دارو گیاهی برای سردرد
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

دارو گیاهی برای سردرد شامل انواع دمنوش‌ها، روغن‌های موضعی، قرص یا شربت گیاهی و… هستند. معمولا داروهای مسکن شیمیایی، دارای عوارض جانبی متعددی بوده و ممکن است همین نکته، باعث عدم رضایت مصرف کنندگان شود. در حالی که غالبا می‌توانیم با شناخت انواع داروی گیاهی برای سردرد و میگرن، عوارض جانبی کمتری را تحمل کنیم و نتیجه بهتری بگیریم. فراموش نکنید که داروهای گیاهی، معمولا به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارند و ممکن است به اندازه داروهای شیمیایی موثر نباشند.

در صفحه پیش رو از مجله سلامت مفید طب، می‌خواهیم درباره موثرترین گیاهان دارویی برای رفع سردرد صحبت کنیم. همچنین چند داروی گیاهی در این زمینه معرفی می‌نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

سردرد چیست، چرا بروز می‌کند و چه علائمی دارد؟

درد‌هایی که در پیشانی، به طور کلی جمجمه، سینوس‌ها و بالای گردن بروز می‌کنند، معمولا با نام سردرد گزارش می‌شوند. با اینکه سردرد می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، غالبا این عوامل با سیستم عصبی در ارتباط هستند. کمبود آهن در بدن، خستگی، تشویش ذهنی، ضربه، عفونت ناحیه سینوس، سرماخوردگی، میگرن، کم آبی بدن و… از جمله عواملی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب بروز سردرد می‌شوند.

گاهی سردرد با علایم دیگری مانند تهوع، سرگیجه، پریدن پلک، حساسیت به نور، حساسیت به صدا و… بروز می‌کند.

برای درمان سردرد چه کنیم؟

برای درمان سردرد باید ابتدا عامل آن را جستجو کنید. برای مثال اگر ساعت‌ها آب ننوشیده‌اید، استراحت نکرده‌اید، دچار کمبود آهن و… هستید، می‌توانید با مصرف آب، خواب کافی و مصرف مکمل‌ها غذایی مناسب، سردرد را رفع کنید. البته میزان تاثیرگذاری این روش‌ها به شدت سردرد، وضعیت عمومی سلامت و… ارتباط دارد.

اگر عوامل بروز سردرد را شناسایی کرده‌اید، با حذف یا کاهش عوامل محرک، تعداد دفعات سردرد را کاهش خواهید داد. برخی افراد به میگرن مبتلا هستند یا دچار سردرد‌های بی دلیل می‌شوند، که لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. انواع دارو گیاهی برای سردرد در داروخانه‌های معتبر سراسر کشور، عرضه می‌شوند که راه حل مناسبی برای درمان سردرد به حساب می‌آیند.

اجازه بدهید قبل از معرفی قرص گیاهی سردرد و انواع داروهای دیگر، چند گیاه موثر برای بهبود سردرد و میگرن را نام ببریم و بررسی کنیم.

چند گیاه دارویی برای رفع سردرد

در انواع طب سنتی از شرق آسیا تا ایران و سایر کشور‌ها، گیاهان دارویی متعددی برای رفع سردرد پیشنهاد شده‌اند. بر اساس علم پزشکی و داروسازی مدرن نیز، بسیاری از گیاهان دارویی، تاثیر قابل قبولی در بهبود یا درمان سردرد نشان داده‌اند. در این بخش می‌خواهیم موثرترین گیاهان دارویی که در تولید دارو گیاهی برای سردرد کاربرد دارند، معرفی کنیم.

سنبل الطیب

سنبل الطیب با نام علمی Valeriana officinalis در طب سنتی ایران، کاربرد بسیاری دارد. طب سنتی، طبع گرم و خشک را برای سنبل الطیب تعریف می‌کند. برای تمدد اعصاب، احساس آرامش، درمان کم خوابی، کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، رفع دلپیچه و… مصرف سنبل الطیب یا برخی فرآورده‌های آن پیشنهاد می‌شوند.

سایر خواص دارویی سنبل الطیب عبارتند از: کاهش تب، ضد تشنج، کاهش قند خون، ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات و… . شواهد علمی ثابت کرده‌اند که سنبل الطیب، تاثیر مثبتی در کاهش دردهای قاعدگی داشته و بعضی علائم آزاردهنده یائسگی را نیز کاهش می‌دهد.

به طور کلی ارتباطی که بین سنبل الطیب و بهبود عملکرد سیستم عصبی وجود دارد، باعث شده این گیاه در ترکیبات بعضی انواع دارو گیاهی برای سردرد کاربرد داشته باشد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس با نام علمی Lavandula گیاه دارویی دیگری است که در فرمولاسیون برخی انواع داروی گیاهی سردرد به کار می‌رود. اسطوخودوس گیاهی پر کاربرد در قاره‌های آسیا، اروپا و افریقا است. در صنعت گیاهان دارویی، عطر و لوازم بهداشتی و آرایشی، اسطوخودوس کاربرد فراوانی دارد. در طب سنتی ایرانی، طبع گرم و خشک را برای اسطوخودوس تعریف می‌کنند و برای درمان سردرد، سردرد‌های میگرنی، کاهش اضطراب، درمان کم‌خوابی، بهبود التهاب مفاصل، کاهش علائم افسردگی، تنظیم وزن و… پیشنهاد می‌نمایند.

اسطوخودوس دارو گیاهی برای سردرد
در صنعت گیاهان دارویی، عطر و لوازم بهداشتی و آرایشی، اسطوخودوس کاربرد فراوانی دارد.

عصاره اسطوخودوس، روغن اسطوخودوس، دمنوش اسطوخودوس و دارو‌های حاوی اسطوخودوس مانند قطره اسطوخودوس زردبند که حاوی روغن خالص این گیاه است، می‌توانند برای مواردی که نام بردیم، کابرد داشته باشند.

خرید قطره اسطوخودوس زردبند

بهتر است پیش از مصرف هر نوع دارو گیاهی برای سردرد یا سایر بیماری‌ها، با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا اطلاعات دقیقی راجع به مصرف دارو به شما ارائه دهند.

بابونه

بابونه نام عمومی برای انواع مختلفی از گیاهان است که هم‌خانواده مینای چمنی هستند. برای مثال بابونه آلمانی، بابونه رومی، بابونه زرد و… انواعی از بابونه هستند که معمولا با گل‌های کوچک سفید و زرد رنگ شناسایی می‌شوند. در طب سنتی ایرانی، برای بابونه طبع گرم و خشک تعریف می‌کنند. طب سنتی این گیاه را جز ترکیبات داروهای گیاهی برای سردرد پیشنهاد می‌نماید، چرا که بابونه دارای خواص آرامش بخش است. در طب سنتی مصرف بابونه برای بهبود عملکرد معده، کاهش درد‌های قاعدگی، درمان بی‌خوابی و… نیز توصیه می‌شود.

بابونه برای آرامش و اعصاب
در طب سنتی ایرانی، برای بابونه طبع گرم و خشک تعریف می‌کنند.

بنفشه

بنفشه همان گیاه گل‌دار و آشنایی است که در بسیاری از محیط‌های شهری و در طبیعت مشاهده می‌کنیم. گل بنفشه علاوه بر طب سنتی، در آشپزی شرق آسیا بسیار پر کاربرد است. از جمله خواص دارویی بنفشه می توان به ویژگی‌های آرامش بخش، کاهش التهاب، خلط آور و… اشاره کرد. همین ویژگی های بنفشه باعث شده که از روغن آن برای درمان التهاب و درد استفاده کنند. رایحه درمانی که نوعی دانش پزشکی جایگزین است، بوییدن روغن بنفشه یا ماساژ با این عصاره گل بنفشه را برای درمان سردرد و مخصوصا سردردهای میگرنی پیشنهاد می‌کند.

خرید روغن بنفشه گیاه اسانس

گل بنفشه به عنوان گیاه دارویی برای سردرد و میگرن
از جمله خواص دارویی بنفشه می توان به ویژگی‌های آرامش بخش، کاهش التهاب، خلط آور و… اشاره کرد.

