قرص نوپتوگر برای چیست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نوپتوگر نوپپت محصولی قوی برای تقویت و محافظت از سیستم عصبی بوده و برای بهبود عملکردهای شناختی در افرادی که دچار آسیب‌های شناختی شده‌اند، کاربرد دارد. این قرص تولید شده توسط شرکت دارویی هوگر دارو است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب بررسی می‌کنیم که قرص نوپتوگر برای چیست و چگونه عمل می‌کند. با ما همراه باشید.

داروهای نوتروپیک چیست؟

چه دانش آموز یا دانشجویی باشید که قصد دارید عملکرد خود را در امتحانات بهبود دهید و چه متخصصی با هدف پیشرفت شغلی، ایدۀ وجود یک قرص یا دارو برای افزایش توانایی ذهنی و شناختی شما بسیار جذاب به نظر می‌رسد. به همین دلیل هم می‌بینیم که مصرف داروهایی تحت عنوان نوتروپیک رواج پیدا کرده است. این نوع محصولات به داروهای تقویت کننده سیستم عصبی و عملکرد شناختی و نیز داروهای افزایش هوش هم معروفند. اما تاثیر نوتروپیک چیست و آیا موثر است؟

نوتروپیک در ابتدا به داروهای بسیار خاصی گفته می‌شد اما امروزه این واژه برای هر داروی طبیعی یا ماده سنتز شده‌ای که تاثیرات مثبتی روی توانایی‌های ذهنی دارد، به کار می‌رود. عموما نوتروپیک ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: مکمل‌های غذایی، ترکیبات سنتز شده و داروهای تجویزی.

خوب است اشاره کنیم که در حالی که متخصصان غربی عموما درباره تاثیرات مثبت برخی از نوتروپیک های تجویزی برای مشکلاتی مانند ADHD یا اختلال نقص توجه (به طور کلی مشکلاتی که توسط FDA تایید شده‌اند) اتفاق نظر دارند، اما استفاده از این نوع داروها برای افراد سالم همچنان موضوعی بحث برانگیز است.

با ذکر این مقدمه، می‌توانیم در بخش بعدی درباره این که قرص نوپتوگر چیست با دقت بهتری صحبت کنیم.

معرفی قرص نوپتوگر و مکانیسم اثر آن

قرص نوپتوگر نوپپت (Nooptoger Noopept) یک مکمل قوی نوتروپیک یا تقویت کننده سیستم عصبی و نیز محافظت کننده از سیستم عصبی است. این قرص برای بهبود عملکردهای شناختی مغز کاربر دارد.

ترکیبات قرص نوپتوگر شامل ۱۰ میلی گرم نوپپت (Noopept) یا نام علمی ان-فنیل استیل ال پرولی گلایسین- اتیل استر است. نوپپت یک نوع دی پپتید است. دی پپتید در واقع یک ترکیب شیمیایی است که شامل دو آمینو اسید می‌شود. این ماده اولین بار در موسسه‌ای در روسیه سنتز شده تا به عنوان ماده مشابه پیراستام (یکی از اولین داروهای نوتروپیک) اما با کارکرد قوی‌تر استفاده شود. در واقع اثربخشی نوپپت در بهبود فعالیت‌های مرتبط با مغز و سیستم عصبی حدود ۱۰۰۰ بار بیشتر از پیراستام است.

طبق تحقیقات، نوپپت اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهاب نیز دارد.

بر اساس گزارشات مختلف علمی، مصرف این مکمل زیر نظر پزشک می‌تواند اثربخشی مناسبی در کمک به بهبود و تقویت حافظه، یادگیری و جلوگیری از زوال عقل داشته باشد. همچنین نشان داده شده که نوپپت فعالیت فاکتور رشد عصب (NGF) و فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (BDNF) را در هیپوکامپ تحریک می‌کند. در واقع این فاکتورها نقش مهمی در عملکرد شناختی ایفا می‌کنند. سطح این فاکتورها در مغز با ابتلا به آلزایمر و برخی از آسیب‌های شناختی قبل از آن، کاهش پیدا می‌کند. نهایتا نوپپت موجود در قرص نوپتوگر به بالا بردن سطح این فاکتورها کمک می‌کند.

نیمه عمر قرص نوپتوگر نسبتا کوتاه است و به همین دلیل تاثیرگذاری این قرص به سرعت قابل مشاهده است. البته تاثیر آن با سرعت بیشتری نیز از بین می‌رود.

خواص قرص نوپتوگر

  • کمک به بهبود حافظه و یادگیری
  • کمک به بهبود فعالیتهای شناختی مغز و استدلال منظم
  • کمک به بهبود خلق (اضطراب، افسردگی و عصبانیت)
  • کمک به بهبود یادآوری و فراموشی
  • کمک به ارتقاء قدرت تفکر و یادگیری

خرید قرص نوپتوگر از مفیدطب

قرص نوپتوگر برای چیست؟

همانطور که گفته شد، ماده تشکیل دهنده قرص نوپتوگر یعنی نوپپت، تقویت کننده و محافظت کننده از سیستم عصبی است. این ماده برای تقویت عملکردهای شناختی مغز بسیار مفید بوده و برای جلوگیری از آلزایمر نیز استفاده می‌شود. در ادامه دقیق‌تر بیان می‌کنیم که قرص نوپتوگر برای چیست.

قرص نوپتوگر برای تقویت حافظه

قرص نوپتوگر برای کمک به تقویت حافظه و تمرکز استفاده می‌شود. در واقع این مکمل نوپپت، با تقویت عملکرد مغز و فعالیت‌های مرتبط با آن به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند.

در یک مطالعه حیوانی روی یک مدل مبتلا به آلزایمر موش، با مصرف نوپپت، حافظه فضایی موش بازیابی شد. البته به صورت همزمان روی یک موش سالم نیز آزمایش انجام شد و نتیجه آن شد که با مصرف نوپپت تاثیری مشاهده نشد.

قرص نوپتوگر برای پیشگیری و درمان آلزایمر

قرص نوپتوگر برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر (خصوصا در هنگام بروز آسیب‌های شناختی قبل از این بیماری) تاثیر چشمگیری دارد. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، نوپپت سطح فاکتورهای NGF و BDNF را که در عملکرد شناحتی نقش مهمی دارند، بالا برده و در نتیجه به بهبود اختلالات شناختی کمک می‌کند.

در یک مطالعه بالینی انسانی که نوپپت با پیراستام مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، با مصرف نوپپت، در افراد دارای اختلالات شناختی مرتبط با کهولت سن و پیری، بهبود قابل توجهی در علایم شناختی مشاهده شد. به علاوه اثرات درمانی بهتر نوپپت، عوارض جانبی کمتری نیز نسبت به پیراستام دیده شد.

قرص نوپتوگر برای تقویت یادگیری و تفکر

نوپتوگر نوپپت یکی از مؤثرترین مکمل‌های نوتروپیک است. نوپپت باعث تقویت سیستم عصبی شده و موجب افزایش تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. در واقع با افزایش سطح BDNF منجر به بهبود یادگیری و حافظه می‌شود، که در شکل‌گیری حافظه و دوباره به خاطر آوردن مطالب و بهبود تمرکز، ایفای نقش می‌کند.

قرص نوپتوگر برای اضطراب و افسردگی

قرص نوپتوگر نوپپت برای کاهش اضطراب نیز کمک کننده است. در واقع این اثر به خاطر تاثیر نوپپت روی گیرنده‌های بنزودیازپین می‌باشد. این گیرنده‌ها به کاهش سطح استرس مربوط هستند. در نهایت قرص نوپتوگر می‌تواند با بهبود خلق، منجر به این شود که به صورت کلی احساس بهتری داشته باشید.

این قرص همچنین برای کاهش علائم مربوط به افسردگی استفاده می‌شود. البته درباره این کاربرد نوپپت تحقیقات کمی در دسترس است، اما طبق گزارش‌ها، این ماده توانسته است برای بهبود افسردگی مفید واقع شود.

موارد استفاده دیگر

برخی مطالعات نشان می‌دهند نوپپت موجود در قرص نوپتوگر در درمان پارکینسون، زوال مغز و بیماری‌های مغزی دیگر موثر است.

موارد استفاده قرص نوپتوگر نوپپت
ماده تشکیل دهنده قرص نوپتوگر یعنی نوپپت، تقویت کننده و محافظت کننده از سیستم عصبی است.

نظرات قرص نوپتوگر

در این بخش برخی از نظرات مثبت و منفی درباره قرص نوپتوگر در فضای مجازی را جمع آوری کرده‌ایم. توجه به نظرات مصرف کنندگان نوپتوگر، می‌تواند به شما دید بازتری در استفاده از این قرص دهد.

  • بعضی از دوستان تصور میکنن این قرص فقط برای تقویت حافظه است در حالی که روش نوشته به بهبود یادگیری هم کمک می کنه. این رو هم مد نظر داشته باشید.
  • من به دلایلی دچار حواس پرتی شدید شده بودم و برای همین شروع کردم به استفاده از نوپتوگر. تاثیر خوبی بعد از ۲ ماه داشته.
  • بسیاری از افراد کهنسال دچار فراموشی میشن و این قرص میتونه به اونها کمک کنه. من برای مادربزرگ ۸۰ ساله ام خریدم و داره کم کم اثر خودش رو نشون میده.
  • من این قرص رو تهیه کردم با توجه به نظرات دوستان اما اصلا تاثیر گذار نبود.
  • استفاده کردم ولی تاثیر انچنانی ندیدم.

لازم به ذکر است که حتی در صورتی که با توجه به نظرات اغلب مثبت، به این نتیجه رسیدید که تمایل به مصرف این قرص دارید، باید با پزشک مشورت کنید. همچنین قبل از استفاده، موارد منع مصرف نوپتوگر توجه کنید.

نحوه مصرف

روزانه ۲ تا ۳ قرص با فواصل منظم به فاصله دو ساعت از غذا طی یک دوره ۳ ماهه میل شود.

هر بسته قرص نوپتوگر ۹۰ عدد قرص دایره‌ای نوپتوگر می‌باشد.

نکته مهم: استفاده از قرص نوپتوگر نوپپت لازم است با تجویز پزشک باشد.

اثر نوپپت روی افراد سالم به صورت گسترده بررسی نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتر است، بنابراین توصیه می‌شود بدون مشورت و تجویز پرشک از این محصول استفاده نکنید.

توجه کنید که مصرف نوپپت و قرص نوپتوگر باید با تجویز پزشک باشد.

موارد منع مصرف نوپتوگر

مصرف قرص نوپتوگر برای افراد زیر ممنوع است:

  • افراد زیر ۱۶ سال
  • افرادی که دارای حساسیت به آن- فنیل استیل – آل پرولی گلایسین – اتیل استر هستند.
  • مصرف مکمل نوپتوگر در بارداری و شیردهی نیز ممنوع است.

نکاتی درباره تقویت حافظه و عملکردهای شناختی مغز

متخصصان در رابطه با تقویت حافظه و بهبود عملکردهای شناختی مغز در افراد سالم، توصیه می‌کنند که اصلاحاتی در سبک زندگی ایجاد شود. به کار بردن تکنیک‌ها و رعایت چنین نکاتی، تاثیراتی دارد که به طور قوی‌تر و با تحقیقات بیشتری اثبات شده‌اند و از طرفی ریسکی ندارند:

  • به اندازه بخوابید.
  • استرس خود را مدیریت و کم کنید.
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید.
  • منابع غذایی (و در صورت نیاز مکمل) حاوی امگا ۳ مصرف کنید.
  • ویتامین D کافی دریافت کنید.
  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، میوه و انواع چای مصرف کنید. زردچوبه نیز خواص زیادی در این زمینه دارد.
  • مهارت های جدیدی را یاد بگیرید.
  • انجام تمرین های ذهنی مانند حل جدول نیز تاثیر مثبتی به همراه دارد.
  • مدیتیشن کنید.
  • ورزش را در برنامه روزانه – هفتگی خود قرار دهید.
  • وزن سلامت خود را حفظ کنید.
  • مصرف شکر خود را محدود کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.

بدیهی است که در صورتی که مشکلات و بیماری‌های شناختی (مانند آلزایمر) به سراغ ما بیاید یا حتی در شُرُف ابتلا به این گونه مشکلات باشیم، مراجعه به پزشک ضروری بوده و مصرف دارو برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و یا درمان آن اهمیت بالایی دارد.

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که قرص نوپتوگر برای چیست و در بهبود عملکردهای شناختی چگونه عمل می‌کند. دقت کنید که تحقیقات زیادی از اثرات این قرص روی افراد سالم انجام نشده است. همچنین تاثیرات نوتروپیک ها روی افراد جوان‌تر نیز مورد بحث است. بنابراین توصیه می‌شود که حتما با تجویز و مشورت پزشک از این محصول استفاده کنید. 

شما می‌توانید محصولات حافظه و آلزایمر از جمله انواع قرص تقویت حافظه را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید. با مراجعه به این صفحه، میتوانید لیست کامل محصولات را مشاهده نمایید.

سوالات متداول

آیا قرص نوپتوگر خارجی است؟

قرص نوپتوگر ساخت شرکت دارویی هوگر دارو دانش در ایران است. البته فرمول ترکیبات آن از قرص اصلی مشابه با نام برند Noopept است که اولین بار در کشور روسیه تولید شده است.

قرص نوپتوگر برای خانم های باردار و شیرده مناسب است؟

خیر. مصرف مکمل نوپتوگر نوپپت در بارداری و شیردهی ممنوع است.

آیا می‌توانم از قرص نوپتوگر بدون تجویز پزشک استفاده کنم؟

خیر. این محصول یک مکمل غذایی برای استفاده افراد بالای ۱۶ سال و با تجویز پزشک می‌باشد.

آیا قرص نوپتوگر نوپپت در درمان بیماری پارکینسون هم تاثیر دارد؟

برخی مطالعات نشان می‌دهند نوپپت در درمان پارکینسون موثر است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «قرص نوپتوگر برای چیست؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام نوپپت محصول نسخه ای است و برای استفاده از آن نیاز به تجویز پزشک دارید.

      نروزان بدون نسخه قابل استفاده است. لطفا قبل از مصرف موارد هشدار را در صفحه قرص نروزان را مطالعه نمایید.

      با احترام دکتر داروساز

  1. زهره اعتمادی

    سلام این دارو رو من به عنوان مکمل تقویت حافظه برای پدرم که آلزایمر دارن ودارو مصرف میکنن خریدم آیا مصرف آن در کنارداروهایش مشکلی ندارد؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام نوپپت محصول نسخه ای است و برای استفاده از آن نیاز به تجویز پزشک دارید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام من این قرص خریدم بدون تجویز پزشک. گاهی اوقات به ویژه وقتی با معده خالی مصرف میکنم گیجگاه و قسمت بالا و پشت سرم به شدت درد میگیره مخصوصا در مواجه با نور زیاد. ممکنه به خاطر این باشه؟

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام، دوست عزیز قرص نوپتوگر لازم است با تجویز پزشک مصرف شود. از طرفی، تاثیرات این قرص بر افراد سالم به اندازه کافی آزمایش نشده است. بنابراین از مصرف خودسرانه نوپتوگر خودداری کنید و در صورتی که مشکلی دارید، برای تشخیص مشکل به پزشک مراجعه کنید.
      با آرزوی سلامتی برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع