بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سندروم روده تحریک پذیر یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های روده است، چرا که در قدم اول تشخیص آن توسط پزشک بسیار مشکل بوده و در قدم دوم هنوز یافته‌های زیادی برای علت ایجاد آن وجود ندارد. از این رو داروهای شیمیایی خاصی نیز تاکنون برای درمان این بیماری وارد بازار نشده است. اما دانشمندان توانسته‌اند با بهره‌گیری از خواص گیاهان دارویی، شدت عوارض و علائم این بیماری را به طور چشم‌گیری کاهش دهند. یکی از موثرترین گیاهان شناخته شده در این زمینه، نعناع فلفلی است که اکثر تحقیقات انجام‌شده از تاثیر قطعی این گیاه بر کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر خبر می‌دهد. در این مقاله قصد داریم بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر را که در حال حاضر در بازار ایران موجود است، به شما معرفی کنیم.

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر یا Irritable bowel syndrome که به اختصار آی بی اس (IBS) نامیده می‌شود، یک اختلال گوارشی بلند مدت است. این بیماری می‌تواند باعث ناراحتی مداوم بیمار مبتلا شود ولی خوشبختانه بیشتر افراد، عوارض شدید آن را تجربه نمی‌کنند. سندرم روده تحریک پذیر را با نام‌های کولیت اسپاستیک، کولیت مخاطی و بیماری روده بزرگ عصبی نیز می‌شناسند. این اختلال یک وضعیت مزمن است، اگر چه علائم آن در طول گذر سال‌ها تغییر می‌کنند.

هنگامی که افراد یاد می‌گیرند تا شرایط بیماری سندرم روده تحریک پذیر را مدیریت کنند، اغلب علام آن بهبود می‌یابد. تا همین اواخر، دانشمندان مطمئن نبودند که چه چیزی عامل بروز سندرم روده تحریک‌پذیر است. اما مدارک و شواهد رو به رشدی وجود دارند، مبنی بر اینکه میکروب‌های موجود در طول بیماری گاستروانتریت عفونی ممکن است باعث ایجاد این واکنش بلند مدت شوند.

خطرات سندروم روده تحریک پذیر

اینکه چه چیزی باعث سندروم روده تحریک‌پذیر می‌شود مشخص نیست. اما متخصصان معتقدند که ممکن است عوامل میکروبی در بروز این سندرم نقش داشته باشند. دانشمندان این بیماری را با مسمومیت غذایی مرتبط دانسته‌اند. در واقع ۱ نفر از هر ۹ نفر که به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوند، مدتی بعد سندرم روده تحریک‌پذیر را تجربه می‌کند.

از دیگر عوامل موثر در IBS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • عوامل محیطی مانند استرس
  • عوامل ژنتیکی
  • هورمون‌ها
  • اندام‌های گوارشی با حساسیت بالا نسبت به درد
  • واکنش غیر معمول به عفونت
  • سوء عملکرد ماهیچه‌هایی که غذا را در بدن منتقل می‌کنند
  • ناتوانی سیستم عصبی مرکزی برای کنترل سیستم گوارشی

از جمله خطرات سندروم روده تحریک پذیر می‌توان به مشکلات روحی متداول این بیماری اشاره کرد. به دلیل نداشتن درمان موثر و درد و ناراحتی مداوم بیماران، مشکلاتی از قبیل استرس، افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و… در بین مبتلایان قابل مشاهده است. همچنین این بیماری ممکن است باعث کاهش شدید وزن بدن و مشکلات سوء جذب شده، در انجام فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی اثر بگذارد. التهاب و تحریک روده، یبوست و اسهال مداوم نیز از دیگر خطرات سندروم روده تحریک پذیر هستند.

از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم؟

قبل از اینکه شما را با بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر و روش‌های درمانی آن آشنا کنیم، بهتر است علائم رایج این بیماری را بشناسید. در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم، باید گفت علائم این بیماری شباهت زیادی به سایر اختلالات گوارشی و روده‌ای دارد. همچنین نشانه‌های سندروم روده تحریک پذیر شامل طیف گسترده‌ای است که در هر فردی ممکن است تعدادی از این علائم مشاهده گردد.

با توجه به این نکته بهترین راهکار جهت تشخیص بیماری سندروم روده تحریک پذیر مراجعه به پزشک است. علائم معمول و رایج IBS شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تغییر در عادات دفع مدفوع
  • درد و انقباض شکمی، که اغلب بعد از دفع مدفوع کاهش می‌یابد
  • احساس خالی نبودن روده‌ها بعد از دفع
  • زیاد شدن گاز شکم
  • دفع مخاط از راست روده
  • نیاز فوری و ناگهانی به دفع مدفوع
  • تورم یا نفخ شکم

علائم سندرم روده تحریک پذیر معمولا بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود. این بیماری ممکن است بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تاثیر بگذارد. به طور مثال موجب تکرر ادرار، سردرد، درد ماهیچه یا مفاصل، خستگی مزمن، آمیزش دردناک در زنان، قاعدگی نامنظم و بدبویی دهان نیز شود. همچنین به دلیل احساس ناراحتی و خجالت به همراه این مشکلات، فرد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است دچار افسردگی و اضطراب گردد.

