قرص لیکوفار برای چیست؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص لیکوفار یک ضد التهاب گیاهی است که برای رفع مخاط دهان و گلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص حاوی عصاره شیرین بیان، اوکالیپتوس و فلفل قرمز است و به عنوان یک داروی خلط‌ آور و ضد سرفه‌ قوی شناخته می‌شود. اما قرص لیکوفار کاربردهای دیگری نیز دارد که به واسطه آن‌ها به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات گیاهی ضد سرفه تبدیل شده است. در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد که قرص لیکوفار برای چیست و چرا طرفداران زیادی دارد.

ترکیبات لیکوفار چیست؟

قرص لیکوفار محصولی از شرکت داروسازی گل دارو است که از عصاره گیاهانی شامل عصاره خشک ریشه شیرین بیان، تنتور فلفل قرمز و اسانس اوکالیپتوس بهره برده است. کلیه ترکیبات موجود در این فرآورده دارای اثر ضد التهاب می‌باشند، بنابراین می‌توانند روی التهاب تارهای صوتی اثر گذاشته و موجب رفع خشونت و گرفتگی صدا شوند. همچنین ترکیبات موجود در این قرص هریک به طور جداگانه در زمینه خلط آوری و رفع سرفه موثر هستند. در ادامه با خواص هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

خواص ضد ویروس شیرین بیان

شیرین بیان از جمله گیاهانی است که در پزشکی به داشتن اثر ضد التهابی، خلط آور و ضد ویروس مشهور است. ماده موثره شیرین بیان، گلیسریزن نام دارد که در مطالعات علمی مشخص شده در درمان سندرم حاد تنفسی (SARS) مفید می‌باشد.

گلیسریزین موجب افزایش بیان ژن نیتریک اکسید سنتتاز می‌شود که در نتیجه با افزایش دادن تولید نیتریک اکسید در ماکروفاژها، موجب مهار تکثیر انواع مختلفی از ویروس‌ها می‌گردد. افزون بر این گلیسریزین با تحریک تولید اینترفرون گاما توسط سلول‌های T، اثر ضد ویروسی بر علیه عفونت ویروسی آنفولانزا اعمال می‌نماید.

همچنین موجب مهار تکثیر ویروس‌ها، تعدیل فعالیت سلول‌های T، تقویت فعالیت سلول‌های NK و غیرفعال‌سازی ویروس‌ها می‌گردد. علاوه بر این گلیسریزین موجود در شیرین بیان ترشح مخاط از نایژه‌ها را نیز تحریک می‌کند.

فلفل قرمز برای سرفه و سرماخوردگی

فلفل قرمز سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین E و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، منگنز و منیزیم می‌باشد و از همین دارای خواص بی‌شماری برای بدن است.

کاپسائیسین ماده موثره فلفل است که علاوه بر اثرات ضد اسپاسم و ضددرد دارای اثرات ضد باکتری بر علیه انواع مختلف استرپتوکوکوس‌ها می‌باشد. افزون بر این فلفل قرمز در طب سنتی به عنوان گیاه ضد سرفه نیز شناخته شده است.

خواص ضد التهاب اکالیپتوس

اکالیپتوس نیز دارای اثرات خلط آور، ضدعفونی‌کننده و ضد التهاب می‌باشد و در تسکین علائم سرماخوردگی موثر است. ماده موثره آن ۱ و ۸ سینئول، یک مهارکننده قوی سیتوکین‌ها می‌باشد و جهت التهاب مجاری تنفسی در آسم ناشی از برونشیت سودمند است.

اوکالیپتوس خواص فراوانی برای سیستم تنفسی دارد و از آن برای درمان التهاب سینه، ریه‌ها، بینی و گلو استفاده می‌شود. همچنین این گیاه می‌تواند زکام (التهاب مخاط بینی) ویروسی را تسکین داده و باعث روان شدن ترشحات شود.


تا اینجا با گیاهان تشکیل‌دهنده قرص لیکوفار به خوبی آشنا شدیم. کاملا گویاست که وجود این گیاهان در کنار یکدیگر و ترکیب آن‌ها منجر به یک داروی ضد التهاب و خلط آور قوی خواهد شد که برای تسکین سرفه‌های خشک کاملا موثر عمل می‌کند. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که قرص لیکوفار برای چیست و چه خواص دیگری دارد.

قرص لیکوفار برای چیست؟

بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا معمولا با اولین علائم گلودرد و سرفه خود را نشان می‌دهند. التهاب و گرفتگی گلو از مهم‌ترین عوارض این بیماری‌ها هستند که اگر زود برطرف نشوند، دوره نقاهت بیماری را طولانی‌تر خواهد کرد. قرص مکیدنی لیکوفار از جمله محصولات گیاهی است که دارای خاصیت ضد التهاب بوده و در بهبود گلودرد و رفع سرفه خشک موثر عمل می‌کند.

خرید قرص لیکوفار گل دارو
جهت خرید قرص لیکوفار گل دارو برای رفع سرفه و گلودرد کلیک کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های قرص گلو درد لیکوفار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به درمان سرماخوردگی
  • ضد سرفه و رفع سرفه خشک
  • ضد التهاب مخاط دهان و گلو
  • بهبود خشونت و گرفتگی صدا
  • رفع گلو درد
  • آنتی باکتری و ضد ویروس

در ادامه با نحوه اثرگذاری قرص لیکوفار در هر یک از موارد مصرف بالا بیشتر آشنا می‌شویم تا بهتر متوجه شویم که قرص لیکوفار برای چیست.

لیکوفار بهترین قرص برای گلو درد

تحقیقات انجام شده روی اثر ریشه شیرین بیان نشان داده است که این عصاره گیاهی، می‌تواند اثر باکتری‌های گرم مثبت (عامل اصلی گلودرد)، اثر باکتری‌های گرم منفی (عامل اصلی مسمومیت) و تاثیر برخی قارچ‌ها را در بدن خنثی کرده و مانع از ترشح توکسین (سم) توسط آن‌ها شود.

همچنین قرص لیکوفار با داشتن ریشه شیرین بیان و اکالیپتوس می‌تواند به غشاء باکتری‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را نابود کند. از طرفی، ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان اکالیپتوس و فلفل قرمز سبب کاهش تولید سیتوکین‌ها شده و گرفتگی و التهاب گلو را از بین می‌برد.

قرص لیکوفار برای سرفه

سرفه خشک در پیخشکی و تحریکات پیاپی گلو و فعالیت ویروس و باکتری در ناحیه حلق ایجاد می‌شود. ترکیبات گیاهی قرص لیکوفار معمولاً روی بیشتر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی بیماری زا اثر داشته و می‌تواند عوامل سرفه را از بین ببرد.

از طرفی ترکیب اکالیپتوس، فلفل قرمز و شیرین بیان با کاهش تحریکات گلو و منبسط کردن عضلات مجاری تنفسی با کاهش دفعات سرفه به بهبود آن کمک می‌کنند. تحقیقات روی این سه گیاه نشان داده که می‌توانند با افزایش تعداد سلول‌های T کشنده و تحریک سیستم ایمنی، مقاومت بدن را در برابر ویروس‌های تنفسی افزایش دهند و با این کار از بروز علائمی از جمله سرفه خشک جلوگیری کنند.

خرید قرص لیکوفار

قرص لیکوفار برای کرونا

از زمان شیوع بیماری کرونا و سویه‌های مختلف آن، بسیاری از محصولات به خصوص داروهای گیاهی بدون عوارض که در بهبود سرفه و گلودرد موثر بودند، جهت تسکین علائم این بیماری مورد آزمایش قرار گرفتند.

با توجه به اینکه قرص لیکوفار می‌تواند عوارضی از جمله سرفه خشک، گلودرد، التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی را به خوبی بهبود دهد، از این قرص می‌توان برای کاهش علائم ناشی از کرونا استفاده کرد. اما توجه داشته باشید اثر قرص لیکوفار برای کرونا درمانی نیست، یعنی نمی‌توان انتظار داشت که مصرف این قرص ضد سرفه و ضد التهاب گلو، باعث کاهش تکثیر ویروس کرونا در بدن شود.

مصرف قرص لیکوفار برای کودکان

طبق بروشور قرص مکیدنی لیکوفار، مصرف این محصول برای نوزادان کودکان مجاز نیست. بهتر است این قرص برای بزرگسالان بالای ۱۸ سال استفاده شود. برای مصرف افراد زیر این سن لازم است در این زمینه با پزشک مشورت کنند و فقط در صورت صلاح‌دید پزشک از این قرص استفاده نمایند.

طرز مصرف قرص لیکوفار

پزشک شما بهترین مرجع برای اطلاع از طرز مصرف قرص لیکوفار و سایر داروها است. اما در صورتی که نسخه خاصی تجویز نشده است می‌توانید طبق دستورالعمل پیشنهادی بروشور این محصول عمل کنید. هر ۶ ساعت یک عدد قرص را به مدت سه روز مصرف نمایید.

نکته قابل توجه در مورد نحوه مصرف قرص لیکوفار این است که این محصول یک قرص مکیدنی است، یعنی باید بعد از گذاشته شدن در دهان مانند آبنبات مکیده شود. از جویدن یا بلعیدن این قرص خودداری نمایید. بهترین نوع تاثیرگذاری قرص لیکوفار از طریق مصرف مکیدنی آن حاصل خواهد شد.

در هنگام استفاده از قرص مکیدنی لیکوفار به نکات احتیاطی زیر توجه داشته باشید:

  • مصرف این فرآورده در زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  • در موارد حساسیت به فلفل قرمز، بیماری‌های هپاتیت مزمن، انسداد مجاری صفراوی، بیماری‌های کبدی، سیروز کبد، نارسایی‌های کلیوی، دیابت، آریتمی‌ها، فشارخون بالا، هایپرتونی و هیپوکالمی منع مصرف دارد.
  • افراد مبتلا به زخم یا التهاب معده و سندرم روده تحریک پذیر در مصرف فرآورده‌های حاوی فلفل مانند قرص گلو درد لیکوفار باید احتیاط کنند.

عوارض قرص لیکوفار

به طور کلی قرص لیکوفار در صورت مصرف مطابق میزان توصیه شده، یک فرآورده گیاهی ایمن محسوب می‌شود. فقط در برخی افراد ممکن است مصرف قرص مکیدنی لیکوفار سبب ایجاد مشکلات گوارشی، تهوع و استفراغ شود.

همچنین استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است موجب بالا رفتن فشار خون، ادم، مشکلات قلبی، عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن و ضعف عضلانی شود.

جمع بندی

در این مقاله با هم بررسی کردیم که قرص لیکوفار برای چیست و چه فواید و عوارضی دارد. همچنین با تمام نکات لازم درمورد نحوه مصرف این قرص گلو درد آشنا شدیم. قرص گیاهی لیکوفار یک داروی خلط آور و ضد سرفه است که در تسکین گرفتگی صدا و بهبود مخاط دهان و گلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید جهت خرید قرص لیکوفار و سایر مکمل‌ها مانند انواع قرص و شربت ضد سرفه به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های ضد سرفه و سرماخوردگی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص لیکوفار جویدنی است؟

خیر برای تاثیرگذاری بیشتر این قرص باید به صورت مکیدنی مصرف شود. قرص لیکوفار را در دهان گذاشته و مانند آبنبات بمکید. از جویدن این قرص و یا بلعیدن آن با آب خودداری نمایید.

عوارض قرص لیکوفار برای کودکان چیست؟

ترکیبات قرص لیکوفار به گونه‌ای است که مصرف آن برای کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود. بروشور این محصول نیز مصرف آن را فقط برای بزرگسالان مجاز دانسته است. مصرف قرص لیکوفار برای کودکان ممکن است موجب بروز برخی عوارض در آن‌ها شود.

مصرف قرص لیکوفار در بارداری مجاز است؟

خیر طبق بروشور این محصول، مصرف قرص لیکوفار در بارداری و شیردهی به دلیل ترکیبات موجود در آن توصیه نمی‌شود. از مصرف این قرص در این دوران بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قرص لیکوفار برای چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره