قرص آلتادین برای چیست
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

قرص آلتادین یک محصول گیاهی است که از ترکیب گیاه ختمی، عصاره تام شیرین بیان و اسانس نعنا تشکیل شده است. در ویژگی‌های این قرص به موارد مصرف گوناگونی از قبیل التهاب و خشکی گلو و دهان، برونشیت، سرفه و گلودرد اشاره شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب ابتدا به معرفی مختصر این قرص می‌پردازیم و در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد که قرص آلتادین برای چیست.

آلتادین چیست؟

قـرص گیاهی آلتادین از ۲۲۰ میلی‌گرم گیاه ختمی (Althaea officinalis)، ۱۵ میلی‌گرم عصاره تام شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) و ۲ میلی‌گرم اسانس نعنا (Mentha piperita) تهیه شده است. قرص آلتادین در بسته‌بندی‌های ۳۰ عددی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. این سه ترکیب در کنار یکدیگر دارای خواص ضد التهاب، خلط آور و نرم‌کنندگی هستند که در ادامه با سایر ویژگی‌های این ترکیبات آشنا خواهیم شد.

خرید قرص آلتادین

ترکیبات اصلی قرص آلتادین

گیاه گل ختمی

موسیلاژها و سایر مواد موثره موجود در برگ و گل خـتمی، به عنوان عمده‌ترین ترکیب موجود در این قرص مکیدنی، دارای اثر خلط آور و نرم کننده می‌باشند که با ایجاد لایه‌ای موسیلاژی و مـرطوب در مخاط گلو، از گسترش تحریکات جلوگیری می‌کنند. این گیاه از دیرباز به عنوان داروی گلودرد استفاده می‌شود.

شیرین بیان

گلیسیریزین موجود در عصاره شیرین بیان دارای آثار نرم کنندگی، ضد سرفه، خلط آور و ضد التهاب است. این ماده موثره می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در کاهش التهاب مجاری تنفسی و بهبود گلودرد کمک کند.

اسانس نعنا

اسانس نعنا نیز دارای اثرات ضد میکروبی بوده و در بهبود طعم و بوی قرص موثر است.

اکنون که با ترکیبات اصلی قرص گیاهی آلتادین و مکانیسم اثر آن‌ها آشنا شدیم به بررسی موارد مصرف این قرص می‌پردازیم و به این سوال شما که قرص آلتادین برای چیست پاسخ خواهیم داد.

موارد مصرف قرص آلتادین

  • التهاب ها، تحریکات و خشکی مخاط گلو و دهان
  • برونشیت
  • سرفه‌های تحریکی ناشی از افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی
  • گلودردهای غیر عفونی

قرص آلتادین برای چیست؟

ترکیبات گیاهی موجود در این قرص باعث شده تا از قرص التادین برای درمان گلو درد و خارش گلو به صورت رایج استفاده شود. همچنین این محصول به عنوان داروی کمکی (نه داروی اصلی) در درمان برخی از عفونت‌های گلو و دهان نیز کاربرد دارد.

همه عصاره‌های گیاهی که در بخش ترکیبات معرفی کردیم، منبع غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. مهم‌ترین این ترکیبات شامل گلیسریزین، فلاوونویید، موسیلاژ، آسپاراژین، بتائین و لسیتین هستند که در کنار هم اثر ضد ویروسی و آنتی باکتریال قوی دارند. این ترکیبات در بهبود علائم سرماخوردگی نقش موثری دارند.

قرص آلتادین برای گلو درد
ترکیبات موجود در قرص آلتادین در بهبود گلو درد و تسکین سرفه و خارش گلو موثر شناخته شده‌اند.

موسیلاژها و ماده مؤثر گلیسریزین موجود در قرص آلتادین، با ورود به گلو، فضای گلو را نرم و مرطوب کرده و عفونت‌های موجود را با خاصیت خلط آوری از مخاط گلو جدا می‌کنند. از طرفی هم سایر ترکیبات ضد التهاب، ورم گلو و مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌هایی از جمله آسپاراژین، بتائین و لسیتین با خاصیت ضد میکروبی خود فعالیت این ویروس‌ها و باکتری‌های عفونت‌زا را کاهش می‌دهند. این ترکیبات با تقویت سلول‌های دفاعی حملات سیستم ایمنی را شدیدتر و کشنده‌تر نیز می‌کند. در نتیجه با مصرف قرص مکیدنی آلتادین علاوه بر سوزش و خارش گلو، عفونت و سایر علائم از جمله التهاب مجاری تنفسی و آبریزش بینی نیز بهبود می‌یابد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، قرص آلتادین به طور کلی برای بهبود گلو دردهای غیرعفونی، التهاب و خشکی گلو و دهان، تسکین سرفه‌های ناشی از ترشحات دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. مهم‌ترین اثر این قرص ضد التهاب بودن آن است که با از بین بردن التهابات گلو باعث نرمی گلو شده و به بیماران مبتلا به سرماخوردگی، برونشیت، کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی کمک خواهد کرد.

نحوه مصرف قرص آلتادین

طریقه مصرف برای این قرص به صورت مکیدن یک عدد قرص در فواصل ۱ الی ۲ ساعته توصیه شده است. لازم به ذکر است که برای کودکان و مادران باردار و شیرده استفاده از قرص آلتادین تنها با مجوز و طبق دستور پزشک جایز است.

عوارض قرص آلتادین

قرص آلتادین دارویی گیاهی است که برای مواد تشکیل‌دهنده آن با مقادیر توصیه شده، عوارض جانبی خاصی تاکنون گزارش نشده است.

قرص آلتادین دینه
قرص گیاهی آلتادین دینه بدون عوارض جانبی بوده و برای خرید آن می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مختصری از قرص آلتادین و موارد مصرف آن پرداختیم. همچنین به یکی از سوالات رایج شما در مورد این محصول که قرص آلتادین برای چیست؟ پاسخ دادیم. مورد مصرف اصلی این قرص گیاهی برای درمان گلو درد و سرفه است و دارای اثر خلط آور و نرم‌کننده گلو می‌باشد.

چنانچه سوالی درباره این محصول و یا انواع قرص و شربت گیاهی ضد سرفه دارید، می‌توانید سوال خود را در قسمت پایینی صفحه محصول، یعنی بخش نظرات در داروخانه آنلاین مفید طب با ما به اشتراک بگذارید. متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد. 

انواع شربت گیاهی ضد سرفه

سوالات متداول درباره قرص آلتادین

از قرص آلتادین در بارداری می‌توان استفاده کرد؟

در قرص مکیدنی آلتادین از عصاره های گیاهانی استفاده شده است که ممکن است برای خانم‌های باردار حساسیت‌زا باشد. از این رو، برای مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، حتماً نیاز به اجازه پزشک است.

قرص آلتادین برای کرونا خوب است؟

مصرف قرص آلتادین در کنار سایر داروهای تجویزی در دوران ابتلا به کرونا، می‌تواند به بهبود گلودرد و سرفه‌های این بیماران کمک کند، همچنین سوزش و خارش گلو را در این افراد کاهش می‌دهد، اما نمی‌توان از آن به عنوان درمانی برای کرونا استفاده کرد.

قرص آلتادین عوارض خاصی دارد؟

خیر، در صورت استفاده از قرص آلتادین در مقادیر توصیه شده هیچ عارضه جانبی خاصی برای آن گزارش نشده است.

قرص آلتادین برای درمان خارش گلو ناشی از آلرژی هم خوب است؟

بله. خارش و خشکی گلو هر دلیلی که داشته باشد، مصرف قرص آلتادین به درمان یا بهبود آن کمک می‌کند. البته افرادی که به شیرین بیان یا ختمی حساسیت دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

قرص آلتادین برای سرفه خشک و گلودرد اثر دارد؟

بله. قرص آلتادین با خاصیت خلط آوری و نرم کنندگی گلو، از تحریک شدن این ناحیه و سرفه‌های خشک پیاپی جلوگیری می‌کند.


 توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و