قرص بیوتی هلث برای چیست
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بیوتین یا ویتامین B7 یا ویتامین H، یکی از آشناترین اسامی برای افرادی است که به دنبال توقف ریزش موی خود هستند. در حقیقت ویتامین b7 یا همان بیوتین یک ویتامین ضروری برای بدن است که به مقدار خیلی کمی از آن در غذاها وجود دارد و در برخی از مکانیسم‌های مختلف در بدن نقش دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی علائم کمبود بیوتین می‌پردازیم و در ادامه با مکمل معروف قرص بیوتی هلث آشنا خواهیم شد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و ویدئوی توضیحات خانم دکتر ضحی مرتضوی را راجع به این مکمل مشاهده کنید.

علائم کمبود بیوتین در مو

معمولا اگر افراد رژیم غذایی کافی و کاملی داشته باشند، دچار کمبود بیوتین نخواهند شد، اما اگر این کمبود را داشته باشند، متاسفانه هنوز تست آزمایشگاهی دقیقی جهت تشخیص کمبود بیوتین وجود ندارد. حال از کجا بدانیم که کمبود بیوتین داریم یا نه؟

تشخیص کمبود بیوتین به شرایط و علائم فرد بسیار وابسته است. علائمی از جمله خستگی، گز گز دست و پا از شرایط معمول آن هستند، اما یکی از معروف‌ترین علائم کمبود بیوتین، اثر آن بر روی پوست و مو است. اگر فرد دچار ریزش مو و نازک شدن مو شود و در کنار آن رنگ مو نیز تغییر کند. همچنین اگر فرد دچار ضایعات پوستی، خشکی یا قرمزی دور دهان و بینی شود، ممکن است این علائم به علت کمبود بیوتین باشد.

تعدادی فاکتور دیگر نیز وجود دارد که ممکن است فرد را در معرض و ریسک ابتلا به کمبود بیوتین قرار می‌دهند، مانند سیگار کشیدن زیاد، مصرف برخی از  داروها مثل داروهای ضد تشنج، بارداری، یا بیماری‌هایی مثل دیابت. در اینگونه موارد اگر فرد علائم ذکر شده در بالا را داشته باشد، گمان می‌رود که به علت کمبود بیوتین باشد.

درمان کمبود بیوتین

حال ببینیم برای درمان و کنترل این علائم آزاردهنده چه می‌توانیم بکنیم؟

مکمل‌های بیوتین گوناگونی با دوزهای مختلف وجود دارند که در پیشگیری و درمان موثر هستند. در فاصله کمی بعد از تجویز خوراکی، تقریبا تمام مقدار تجویزشده بیوتین جذب می‌شود ولی نیمی از آن در ۲۴ ساعت بعد دفع می‌شود. اما به طور کلی در درمان کمبود بیوتین موثر هستند.

مکمل های بیوتین
با مصرف مواد غذایی حاوی بیوتین و یا مکمل‌های بیوتین می‌توانید کمبود آن را جبران کنید.

اگر پزشک تشخیص به کمبود بیوتین داشته باشد یا خودمان با توجه به مشاهده علائم آن خصوصا ریزش مو، این مشکل را در بدنمان حدس زده باشیم،  حال از چه نوع مکمل بیوتینی و چه مقدار از آن استفاده کنیم؟

دو عدد از مشهورترین مکمل‌های بیوتین که در بازار ایران وجود دارد، شامل:

  1. قرص بیوتی هلث از شرکت هلث اید است که به صورت کپسول‌های ۳۰ عددی به بازار عرضه شده است. داخل هر کپسول ۱۰۰۰ میکروگرم یا ۱ میلی‌گرم ویتامین B7 یا بیوتین وجود دارد.
  2. قرص بیوتین ۸۰۰ میکروگرم نیز از شرکت هلث اید به شکل قرص هستند و میزان کمتری بیوتین است.

هر دوی این مکمل‌ها فاقد هرگونه طعم‌دهنده، رنگ مصنوعی و مواد حساسیت‌زا هستند.

خرید قرص بیوتی هلث

نحوه مصرف قرص بیوتی هلث

بیوتین مانند سایر ویتامین‌ها نیست که برای آن یک مقدار دوز توصیه شده مشخص وجود داشته باشد، یا برای آن حداکثر دوز قابل استفاده تعیین شده باشد. مطالعات گوناگون یا پزشکان ممکن است بیوتین را برای شما با دوز متفاوتی تجویز کنند. با این حال معمول‌ترین دوزهایی که استفاده می‌شود، همین ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ میکروگرم است که با توجه به شدت علائم، ممکن است هر یک از این دوزها برای شما توصیه شود.

به طور کلی هر یک از این دو محصول بیوتین ۸۰۰ میکروگرم یا ۱۰۰۰ میکروگرم با نام قرص بیوتی هلث را افراد بالاتر از ۱۲ سال می‌توانند روزی یک عدد مصرف کنند.

مصرف بیوتین در بارداری و شیردهی فقط با مشورت و تجویز پزشک مجاز است.

عوارض قرص بیوتی هلث

خوشبختانه عارضه جانبی خاصی برای مصرف بیوتین حتی تا مقادیر ۱۰ میلی‌گرم در روز ذکر نشده است. همچنین مصرف آن در طولانی‌مدت حتی تا ۱۰ ماه هم عارضه جانبی خاصی در افراد ایجاد نکرده است.

تداخل دارویی مکمل‌های بیوتین

در مقادیر کم، تداخل خاصی هم با داروها و شرایط و بیماری‌های دیگر ندارد. ولی در مقادیر بالاتر ممکن است با برخی از تست‌های آزمایشگاهی ایجاد تداخل کند و نتیجه آن‌ها را مخدوش کند. یا با داروهای ضد تشنج یا در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی ایجاد مشکل کند. ولی معمولا در دوزهای بالای ۵ میلی‌گرم این موارد به وجود می‌آیند. اما چون این دو محصول در دوزهای ۱ میلی‌گرم و زیر ۱ میلی‌گرم تهیه شده‌اند، معمولا نیازی به احتیاط خاصی در مصرف آن‌ها وجود ندارد.

سوالات متداول شما

بیشترین سوالاتی که درمورد بیوتین پرسیده می‌شود شامل موارد زیر است که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

  • آیا مکمل بیوتین واقعا ریزش مو را درمان می‌کند؟
  • آیا روی چاقی صورت اثر می‌گذارد؟
  • آیا روی پوست تاثیر می‌گذارد؟
  • یا حتی درمورد ارتباط مصرف بیوتین با سلامت موهای محاسن (ریش و سبیل) هم سوال پرسیده می‌شود.

حقیقت این است که مصرف هیچ یک از مکمل‌های بیوتین و مکمل‌های دیگر، اختصاصا روی چاقی صورت اثر نمی‌گذارند. ولی اگر کمبود بیوتین داشته باشید و رژیم غذایی شما به اندازه کافی و مناسب نباشد که شما دچار کمبود بیوتین شوید، ممکن است همراه آن دچار کمبود سایر ویتامین‌ها نیز بشوید. که مجموع این عوامل باعث کاهش اشتها، کاهش وزن و وضعیت بد پوست و مو در شما شده باشد.

بنابراین مصرف مکمل بیوتین با رساندن سطح بیوتین به مقادیر مناسب و متعادل می‌تواند به شما کمک کند که پوست بهتری داشته باشید و موهای شما استحکام و سلامت بهتری داشته باشد.

ویدئو قرص بیوتی هلث

در این ویدئو دکتر ضحی مرتضوی درمورد قرص بیوتی هلث و مکمل‌های بیوتین صحبت کرده‌اند:

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوامل ابتلا به کمبود بیوتین پرداختیم و همچنین دو مکمل مناسب برای رفع نیاز بدن به بیوتین را بررسی کردیم. همچنین با نحوه مصرف و نکات لازم راجع به قرص بیوتی هلث که حاوی ۱۰۰۰ میکروگرم بیوتین یا ویتامین B7 است را بیان کردیم. برای تهیه انواع محصولات رفع ریزش مو می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

هر سوال دیگری در مورد قرص بیوتی هلث و سایر مکمل‌های بیوتین داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره