شربت گل بنفشه برای سرفه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شربت گل بنفشه یکی از قدیمی ترین درمان های پیشنهادی طب سنتی ایران برای سرفه و سرماخوردگی است که احتمالا بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، تاثیر شربت گل بنفشه برای سرفه و علائم دیگر سرماخوردگی را بررسی می‌کنیم. همچنین با یکی از بهترین شربت های حاوی عصاره بنفشه آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

خواص گل بنفشه برای سرفه و سرماخوردگی

گل بنفشه معطر با نام علمی Viola odorata یکی از اعضای بَنَفشگان است. این گیاه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که از آن در درمان ورم‌ها، صرع و سرفه استفاده می‌کرده‌اند. در ادامه با خواص گل بنفشه برای سرفه و سرماخوردگی آشنا می‌شوید:

خواص بنفشه برای سرفه

مصرف بنفشه به بهبود سرفه کمک می‌کند. اگر از سرفه بی‌وقفه خسته شده‌اید، گل بنفشه می‌تواند روشی برای رفع سرفه شما باشد. این گیاه یک خلط آور قوی محسوب می‌شود، زیرا حاوی مواد مفیدی از جمله موسیلاژ و ساپونین‌هاست که برای سلامت ریه مفید هستند.در واقع ترکیبات موجود در بنفشه به گرفتگی سینه کمک میکند و با خاصیت خلط آوری خود منجر به راحت‌تر سرفه کردن می‌شود. این گیاه به عنوان درمانی برای برونشیت نیز در طب سنتی توصیه شده است.

خواص گل بنفشه برای سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از افراد گل بنفشه را به عنوان یک داروی مهم برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا به حساب آورده و استفاده از دمنوش گل بنفشه برای سرماخوردگی خصوصا در طب سنتی روش درمانی رایجی است.

این گیاه شگفت انگیز، یک محرک قوی برای تولید لنف است که می‌تواند احتقان و تورم غدد لنفاوی را برطرف کند. گل بنفشه خنک‌کننده و دارای موسیلاژ است و می‌تواند برای سرفه خشک و عفونت گوش استفاده شود. (البته توجه داشته باشید که برای درمان عفونت، داروهای گیاهی فقط درمان کمکی هستند و توصیه می‌شود در صورت مشاهده عفونت، حتما به پزشک مراجعه نمایید؛ چرا که ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها داشته باشید.)

خواص برگ گل بنفشه برای تب

مصرف برگ گل بنفشه می‌تواند اثر تسکین‌دهندگی و خنک‌کنندگی ایجاد کند. نوشیدن دمنوش یا جوشانده برگ بنفشه برای برطرف کردن تب بسیار مفید است. همچنین برگ بنفشه می‌تواند تب ناشی از التهاب را برطرف کند.

اگر تب خفیفی دارید، احساس گرما می‌کنید و یا به علت یک بیماری عفونی کمی بدحال هستید، می‌توانید برای بهبود از بنفشه استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، گیاه بنفشه هم می‌تواند سرفه، گرفتگی گلو و گرفتگی صدای شما را بهبود بخشد و هم می‌تواند به کاهش دمای بدن شما و احساس راحتی بیشتر کمک کند.

خواص برگ بنفشه برای سردرد

سالیسیلیک اسید موجود در برگ بنفشه باعث می‌شود یک مسکن فوق‌العاده باشد و همچنین به عنوان یک ضد التهاب عمل کند. این گیاه برای تسکین سردرد، آرتروز و سایر دردهای ناشی از التهاب، مانند آسپرین عمل می‌کند.

برگ گل بنفشه برای کاهش التهاب

یکی دیگر از فواید برگ بنفشه، کاهش التهاب است. این گیاه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند به کاهش انواع التهابات مانند عفونت سینوسی، برونشیت و گلو درد را کمک کند.

تحقیقات درباره شربت گل بنفشه برای سرفه

با مشاهده خواص بینظیر گیاه بنفشه، برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید شربت سرفه با ترکیب اصلی این گیاه کرده‌اند. به علاوه این که امروزه در زندگی پرمشغله ما مصرف بنفشه به صورت سنتی دردسرساز و سخت است. تحقیقاتی درباره تاثیر شربت گل بنفشه برای سرفه انجام شده است که در ادامه یکی از آن ها را شرح می‌دهیم:

این مطالعه بر روی تاثیر شربت گل بنفشه بر روی بهبود سرفه در کودکان مبتلا به آسم متناوب انجام شده است. به ۱۸۲ کودک بین ۲ تا ۱۲ سال به صورت تصادفی و یک به یک، شربت بنفشه و پلاسبو (دارونما) دادند (یک نفر شربت بنفشه و یک نفر دارونما). مدت زمانِ رسیدن به ۵۰ درصد سرفه کمتر و ۱۰۰ درصد توقف سرفه، در گروهی که شربت گل بنفشه مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی کمتر بود. در رابطه با این تاثیر در دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد. همچنین مشاهده شد که هر چه سن کودک کمتر بود، تاثیر شربت گل بنفشه برای سرفه او بیشتر بود (نرخ بهبود بالاتر بود).

معرفی بهترین شربت گل بنفشه برای سرفه

یکی از بهترین شربت های گل بنفشه موجود در بازار که برای سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود، شربت گل بنفشه مفید بهساز است. شرکت داروسازی مفید بهساز التیام دارو، این شربت را با ترکیبات استاندارد تولید کرده و به بازار دارویی ایران وارد نموده است. استفاده از چنین محصولی، علاوه بر حذف دردسر آماده سازی دمنوش و جوشانده گل بنفشه به صورت سنتی، دوز مناسب و استانداردی را برای ما فراهم می‌کند. این شربت گل بنفشه برای سرفه مفید بوده و علائم ذات‌الجنب و ذات‌الریه را نیز بهبود می‌دهد. همچنین همانطور که درباره خواص گل بنفشه گفتیم، شربت گل بنفشه مفیدبهساز نیز برای رفع التهاب و تب موثر واقع می‌شود. این شربت خواص ملین نیز دارد.

این محصول، یک داروی گیاهی ضد سرماخوردگی قوی است که می‌تواند گلو درد را نیز تسکین دهد.

خرید شربت گل بنفشه مفیدبهساز

این شربت، علاوه بر عصاره گیاه بنفشه حاوی شکر سرخ نیز می‌باشد. شکر سرخ موجود در این شربت، علاوه بر تعدیل طعم عصاره گل بنفشه و غلظت شربت، خواص دارویی نیز  دارد. این ماده در علم باستانی و کهن آیورودا (که در جوامع غربی طب جایگزین محسوب می‌شود) برای خواصی مثل تصفیه خون، هضم غذا، سلامت استخوان و سلامت ریه ها استفاده می‌شده است. در واقع شکر سرخ، شکرِ کمتر پردازش شده گیاه نیشکر است و هنوز حاوی مقداری مِلاس طبیعی است که مقداری ویتامین و مواد معدنی در خود دارد.

شربت گل بنفشه مفیدبهساز برای سرفه
یکی از بهترین شربت های گل بنفشه موجود در بازار که برای سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود، شربت گل بنفشه مفید بهساز است.

ویژگی ها و خواص شربت گل بنفشه

  • بهبود سرفه
  • بهبود علائم ذات الجنب و ذات الریه
  • برطرف کننده التهاب و تب
  • بهبود گلودرد و گرفتگی صدا
  • ملین

نحوه مصرف شربت گل بنفشه

نحوه مصرف شربت گل بنفشه برای سرفه، بر اساس گروه های سنی، به صورت زیر است:

  • کودکان: ۵ میلی لیتر ۱ تا ۳ بار در روز
  • بزرگسالان: ۱۰ میلی لیتر ۱ تا ۳ بار در روز

تداخلات دارویی و احتیاط ها

در منابع، تداخلی برای شربت گل بنفشه برای سرفه گزارش نشده است. اما احتیاط هایی برای مصرف این داروی گیاهی سرفه وجود دارد.

  • افرادی که دچار زخم معده فعال هستند با احتیاط مصرف کنند.
  • به دلیل وجود شکر در ترکیبات شربت گل بنفشه مفید بهساز،افراد دیابتی با احتیاط مصرف کنند.

عوارض شربت بنفشه

عوارض جانبی در دوزهای درمانی توصیه شده، خطر یا عوارض جانبی در رابطه با شربت بنفشه برای سرفه شناخته نشده است. با این حال دقت کنید که احتمال حساسیت داشتن به گیاهان و بالطبع، داروهای گیاهی، وجود دارد. بنابراین در صورتی که به ترکیبات این شربت حساسیت دارید یا پس از مصرف آن متوجه وجود این آلرژی شدید، از مصرف دارو خودداری کرده و در صورت شدت یا ادامه دار شدنِ عوارض، به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله ضمن آشنایی با خواص گیاه بنفشه معطر، درباره خواص شربت گل بنفشه برای سرفه خواندید و با یکی از بهترین نمونه های شربت گل بنفشه موجود در بازار دارویی ایران آشنا شدید. شما می‌توانید انواع دیگری از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه را در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت نیاز، به صورت اینترنتی خریداری کنید. پس از ثبت سفارش، مفیدطب بسته شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به هر نقطه از ایران که باشید، به دستتان میرساند.

خرید انواع شربت سرفه

اگر درباره شربت گل بنفشه برای سرفه و سرماخوردگی سوال، نظر یا تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. متخصصین ما سوالات شما را پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

ایا شربت گل بنفشه برای زن باردار ضرر دارد؟

به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی درباره خوردن شربت گل بنفشه در بارداری و شیردهی، لازم است از مصرف این دارو این دوران پرهیز کنید.

شربت گل بنفشه خواب آور است؟

بله. گل بنفشه خاصیت آرام بخشی و خواب آوری دارد. این مکانیسم باعث می‌شود بدن به حالت استراحت برود و سریعتر خود را بازسازی کند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام رانندگی یا فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز کامل دارند، از مصرف این شربت پرهیز کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره