زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سوپرمینت از فرآورده‌های ضد نفخ بسیار پرفروش از برند معتبر باریج است. این محصول که یک داروی گیاهی موثر در رفع سوءهاضمه و بهبود زخم معده می‌باشد، از خواص اسانس نعناع بهره برده است. اما شاید برای مصرف‌کنندگان این قرص، سوال پیش بیاید که عوارض قرص سوپرمینت چیست و آیا می‌توان بدون نگرانی از این داروی ضد نفخ گیاهی استفاده کرد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم به تمامی سوالات احتمالی شما در مورد قرص سوپرمینت پاسخ دهیم.

معرفی قرص سوپرمینت باریج

فرآورده‌های سوپرمینت تولید شرکت داروسازی باریج اسانس هستند و در دو فرم قطره و کپسول نرم (با بسته‌بندی به صورت قوطی و ورقه‌ای) ارائه می‌شوند. این داروی گیاهی در داروخانه‌های سطح کشور وجود داشته و همچنین از طریق داروخانه آنلاین به صورت اینترنتی نیز قابل تهیه است.

علت نامگذاری سوپرمینت به نام گیاه نعناع دشتی (Spearmint) که ترکیب اصلی این فرآورده است، اشاره دارد. اسانس نعناع موجود در قرص سوپرمینت بر اساس وجود ۱۰ تا ۱۲ میلی‌گرم کارون استاندارد شده است. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال بوده و می‌تواند التهاب و نفخ معده و مشکلاتی مانند زخم معده و سوءهاضمه را برطرف کند.

ترکیبات سوپرمینت باریج چیست؟

عصاره نعنا دشتی (mentha spicata)، تنها عصاره گیاهی به کار رفته در این قرص ضد نفخ گیاهی است. ماده مؤثره عصاره نعناع که اثرات ضد نفخ، ضد التهاب و آنتی باکتریال دارد، کارون است که در هر قرص سوپرمینت به مقدار ۱۰ الی ۱۲ میلی‌گرم از آن یافت می‌شود.

گیاه نعناع دشتی به نام‌های دیگری از جمله پونه سنبله‌ای یا اسپرمینت نیز مشهور است. این گیاه خواص زیادی برای بدن دارد که مهم‌ترین آن مبارزه با باکتری‌های حلق و گوارش است و به بهبود هضم غذا کمک زیادی می‌کند. این عصاره منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، لیمونن‌ها و ویتامین C است. این مواد تاثیرات مثبت زیادی روی معده و تنظیم آنزیم‌های هضم‌کننده دارند.

در پاسخ به این سوال که عوارض قرص سوپرمینت باریج چیست، می‌توانیم گیاه نعناع را از نظر احتمال بروز عوارض پس از مصرف بررسی کنیم. روغن پونه سنبله‌ای یا نعناع دشتی در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند بثورات پوستی، تحریک گلو، سردرد و سرگیجه مشخص می‌شود. در ادامه مقاله درمورد قرص سوپرمینت بیشتر صحبت می‌کنیم.

سوپرمینت قرص بادشکن قوی معده و روده

قرص سوپرمینت یک داروی گیاهی قوی ضد نفخ معده است. عصاره نعناع موجود در این قرص به واسطه آنتی‌اکسیدان‌های خود تاثیرات مثبت زیادی روی معده و تنظیم آنزیم‌های هضم‌کننده ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم مزایای قرص سوپرمینت را به صورت یکجا بیان کنیم، موارد زیر بسیار مهم هستند:

  • ضد نفخ قوی
  • آنتی اسپاسمودیک (ضد اسپاسم معده)
  • مسکن و از بین برنده درد معده
  • درمان سوءهاضمه
  • تقویت معده
  • رفع التهاب و زخم معده
  • کمک به بهبود زخم دوازدهه

همانطور که مشاهده می‌کنید سوپرمینت موارد مصرف مختلفی داشته و برای معده مانند یک بمب تقویتی عمل می‌کند. این فرآورده دارای خاصیت ضد التهاب است که دلیل اصلی مشکلاتی همچون زخم معده می‌باشد. سوپرمینت می‌تواند با کاهش التهاب معده، نفخ و سوءهاضمه را برطرف کند و درد بیماران را تسکین دهد.

خرید قرص سوپرمینت

خرید کپسول سوپرمینت باریج

قرص ضد نفخ سوپرمینت

همانطور که گفتیم قرص سوپرمینت را به عنوان یک داروی گیاهی ضد نفخ قوی می‌شناسند. نفخ معده یا تجمع بیش از حد گاز در معده به دلایل گوناگونی ممکن است ایجاد شود. گاهی اوقات نفخ به دلیل داشتن عادات غلط قبل و پس از غذا خوردن ایجاد می‌شود. در برخی موارد نیز ممکن است نفخ بر اثر فعالیت باکتری‌های مضر یا وجود بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر ایجاد شود.

ماده مؤثر کاروون موجود در قرص ضد نفخ گیاهی سوپرمینت، خاصیت ضد اسپاسم داشته و از انقباض عضلات معده و روده جلوگیری می‌کند. این موضوع به رها شدن گاز حبس شده در معده کمک می‌نماید. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده روی عصاره نعناع دشتی موجود در قرص سوپرمینت باریج نشان داده است که این گیاه می‌تواند ناراحتی و نفخ شکم را در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر به طور چشمگیری کاهش دهد.

عوارض قرص سوپرمینت باریج چیست؟

در این بخش از مقاله بررسی می‌کنیم که عوارض قرص سوپرمینت باریج چیست. خوشبختانه اسانس نعنا و منتول که ترکیب اصلی قرص سوپرمینت است، جزو دسته مواد بی‌خطر (Generally Regarded As Safe) طبقه‌بندی می‌شود. از همین رو تاکنون عارضه جانبی خاصی بعد از مصرف قرص سوپرمینت گزارش نشده است. البته باید توجه داشته باشید که جهت جلوگیری از هر گونه مشکلی لازم است این فرآورده را مطابق با دستور پزشک و میزان تعیین شده در بروشور محصول مصرف نمایید.

در موارد نادری ممکن است مصرف قرص سوپرمینت باریج عوارضی مانند تهوع و سوزش را به دنبال داشته باشد. همچنین برای افرادی که به گیاه تشکیل‌دهنده سوپرمینت حساسیت دارند، بهتر است از این دارو استفاده نکنند. دقت داشته باشید که مصرف فرآورده‌های حاوی نعنا در بیمارانی که از قبل به سوزش سر دل مبتلا بوده‌اند بایستی با احتیاط صورت بگیرد. بیماران مبتلا به انسداد مجاری کیسه صفرا، کوله سیستیت و بیماری شدید کبد و همچنین مبتلایان به رفلاکس مروی-معدی از این محصول نمی‌توانند استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص سوپرمینت باریج

شما می‌توانید نحوه مصرف قرص سوپرمینت باریج را از پزشک خود سوال کنید و بر طبق نسخه عمل نمایید. البته قرص سوپرمینت بدون نسخه نیز قابل تهیه و مصرف است. مطابق با دستورالعمل پیشنهادی بروشور این محصول، روش مصرف آن به صورت هر ۸ ساعت یک عدد کپسول نرم می‌باشد. استفاده از قرص سوپرمینت تا مدت ۸ هفته عارضه‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد. اما بهتر است مدت زمان مصرف این داروی گیاهی ضد نفخ توسط پزشک متخصص تعیین شود.

زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج

بهترین زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج پس از وعده غذایی اصلی است. در صورتی که دستور خاصی تجویز نشده باشد می‌توانید روزانه ۳ بار، هر بار یک کپسول نرم میل کنید.

قرص سوپرمینت باریج در بارداری

درمورد مصرف قرص سوپرمینت باریج در بارداری و شیردهی، منع مصرفی ذکر نشده است. با این حال استفاده از هرگونه دارویی در این دوران بدون مشورت با پزشک ممکن است برای مادر و کودک خطرساز باشد. لذا با توجه به شرایط شما و کودکتان لازم است پزشک نحوه مصرف قرص سوپرمینت را تجویز کند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب خواص قرص سوپرمینت که یک داروی گیاهی ضد نفخ و از بین برنده سوءهاضمه است، را بررسی کردیم. همچنین در مورد اینکه عوارض قرص سوپرمینت باریج چیست صحبت کردیم. شما می‌توانید جهت خرید کپسول نرم سوپرمینت و سایر محصولات گیاهی شامل انواع قرص ضد نفخ فوری و بادشکن قوی معده و روده به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

بادشکن قوی معده و روده

سوالات متداول

زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج چگونه است؟

پزشک برای شما نحوه مصرف هر قرص و دارویی را تعیین می‌کند. در صورتی که دستور خاصی تجویز نشده باشد می‌توانید هر ۸ ساعت یک عدد قرص سوپرمینت را مصرف کنید. مدت زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج تا ۸ هفته بدون مشکل می‌باشد ولی در این مورد هم بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

عوارض قرص سوپرمینت باریج چیست؟

این قرص کاملا گیاهی است و مواد تشکیل‌دهنده آن به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که مصرف امن و بی‌خطری داشته باشد. با این حال در برخی افراد حساس ممکن است به ندرت موجب تحریک مخاطی با علائمی مانند تهوع و سوزش شود.

عوارض قرص سوپرمینت باریج در بارداری چیست؟

در بروشور این محصول منع مصرفی برای دوران بارداری و شیردهی ذکر نشده است، با این حال بهتر است جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه عوارض جانبی ناخواسته، قبل از مصرف قرص سوپرمینت باریج در بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

هر سوالی در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و