علائم سندروم روده تحریک پذیر

شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر

در حالت‌های خفیف بیماری سندروم روده تحریک پذیر، فرد ممکن است علائمی همچون اسهال شدید و یبوست شدید نداشته باشد، ولی مدفوع او از حالت عادی شل‌تر یا سفت‌تر باشد. این بیماری در برخی افراد ممکن است موجب بروز یبوست گشته و در برخی ناراحتی اسهال را ایجاد کند.

همچنین افراد مبتلا به عارضه سندروم روده تحریک پذیر ممکن است دوره‌های اسهال و یبوست متناوب داشته باشند، که یکی از آزاردهنده‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند. به طور کلی می‌توان گفت شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر یا سفت و سخت بوده، یا شل و آبکی و یا به صورت توده‌های سفت و جدا از هم دفع می‌گردد.

سندروم روده تحریک پذیر و حالت تهوع

احساس تهوع و استفراغ مکرر و عدم تحمل برخی غذاها، از علائم بسیار شایع این بیماری هستند. بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است نسبت به بعضی از مواد غذایی، واکنش‌های آلرژیک داشته باشند و یا پس از مصرف آن حالت تهوع بگیرند و استفراغ کنند. این نوع حالت تهوع ناشی از فاسد بودن مواد غذایی و یا هر مشکل غذایی دیگر نبوده و بی دلیل برای فرد مبتلا اتفاق می‌افتد.

سندروم روده تحریک پذیر و درد پهلو

اکثر افرادی که به IBS دچار می‌شوند، از دردهای تیرکشنده در ناحیه مرکزی یا پهلوها رنج می‌برند. این درد پهلو معمولا به صورت درد و پیچ زدن در اطراف ناف و قسمت پایین شکم و یا به صورت احساس درد و گرفتگی (قلنج) در پهلوها احساس می‌شود.

علت این درد و گرفتگی پهلوها در بیماری سندروم روده تحریک پذیر، عملکرد نامناسب روده‌ها در هضم و جذب مواد غذایی است. در مواردی ممکن است این درد با دردهای ناشی از کلیه‌ها و کیست تخمدان اشتباه گرفته شود. معمولا این دردها و گرفتگی‌های شکمی در صورت شدید بودن، روند زندگی روزمره فرد را مختل می‌نماید و در مواردی باعث اختلال در خواب و استراحت فرد می‌گردد.

سندروم روده تحریک پذیر و درد مفاصل

افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است بیشتر در معرض درد مفاصل باشند. دانشمندان هنوز دلیل این عارضه را نمی‌دانند، اما ممکن است به دلیل افزایش التهاب در بدن این اتفاق بیفتد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی کم FODMAP علائم سندرم بیش حرکتی مفاصل را برای افراد مبتلا به IBS کاهش می‌دهد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

درمان قطعی برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر هنوز وجود ندارد. این عارضه ناراحت‌کننده معمولا با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین یادگیری مدیریت استرس، قابل کنترل است. ممکن است پزشک بسته به شرایط فرد و نوع سندرم روده تحریک‌پذیر داروهایی را برای بهبود علائمی مانند اسهال یا دردها و گرفتگی‌های شکمی تجویز نماید. در مواردی که تغییرات سبک زندگی و سایر مداخلات درمانی ناموفق باشند و با وجود اعمال همه آن‌ها علائم همچنان شدید باشند، برخی از این داروها معمولا آخرین اقدام درمانی هستند.

علاوه بر این به برخی افراد مبتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر، برای کاهش بروز علائم آن، روان درمانی پیشنهاد می‌شود. هیپنوتراپی و رفتاردرمانی شناختی از جمله تکنیک‌های آرام‌سازی و کاهش استرس برای کنترل این بیماری هستند. ورزش نیز می‌تواند در برخی افراد به کاهش علائم کمک کند.

در ادامه شما را با بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر آشنا می‌کنیم که یک فرآورده گیاهی بدون عوارض است و در طی تحقیقات زیادی تاثیر آن بر کاهش علائم IBS اثبات گردیده است.

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر

در طب سنتی و مدرن، روش‌های مختلفی برای کنترل و بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر توصیه می‌شود، که در بخش قبل با برخی از آن‌ها آشنا شدیم. داروهای بهبود دهنده این بیماری نیز به فرم‌های شیمیایی و گیاهی توسط برندهای گوناگون در بازار وجود دارند. اما چطور بفهمیم بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر ما کدام است؟

طبق یک بررسی انجام گرفته در سال ۲۰۱۹ گیاه نعناع فلفلی تاثیرات امیدوارکننده‌ای بر درمان سندرم روده تحریک پذیر از خود نشان داد. این گیاه حاوی ال-منتول که کانال‌های کلسیم موجود در ماهیچه صاف را مسدود نموده و باعث ایجاد اثری ضد اسپاسم بر ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شود. به علاوه روغن نعناع فلفلی، دارای فعالیت‌های ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، تعدیل‌کنندگی سیستم ایمنی و بی‌حس‌کنندگی است، که همه این‌ها می‌توانند به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط باشند.

کپسول کولمیگان به سبب دارا بودن عصاره نعناع فلفلی می‌تواند به عنوان یکی از بهترین قرص‌های گیاهی برای کنترل علائم سندروم روده تحریک پذیر معرفی شود. این کپسول در تسکین انقباضات روده، نفخ و اسپاسم‌های شکمی ناشی از IBS و بهبود سایر مشکلات گوارشی این بیماری موثر عمل می‌کند.

خرید کپسول کولمیگان
جهت خرید کپسول کولمیگان به عنوان یکی از بهترین قرص‌های گیاهی برای کنترل سندروم روده تحریک پذیر روی عکس کلیک کنید.

کپسول کولمیگان

کپسول کولمیگان یکی از دست‌یافته‌های دانشمندان ایرانی است که با استفاده از عصاره نعناع فلفلی تهیه شده و تأثیر بسیار خوبی در تسکین دردهای شکمی و بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر داشته است. کولمیگان محصولی از شرکت گیاه اسانس بوده و توانسته بیماران مبتلا به آی بی اس را از اسپاسم‌های ناگهانی روده، سوء هاضمه، یبوست و یا اسهال رها کند.

این کپسول با فرمولاسیون انتریک کوتد و با داشتن پوشش مقاوم به اسید، بدون حل شدن در اسید معده از آن عبور کرده و در محیط بازی روده فعال می‌شود و به بهبود علائم IBS مانند اسپاسم و درد شکمی، نفخ و همپنین جلوگیری از زخم معده، کمک شایانی می‌کند.

برای تأثیر این دارو در درمان سندروم روده تحریک پذیر، روزی ۳ بار و هر بار یک عدد از آن را نیم ساعت پیش از غذا میل کنید. دوره درمان کولمیگان تا رفع کامل علائم حدود یک تا دو هفته است. برای تأثیر کامل قرص کولمیگان حتماً باید به طور مداوم تا این مدت مصرف شود.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روده‌ای آشنا کردیم. همچنین روش‌های درمانی متداول و بهترین قرص سندروم روده تحریک پذیر را نیز به شما معرفی نمودیم. مطالعه این مطلب می‌تواند به بیماران و افرادی که مشکوک به ابتلا هستند، در جهت شناخت بیشتر IBS کمک کند.

جهت خرید بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص کولمیگان می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قرص کولمیگان

هر سوال دیگری در مورد قرص کولمیگان و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات در مورد سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر خطرناک است؟

نمی‌توان گفت سندروم روده تحریک پذیر خطرناک است و درمان آن به صورت اورژانسی می‌باشد. اما عوارض این بیماری به گونه‌ای است که زندگی روزمره فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده و حتی مختل می‌کند. افسردگی و اضطراب، اسهال و یبوست رایج، کاهش وزن شدید و التهاب روده از جمله خطرات سندروم روده تحریک پذیر هستند.

علائم سندروم روده تحریک پذیر در زنان چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر دارای طیف گسترده‌ای از علائم مختلف است که در بیماران مبتلا به این عارضه به صورت یکسان اتفاق نمی‌افتند. متداول‌ترین علائم سندروم روده تحریک پذیر در زنان شامل درد و گرفتگی شکم، تغییر در عادات دفع، خستگی مزمن، اسهال، یبوست، آمیزش دردناک و قاعدگی نامنظم می‌باشد.

آیا سندرم روده‌ تحریک پذیر باعث لاغری و ریزش مو فرد می‌شود؟

احساس نفخ یا دل درد یا تهوع خود به خود باعث از دست رفتن اشتهای فرد می‌شود. طبیعتا به دنبال این کاهش اشتها، فرد غذا، کالری و ریز مغذی­‌های کمتری دریافت می‌کند. این کاهش ریز مغذی هم ممکن است منجر به ریزش موی فرد شود. همچنین کاهش وزن ناگهانی که فرد مبتلا به IBS ممکن است دچارش شود می‌تواند باعث ایجاد شوک و درنتیجه ریزش مو گردد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، نیمی از درمان سندرم روده تحریک پذیر می تواند به وسیله رعایت لایف استایل سالم به معنی رعایت رژیم غذایی صحیح و سرشار از فیبر، ورزش، عدم اضطراب، مدیتیشن و ..صورت گیرد.
      نیمی از درمان توسط خود شما صورت می گیرد و نیم دیگر آن با کمک داروهای موثر که توسط پزشک متخصص گوارش و بعد از معاینه بالینی برای شما صورت گیرد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط