بهترین قرص برای التهاب روده کدام است؟

بهترین قرص برای التهاب روده
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بیماری التهاب روده نتیجه عملکرد نادرست و ملتهب شدن دستگاه گوارش، مری، معده و روده‌ها است. این بیماری که با نام التهابات مزمن دستگاه گوارش نیز شناخته می‌شود، از جمله بیماری‌هایی است که برای مدتی خاموش خواهد شد. در واقع زمانی که فکر می‌کنید، بهبود پیدا کرده‌اید با درد و تورم بیشتری باز می‌گردد. به همین دلیل مراجعه به متخصص گوارش و اقدام به موقع جهت درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله شما را با علائم، علت، روش‌های درمان و بهترین قرص برای التهاب روده که می‌توانید از داروخانه آنلاین تهیه نمایید، آشنا می‌کنیم.

التهاب روده چیست و چه انواعی دارد؟

بیماری التهاب روده یا Inflammatory Bowel Disease به مجموعه‌ای از اختلالات گفته می‌شود که موجب التهابات مزمن دستگاه گوارش می‌شوند. این اختلالات می‌تواند بر بخش‌های مختلفی از سیستم گوارش مانند روده بزرگ، روده باریک، معده، مری و حتی دهان تاثیر بگذارد. بیماری التهاب روده یا IBD انواع مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • کرون (Crohn): این بیماری در اغلب موارد در روده کوچک و قسمت بالایی روده بزرگ ایجاد می‌شود، اما می‌تواند از دهان تا مقعد را درگیر کند. درد و تورم دستگاه گوارش از نشانه‌های اصلی بیماری کرون می‌باشند.
  • کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis): این بیماری با تورم و زخم در روده بزرگ به خصوص کولون و رکتوم (راست روده) همراه است.
  • کولیت میکروسکوپی (Microscopic colitis): این بیماری تنها با میکروسکوپ قابل تشخیص است و باعث ایجاد ناراحتی در روده می‌شود.

علائم شایع التهاب روده چیست؟

قبل از اینکه شما را با روش‌های درمان و بهترین قرص برای التهاب روده آشنا کنیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که از کجا بفهمیم روده ما دچار التهاب شده است. این بیماری معمولا به طور ناگهانی با برخی نشانه‌ها ظاهر می‌شود که پس از مدتی کاهش پیدا می‌کنند. علائم شایع التهاب روده شامل مواردی چون گاز و نفخ، کم شدن اشتها، خون در مدفوع، کم‌خونی فقر آهن، درد عضلات شکم، کاهش وزن غیرقابل توضیح، احساس درد و ناراحتی معده، اسهال و فوریت روده به تخلیه مدفوع می‌باشد.

در برخی افراد ممکن است نشانه‌هایی مانند تب، خستگی، درد مفاصل، عرق شبانه، زخم‌های پوستی، مشکلات بینایی، قرمزی و خارش چشم و حالت تهوع نیز مشاهده شود که این علائم در همه شایع نیست.

علائم شایع التهاب روده
بیماری التهاب روده (IBD)

علل بروز التهاب روده یا IBD

درمورد علت‌های موثر در بیماری التهاب روده تحقیقات در حال ادامه است. در گذشته دلیل اصلی این بیماری را رژیم غذایی می‌دانستند، اما امروزه این علت را محرکی برای تشدید التهاب روده می‌دانند. از مهم‌ترین علل بروز بیماری IBD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژنتیک: تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۴ نفر مبتلا به بیماری التهاب روده، ۱ نفر دارای سابقه خانوادگی بوده است.
  • سیستم ایمنی: سیستم ایمنی در افراد مبتلا به بیماری التهاب روده، مواد غذایی دستگاه گوارش را به عنوان ماده زائد شناسایی می‌کند. از همین رو بدن به آزادسازی آنتی بادی لازم برای مبارزه با مواد خارجی پرداخته و علائم بیماری التهابات روده‌ای نمایان می‌شود.
  • سیگار کشیدن: عواملی همچون سیگار کشیدن می‌تواند باعث بروز بیماری کرون و تشدید علائم آن شود. همچنین کولیت اولسراتیو در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند شیوع بیشتری دارد.
  • استرس و اضطراب: داشتن استرس و رنج بردن از اضطراب یکی از عوامل تشدیدکننده و اثرگذار بر التهابات روده است.
  • عواملی همچون سن، نژاد، جنسیت و فاکتور محیطی نیز می‌توانند بر بروز بیماری التهاب روده تاثیر بگذارند.