گل راعی

گل راعی که با نام‌های هوفاریقون، علف چای و گل شهناز نیز شناخته می‌شود، در تولید برخی انواع دارو گیاهی برای سردرد کاربرد دارد. گل راعی وحشی و خودرو است و در بعضی مزارع گندم یا ذرت می‌توان آن را مشاهده کرد. خواص دارویی بسیاری برای گل راعی برشمرده‌اند که عبارتند از: کاهش دهنده درد‌های قاعدگی، آرامش دهنده، رفع سردرد، کاهش علایم افسردگی و… . شایان ذکر است که طب سنتی ایرانی، طبع گرم و خشک را برای هوفاریفون تعریف می‌کند.

گل راعی برای میگرن
گل راعی که با نام‌های هوفاریقون، علف چای و گل شهناز نیز شناخته می‌شود، در تولید برخی انواع داروی گیاهی برای سردرد کاربرد دارد.

معرفی چند دارو گیاهی برای سردرد

در بخش‌های قبلی، چند گیاه دارویی مشهور و موثر برای سردرد نام بردیم. گفتیم دارو گیاهی برای سردرد می‌تواند برای برخی افراد موثر واقع شود، در حالی که معمولا عوارض جانبی خاصی به همراه نمی‌آورد. در ادامه چند تا از بهترین داروهای گیاهی برای سردرد معرفی می‌کنیم که دارای تاییدیه وزارت بهداشت بوده، در داروخانه‌های معتبر عرضه می‌شوند و در اغلب موارد می‌توانند اثر رضایت بخشی در بهبود سردرد داشته باشند.

قطره هایپیران پورسینا

قطره هایپیران نوعی دارو گیاهی برای سردرد است که در شرکت داروسازی پورسینا تولید می‌گردد. این دارو حاوی عصاره گل راعی است که برای درمان یا بهبود برخی عارضه‌ها مانند سردرد، سردرد میگرنی، تحریکات عصبی، بد خوابی، شب ادراری، دردهای قاعدگی و… پیشنهاد می‌شود.

عوارض جانبی خاصی درباره مصرف هایپیران گزارش نشده است. این محصول با بعضی داروهای ضد ویروس، داروهای ضد افسردگی و کنتراسپتیوهای خوراکی تداخل دارد، بنابراین پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید. همچنین به طور کلی اگر در دوره بارداری و شیردهی هستید، داروی خاصی مصرف می‌کنید یا شرایط سلامت شما حساس است، پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

برای خرید اینترنتی و آسان قطره هایپیران روی دکمه زیر کلیک کنید. با کلیک کردن روی این دکمه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که اطلاعات بیشتری درباره قطره هایپیران در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید قطره هایپیران

قطره هایپیران
قطره هایپیران پورسینا یک داروی گیاهی برای سردردها و تحریکات عصبی است و ترکیبات آن خاصیت ضد افسردگی دارد.

قرص اطریفل افتیمونی نیاک

اطریفل افتیمونی ترکیبی از چند گیاه دارویی است که در طب سنتی توصیه شده و برای درمان سردرد کاربرد دارد. ترکیبات اطریفل شامل چند گیاه بومی هندی بوده که اغلب طبعی گرم و خشک دارند. قرص اطریفل افتیمونی ساخت شرکت داروسازی نیاک است که برای مواردی مانند کاهش سردردهای‌ میگرنی، بهبود دردهای سیاتیکی، کاهش درد و التهاب مفاصل، دفع سودا و بلغم و… پیشنهاد می‌شود.

ترکیبات قرص اطریفل افتیمونی شامل اطریفل (هلیله، بلیله و آمله)، گل گاو زبان، افتیمون و گل سرخ است. علاوه بر مواردی که جز فواید اطریفل افتیمونی نام بردیم می‌توان به کاهش رفلاکس معده، بهبود عملکرد کبد، هضم بهتر غذا و… نیز اشاره کرد.

چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره قرص اطریفل افتیمونی دارید یا می‌خواهید این محصول را خریداری کنید، روی دکمه زیر کلیک نمایید.

خرید قرص اطریفل افتیمونی

قرص اطریفل افتیمونی
قرص اطریفل افتیمونی داروی گیاهی طب سنتی قوی برای درمان سردرد، دردهای میگرنی و سردردهای صبحگاهی به‌ویژه با منشاء کبدی است.

کپسول میگرافار نوتک فار

کپسول میگرافار در شرکت داروسازی نوتک فار تولید می‌شود و حاوی ماده موثر گیاه بابونه گاو چشم است. البته در ترکیبات این محصول مقداری مواد موثر بابونه آلمانی هم به کار رفته و به این ترتیب، کپسول میگرافار برای تسکین سردرد‌های میگرنی، گزینه مناسبی است. همچنین می‌توانید از کپسول میگرافار برای پیشگیری از حمله‌های میگرنی یا کاهش دفعات آن استفاده کنید.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره مکانیسم اثر کپسول میگرافار به دست بیاورید، روی دکمه زیر کلیک کنید. با کلیک روی دکمه زیر، امکان خرید اینترنتی و آسان کپسول میگرافار نیز وجود دارد.

خرید کپسول میگرافار

کپسول میگرافار نوتک فار
کپسول میگرافار جهت کاهش تهوع و استفراغ و کاهش شدت و تکرار سردردهای میگرنی تولید شده و برای درمان انواع سردرد کاربرد دارد.

اسپری سینول ام گیاه اسانس

در معرفی بهترین انواع دارو گیاهی برای سردرد علاوه بر قرص و کپسول‌ها، اسپری سینول ام را که به اسپری میگرن نیز شناخته می‌شود، نیز به شما معرفی می‌کنیم. اسپری بینی میگرن تولید شده در شرکت گیاه اسانس است که برای سردرد‌های میگرنی، سردردهای عصبی، سردرد‌های پیش از وقوع قاعدگی، سردرد‌های خوشه‌ای و سردردهای سینوزیتی کاربرد دارد.

ترکیبات اسپری بینی میگرن شامل سینول، رزمارینیک اسید، آپی ژنین، گلوکومانن، کاپسایسین و اسمانن است. توجه کنید که افراد با سابقه حساسیت به فلفل، ممکن است به اسپری بینی میگرن حساسیت بالایی مانند سرفه های شدید نشان دهند. چنانچه سوالاتی در این زمینه برای شما به وجود آمده یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره اسپری بینی میگرن به دست بیاورید، روی دکمه زیر کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه، امکان خرید اینترنتی اسپری میگرن نیز فراهم شده است.

خرید اسپری میگرن

اسپری سینول ام گیاه اسانس
اسپری سینول ام برای بهبود انواع سردرد از جمله سردردهای میگرنی، سینوزیتی و عصبی، سردردهای سندروم پیش از قاعدگی و سردردهای خوشه ای مفید است.

جمع بندی

در مطالبی که از خاطر شما گذشت، چند گیاه دارویی موثر برای تسکین یا پیشگیری از سردرد معرفی شدند. همچنین در این مقاله درباره محصولاتی تحت عنوان دارو گیاهی برای سردرد صحبت کردیم. امیدواریم با کمک اطلاعاتی که برای شما جمع آوری شده بودند، اقدام صحیح و به موقعی برای درمان سردرد‌ها انجام دهید.

اگر پرسشی درباره هر یک از داروهای معرفی شده دارید، در بخش نظرات مطرح نمایید تا داروسازان داروخانه آنلاین مفیدطب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

برای سردرد چی خوبه بخوریم؟

برای کاهش سردرد می‌توانید از داروهای گیاهی مجاز که در داروخانه عرضه می‌شوند کمک بگیرید. اگر سردرد‌ها، مرتبا تکرار می‌شوند برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

درمان فوری سردرد شدید میگرنی چیست؟

معمولا برای تسکین سردرد میگرنی شدید به مسکن‌ها نیاز دارید. با این حال توصیه می‌کنیم برای تسکین سریع‌تر و اقدام صحیح، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه نمایید.

بهترین دارو گیاهی برای سردرد میگرنی چیست؟

درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد. شما می‌توانید با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا بهترین دارو گیاهی برای سردرد را معرفی کنند. معمولا داروها در تسکین درد یا کاهش حملات میگرن کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط