زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

قرص سوپرمینت باریج یکی از بهترین داروهای گیاهی برای رفع نفخ و سوء هاضمه موجود در بازار دارویی ایران است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن معرفی این محصول، به این سوال پاسخ می‌دهیم که زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج چه موقع است و بهترین زمان برای اثرگذاری آن کی می‌باشد. با ما همراه باشید.

قرص سوپرمینت باریج چیست؟

قرص سوپرمینت باریج یک ضد نفخ قوی محبوب برای بزرگسالان است که برای درمان سوء هاضمه، زخم و التهاب معده و مهار تکثیر باکتری هلیکوباکتر معده تاثیرات ویژه‌ای دارد. این کپسول کاملا گیاهی بوده و تنها از خواص اسانس گیاه فوق العاده نعنا (Mentha spicata) استفاده می‌کند.

توجه کنید که فرم دارویی سوپرمینت باریج، «کپسول» است؛ اما عموماً عنوان فرم دارویی قرص و کپسول گاهی اوقات به جای هم استفاده و شناخته می‌شود. ما در این مقاله از هر دو کلمه برای این محصول استفاده کرده‌ایم.

قبل از آن که به موضوع زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج بپردازیم، خوب است ابتدا کمی بیشتر با خواص این محصول آشنا شوید. به طور خلاصه، سوپرمینت دارای خواص زیر است:

  • ضد نفخ (carminative)
  • آنتی اسپاسمودیک
    ضد درد
  • درمان سوءهاضمه
  • تقویت معده
  • مهار تکثیر باکتری های عامل ایجاد زخم و التهاب معده

خاصیت ضد نفخ کپسول سوپرمینت باریج

قرص سوپرمینت باریج از خواص اسانس نعناع در ترکیباتش استفاده کرده است. این گیاه محبوب و خوش‌عطر، از قدیم‌الایام و در طب سنتی به عنوان ضد نفخ قوی به حساب می‌آمده است. اگر چه مکانیسم دقیق این اثر نعناع مشخص نشده، اما احتمالاً این گیاه با شل کردن اسفنکتر تحتانی مری و کاهش فشار گاز در معده چنین اثری را از خود نشان می‌دهد.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو بیخبر با کنترل دارونما (placebo)، طی یک دوره ۱۴ روزه ۷۰ بیمار مبتلا به مشکلات گوارشی مزمن از قبیل نفخ با یک قرص گیاهی حاوی نعنا تحت درمان قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل نتایج کارآزمایی، اصلاح قابل توجه نمره‌های شکایات گوارشی گروه دریافت‌کننده قرص گیاهی را در مقایسه با گروه دارونما ثابت کرد(p<0.05). نتایج اولتراسوند در ارزیابی مقدار گاز موجود در روده نیز فایده قابل توجه این قرص را نشان داد.

خرید قرص سوپرمینت بلیستر باریج

اثر آنتی اسپاسمودیک سوپرمینت

مکانیسم اثرات آنتی اسپاسمودیک اسانس نعنا که در ترکیبات قرص سوپرمینت باریج وجود دارد، توسط تحقیقات ثابت شده است. در واقع محققین بر این باورند که توانایی اسانس نعنا در مهار انقباضات عضلات صاف ایزوله به علت مهار ورود کلسیم به داخل سلول‌های عضلانی می‌باشد.

همچنین دانشمندان اثرات بالینی مثبت اسانس نعنا در درمان علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از جمله درد و ناراحتی شکم را به مهار انقباض بیش از حد عضلات صاف روده و در نتیجه اعاده تون عضلانی مناسب نسبت می‌دهند.

درمان سوء هاضمه با سوپرمینت باریج

قرص سوپر مینت باریج با داشتن خواص آنتی‌اکسیدان‌های قوی، می‌تواند التهاب و سوزش معده ناشی از سوء هاضمه را برطرف کند.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو بیخبر در درمان سوء هاضمه، فرمول حاوی اسانس نعنا در زمینه رفع نشانه‌هایی مانند درد، تهوع، آروغ زدن و سوزش سردل نسبت به داروی اسپاسمولیتیک متوکلوپرامید عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

مهار تکثیر هلیکوباکتر پیلوری توسط سوپرمینت

براساس نتایج تحقیقات انجام شده، اسانس نعنا (spearmint) و ترکیبات آن تکثیر سوش‌های حساس و سوشهای مقاوم هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) و استافیلوکوک طلایی (S.aureus) را مهار می‌کنند. با توجه به نقش هلیکوباکتر‌پیلوری در ایجاد التهاب و زخم معده و دوازدهه، مهار رشد آن اهمیت به‌سزایی دارد.

زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج

بهترین زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج بعد از وعده غذایی اصلی همراه با مقداری آب است. مقدار مصرف سوپرمینت باید بر اساس دستور پزشک باشد؛ در صورتی که پزشک توصیه ای نکرده باشد، ۳ بار در روز (هر ۸ ساعت یک بار) هر بار یک عدد از این کپسول را مصرف نمایید.

خرید قرص سوپرمینت قوطی باریج

موارد منع مصرف قرص سوپرمینت باریج

قبل از مصرف هرگونه دارویی از جمله سوپرمینت، حتما بروشور آن را مطالعه کنید و به موارد احتیاط و منع مصرف دارو توجه کنید.

افراد زیر نباید از قرص سوپرمینت مصرف کنند:

  • مبتلایان به انسداد مجاری کیسه صفرا، کوله سیستیت و بیماری شدید کبد از این محصول استفاده نکنند.
  • بیماران مبتلا به ریفلاکس مروی-معدی (GERD) بایستی از مصرف نعنا (موجود در قرص سوپرمینت باریج) اجتناب کنند.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی خواص سوپرمینت پرداختیم و نیز به سوال بهترین زمان مصرف قرص سوپرمینت باریج چه موقع است؟ پاسخ دادیم.

شما می‌توانید انواع بادشکن قوی معده و روده در دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی خریداری نمایید. کالاهای موجود در مفیدطب همگی دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو بوده و برچسب اصالت کالا دارند.

مشاهده و خرید انواع قرص ضد نفخ

سوالات متداول

آیا می‌توان قرص سوپرمینت باریج را طولانی مدت مصرف کرد؟

ترکیبات حاوی نعنا فلفی مثل سوپرمینت در مطالعات بالینی از ۲ تا ۸ هفته استفاده شده و امن بوده‌اند و قابل استفاده هستند. دقت کنید که مصرف این محصول در بیماران مبتلا به سوزش سردل، اسهال، رفلاکس مری-معدی، انسداد مجاری صفراوی، آسیب های کبدی ممنوع است.

عوارض کپسول سوپرمینت باریج چیست؟

تاکنون عارضه خاصی برای این دارو گزارش نشده است (نعناع جزو مواد بی خطر طبقه‌بندی میشود). تنها در موارد نادری ممکن است مصرف این فرآورده به ایجاد تهوع و سوزش بینجامد. توصیه میکنیم بیشتر از مقدار تعیین شده مصرف نکنید. همچنین در صورت بروز هرگونه عارضه از جمله حساسیت، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و