برابر اشعه مخرب و مضر نور خورشید می‌باشد. این فرآورده علاوه بر کمک به حفظ جوانی پوست، در کمک به تولید ویتامین D3 طبیعی و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال‌های آزاد نیز تاثیر بسزایی دارد.

خرید کپسول سولاریس درمکس
جهت خرید قرص سولاریس درمکس با تخفیف ویژه روی عکس کلیک کنید.

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، زینک، سلنیوم و مخلوط ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از جمله مواد تشکیل‌دهنده کپسول سولاریس درمکس هستند. این محصول از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک، جلوگیری کرده و به ترمیم و بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های تسکین و درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست پرداختیم و شما را با یک محصول محافظ پوست در برابر نور خورشید آشنا کردیم. برای تهیه قرص سولاریس می‌توانید به داروخانه‌های سطح شهر خود مراجعه کنید.

اما یک راه آسان‌تر جهت خرید و اطلاع از قیمت کپسول سولاریس درمکس سفارش اینترنتی این محصول از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب است. این فروشگاه با ارائه تخفیفات ویژه و تامین انواع مکمل‌های اصل و معتبر، سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید قرص سولاریس درمکس روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید قرص سولاریس

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین کرم درمان آفتاب سوختگی کدام است؟

پماد آفتاب سوختگی سانی درم محصولی از شرکت سلفچگان است که حاوی عصاره گیاه ابوخلساء، موم زنبور عسل و روغن کنجد می‌باشد. از این پماد برای درمان التهابات پوستی ناشی از تابش آفتاب و پیشگیری از پیری پوست استفاده می‌شود.

برای آفتاب سوختگی چه پمادی خوبه؟

پماد آلفا یکی از انواع پمادهای سوختگی است که بسیار پرکاربرد و پرفروش می‌باشد. این پماد به ترمیم التهابات پوستی کمک کرده و یک ضد التهاب قوی می‌باشد.

برای رفع تیرگی پوست در اثر آفتاب سوختگی چه باید بکنیم؟

توجه داشته باشید که در وهله اول باید از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید. یادتان نرود که اگر روند درمان آفتاب سوختگی درست طی نشود، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های پوستی و تیره شود. برای جلوگیری از تیرگی پوست، تاول‌ها را باز نکنید و اگر دچار پوسته پوسته شدن پوست شدید، این پوسته‌ها را نکنید تا تیرگی ایجاد نشود. در صورت ایجاد لک‌های پوستی از کرم‌های لایه‌بردار برای بهبود آن‌ها استفاده کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط