بهترین روش پاکسازی ریه از عفونت چیست؟

بهترین روش های پاکسازی ریه از عفونت
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

عفونت ریه از جمله بیماری‌هایی است که احتمال ابتلا به آن برای هر فردی وجود دارد. اما عفونت ریه در کودکان، سالمندان و افرادی که به بیماری‌های قلبی، دیابت و … دچار هستند، جدی‌تر در نظر گرفته می‌شود. چرا که در این گروه‌ها بیماری عفونت ریه می‌تواند باعث بروز عوارض خطرناکی شود. بنابراین پاکسازی ریه از عفونت موضوع پراهمیتی است که نباید ساده از آن بگذریم. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با روش‌های پاکسازی ریه در منزل آشنا می‌کنیم. همچنین چند دارو برای پاکسازی ریه از عفونت را معرفی خواهیم کرد.

عفونت ریه چیست؟

زمانی که یک تنفس طبیعی انجام می‌شود، هوا از طریق دهان و بینی وارد نای و برونش‌ها (مجاری هوایی) شده و از آنجا به مجاری هوایی کوچکتر به نام برونشیول‌ها ورود می‌یابد. به طور طبیعی همراه با ورود هوا به دهان، میکروارگانیسم‌های متعددی مانند انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز به مجاری تنفسی وارد می‌شوند. البته بدن ما به طرق مختلف از داخل شدن این میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند. سیستم ایمنی هومورال و سلولی، فرم بینی و گلو، توانایی سرفه کردن و مژک‌های نازکی که سطح برونشیول‌ها را پوشانده‌اند، از جمله این مکانیسم‌های دفاعی بدن به شمار می‌روند.

اما در صورت بروز نقص در سیستم ایمنی بدن، مواجهه با تعداد بالایی از میکروب‌ها یا باکتری‌های قوی شکست می‌خورد و به عفونت ریه یا سینه پهلو مبتلا می‌شویم. در واقع به التهاب آلوئول‌ها و پر شدن آن‌ها از چرک، مواد عفونی، گلبول‌های سفید، پروتئین‌ها، مایع و گلبول‌های قرمز عفونت ریه گفته می‌شود. این بیماری به واسطه انواع مختلفی از ویروس‌ها، باکتری‌ها و یا قارچ‌ها به وجود می‌آید. اما ویروس‌ها عامل حداقل ۲۰ درصد از عفونت‌های ریوی می‌باشند.

علائم عفونت ریه چیست؟

عفونت ریه را باید از عفونت‌های سیستم تنفس فوقانی مانند گلو و بینی جدا دانست. چرا که عفونت مجاری هوایی فوقانی معمولاً با درمان آنتی بیوتیکی یا ضدویروس‌های خوراکی در منزل به طور کامل بهبود می‌یابد. اما علائم عفونت ریه بسیار جدی‌تر است و حتی گاهی اوقات نیازمند بستری در بیمارستان و دریافت داروهای تزریقی می‌باشد. از مهم‌ترین علائم عفونت ریه که شیوع بیشتری دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه و خلط پشت حلق
  • سرفه خشک
  • گلو درد
  • تب و لرز
  • تعریق و گر گرفتگی
  • بدن درد
  • سر درد
  • تنگی نفس
  • تنفس سریع و سطحی
  • گیجی و منگی
  • تهوع و استفراغ
  • بی‌اشتهایی، خستگی و بی‌حالی
  • درد قفسه سینه

شایع‌ترین و اولین علامت بیماری عفونت ریه سرفه خشک است که معمولا طی چند روز با خلط همراه می‌شود. خلط سینه در این بیماری ممکن است سبز، زرد و یا همراه با رگه‌های خونی باشد.

انواع عفونت ریه و نشانه‌های آن‌ها

عفونت ریه می‌تواند در انواع مختلفی از بیماری‌ها ظاهر شود که دارای علائم مشابهی هستند. پاکسازی ریه از عفونت و درمان این بیماری می‌تواند به نوع آن بستگی داشته باشد. انواع عفونت ریه را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • ذات‌الریه: به عفونت ریه یا سینه پهلو در زبان پزشکی، پنومونی یا ذات الریه نیز گفته می‌شود. علائم این بیماری می‌تواند به صورت تب و لرز، تنگی نفس، درد قفسه سینه و افت سطح اکسیژن خون نمایان شود.
  • سل: این بیماری عفونی اغلب به صورت عفونت ریه‌ها تظاهر پیدا می‌کند. شایع‌ترین علائم سل شامل احساس ضعف، کاهش اشتها، تب، تعریق شبانه، سرفه‌های خلط دار و سرفه‌های خونی و درد قفسه سینه می‌باشد.
  • برونشیت: این بیماری یکی از علل ابتلا به عفونت ریه محسوب می‌شود که به دو صورت حاد و مزمن ایجاد می‌گردد. برونشیت حاد معمولا به دنبال سرماخوردگی یا عفونت مجاری هوایی ظاهر شده و برونشیت مزمن، اغلب به دنبال استعمال طولانی‌مدت سیگار دیده می‌شود.
  • آنفولانزا: علائم این بیماری می‌تواند از نوع خفیف تا عفونت شدید ریه متغیر باشد. آنفولانزا معمولا به صورت ناگهانی و با نشانه‌هایی چون تب و لرز، سرفه، گلودرد، سردرد، آبریزش بینی، بدن درد و درد عضلات، خستگی و اسهال و استفراغ (به خصوص در کودکان) ظاهر می‌گردد.
  • عفونت ریه قارچی: این نوع از عفونت ریه به ندرت پیش می‌آید و نسبت به سایر انواع آن شیوع کمتری دارد. عفونت ریه قارچی در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی مانند کسانی که شیمی درمانی می‌کنند، یا از کورتون به صورت طولانی‌مدت استفاده می‌کنند و یا بیماران دیابتی دیده می‌شود.

روش‌های پاکسازی ریه از عفونت

جهت پاکسازی ریه از عفونت روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. اما قبل از آن بهتر است بررسی کنیم که چطور می‌توان این بیماری را تشخیص داد. شناسایی عفونت ریه یا سینه پهلو معمولا از طریق روش‌های عکس‌برداری ساده از قفسه سینه، سی تی اسکن قفسه سینه، برونکوسکوپی، آزمایش خون، آزمایش خلط و گاهی آزمایش ادرار انجام می‌شود.

بعد از تشخیص عفونت ریه بر حسب شدت عفونت، وضعیت سلامت عمومی و علائم بیمار، درمان می‌تواند متفاوت باشد. در موارد خفیف‌تر مصرف خوراکی آنتی بیوتیک، داروهای ضد ویروس یا ضد قارچ کافی به نظر می‌رسد. اما گاهی در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به بستری بیمار در بیمارستان و دریافت چندین روز آنتی بیوتیک تزریقی وجود داشته باشد.

پاکسازی ریه در منزل

همانطور که در بخش قبل گفتیم در مواردی که عفونت خفیف‌تر باشد، می‌توان با آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد ویروسی که توسط پزشک تجویز می‌شود، به پاکسازی ریه در منزل پرداخت. این درمان عفونت ریه در منزل بیشتر مختص افراد سالمی است که دچار مشکلات نقص سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر نباشند.

استراحت کافی، مصرف زیاد مایعات و انواع میوه و سبزیجات نیز در تسریع روند بهبودی عفونت ریه موثر است. علاوه بر این برخی راهکارها مانند تنفس دیافراگمی و عمیق، هیدراته نگه داشتن بدن و عدم استعمال دخانیات نیز می‌تواند در پاکسازی ریه موثر باشد. اما در صورتی که پس از ۳ روز از شروع درمان علائم عفونت ریه مانند تب قطع نشود و یا سرفه و تنگی نفس شدت پیدا کند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه گردد.

دمنوش برای پاکسازی ریه

از برخی دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توان برای پاکسازی ریه استفاده کرد. این داروها در تخلیه عفونت از ریه‌ها موثر عمل می‌کنند. به طور مثال زنجبیل یکی از انواع دمنوش برای پاکسازی ریه است که دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به خروج سموم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. زنجبیل همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با آنفولانزا نیز مفید است.

دمنوش زنجبیل برای پاکسازی ریه از عفونت
دمنوش زنجبیل برای پاکسازی ریه از عفونت و باکتری‌ها

شیرین بیان نیز یکی دیگر از گیاهان موثر در مقابله با ویروس‌ها به شمار می‌رود. تحقیقات جدید نشان داده که شیرین بیان می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس‌ها مقاوم کند. دمنوش شیرین بیان در درمان سرماخوردگی و گلو درد، سلامت دستگاه تنفسی و بهبود عفونت ریه موثر است.

یکی دیگر از دمنوش‌های موثر برای پاکسازی ریه دمنوش مریم گلی است که جهت کنترل عفونت ریه بسیار مفید عمل می‌کند. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن، مانع از جای‌گیری ویروس‌هایی مانند ویروس ایدز در سلول‌ها می‌شود.

دارو برای پاکسازی ریه از عفونت

تا این بخش از مقاله پاکسازی ریه از عفونت در مورد روش‌های خانگی درمان عفونت ریه صحبت کردیم. حال به مبحث دارویی این بیماری می‌رسیم. همانطور که قبلا هم گفتیم در موارد خفیف‌تر نیازی به بستری در بیمارستان وجود ندارد و از آنتی بیوتیک، ضد ویروس‌ها و یا ضد قارچ خوراکی استفاده می‌شود. از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروس که معمولا توسط پزشکان برای بهبود عفونت ریه تجویز می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموکسی سیلین
  • داکسی سیلین
  • کوآموکسی کلاو
  • آزیترومایسین
  • لووفلوکساسین
  • اسلتامیویر

علاوه بر موارد گفته شده فوق از داروهای گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی که دارای خاصیت ضد ویروس و آنتی بیوتیک طبیعی هستند، نیز می‌توان استفاده کرد. در لینک زیر می‌توانید انواع محصولات گیاهی کمک درمانی جهت بهبود علائم عفونت ریه شامل قویترین داروی گیاهی ضد سرفه را مشاهده و تهیه نمایید:

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه

شربت پاکسازی ریه از عفونت

یکی از بهترین شربت‌های باز کننده ریه که می‌تواند به پاکسازی عفونت کمک کند، شربت پکتوگل است. این شربت گیاهی ریه در بهبود اکثر مشکلات ریوی از جمله التهاب مجاری تنفسی، ذات الریه، سیاه سرفه و برونشیت نقش دارد. در ترکیبات این شربت از عصاره گیاه عشقه استفاده شده که دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد اسپاسم است. ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در این گیاه مانند فلاونوئیدها و تری ترپن ساپونین ها در مقابله با باکتری‌ها نقش مهمی دارند.

شربت پکتوگل می‌تواند در مبارزه با عوامل عفونی موجود در حلق و مجاری تنفسی نقش مهمی داشته باشد. عصاره عشقه در این شربت پاکسازی ریه از عفونت، باعث رقیق کردن موکوس در مجاری تنفسی می‌شود. این کار موجب خروج سریع‌تر ترشحات عفونی از برونش‌ها، گلو و بینی می‌شود.

توجه داشته باشید شربت پکتوگل یا شربت‌های گیاهی دیگر جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها نیستند، اما می‌توان آن را در کنار داروهایی که پزشک تجویز کرده است، مصرف کرد. پکتوگل یک شربت برای تخلیه عفونت ریه نیست و در واقع به درمان عفونت کمک می‌کند. به طور کلی اگر پس از سه روز از شروع علائم مشکل شما بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید جهت خرید شربت پکتوگل وارد اپلیکیشن یا وبسایت مفیدطب شوید. در مفیدطب می‌توانید سفارش خود را در کمتر از یک دقیقه ثبت کنید و آن را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

خرید شربت پکتوگل

هر سوال دیگری در مورد محصولات کمک درمانی ریه و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط