قطره منتول چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نعناع از قدیم الایام به عنوان یک درمان سنتی در هنگام سرماخوردگی جهت بهبود علائم تنفسی آن استفاده می‌شده است. در پزشکی مدرن نیز روی این گیاه مفید و اصلی‌‌ترین ماده موثره آن یعنی «منتول» تحقیقات زیادی انجام شده و خواص زیادی مانند خاصیت ضد باکتریایی، ضد درد و مسکن مشاهده شده است. یکی از محصولات محبوبی که از فواید این گیاه بهره برده است، محلول غیر خوراکی منتول یا به اصطلاح قطره منتول شرکت پورسینا است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به این موضوع می‌پردازیم که قطره منتول چیست و فواید، طریقه مصرف و جنبه‌های مهم دیگر این محصول را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قطره منتول چیست؟

قطره منتول پورسینا یک محلول غیر خوراکی گیاهی است که حاوی ۵% اسانس طبیعی نعناع (Mentha piperita یا نعناع فلفلی) می‌باشد. این محصول یک ضد درد و مسکن مناسب برای سردرد و دردهای موضعی بوده و جهت رفع احتقان یا گرفتگی بینی کاربرد دارد.

هر بسته منتول، شامل ۳۰ میلی لیتر محلول موضعی به همراه بروشور در یک جعبه مقوایی میباشد. توجه کنید که منتول یک قطره غیر خوراکی است.

قطره منتول
قطره منتول یک محلول غیرخوراکی ضد درد و مسکن مناسب است که برای سردرد، دردهای موضعی و گرفتگی بینی کاربرد دارد.

قطره منتول برای چیست؟

در بخش قبل گفتیم که قطره منتول چیست و چه کاربردهایی دارد. در این بخش به تفصیل بیشتر درباره خواص قطره منتول صحبت میکنیم.‌

قطره منتول برای گرفتگی بینی

احتقان بینی معمولاً از علائم بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا یا عفونت سینوس است. در این بیماری‌ها بافت و رگ‌های خونی داخل بینی متورم و ملتهب می‌شود و باعث ایجاد احساس پر و گرفته‌بودن شده و ممکن است همراه با آبریزش بینی نیز همراه باشد. با ایجاد احتقان بینی، ترشحات موکوسی افزایش می‌یابد و چنانچه موکوس زیادی از بخش انتهایی بینی وارد حلق گردد، ممکن است موجب گلو درد و سرفه نیز بشود. مصرف قطره منتول پورسینا به صورت موضعی، می‌تواند به رفع مشکل گرفتگی و احتقان بینی کمک کند.

قطره منتول برای درد

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قطره منتول، تسکین دردهای موضعی است. به طور کلی منتول با تحریک سرما در انتهای اعصاب حسی سبب بی‌حسی و تسکین درد می‌گردد. استفاده از این ماده بر روی پوست موجب گشاد شدن عروق می‌گردد و احساس سرما را به وجود می‌آورد و سپس موضع گرم می‌شود و در اینجا، منتول اثر ضد درد خود را به همراه می‌‌آورد.

به علاوه قطره منتول برای درد ناشی از گرفتگی عضلات نیز مفید بوده و جریان خون را در محل مورد استفاده، تحریک می‌کند.

قطره منتول برای سردرد

سردرد انواع گوناگونی دارد و عوامل مختلفی نیز می‌توانند موجب بروز آن گردند. در یک دسته‌بندی کلی سردردها به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ برای سردردهای اولیه می‌توان میگرن را مثال زد در حالی که سردردهای ثانویه در اثر بیماری‌ها و مشکلات زمینه‌ای مثل لخته شدن خون رخ می‌دهند. قطره منتول غیر خوراکی پورسینا برای سردرد تاثیر تسکین‌دهنده به همراه داشته و می‌توان از این محلول برای کاهش سردردهای تنشی کمک گرفت. مصرف قطره منتول برای میگرن نیز می‌تواند مفید باشد.

مشاهده و خرید قطره منتول

رفع سردرد با قطره منتول
قطره منتول برای سردرد های تنشی و میگرن مفید است.

قطره منتول برای سینوزیت

یکی از فواید قطره منتول برای سینوزیت است. منظور از سینوزیت، آماس حاد یا مزمن لایه مخاطی است که در یک و یا چندین حفره پیرامون بینی رخ می‌دهد. سینوس‌ها در صورت و جمجمه قرار دارند و حفره‌های هوا آن‌ها را در بر گرفته است. چنانچه در اثر عوامل مخلتف، چرک یا موکوس باعث پر شدن این حفره‌ها گردند، سینوزیت به وجود خواهد آمد. احتمال وقوع سینوزیت برای افرادی که در مجاورت هوای سرد و گرم قرار دارند، بیش از سایرین است. با توجه به اثر قطره منتول برای احتقان بینی، استفاده از آن برای بهبود گرفتگی بینی ناشی از مشکل سینوزیت نیز می‌تواند موثر باشد.

قطره منتول برای خروپف

در هنگام خوابیدن، بدن به طور طبیعی سعی می‌کند از طریق بینی تنفس کند. هنگامی که فرد دچار احتقان بینی باشد، مجبور به تنفس از راه دهان خواهد بود. همین موضوع می‌تواند باعث خروپف شود. البته خروپف توسط عوامل دیگری هم می‌تواند ایجاد شود. قطره منتول برای خروپف ناشی از گرفتگی بینی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

طریقه مصرف قطره منتول

حال که دانستید قطره منتول چیست و چه کاربردهایی دارد، خوب است درباره روش مصرف این محصول کاربردی نیز صحبت کنیم. جهت اهداف مختلف، می‌توانید از قطره منتول به روش‌های زیر استفاده کنید. نکته مهم قابل تاکید این است که محلول غیر خوراکی منتول نباید بلعیده شود.

طریقه مصرف قطره منتول برای نوزادان و کودکان

برای رفع گرفتگی بینی نوزادان و کودکان، ۵ تا ۲۰ قطره منتول را در دو طرف بالش و یا روی لباس، نزدیک بینی آن‌ها (با صورت تماس نداشته باشد) چکانده شود تا بتوانند به خوبی تنفس کرده، راحت شیر خورده و خواب راحتی داشته باشند.

قطره منتول برای گرفتگی بینی کودکان
طریقه مصرف قطره منتول برای نوزادان و کودکان به این گونه است که چند قطره از منتول روی بالش کودک بچکانید (قطره با صورت کودک تماس نداشته باشد.)

نحوه استفاده از منتول برای درد

برای تسکین دردهای موضعی بر حسب سطح محل درد، ۱۵-۵ قطره از دارو را در سطوحی مانند پیشانی، گردن، صورت و یا دست و پا قرار داده و با دست کمی ماساژ دهید تا قطرات در سطح پوست پخش شوند.

طریقه مصرف منتول برای گرفتگی بینی

برای برطرف کردن گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی و یا حساسیت‌ها مقدار ۴-۲ قطره از منتول را با کمک انگشت داخل مجاری بینی بمالید. مصرف منتول هنگام خواب، آرامش و رضایت‌بخشی را ایجاد می‌کند.

همچنین همانطور که گفتیم، این نحوه مصرف منتول برای برطرف کردن خرخر (Snoring) حاصل از گرفتگی بینی در بعضی افراد مؤثر می‌باشد.

این قطره را در بینی نچکانید چرا که ممکن است باعث تحریک مخاط داخل بینی شود.

طریقه مصرف قطره منتول در بخور

برای استفاده از منتول در بخور مخصوصاً در فصل زمستان و در محیط‌های سر بسته می‌توانید مقدار ۱۰ تا ۲۰ قطره از دارو را در دستگاه بخور و یا ظرف آب جوش بریزید تا اسانس آن در فضا پخش شود. تنفس منتول در تسکین سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی و احساس آرامش بسیار مؤثر است.

دستگاه بخور
تنفس منتول در تسکین سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی و احساس آرامش بسیار مؤثر است.

عوارض قطره منتول

به طور کلی تابحال در اثر استفاده صحیح از این قطره، عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است اما اگر با مصرف آن حساسیت و آلرژی به وجود آمد، باید مصرف دارو را قطع کنید.

قطره منتول برای مصرف خوراکی ساخته نشده است؛ با این حال اگر آن را به صورت خوراکی مصرف کردید، دچار مسمومیت نخواهید شد اما ممکن است علائمی مثل تهوع، استفراغ و رفلاکس اسید معده را تجربه کنید. به طور کلی مصرف خوراکی منتول به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 جمع بندی

در این مقاله درباره این گفتیم که قطره منتول چیست و چه اثرات و کاربردهایی دارد. سپس درباره طریقه مصرف قطره منتول برای اهداف مختلف صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که اگر به نعناع یا اعضای دیگر خانواده این گیاه حساسیت دارید، لازم است از مصرف قطره منتول پرهیز نمایید.

شما می‌توانید قطره منتول پورسینا را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و از سراسر کشور تهیه کنید. همچنین دیگر محصولات ضد درد مانند انواع پماد ضد درد قوی گیاهی را از این داروخانه اینترنتی می‌توانید خریداری نمایید.

سوالات متداول

قطره منتول برای سینوزیت مفید است؟

از آن جایی که قطره منتول برای گرفتگی بینی مفید است، جهت بهبود این علامت ناشی از سینوزیت، میتواند کاربرد داشته باشد.

قطره منتول برای گرفتگی بینی نوزاد هم استفاده می‌شود؟

بله، منتول برای رفع گرفتگی بینی نوزادان و کودکان کاربرد دارد. ۵ تا ۲۰ قطره منتول را در دو طرف بالش و یا روی لباس، نزدیک بینی آن‌ها (بهتر است با صورت تماس نداشته باشد) چکانده شود تا بتوانند به خوبی تنفس کرده، راحت شیر خورده و خواب راحتی داشته باشند.

قطره منتول برای خروپف مفید است؟

مصرف منتول در برطرف کردن خرخر (Snoring) حاصل از گرفتگی بینی بعضی افراد مؤثر می‌باشد.

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و