زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و بهبود عملکرد ذهنی و جسمی در افراد با سبک زندگی پرمشغله تولید شده است. با بهره‌مندی از مکمل فارماتون، افراد می‌توانند بهبودی در سطح انرژی و کاهش خستگی تجربه کنند. در این مقاله، به بررسی ترکیبات و خواص قرص فارماتون، همچنین مزایا و راهکارهای مرتبط با خستگی روزانه پرداخته می‌شود. می‌خوانید که قرص فارماتون چیست و این قرص مولتی ویتامین محبوب و با سابقه، چه فوایدی دارد. در واقع همه چیز درباره قرص فارماتون را در ادامه مطالعه می‌کنید. پس از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون مکمل مولتی ویتامین بسیار محبوب بوده که برای تامین انواع ریزمغذی ها و رفع خستگی شدید ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی تولید شده است. این محصول برای سالمندان یا افرادی که توان جسمی آن ها به خاطر بیماری یا استرس ضعیف شده است، نیز توصیه میشود.

قرص فارماتون اصل در کشور آلمان تولید شده است و حاوی چندین ماده معدنی و ویتامین ضروری برای بدن به همراه عصاره پاناکس جینسینگ میباشد.

در بخش بعدی میخوانید که ترکیبات قرص فارماتون چیست و به چه فرمی در این محصول وجود دارد.

ترکیبات فارماتون

در جدول زیر مشاهده می‌کنید که ترکیبات قرص فارماتون چیست.

ترکیب فعال ترکیبات مقدار ترکیبات فارماتون در هر کپسول درصد نیاز روزانه
عصاره پاناکس جینسینگ G115 جینسینگ G115 ۴۰ میلیگرم *
ویتامین A پالمیتات ویتامین A ۲۶۶۷ IU ۱۰۰
کلکلسیفرول ویتامین D ۲۰۰ IU ۱۰۰
آل رک آلفا توکو فریل استات ویتامین E ۱۰ میلیگرم ۸۳
آسکوربیک اسید ویتامین C ۶۰ میلیگرم ۷۵
تیامین مونو نیترات ویتامین B1 ۱.۴ میلیگرم ۱۲۷
ریبوفلاویت ویتامین B2 ۱.۶ میلیگرم ۱۱۴
نیکوتینامید ویتامین B3 ۱۸ میلیگرم ۱۱۲
پیریدوکسین هیدروکلراید ویتامین B6 ۲ میلیگرم ۱۴۲
فولیک اسید فولیک اسید ۱۰۰ میکروگرم ۵۰
سیانوکوبالامین ویتامین B12 ۱ میکروگرم ۴۰
بیوتین ویتامین B7 ۱۵۰ میکروگرم ۳۰۰
انیدروز دی بازیک کلسیم فسفات کلسیم ۱۰۰ میلیگرم ۱۲.۵
فروس سولفات خشک آهن ۱۰ میلیگرم ۷۱
منیزیم سولفات خشک منیزیم ۱۰ میلیگرم ۲
زینک سولفات مونوهیدرات زینک ۱ میلیگرم ۱۰
مس سولفات خشک مس ۲ میلیگرم ۲۰۰
سدیم سلنیت خشک سلنیوم ۵۰ میکروگرم ۹۱
لسیتین لسیتین ۱۰۰ میلیگرم *

فواید جینسینگ موجود در قرص فارماتون چیست؟

عصاره پاناکس جنسینگ یا جینسینگ یکی از مهمترین ترکیبات قرص فارماتون اصل است. حال خاصیت جینسینگ موجود در قرص فارماتون چیست؟ در واقع شاید بتوان گفت که عمده خواص قرص فارماتون برای رفع خستگی و افزایش انرژی ناشی از خاصیت این گیاه می‌باشد. جینسینگ یک گیاه دارویی است که در طب سنتی آسیایی، به ویژه در چین و کره، برای درمان مجموعه‌ای از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به عنوان یک آداپتوژن شناخته می‌شود، یعنی به تنظیم سیستم بدن در مقابل استرس کمک کرده و در بهبود عملکرد بدن در مواجهه با شرایط تنشی موثر است. برخی از فواید جینسینگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش انرژی: جینسینگ به عنوان یک گیاه دارویی تقویت کننده انرژی طبیعی بدن شناخته می‌شود و می‌تواند به افزایش سطح انرژی و کارایی فیزیکی و ذهنی کمک کند.
  • کاهش خستگی: مصرف جینسینگ می‌تواند به کاهش خستگی کمک کند و افزایش تحمل بدن در برابر فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی را فراهم آورد.
  • تقویت سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان داده است که جینسینگ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در پیشگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها موثر باشد.
  • بهبود عملکرد جنسی: برخی مطالعات نشان داده است که مصرف جینسینگ می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی و افزایش عملکرد جنسی کمک کند، به خصوص در مواردی که استرس یا خستگی موجب کاهش عملکرد جنسی شده است.
  • حفظ سلامت قلب: برخی تحقیقات نشان داده است که جینسینگ می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند و عوارض مرتبط با بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
گیاه جینسینگ
یکی از اصلی‌ترین فواید قرص فارماتون به خاطر وجود عصاره جینسینگ در ترکیبات این مکمل است.

فواید قرص فارماتون چیست؟

خواص قرص فارماتون چیست؟ این مکمل با داشتن ترکیبات مفید و مغذی، در بسیاری از جنبه‌های مربوط به سلامت، کمک‌کننده است. در ادامه برخی از مهمترین فواید قرص فارماتون را می‌خوانید.

کاهش خستگی روزانه با قرص فارماتون

قرص فارماتون به کاهش خستگی روزانه کمک می‌کند. با ترکیب منحصر به فرد ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با عصاره جینسینگ، این مکمل غذایی به حفظ سطح انرژی شما در طول روز کمک می‌کند و از خستگی ناشی از استرس روزانه جلوگیری می‌کند.

از طرفی، ویتامین‌های B۲، B۳، B۶ و B۱۲ که در فارماتون حضور دارند، به کاهش خستگی کمک می‌کنند و سطح انرژی شما را افزایش می‌دهند.

قرص فارماتون برای بهبود عملکرد جسمانی و ذهنی

فارماتون حاوی ۱۸ ویتامین، مواد معدنی و عناصر مفید برای بدن است. این ترکیب متنوع و متعادل از ویتامین‌ها و مواد معدنی، به بهبود عملکرد فیزیکی و ذهنی شما کمک می‌کند. مثلا ویتامین‌‌های B در تولید انرژی توسط غذا نقش مهمی دارند؛ در قرص فارماتون این ویتامین‌ها موجود هستند.

قرص فارماتون برای بهبود عملکرد جسمانی و ذهنی
ترکیب متنوع و متعادل از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در قرص فارماتون، به بهبود عملکرد فیزیکی و ذهنی کمک می‌کند.

حفظ سلامت پوست با مصرف فارماتون

حضور ویتامین A، زینک، بیوتین و اعضای دیگر خانواده ویتامین B در قرص فارماتون به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. این ویتامین‌ها برای حفظ زیبایی پوست مفید هستند.

فارماتون حفظ عملکرد شناختی نرمال

مواد معدنی مانند آهن، روی و منیزیم که در ترکیبات فارماتون وجود دارند، به حفظ عملکرد شناختی نرمال کمک می‌کنند. همچنین ویتامین های B، ویتامین E و ویتامین D برای عملکرد شناختی سالم اهمیت دارند. همگی این ویتامین ها نیز در قرص فارماتون موجود هستند.

جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد از خواص فارماتون

سلنیوم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان که در فارماتون حضور دارد، به پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک می‌کند. همچنین ویتامین E و ویتامین C در فارماتون وجود دارد. همگی این موارد به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می‌کنند. پس در پاسخ به سوال خواص قرص فارماتون چیست؟ میتوان به ویژگی آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد.

قرص فارماتون برای سلامت جنسی و قدرت باروری

قدرت باروری و  سلامت جنسی به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین D، سلنیوم، زینک، آهن، ویتامین E و ویتامین C وابسته است. در ترکیبات قرص فارماتون همگی این موارد در نظر گرفته شده‌اند که نهایتا به سلامت بدن در باروری و عملکرد جنسی کمک می‌کند. عصاره جینسینگ موجود در ترکیبات فارماتون نیز در تقویت عملکرد جنسی بسیار موثر دانسته می‌شود.

قرص فارماتون برای تقویت قدرت باروری و جنسی
ترکیبات مختلف مثل ویتامین D، سلنیوم، زینک، آهن، ویتامین E و ویتامین C در قرص فارماتون به سلامت باروری کمک می‌کند.

فارماتون برای استخوان ها و دندان ها

فواید قرص فارماتون به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. این مکمل با داشتن کلسیم و ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می‌کند، در سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و ایجاد استحکام لازم در آن‌ها نیز موثر است.

قرص فارماتون برای خانمها چه فوایدی دارد؟

  • حفظ سلامت پوست: حضور ویتامین ها و مواد معدنی در فارماتون به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند و می‌تواند بهبود زیبایی و شادابی پوست را در خانمها ارتقا دهد.
  • بهبود عملکرد شناختی: ویتامین‌های B و مواد معدنی موجود در قرص فارماتون می‌توانند به حفظ عملکرد شناختی نرمال در طول دوره‌های خاص مانند دوران بارداری خانمها کمک کنند.

قرص فارماتون برای آقایان چه فوایدی دارد؟

  • کاهش خستگی: فارماتون با ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به کاهش خستگی و خستگی کمک می‌کند و می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، که برای آقایانی که فعالیت‌های فیزیکی یا ذهنی بالایی دارند، بسیار مفید است. این خاصیت قرص فارماتون را به عنوان پاسخی برای سوال قرص فارماتون چیست؟ میتوان ارائه داد.
  • حفظ عملکرد جسمانی و ذهنی: مواد معدنی موجود در قرص فارماتون مانند آهن و روی به حفظ عملکرد جسمانی و ذهنی نرمال کمک می‌کنند، که برای مردانی که  ورزشکار هستند یا در محیط‌های کاری فشرده فعالیت می‌کنند، حیاتی است.
  • بهبود عملکرد جنسی: برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فارماتون می‌توانند به بهبود عملکرد جنسی و افزایش میل جنسی کمک کنند، که برای سلامت و رضایت جنسی آقایان مهم است.

طریقه مصرف فارماتون

طریقه مصرف فارماتون برای بزرگسالان: هر روز یک کپسول را میل کنید. توصیه می‌شود کپسول را صبح همراه با غذا بخورید. کپسول را به طور کامل با آب ببلعید.

مصرف قرص فارماتون برای کودکان: کپسول فارماتون را به کودکان ندهید. این محصول مخصوص بزرگسالان تولید شده است.

دوره مصرف قرص فارماتون

  • برای شروع قرص فارماتون را به مدت ۴ هفته مصرف کنید.
  • اگر پس از ۴ هفته درمان، احساس بهتری داشتید، می‌توانید تا ۱۲ هفته مصرف آن را ادامه دهید.
  • معمولاً دوره مصرف فارماتون ۸ تا ۱۲ هفته است. پس از ۱۲ هفته، اگر می‌خواهید به مصرف کپسول فارماتون ادامه دهید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است بخواهد علائم شما را مجددا بررسی کند.

احتیاطات مصرف و هشدارهای فارماتون

کپسول فارماتون حاوی روغن بادام زمینی است. اگر به بادام زمینی یا سویا حساسیت دارید، از مصرف کپسول فارماتون خودداری کنید.

قرص فارماتون حاوی مقدار کمی لاکتوز نیز می‌باشد. اگر شما دچار عدم تحمل لاکتوز هستید یا نمی‌توانید آن را به خوبی هضم کنید، از مصرف مکمل فارماتون خودداری کنید.

همچنین در شرایط زیر از مصرف قرص فارماتون پرهیز کنید:

  • مشکلات شدیدی در کلیه‌های خود دارید.
  • سطوح بالایی از آهن در بدن دارید، یا شرایطی مانند هموکروماتوز دارید که ناشی از مشکلی است که ممکن است به صورت موروثی وجود داشته باشد.
  • مشکلات مربوط به سطح بالای ویتامین A یا D در بدن خود دارید.
  • مشکلات مربوط به سطح بالای کلسیم در خون یا ادرار خود دارید.

اگر درباره مصرف قرص فارماتون مطمئن نیستید، قبل از استفاده از این مکمل با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا دچار بیماری یا مشکل سلامتی خاصی هستید قبل از مصرف قرص فارماتون با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض فارماتون

کپسول‌های فارماتون نیز مانند همه داروها و مکمل‌ها، ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند، گرچه عوارض فارماتون معمولا خفیف است. عوارض زیر ممکن است با مصرف قرص فارماتون رخ دهد:

۱. عوارض متداول (کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر):

    • تهوع
    • استفراغ
    • سردرد

۲. عوارض نامتداول (کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر):

  • اسهال

۳. عوارض ناشناخته (برخی از عوارض جانبی به صورت نادر ثبت شده‌اند که فراوانی آن‌ها معلوم نیست):

  • واکنش‌های حساسیتی شامل راش و خارش
  • واکنش حساسیتی شدید
  • سرگیجه
  • دردهای شکمی

اگر کپسول را همراه با غذا بخورید برخی از عوارض قرص فارماتون یعنی تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسهال احتمالاً کمتر رخ خواهد داد.

بهترین جایگزین قرص فارماتون چیست؟

از آن جایی که قرص فارماتون اصل و خارجی معمولا در ایران به راحتی به فروش نمی‌رسد و یا قیمت آن اغلب بالا می‌باشد، یک محصول جایگزین که بسیاری از افراد از آن بهره‌مند می‌شوند، قرص فارماژلیتان است. فارماژلیتان ترکیبات مشابهی با فارماتون اصلی را دارد، با این تفاوت که ساخت ایران بوده و با قیمتی به نسبت پایین‌تر، به فروش می‌رسد.

فارماژلیتان حاوی عصاره جینسینگ، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین های B1، B2، B6، B12، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، زینک، روتین، فسفر، پتاسیم و… است.

با مقایسه این محصول با قرص فارماتون می‌توان دریافت که این دو قرص در برخی از ترکیبات متفاوتند، مثل منگنز و پتاسیم که تنها در قرص فارماژلیتان وجود دارد و ترکیب فولیک اسید که فقط در فاراتون موجود است؛ اما ترکیبات اصلی از جمله عصاره پاناکس جینسینگ، ویتامین های D، A، E و ویتامین‌های گروه B، در هر دوی این مکمل‌ها وجود دارد. از این رو قرص فارماژلیتان دانا را در بسیاری از موارد، می‌تواند یک جایگزین مناسب برای فارماتون در نظر گرفت.

قرص فارماژلیتان بهترین جایگزین قرص فارماتون

جمع بندی

در این مقاله دانستید که قرص فارماتون چیست و با فواید، نحوه مصرف، عوارض و… مربوط به این مولتی ویتامین بسیار محبوب، آشنا شدید. در ادامه یک مکمل مشابه با این محصول را معرفی نمودیم که می‌توان از طریق آن، به بسیاری از فواید قرص فارماتون را دریافت کرد. قرص فارماژلیتان در داروخانه های معتبر سطح شهر و همچنین داروخانه آنلاین مفیدطب در دسترس است.

خرید اینترنتی قرص فارماژلیتان دانا

سوالات متداول

طریقه مصرف فارماتون برای چاقی چگونه است؟

طریقه مصرف قرص فارماتون برای چاقی و به طور کلی، روزی یک عدد همراه با صبحانه است. اگر میخواهید با هدف چاق شدن این مکمل را مصرف کنید، باید بدانید که این محصول به طور مستقیم به افزایش وزن نمی انجامد اما ممکن است از طریق افزایش اشتها به شما برای چاقی کمک نماید.

قرص فارماتون برای چاقی صورت مفید است؟

در پاسخ باید گفت که هیچ مکمل و داروی خوراکی به صورت خاص روی چاقی صورت اثر نمیگذارد. تنها در صورتی که بر اثر افزایش اشتهای احتمالی ناشی از مصرف قرص فارماتون، کالری بیشتری دریافت کنید، به چاقی کمک کرده و نهایتا در صورت نیز اثر خود را به جای می‌گذارد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط