اکسفولیشن یا اسکراب چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

اکسفولیشن یا اسکراب چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

لایه برداری یکی از بهترین روش‌های پاکسازی پوست است که باعث حذف سلول‌های مرده سطح پوست و جایگزینی سلول‌های جدید می‌شود. این لایه‌برداری به روش‌های مختلفی از جمله شیمیایی، فیزیکی و با دستگاه انجام می‌گیرد. اکسفولیشن و اسکراب دو نمونه از روش‌های لایه‌برداری پوست هستند که امروزه بسیار مورد توجه افراد خصوصا خانم‌ها قرار گرفته‌اند. بر خلاف باور رایج مردم که اکسفولیشن و اسکراب را یکی می‌دانند، این دو روش با یکدیگر متفاوت هستند، اما هر دو برای لایه برداری پوست و حذف سلول‌های مرده به کار می‌روند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب توضیح خواهیم داد که تفاوت اکسفولیشن یا اسکراب چیست و چه فوایدی دارند.

لایه برداری پوست چیست و چه اهمیتی دارد؟

قبل از اینکه ببینیم شباهت‌ها و تفاوت‌های اکسفولیشن یا اسکراب چیست، بهتر است کمی درمورد فرایند لایه برداری پوست و اهمیت آن صحبت کنیم. به کمک لایه برداری سلول‌های مرده پوست از بین رفته و شفافیت به پوست برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سلول‌های پوست ما به طور طبیعی هر ۳۰ روز یک بار از بین می‌روند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. اما گاهی اوقات این سلول‌های مرده به طور کامل حذف نمی‌شوند و همین مسئله منجر به ایجاد لک و بسته شدن منافذ می‌شود. اینجاست که لایه برداری پوست را نجات می‌دهد.

طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، لایه برداری (Exfoliate) می‌تواند پوست را روشن‌تر کرده و همچنین باعث افزایش جذب و اثربخشی محصولات مراقبت از پوست شود. اگر لایه برداری به صورت منظم انجام شود، از مسدود شدن منافذ جلوگیری کرده و همین مسئله موجب کاهش جوش و لکه می‌گردد. حتی گفته شده لایه برداری در طولانی مدت ممکن است باعث افزایش تولید کلاژن نیز بشود که می‌تواند درخشندگی و شادابی بیشتر، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خطوط ریز و افتادگی‌ها را به ارمغان بیاورد.

از مهم‌ترین مزایای لایه برداری پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف سلول‌های مرده پوست
  • بهبود گردش خون
  • روشن‌تر شدن پوست
  • جذب بهتر مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها

انواع روش‌های لایه برداری پوست

حتما شما هم تا به حال درمورد روش‌های لایه برداری پوست در خانه و یا کلینیک‌های زیبایی شنیده‌اید. بله برای پاکسازی پوست از سلول‌های مرده می‌توانید هم در خانه و به کمک روش‌های طبیعی کمک بگیرید، هم زیر نظر پزشک متخصص و با دستگاه‌های لایه بردار این هدیه را به پوست خود بدهید. علاوه بر این انواع محصولات لایه بردار در قالب کرم، صابون و سرم‌ها در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید.

به طور کلی روش‌های لایه برداری پوست را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  1. لایه برداری فیزیکی پوست: به کمک انواع اسکراب‌ها، دستکش‌های لایه بردار، لیف و سنگ پا
  2. لایه برداری شیمیایی پوست: به کمک کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، بتاهیدروکسی اسید (BHA) و رتینوئیدها
  3. لایه برداری پوست با دستگاه: با روش‌هایی مانند درم ابریژن، میکرودرم ابریژن، هیدرودرم ابریژن و لیزر

در ادامه قبل از اینکه به مبحث اصلی‌مان برسیم، شما را با سه روش متداول لایه برداری پوست فوق آشنا می‌کنیم تا بهتر متوجه شوید که اکسفولیشن یا اسکراب چیست.

لایه برداری فیزیکی پوست

این روش بیشتر به نام اسکراب شناخته می‌شود. در روش فیزیکی شما به کمک اسکراب‌های پاک‌کننده، دستکش‌های لایه بردار، لیف، سنگ پا و یا غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی به صورت فیزیکی به حذف سلول‌های مرده پوست می‌پردازید. البته باید دقت داشته باشید که انجام نادرست این روش، می‌تواند باعث تحریک پوست شود. انواع مختلفی از محصولات اسکراب در بازار و داروخانه‌ها وجود دارد که هر یک از روش‌های مختلف برای لایه برداری بهره می‌گیرند. به طور کلی منظور از اسکراب، استفاده از ذرات معدنی، قهوه، شکر، نمک و یا موادی است که سطح ناهمواری دارند و می‌توانند لایه‌های پوستی مرده را پاک کنند.

از انواع ماسک لایه بردار خانگی که در واقع به صورت اسکراب خانگی عمل می‌کنند می‌توان به جو دو سر، قند یا شکر، نمک، جوش شیرین و یا قهوه اشاره کرد. جهت جلوگیری از تحریک پوست می‌توانید بعد از روش‌های لایه برداری فیزیکی از روغن‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های پوستی استفاده کنید تا سوزش کاهش پیدا کند.

اسکراب طبیعی پوست
اسکراب طبیعی پوست با موادی مانند قهوه، شکر، نمک و دیگر ذرات ناهموار

شما می‌توانید انواع کرم اسکراب، ژل لایه بردار، صابون اسکراب و یا ماسک‌های اسکراب را در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب پیدا کرده و اطلاعات آن‌ها را مشاهده کنید. به طور مثال کرم اسکراب پرفکت کلین دکتر ژیلا از جمله محصولاتی است که شما می‌توانید از این داروخانه تهیه کنید. این محول حاوی پوست گردو، سبوس برنج، روغن درخت چای و گلایکونیک اسید است که در از بی بردن سلول‌های مرده پوست، پاکسازی منافذ و افزایش نرمی و لطافت پوست تاثیر دارد.

جهت تهیه و خرید کرم اسکراب دکتر ژیلا به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید کرم اسکراب دکتر ژیلا

لایه برداری شیمیایی پوست

با اینکه لایه برداری فیزیکی پوست می‌تواند به درخشنده شدن و شفافیت بیشتر پوست کمک کند، اما تاثیر آن به اندازه لایه برداری شیمیایی نخواهد بود. در این روش از مواد شیمیایی مانند آلفاهیدروکسی اسید، بتاهیدروکسی اسید و یا رتینوئیدها استفاده می‌شود. انواع محصولات شیمیایی حاوی این مواد در بازار وجود دارند که می‌توانید با راهنمایی گرفتن از یک متخصص پوست، بهترین آن‌ها را تهیه کرده و استفاده کنید.

  • آلفاهیدروکسی اسید (AHA): گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولا از میوه‌های شیرین مانند انگور، سیب، مرکبات، شیر و یا نیشکر به دست می‌آیند. این اسیدها به لایه برداری پوست کمک کرده و در ایجاد سلول‌های جدید و رنگدانه پوستی موثر هستند. کاهش لکه‌های پیری و اسکار، کوچک کردن منافذ بزرگ روی پوست، رفع خطوط ریز و چین و چروک‌ها از جمله فواید انواع آلفاهیدروکسی اسیدها می‌باشند.
  • بتاهیدروکسی اسید (BHA): این نوع اسیدها محلول در روغن هستند و سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی را از بین می‌برند. محصولات دارای بتاهیدروکسی اسید در درجه اول برای درمان آکنه و آسیب ناشی از آفتاب به کار می‌روند. همچنین در کاهش قرمزی و التهاب نیز موثرند.
  • رتینوئیدها: این دسته از لایه بردارهای شیمیایی از ویتامین A ساخته می‌شوند. محصولات حاوی رتینوئید به تسکین پوست آسیب دیده در آفتاب، کاهش علائم پیری و درمان آکنه کمک می‌کنند. همچنین از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و باعث تولید کلاژن می‌شوند.

کرم لایه برداری AHA مدیلن یکی از بهترین محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که قابلیت لایه برداری بسیار مناسبی دارد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر برای خرید کرم مدیلن aha اقدام کنید:

خرید کرم لایه بردار AHA ده درصد مدیلن

لایه برداری پوست با دستگاه

روش سوم لایه برداری پوست به کمک دستگاه‌ها و توسط متخصصین مجرب انجام می‌شوند که از دو روش فیزیکی و شیمیایی قوی‌تر می‌باشند. در این روش عیوب پوستی مانند زخم‌ها، آکنه‌ها، لکه‌های پیری و چین و چروک بهبود پیدا می‌کنند. از جمله روش‌های لایه برداری پوست با دستگاه می‌توان به درم ابریژن، میکرودرم ابریژن، هیدرودرم ابریژن و لایه برداری پوست با لیزر اشاره کرد.

اکسفولیشن یا اسکراب چیست؟

تا این بخش از مقاله به خوبی با انواع روش‌های لایه برداری پوست آشنا شدیم. اما در پاسخ به این سوال که اکسفولیشن یا اسکراب چیست، باید به این صورت توضیحاتمان را ادامه دهیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم، منظور از اسکراب، از بین بردن لایه‌های مرده پوست به کمک ماساژ پوست با مواد یا ذرات ناهموار است. این ذرات مانند قهوه، شکر، نمک یا غیره به طور فیزیکی به از بین بردن زائدات و لایه‌های پوستی مرده کمک می‌کنند. مواد اسکراب معمولا به صورت یک کرم یا مخلوط در یک روغن یا معجون مبتنی بر کرم در بازار وجود دارند.

اما اکسفولیشن می‌تواند لایه برداری از طریق یک ماده شیمیایی یا یک دستگاه باشد که بر روی پوست اعمال می‌شود تا سلول‌های مرده را از پوست پاک کند. در واقع لایه برداری از طریق محصولاتی همچون اسیدهای آلفا هیدروکسی (مانند اسید گلیکولیک و لاکتیک) یا بتاهیدروکسی اسیدها (مانند اسید سالیسیلیک) یک فرایند اکسفولیشن به شمار می‌رود که به صورت ملایم و لایه لایه، سلول‌های مرده پوست را پاک کرده و به ترمیم و تازه‌سازی پوست کمک می‌کنند. روش‌های لایه برداری با دستگاه که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد، نیز نوع دیگری از اکسفولیشن (لایه برداری) هستند.

تفاوت اکسفولیشن یا اسکراب چیست؟

این دو فرایند هر دو نوعی از روش‌های لایه برداری پوست هستند و  هر دو روش می‌توانند باعث ایجاد بهبودی در بافت پوست شوند. اما برای هر فردی ممکن است یکی از این روش‌ها بهتر و موثرتر عمل کند. همچنین، باید توجه داشت که این روش‌ها برای افراد با مشکلات خاص پوستی یا حساسیت‌های خاص، ممکن است مناسب نباشند، بنابراین قبل از استفاده بهتر است با یک پزشک و متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.

در مورد اینکه تفاوت اکسفولیشن یا اسکراب چیست و یا اینکه کدام یک از این روش‌ها بهتر است، باید بگوییم اکسفولیشن می‌تواند به پوست سطحی صاف و یکدست ببخشد و تاثیری بگذارد که در درازمدت چین و چروک‌ها کمتر به چشم بیایند. چرا که لایه برداری در اکسفولیشن عمیق‌تر از لایه برداری سطحی پوست از طریق اسکراب است. دیگر تفاوت اکسفولیشن و اسکراب این است که بر خلاف اسکراب، اکسفولیشن با مواد شیمیایی نیازی به شستشو ندارد.

اکسفولیشن در زبان انگلیسی به معنی لایه برداری است. در واقع اسکراب هم نوعی اکسفولیشن یا لایه برداری پوست است که از طریق روش‌های فیزیکی انجام می‌شود. اما در اصطلاح منظور از اکسفولیشن، لایه برداری پوست به کمک روش‌های شیمیایی یا دستگاه‌ها است. به طور کلی لایه برداری از طریق اکسفولیشن بسیار عمیق‌تر و با تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اسکراب انجام می‌گیرد. اما اسکراب منظم و مداوم نیز می‌تواند تا حد زیادی به شفافیت بیشتر پوست و حذف سلول‌های مرده کمک کند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل توضیح دادیم که روش‌های لایه برداری پوست چیست. همچنین در مورد اینکه تفاوت اکسفولیشن یا اسکراب چیست و کدام یک تاثیر بیشتری دارد نیز صحبت کردیم. شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات لایه بردار از جمله کرم‌ها، ژل‌ها و ماسک‌های اسکراب یا کرم‌ها و ژل‌های حاوی آلفاهیدروکسی اسید یا بتاهیدروکسی اسید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

در لینک زیر لیستی از بهترین محصولات اسکراب و لایه بردار را می‌توانید مشاهده کنید. در صورت ثبت سفارش، محصولات مورد نظر شما در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده می‌شوند:

خرید محصولات اسکراب و لایه بردار

هر سوالی در مورد محصولات بهداشتی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط