شربت تیماسین برای چیست؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

فصول سرد سال همیشه برای ما یک زنگ خطر است که بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم. بسیاری از افراد در این دوران به تقویت سیستم ایمنی خود و کودکانشان می‌پردازند، اما ممکن است باز هم سر و کله ویروس‌های سرماخوردگی پیدا شود. در این مواقع وجود یک شربت سرماخوردگی که قابل استفاده برای بزرگسالان و کودکان باشد، در هر خانه‌ای ضروری است. شربت تیماسین از جمله فرآورده‌های گیاهی است که در درمان سرفه‌های خشک و مزمن، علائم سرماخوردگی و گلودرد موثر عمل می‌کند. ممکن است پزشک برای شما یا کودکانتان این شربت را تجویز کرده باشد. لذا جهت آشنایی بیشتر با این محصول در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب توضیح می‌دهیم که شربت تیماسین برای چیست.

معرفی شربت تیماسین

تیماسین یک شربت گیاهی است که از عصاره هیدروالکلی مرزنجوش و آویشن باغی تولید می‌شود. این شربت با برند یاسین، محصولی از مجتمع تعاونی صنایع داروسازی مهدارو طوبی است. هر جعبه تیماسین حاوی یک شربت ۱۲۰ میلی‌لیتر می‌باشد.

این شربت در درمان سرفه‌های خشک و مزمن، رفع علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، کمک به درمان برونشیت و ناراحتی‌های تنفسی (آسم) استفاده می‌شود. در بخش‌های بعدی مقاله، قبل از اینکه به طور کامل توضیح بدهیم که شربت تیماسین برای چیست، بهتر است با ترکیبات این شربت گیاهی و خواص آن‌ها آشنا شویم.

خرید شربت تیماسین

ترکیبات شربت تیماسین چیست؟

این شربت ضد سرفه از دو عصاره مرزنجوش و آویشن تهیه شده است. هر ۵ میلی‌گرم از شربت تیماسین مهدارو حاوی ۱ میلی‌گرم ترکیبات فنلی تام بر حسب تیمول می‌باشد. کارواکرول، ژرانیول، آلفاپینن و آلفاترپینن، دیگر مواد موثره این شربت را تشکیل می‌دهند. عصاره هیدروالکلی مرزنجوش و آویشن هر دو دارای خواص بی‌شماری در زمینه بهبود سرفه و سرماخوردگی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

عصاره هیدروالکلی مرزنجوش تیماسین

در شربت تیماسین از گیاه مرزنجوش استفاده شده که دارای فواید فوق‌العاده‌ای برای بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. این گیاه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منگنز و ویتامین‌ها مانند ویتامین K،A ، C، B6 و فولات است. از جمله خواص مرزنجوش می‌توان به مواردی مانند کمک به سلامت دستگاه گوارش، کاهش استرس و اضطراب، تسریع درمان شکستگی، درمان سرفه، رفع اسهال، از بین بردن لکه‌های خونی چشم، رفع گرفتگی بینی، مبارزه با سرطان، سلامت قلب و عروق، کنترل میل جنسی، ادرار آوری، افزایش تعریق، کاهش مشکلات هورمونی و کاهش فشار خون اشاره کرد.

جدا از موارد گفته شده، از برگ‌های مرزنجوش برای تسکین گلودرد و سرفه‌های ناشی از آن نیز استفاده می‌شود. همچنین مصرف دمنوش این گیاه باعث خارج شدن خلط شده و در رفع مشکلات تنفسی و آسم موثر می‌باشد. این گیاه می‌تواند با میکروب‌ها مبارزه کرده و دستگاه تنفس را از عواملی که باعث سرفه‌های شدید می‌شوند پاک کند.

عصاره آویشن در شربت تیماسین

دیگر گیاه به کار رفته در شربت تیماسین، آویشن است که همه ما آن را با خواص فوق‌العاده‌ای که برای بهبود علائم سرماخوردگی دارد، می‌شناسیم. این گیاه دارویی بسیار مهم، می‌تواند ویژگی‌های ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد اسپاسم داشته باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

از گیاه آویشن برای جلوگیری از سرفه، کاهش فشار خون و سطح کلسترول، درمان سرطان، درمان التهاب، تقویت دستگاه گوارش، درمان اختلال دیس پراکسی، تسکین درد قاعدگی، بهبود سلامت بینایی، سلامت پوست و تسکین سردرد استفاده شود. دمنوش این گیاه خلط آور بوده و می‌تواند در گلو درد و سرماخوردگی مفید واقع شود. همچنین استفاده از آویشن، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود می‌بخشد.

شربت تیماسین برای چیست؟

تا اینجا با شربت تیماسین و ترکیبات گیاهی تشکیل‌دهنده آن به خوبی آشنا شدیم. حال به مبحث اصلی‌مان می‌رسیم و بررسی می‌کنیم که شربت تیماسین برای چیست. مهم‌ترین کاربرد این شربت که به واسطه آن شناخته شده است، درمان سرفه است. این شربت گیاهی دارای خاصیت خلط آوری نیز می‌باشد. تیمول و کارواکرول که معمولا عمده‌ترین ترکیبات فنلی موجود در مرزنجوش وحشی هستند، دارای خواص ضدقارچ، خلط آور، مدر و افزاینده ترشح صفرا توسط کبد هستند. علاوه بر این تیمول و کارواکرول اثرات آنتی هیستامیک نیز دارند که اضافه کردن عصاره آویشن به شربت تیماسین موجب افزایش اثربخشی این دو ماده موثره گردیده است.

اگر بخواهیم به صورت تیتروار بیان کنیم که شربت تیماسین برای چیست، موارد زیر اهمیت بالایی دارند:

  • درمان سرفه‌های خشک و مزمن
  • رفع علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت
  • کمک به بهبود ناراحتی‌های تنفسی (آسم)
  • دارای اثرات آنتی هیستامین
  • خلط آور گیاهی موثر
خرید شربت تیماسین
جهت خرید شربت تیماسین با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

شربت تیماسین برای کودکان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، از شربت تیماسین می‌توان هم برای کودکان و هم بزرگسالان استفاده کرد. این شربت می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی کودکان از جمله سرفه خشک، گلو درد و گرفتگی مجاری تنفسی موثر عمل کند. شربت تیماسین برای کودکان مناسب است، چرا که عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد.

ترکیباتی از جمله تیمول، کارواکرول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره آویشن ضد التهاب قوی‌ای هستند که خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریال نیز دارند. به همین دلیل پزشکان برای بهبود هرچه سریع‌تر سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان مصرف شربت‌های حاوی آویشن را توصیه می‌کنند.

مقدار مصرف شربت تیماسین برای کودکان

جهت اطلاع از نحوه و مقدار مصرف شربت تیماسین برای کودکان لازم است با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. اما در صورتی که نسخه خاصی برای شما تجویز نشده است می‌توانید مطابق با دستورالعمل پیشنهادی بروشور این محصول عمل کنید:

جهت مصرف کودکان: روزانه ۳ الی ۴ بار، هر مرتبه یک قاشق مرباخوری (معادل ۵ میلی‌لیتر)

شربت تیماسین برای بزرگسالان

وجود یک شربت ضد سرفه و سرماخوردگی که برای همه سنین قابل استفاده باشد، در هر خانه‌ای ضروری است. شربت تیماسین برای بزرگسالان نیز توسط پزشکان توصیه می‌شود. این شربت گیاهی در درمان سرفه‌های خشک و مزمن و رفع علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد، کمک به درمان برونشیت و ناراحتی‌های تنفسی (آسم) استفاده شده و یک ضدسرفه قوی و خلط آور مناسب و موثر گیاهی می‌باشد.

مقدار مصرف شربت تیماسین برای بزرگسالان

در مورد مقدار مصرف شربت تیماسین برای بزرگسالان نیز می‌توانید با پزشک خود و یا داروساز مشورت داشته باشید. البته شربت تیماسین یاسین بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه و مصرف است. شما می‌توانید مطابق با دستورالعمل روتین این شربت آن را مصرف نمایید:

جهت مصرف بزرگسالان: روزانه ۳ الی ۴ بار، هر متبه یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۰ میلی‌لیتر)

عوارض شربت تیماسین

ترکیبات به کار رفته در این محصول به گونه‌ای فرموله شده‌اند که عوارض شربت تیماسین را تقریبا ناممکن می‌سازند. البته توجه داشته باشید که در صورتی شربت تیماسین فاقد عوارض جانبی خواهد بود که مطابق با میزان توصیه شده مصرف شود. مصرف بیش از حد مجاز این فرآورده ممکن است منجر به التهابات منطقه‌ای در مجرای گوارشی شود.

همچنین افرادی که به داروهای گیاهی حساسیت دارند، در صورتی که از شربت تیماسین استفاده کنند، ممکن است دچار تهوع شوند.

آیا شربت تیماسین خواب آور است؟

در بروشور این محصول مطلبی مبنی بر اینکه شربت تیماسین خاصیت خواب آوری داشته باشد، ذکر نشده است. با این حال بهتر است بعد از مصرف این شربت سرفه از انجام اموری که نیاز به دقت و تمرکز بالا دارند، مانند رانندگی و کار با ماشین‌آلات خودداری نمایید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم توضیح مفصلی درمورد اینکه شربت تیماسین برای چیست و چه کاربردهایی دارد، ارائه دهیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی درباره شربت ضد سرفه گیاهی تیماسین و نکات مصرف آن بدست بیاورید.

شما می‌توانید جهت خرید شربت تیماسین و انواع داروهای گیاهی از جمله قرص و شربت ضد سرفه از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید شربت ضد سرفه گیاهی

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و