آیا التهاب روده خطرناک است؟

در اکثر مواقع این بیماری به علت ایجاد درد و تورم شدید در روده‌ها زندگی روزمره بیمار را مختل می‌کند. اما اصلی‌ترین خطری که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده را تهدید می‌کند، سرطان کولون می‌باشد. از دیگر عوارضی که این بیماری می‌تواند باعث ایجادشان شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء تغذیه، فیستول مقعد، پوکی استخوان، تورم شدید روده، تنگ شدن کانال مقعد، سوراخ یا پارگی در روده بزرگ، کم خونی یا لخته شدن خون و بیماری‌های کبد مانند سیروز، کلانژیت و التهاب مجرای صفراوی

بهترین راهکار برای جلوگیری از خطرات بیماری التهاب روده، پیشگیری از ابتلا به آن است. شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مانع بروز این بیماری شوید. راهکارهای زیر جهت پیشگیری از IBD توصیه می‌شوند:

  • مصرف مایعات فراوان و جلوگیری از کم آب شدن بدن
  • ترک سیگار و کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار
  • داشتن خواب کافی و فعالیت بدنی منظم
  • شناسایی مواد غذایی تشدیدکننده التهاب روده برای شما و پرهیز از آن‌ها
  • کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، غذاهای تند و چرب
  • کاهش مصرف مواد غذایی تهیه شده از شیر و فیبر
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک با فاصله ۲ تا ۴ ساعت
  • مدیریت استرس و اضطراب

درمان سریع التهاب روده

مراجعه به موقع به پزشک متخصص گوارش مهم‌ترین اقدام جهت درمان سریع التهاب روده است. پزشک بر اساس نوع بیماری التهاب روده که در بخش‌های قبل ذکر شد و مطابق با علائم هر بیمار، یکی از روش‌های درمان را انتخاب می‌کند. خوشبختانه در بسیاری از موارد التهابات روده به کمک داروها از بین خواهد رفت که در بخش بعدی با بهترین قرص برای التهاب روده آشنا می‌شویم. اما در صورت عدم بهبودی و پیشرفت بیماری، ممکن است گزینه جراحی پیشنهاد شود.

در روش درمان جراحی کرون، بخشی از روده بیمار برداشته شده و انتهای دو سر سالم روده به یکدیگر متصل می‌شود. برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو ممکن است از طریق جراحی کولون و رکتوم برداشته شود و روده کوچک و مقعد به یکدیگر متصل گردد. روش‌های جراحی تنها در مواردی که مدت ابتلا به بیماری بسیار طولانی شده باشد و یا علائم خیلی شدید باشند، توصیه می‌شوند.

بهترین قرص برای التهاب روده

جهت کنترل و کاهش التهابات روده‌ای، داروهای متفاوتی ممکن است برای بیمار تجویز شود. در ادامه با انواع بهترین قرص برای التهاب روده و نام‌های تجاری آن‌ها آشنا می‌شویم:

  1. آمینوسالیسیلات‌ها: داروهای ضد التهابی برای کاهش تحریک روده مانند سولفاسالازین، مسالامین و بالسالازید
  2. تعدیل‌کننده ایمنی: آرام‌کننده سیستم ایمنی بیش فعال مانند آزاتیوپرین، متوتروکسات و مرکاپتوپورین
  3. آنتی بیوتیک‌ها: جهت درمان عفونت‌ها و آبسه مانند سیپروفلوکساسین و مترونیدازول
  4. داروهای زیستی: جهت قطع سیگنال‌های سیستم ایمنی التهاب‌زا مانند اینفلکسی ماب و اینفلکترا
  5. سایر داروها: ممکن است از برخی داروها و مکمل‌های دیگر جهت تسکین علائم کمک گرفته شود مانند داروهای ضد اسهال، مسکن‌ها و مکمل‌های غذایی برای جبران کمبود جذب غذا

چه غذاهایی برای التهاب روده مفید است؟

طبق تحقیقات انجام گرفته، بیماران مبتلا به التهاب روده در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانند به کاهش علائم بیماری خود کمک کنند. به این بیماران توصیه می‌شود الگوی غذایی خود را بر اساس مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لوبیاها، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم غنی از اسیدهای چرب امگا۳ در نظر بگیرند.

در این رژیم لازم است جهت به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی و مواد مصنوعی تلاش کرده و گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، شیرینی‌ها و قندهای افزوده را محدود کنید.

شما می‌توانید از دمنوش و عصاره برخی گیاهان موثر در کاهش التهاب مانند ریشه شیرین بیان، زردچوبه، اسفرزه، گل همیشه بهار، شنبلیله، ریشه زنجبیل و بابونه استفاده کرده و طبق مشورت پزشکتان مصرف نمایید.

نتیجه گیری

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی بیماری التهاب روده، علل ایجاد آن و علائم شایع این بیماری اختصاص یافت. همچنین در مورد روش‌های درمان و بهترین قرص برای التهاب روده نیز صحبت کردیم. مطالعه این مطلب می‌تواند اطلاعات کاملی در خصوص بیماری IBD به شما ارائه کند.

شما می‌توانید جهت مشاهده لیست کاملی از انواع بهترین قرص برای روده و اطلاع از نحوه خرید آن‌ها از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید:

خرید بهترین قرص برای روده

هر سوال دیگری در مورد این محصولات و سایر فرآورده‌های گیاهی معده و روده داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط