بهترین پماد برای جای جوش صورت کدام است؟

بهترین پماد برای جای جوش صورت
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

جوش صورت یکی از بدترین اتفاقاتی است که تقریبا همه افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. در سنین بلوغ جوش‌ها و آکنه‌ها به وفور پدیدار می‌شوند و دلیل آن هم مشخص است. اما گاهی در سنین جوانی و میانسالی نیز شاهد جوش‌های دردناک و زیاد هستیم. جوش‌های فعال چه از نظر درد و چه تاثیر بد بر زیبایی، به اندازه کافی کلافه‌کننده هستند، اما برخی اوقات بر جای ماندن رد این جوش‌ها بسیار بدتر است. خوشبختانه این جای جوش یا همان اسکار به کمک برخی روش‌ها قابل درمان هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب باهم درمورد بهترین پماد برای جای جوش و نحوه خرید آن از داروخانه آنلاین صحبت می‌کنیم.

علت جوش صورت در خانم ها و آقایان

قبل از اینکه شما را با بهترین پماد برای جای جوش صورت آشنا کنیم، بهتر است کمی درمورد انواع علت جوش زدن صورت در افراد مختلف صحبت کنیم. این علل می‌تواند در خانم‌ها و آقایان متفاوت باشد، چرا که شرایط بدنی و سبک زندگی آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

تغییرات هورمونی: یکی از مهمترین دلایل ایجاد جوش صورت در خانم ها، تغییرات هورمونی است. چه در سنین بلوغ و چه در دوران جوانی، بارداری، یائسگی و… ممکن است برخی از هورمون‌های جنسی باعث بروز جوش صورت به خصوص در ناحیه چانه و اطراف لب‌های زنان شوند. در آقایان نیز عدم تعادل هورمون‌های جنسی، افزایش میزان تستوسترون و آندروژن جزو شایع‌ترین علت زیاد شدن جوش صورت است.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب: استفاده از لوازم آرایشی به صورت طولانی‌مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به صورت می‌شود. حال اگر از لوازم نامرغوب و یا فاسد استفاده شود، این آسیب‌ها جدی‌تر خواهد بود. محصولاتی که حاوی ترکیبات کمدوزن زا، سرب، پارابن یا سایر چربی‌های غیر طبیعی هستند، نقش موثری در افزایش جوش صورت در سنین جوانی و میانسالی دارند.

استفاده زیاد از پاک‌کننده‌ها: این مواد که برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صورت مصرف طولانی‌مدت باعث تحریک پوست می‌شوند. در واقع استفاده زیاد از این نوع پاک‌کننده‌های قلیایی باعث برهم خوردن تعادل سبوم پوست شده و جوش‌های صورت را زیاد می‌کند.

آلودگی هوا: یکی دیگر از علت‌های جوش صورت در خانم ها و آقایان آلودگی هوا است. گرد و غبار زیاد در هوا و وجود سرب و دی اکسید کربن ناشی از دودهای آلاینده، باعث بسته شدن منافذ پوست و تجمع چربی زیر لایه مرده پوست می‌گردد. در نتیجه شاهد جوش‌های سر سفید یا قرمز و ملتهب روی صورت خواهیم بود.

تغذیه نامناسب: این عامل نیز بر ایجاد جوش و آکنه تاثیر مستقیمی دارد. الگوی تغذیه‌ای نامناسب می‌تواند در تجمع چربی و قند زیاد در بدن تاثیر بگذارد که این مسئله منجر به پدیدار شدن جوش‌ها روی صورت می‌شود.

استرس و اضطراب: تمامی انواع استرس‌هایی که در طول روز با آن‌ها روبرو می‌شویم می‌توانند باعث ترشح هورمون کورتیزول و نوعی آندروژن در بدن شوند و جوش‌های آندروژنیک را ایجاد کنند.

اختلال در کبد: بسیاری از افراد به دلیل وجود اختلالات در عملکرد کبد خود با بروز جوش‌های ملتهب مواجه می‌شوند. بی‌توجهی به تغذیه و سب زندگی سالم باعث آسیب به کبد شده که یکی از علائم آن جوش صورت در سنین بالا است.

بیماری‌ها و مصرف داروها: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند عدم تحمل لاکتوز، آسم و آلرژی‌های تنفسی، سندروم تخمدان پلی کیستیک باعث ایجاد آکنه و کمدون‌های چرکی و دردناک می‌گردد. همچنین مصرف برخی داروهای کورتیکواستروئیدی، ضد افسردگی، ضد تشنج، داروهای اعصاب و داروهای پیشگیری از بارداری می‌تواند در بروز جوش موثر باشد.

جای جوش روی صورت

هر بار که صورت شما جوش می‌زند، بر روی پوست حالتی حفره‌مانند ایجاد می‌شود. زمانی که آکنه‌ها تخلیه شوند، جای آن‌ها به صورت یک اسکار باقی می‌ماند که به آن جای جوش می‌گویند. برخی از لک‌های ناشی از جوش، کوچک هستند و جای زخم ایجادشده کم‌عمق بوده و به سرعت بهبود پیدا می‌کنند. اما گاهی اوقات محتویات لکه‌ها به بافت اطراف می‌ریزد و جای زخم‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی باید به دنبال راهی برای از بین بردن جای جوش باشید.

درمان جوش صورت
درمان جوش صورت به علت پیدایش، نوع جوش و شدت آن بستگی دارد.

بسته به نوع جوش و ماهیت آن، نوع لکه، شدت و مدت زمان باقی ماندن آن نیز متفاوت است. درمان جای جوش نیز به تمامی عوامل بستگی دارد. جای جوش می‌تواند شامل انواع زیر باشد:

  1. جای جوش سرسیاه (برآمدگی‌های سیاه‌رنگ که کمتر به عنوان جوش در نظر گرفته می‌شوند و معمولا به خوبی درمان می‌شوند.)
  2. جای جوش سرسفید (آکنه‌های سفیدرنگی که معمولا چرکی هستند که اگر دست‌کاری نشوند جای جوش قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.)
  3. جای پاپول‌ها (برجستگی‌های صورتی تا قرمزرنگی که لمس آنها دردناک است و جای جوش شدیدتری ایجاد می‌کنند.)
  4. جای پوسچول‌ها (ضایعاتی پرچرک هستند که پایه آنها قرمز و در بالا به رنگ سفید یا زرد هستند. جای این آکنه‌ها می‌تواند بسیار ملتهب، گود و بدشکل شود.)
  5. جای ندول (ضایعات جامدی که اندازه بزرگ‌تری داشته و می‌توانند آسیب بیشتری به پوست برسانند. جای جوش‌های ندول عمیق‌تر است.)

درمان جای جوش صورت

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم درمان جای جوش به نوع جوش و شدت آن بستگی دارد. خبر خوب این است که همه انواع اسکارهای ناشی از آکنه قابل درمان هستند. بسته به نوع جوش می‌توان از انواع پمادها و کرم‌های ضد جوش، دارو برای جوش صورت، صابون‌های ضد آکنه، درمان‌های خانگی از بین بردن جوش و لیزر استفاده کرد. در ادامه به طور مختصر با روش‌های درمان جای جوش صورت آشنا می‌شویم:

بهترین پماد برای جای جوش صورت

یکی از گزینه‌های سریع و ایمن برای از بین بردن جای جوش استفاده از پمادها یا کرم‌ها است. به عنوان مثال کرم‌ها، سرم‌ها و یا پمادهای حاوی رتینول می‌توانند از سریع‌ترین روش‌های درمان جای آکنه باشند. تنوع پمادهای ضد جوش در بازار دارویی ایران بسیار زیاد است، اما برخی از آن‌ها توانسته‌اند توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند.

پماد آلفا از جمله داروهایی است که در ترمیم جای زخم و سوختگی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از پماد آلفا برای جای جوش نیز استفاده می‌کنند و رضایت کافی دارند. این پماد می‌تواند به صورت یک لایه‌بردار جهت بهبود جای آکنه و جوش تاثیر بگذارد. جلوگیری از اسکار و درمان آن از ویژگی‌های پماد ترمیم‌کننده آلفا هستند. لاوسون مهم‌ترین ترکیب پماد آلفا است که دارای خواص ضدالتهابی، آنتی باکتریال، افزایش سرعت ترمیم و کاهش وسعت زخم و جوش می‌باشد.

خرید پماد آلفا

یکی دیگر از انواع پمادهای تاثیرگذار بر رفع جای جوش، کرم زینک اکساید است. این دارو به عنوان یک پماد تسکین‌دهنده التهاب، از بین‌برنده جای زخم، ترمیم سوختگی و رفع لکه‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تاثیر پماد زینک اکساید به عمق و شدت جای آکنه نیز بستگی دارد و در موارد خفیف می‌تواند در کنار سایر درمان استفاده شود.

پماد رکوبیزول از دیگر انواع پمادهایی است که برخی افراد برای درمان جای جوش از آن استفاده می‌کنند. این پماد یک داروی ضد سوختگی و ترمیم‌کننده زخم است که ترکیباتی گیاهی دارد. کرم‌های ترتینوئین از بهترین پماد برای جای جوش صورت هستند که تاثیر آن‌ها در مطالعات به اثبات رسیده است. رتینوئیدها علاوه بر تسریع بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست، می‌توانند به کاهش تغییر رنگ و بهبود چشمگیر زخم‌های ناشی از آکنه نیز کمک کنند.

درمان خانگی جوش صورت

در بخش قبل شما را با چند نمونه از بهترین پماد برای جای جوش صورت آشنا کردیم. روش دیگر درمان جای جوش صورت، کمک گرفتن از راهکارهای خانگی است. این روش‌ها می‌تواند در برخی از افراد باعث درمان جوش شده و در برخی دیگر موجب کمرنگ شدن آن شود. در هر صورت امتحان کردن این راهکارهای خانگی به تقویت و سلامت پوست کمک می‌کند.

  • روغن درخت چای: این روغن خاصیت فوق‌العاده‌ای در درمان جوش‌های سرسفید دارد.
  • گلاب: گل محمدی سرشار از ویتامین c و ترکیبات ضد التهاب است و گلاب آن به باز شدن منافذ پوست و خروج چربی‌های اضافه کمک می‌کند.
  • روغن اسطوخودوس: این روغن حاوی ترکیبات آنتی باکتری و ضد لک است و روند درمان جوش را تسهیل می‌کند.
  • عصاره چای سبز: این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی است که به کاهش میزان چربی انباشته شده زیر پوست کمک می‌کند.
  • سرکه سیب: دیگر ماده موثر در درمان جای جوش سرکه سیب است که ترکیبات آنتی باکتریالی دارد.
  • ژل آلوئه ورا: از این ژل برای از بین بردن لک و جای جوش استفاده می‌شود و استفاده مداوم آن از بروز جوش‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

درمان‌های تخصصی جای جوش

علاوه بر استفاده از روش‌های خانگی و انواع پمادهای ضد جوش، در مواقعی که جای جوش عمیق بوده و با راهکارهای متداول قابل درمان نباشد، می‌توان از گزینه‌های تخصصی استفاده کرد. لیزر جای جوش از درمان‌های رایج است که خصوصا برای اسکارهای آکنه شدید که التهاب و فرورفتگی‌های عمیق کاربرد دارد. این روش به لایه‌برداری پوست می‌پردازد. البته لیزر برای کسانی که هنوز جوش‌های فعال دارند گزینه خوبی نیست.

سابسیژن جای جوش درمان دیگری است که در واقع یک روش جراخی زیر پوستی می‌باشد. پزشک متخصص با استفاده از یک جراحی کوچک اسکارهای آکنه را جدا می‌کند. از درمان‌های جدید جای جوش میکرونیدلینگ است که با یک غلتک دستی کوچک سوزن‌دار انجام می‌شود. این درمان بی‌خطر است و به کاهش عمق اسکار آکنه کمک می‌کند.

مزونیدلینگ از دیگر روش‌های موثر برای از بین بردن جای جوش است. در این روش از تزریق مواد تقویتی به زیر پوست استفاده می‌شود. پزشک برای تحریک کلاژن‌سازی در بافت زیرین یک وسیله سوزنی را روی پوست می‌چرخاند. دیگر درمان رایج و موثر برای از بین بردن جای جوش، پلاسماجت است. پلاسمادرمانی می‌تواند طی چند جلسه با کمترین میزان آسیب جای هرگونه زخم و جوش روی پوست را از بین ببرد.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی چند نمونه از بهترین پماد برای جای جوش صورت اختصاص یافت. همچنین سایر روش‌های درمانی رایج برای از بین بردن جای جوش را نیز بررسی کردیم. شما با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی از انواع جوش صورت، علل ایجاد آن‌ها و راهکارهای درمان آن بدست آورید.

برای تهیه بهترین پماد برای جای جوش صورت می‌توانید به داروخانه‌های سطح شهر خود مراجعه کنید. اما یک راه آسان‌تر سفارش اینترنتی این محصولات از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب است. این فروشگاه با ارائه تخفیفات ویژه و تامین انواع مکمل‌های اصل و معتبر، سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید انواع پماد و صابون برای جای جوش صورت به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

پماد و صابون برای جای جوش صورت

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط