کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که برای لاغر شدن و کوچک کردن شکمتان انواع روش‌های توصیه‌شده را امتحان کرده‌اید. گاهی اوقات راهکارهای لاغری به دلایل مختلف به بن بست می‌خورند که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین است. در واقع ممکن است شما کالری رژیم غذایی خود را کاهش بدهید، فعالیت کافی نیز داشته باشید، اما به دلیل کمبود یک یا چند ویتامین نتوانید به وزن دلخواهتان برسید. این ویتامین‌ها متابولیسم بدن شما را تنظیم می‌کنند و از همین رو فقدان آن‌ها باعث ثابت ماندن وزن و یا افزایش یافتن وزن می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود و چطور می‌توان این کمبود را جبران کرد.

قبل از هر چیز در ابتدای مقاله باید متذکر شویم که مطالعات در زمینه تاثیر ویتامین‌ها بر افزایش یا کاهش وزن، به نتایج قطعی نرسیده‌اند. از همین رو نمی‌توان با قطعیت کامل در مورد این موضوع صحبت کرد. به دلیل متفاوت بودن شرایط جسمی هر شخص، توصیه می‌کنیم اگر قصد کاهش وزن و یا چاق شدن دارید، قبل از هر اقدامی به پزشک یا یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. در ادامه مقاله، بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده و تحقیقات موجود، بررسی می‌کنیم که به طور کلی و برای عموم افراد، کمبود چه ویتامین‌هایی می‌تواند روی افزایش چربی اندام‌های بدن تاثیر بگذارد.

کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود؟

تصور همه ما از پروسه لاغری و کاهش وزن، تغییر در رژیم غذایی و کم کردن میزان کالری دریافتی است. اما گاهی از مواقع، کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند مانع رسیدن به این هدف شود. در واقع به جز مصرف خوراکی‌های کم‌کالری، مسئله مهم دیگری نیز که باید برای کاهش چربی شکم و پهلوها در رژیم غذایی خود نظر بگیرید، تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است.

در صورتی که تغذیه شما به هر دلیلی محدود است و نمی‌توانید مواد مغذی را از طریق غذاها دریافت کنید، لازم است از یک یا چند مکمل حاوی ویتامین‌ها کمک بگیرید. مصرف یک مکمل ویتامین می‌تواند زمینه ادامه رژیم کاهش وزن سالم را برای شما فراهم کند. البته زمانی که صحبت از کاهش وزن می‌شود، تاثیر همه ویتامین‌ها و مواد معدنی یکسان نیست و حتی برخی از آن‌ها نقش چندانی بر لاغری یا چاقی ندارند. در ادامه مطلب بیان می‌کنیم که کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود و کدام یک از ریزمغذی‌ها می‌توانند به کاهش وزن اضافی و حفظ آن کمک کنند.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر به انواع قرص کاهش اشتها که دارای ترکیبات کاملا گیاهی هستند و تاثیر آن‌ها در لاغری و کم کردن وزن اثبات شده است، دسترسی پیدا کنید:

انواع قرص کاهش اشتها

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه ب شامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، پانتوتنیک اسید (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، فولات (B9) و کوبالامین (B12) می‌باشند. این ویتامین‌ها برای عملکرد کامل متابولیسم ضروری هستند. در واقع عملکرد اصلی ویتامین‌های گروه B این است که به بدن شما کمک کند تا کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را متابولیزه کند و از انرژی ذخیره‌شده در غذا استفاده کند.

به عنوان مثال در مورد رابطه ویتامین ب۱ و لاغری باید بگوییم، تیامین (B1) به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند. از همین رو پایین بودن سطح این ویتامین و برخی دیگر از ویتامین‌های گروه ب موجب می‌شود که متابولیسم بدن شما در بهترین حالت خود کار نکند. در نتیجه کمبود ویتامین B کاهش وزن را سخت‌تر می‌کند.

ویتامین D

ویتامین دی در درجه اول برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد. محققان متوجه شده‌اند که در افراد چاق، سطوح ویتامین D، پایین‌تر از حد طبیعی است. البته نقش دقیق ویتامین دی در کاهش وزن هنوز مشخص نیست.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق که مکمل‌های کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که هیچ مکملی مصرف نمی‌کنند، چربی معده بیشتری را از دست می‌دهند.

در کنار این موضوع طبق برخی تحقیقات، سطوح کافی ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از افسردگی کمک کند که داشتن نگرش مثبت و روحیه عالی نیز برای موفق شدن یک رژیم غذایی، ضروری است. پس در پاسخ به پرسش کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود، می‌توان ویتامین د را نیز جزو گزینه‌ها در نظر گرفت.

آهن

این ماده معدنی حیاتی برای بدن در تولید انرژی از مواد مغذی نقشی اساسی ایفا می‌کند. آهن به انتقال اکسیژن به تمام سلول‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها کمک می‌کند که همین مسئله به نوبه خود در سوزاندن چربی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

آهن برای کاهش وزن
آهن نقش بسیار مهمی بر روی عملکردهای حیاتی بدن دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

پایین بودن سطح آهن در بدن می‌تواند منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن شود که یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در جهان است. کمبود آهن علاوه بر ایجاد خستگی، ضعف و کاهش سطح انرژی، استقامت بدن و عملکرد ورزشی را نیز کاهش می‌دهد. در واقع فقدان آهن می‌تواند باعث خستگی بیشتر و کاهش فعالیت بدنی شود که در نتیجه افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی بسیار مهم برای بدن است که در تولید انرژی ضرورت دارد. این ماده به عنوان کوفاکتور در بیش از ۳۰۰ سیستم آنزیمی عمل می‌کند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، مصرف منیزیم در میان مردم بسیار کم است، از همین رو یک مکمل منیزیم می‌تواند تضمین کند که شما مقدار کافی منیزیم را در طول روز دریافت کنید.

در پاسخ به این سوال که کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود، می‌توان منیزیم را نیز در نظر گرفت. کم بودن سطح منیزیم بدن می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم و افزایش وزن شود.

***

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که برخی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، آهن و منیزیم بیشتر از سایر ریزمغذی‌ها با وزن بدن مرتبط هستند. البته این توضیحات به این معنی نیست که شما با مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها می‌توانید به سرعت، وزن خود را کم کنید. برای کاهش وزن اصولی، قبل از هر چیز رعایت یک رژیم سالم و کم‌کالری اهمیت دارد و بعد از آن داشتن فعالیت بدنی جهت سوزاندن چربی‌ها تاثیرگذار است. مصرف ویتامین‌های گفته شده در کنار این دو فاکتور، می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن و کمک به پروسه کاهش وزن نقش داشته باشد.

تاثیر ویتامین‌ها بر لاغری

برخی از ویتامین‌ها می‌توانند در فرایند کاهش وزن، نقش مثبتی ایفا کنند. این ریزمغذی‌ها به بدن کمک می‌کنند تا غذا را به انرژی تبدیل کند، التهاب را کاهش دهد و هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و سیری را تنظیم کند. به همین دلیل است که گفته می‌‎شود، کمبود ویتامین‌ها و چاقی با یکدیگر مرتبط هستند.

نقش ویتامین‌ها در افزایش متابولیسم

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد، ویتامین‌های گروه B در افزایش متابولیسم بسیار موثر هستند. علاوه بر این ویتامین‌های C و D و همچنین ماده معدنی منیزیم نیز می‌توانند به بهبود سوخت و ساز بدن کمک کنند. هر چه متابولیسم بالاتر برود، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند. این مسئله حتی در حالت استراحت نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

تاثیر ویتامین‌ها بر کاهش التهاب

التهاب بدن یکی از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. از همین رو ویتامین‌هایی که در کاهش التهاب تاثیرگذار باشند، با کاهش وزن نیز مرتبط خواهند بود. ویتامین C و ویتامین D از جمله مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب بدن کمک بسزایی بکنند.

ویتامین‌های موثر در تنظیم هورمون گرسنگی

برخی از ویتامین‌ها می‌توانند به تنظیم هورمون‌های گرسنگی و سیری کمک کنند. ویتامین B12، ویتامین D و منیزیم از جمله این ویتامین‌ها هستند. در پاسخ به این سوال که کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود، باید گفت ویتامین‌هایی که از پرخوری جلوگیری می‌کنند و باعث احساس سیری بیشتر می‌شوند، نیز نقش مهمی در کاهش وزن خواهند داشت.

ویتامین های موثر در کاهش اشتها
برخی از ویتامین‌ها می‌توانند به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری کمک کنند.

جبران کمبود ویتامین‌های موثر در چاقی شکم

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، آهن و منیزیم در متابولیسم بدن نقش داشته و پایین بودن سطح آن‌ها در چاقی شکم و سایر اندام‌های بدن تاثیرگذار است. در نتیجه مصرف منابع غذایی این مواد می‌تواند به عنوان یک عامل کمکی در کاهش وزن تعیین شود. در ادامه با منابع غنی از ویتامین‌های گفته‌شده آشنا می‌شویم:

  • منابع ویتامین‌های گروه B: لوبیا، عدس، شیر، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، غلات کامل، سیب زمینی و موز
  • منابع ویتامین D: نور خورشید، روغن کبد ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی سالمون، زرده تخم مرغ، شیر و ماست غنی شده، غلات غنی شده
  • منابع آهن: گوشت قرمز، گوشت مرغ، صدف، لوبیا، اسفناج
  • منابع منیزیم: آجیل، دانه‌ها، حبوبات، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج

مکمل‌های حاوی ویتامین‌های موثر در لاغری

علاوه بر منابع غذایی فوق، می‌توانید از مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز برای کمک به روند رژیم لاغری خود کمک بگیرید. این مکمل‌ها می‌توانند با تامین ریزمغذی‌های موثر بر افزایش متابولیسم، موجب کاهش وزن راحت‌تر شوند. همچنین دریافت میزان کافی از این ویتامین‌ها و جلوگیری از کمبود آن‌ها می‌تواند به افزایش احساس سیری و جلوگیری از اشتهای کاذب نیز کمک کند.

پودر اسلیم لست کارن

به عنوان مثال پودر اسلیم لست کارن یک مکمل عالی جهت کاهش اشتها و افزایش حس سیری است. این محصول حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد که در رژیم کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این پودر اسلیم لست ۱ کارن غنی از پروتئین بوده و فیبرهای محلول و نامحلول را شامل می‌شود. این مکمل به افرادی پیشنهاد می‌شود که دارای اضافه وزن ناشی از اشتهای بالا هستند و یا علاقمند به داشتن تناسب اندام بوده و باید ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری را دریافت کنند. از پودر اسلیم لست ۱ کارن به عنوان یک میان‌وعده رژیمی نیز می‌توان استفاده کرد.

جهت خرید پودر اسلیم لست کارن از طریق لینک زیر اقدام کنید، تا بتوانید این محصول را با تخفیف تهیه نمایید:

خرید پودر اسلیم لست

پودر اسلیم لست برای کاهش
پودر اسلیم لست حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر در کاهش وزن و چربی‌سوزی است.

قرص اسلیم مکس قائم دارو

مکمل لاغری دیگری که قصد داریم به شما معرفی کنیم، قرص اسلیم مکس است. این فرآورده ۱۰۰ درصد گیاهی بوده و در کاهش وزن بدن نقش دارد. عصاره خشک چای سبز، دانه گشنیز، بذر رازیانه و ریشه کاسنی ترکیبات تشکیل‌دهنده این قرص هستند که همگی دارای خاصیت ترموژنیک و تجزیه‌کننده چربی هستند.

این فرآورده با کاهش احساس گرسنگی و اشتها به کاهش وزن کمک می‌کند. اسلیم مکس ضمن کاهش اشتها، متابولیسم و سوخت و ساز مواد غذایی را در بدن افزایش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در یک کارآزمایی بالینی به سفارش شرکت قائم دارو ثابت کرده است که مصرف روزانه ۳ تا ۴ کیسول اسلیم مکس به مدت ۲ ماه به طور مداوم و مرتب، منجر به کاهش توده فاقد چربی و BMI می‌شود. همچنین در صورتی که مصرف این دارو با پیروی از رژیم غذایی همراه شود، در کاهش معنی‌دار وزن تاثیر خواهد داشت.

با خرید قرص اسلیم مکس از داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوید و سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید:

خرید قرص اسلیم مکس

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب توضیحات کاملی در مورد ارتباط بین ویتامین‌ها و کاهش وزن بیان شد. همانطور که گفتیم برخی از ریزمغذی‌ها در صورتی که به مقدار کافی تامین نشوند، می‌توانند منجر به افزایش چربی و چاقی فرد شوند. در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که کمبود چه ویتامینی باعث چاقی شکم میشود و چطور می‌توان این کمبود را جبران کرد تا سریع‌تر و راحت‌تر به هدف تناسب اندام خود برسیم.

درصورت داشتن هر سوالی درباره محصولات معرفی‌شده می‌توانید در پایین این مقاله یا در صفحه هر محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب، سوال خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما سریعا به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط