برای کم خونی چه قرصی بخوریم؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

همانطور که می‌دانید کم خونی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سطح جهان است. به طوری که در آزمایشات خون بسیاری از افراد، کم خونی جزو گزینه‌های رایج به شمار می‌رود. در اغلب موارد کم خونی ناشی از فقر آهن است ولی انواع دیگری نیز دارد. پزشکان برای درمان کم خونی به فرد مبتلا، رعایت برخی نکات غذایی را توصیه کرده و بر مصرف مکمل‌های حاوی آهن تاکید دارند. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای کم خونی چه قرصی بخوریم بهتر است و بیشترین تاثیر را دارد. در این مقاله پاسخ این سوال را به همراه اطلاعات کافی درمورد بیماری کم خونی به دست می‌آورید. با ما همراه باشید.

کم خونی چیست؟

بیماری کم خونی یا آنمی (Anemia) زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ما به میزان کافی گلبول‌های قرمز سالم نداشته باشد. این مشکل معمولا به دلیل از دست دادن خون، تخریب گلبول‌های قرمز و یا ناتوانی بدن در تولید گلبول قرمز کافی به وجود می‌آید. کم خونی می‌تواند موقت یا طولانی مدت بوده و دارای شدت خفیف و یا زیاد باشد. همچنین علت کم خونی می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. انواع کم خونی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

کم خونی آپلاستیک

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما تولید سلول‌های خونی جدید را متوقف کند. کم خونی آپلاستیک یک بیماری نادر اما جدی است که می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. از علائم آن می‌توان به خستگی، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، پوست رنگ پریده، عفونت‌های مکرر، کبودی بدون دلیل، خونریزی بینی و خونریزی طولانی مدت از بریدگی اشاره کرد.

کم خونی ناشی از فقر آهن

رایج‌ترین نوع آنمی، کم خونی ناشی از فقر آهن است. در این وضعیت، خون فاقد گلبول‌های قرمز سالم کافی می‌باشد. همانطور که از نام این بیماری مشخص است، این نوع کم خونی به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. بدون آهن کافی بدن نمی‌تواند به اندازه کافی هموگلوبین تولید کند. این هموگلوبین برای انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز لازم است. از همین رو کم خونی ناشی از فقر آهن شما را خسته نشان می‌دهد. از دیگر علائم این بیماری ضعف، پوست رنگ پریده، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، دست و پاهای سرد، ناخن‌های شکننده، کم اشتهایی و هوس غیرمعمول برای موادی مانند یخ، خاک یا نشاسته می‌باشد.

خرید قرص آهن

کم خونی داسی شکل

این نوع کم خونی ژنتیکی بوده و یک اختلال خونی به شمار می‌رود که با هموگلوبین معیوب شناخته می‌شود. هموگلوبین در حالت طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. اما در برخی موارد که هموگلوبین بسیار سخت، چسبنده و داسی شکل باشد، نمی‌تواند به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور کند. تشخیص کم خونی داسی شکل فقط با آزمایش خونی ممکن خواهد بود که بتواند هموگلوبین را بررسی کند. از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به بروز حملات درد، ورم دست و پا، عفونت‌های مکرر و مشکلات بینایی اشاره کرد.

کم خونی تالاسمی

تالاسمی نیز از جمله انواع کم خونی ژنتیکی است که در آن بدن قادر به تولید هموگلوبین به مقدار کافی نیست. کم خونی تالاسمی به دلیل رخ دادن یک جهش ارثی در DNA سلول‌های تولیدکننده هموگلوبین ایجاد می‌شود. خستگی، ضعف، پوست رنگ پریده، تغییر شکل استخوان‌های صورت، رشد کندتر از حالت طبیعی، تورم شکمی و ادرار تیره از جمله علائم شایع تالاسمی به شمار می‌روند. معمولا تالاسمی خفیف نیازی به درمان ندارد اما برای بهبود تالاسمی شدید نیاز به تزریق دوره‌ای خون است.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

این کم خونی به دلیل کمبود ویتامین‌های کلیدی برای خون‌سازی از جمله ویتامین B12 و اسید فولیک (ویتامین B9) ایجاد می‌شود. در این وضعیت مغز استخوان قادر نیست سلول‌های قرمز را به جریان خون روانه کند. خستگی ، تنگی نفس و پوست رنگ پریده از علائم این نوع کم خونی نیز هستند. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به ضربان قلب نامنظم، کاهش وزن، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا، ضعف عضلانی و تغییرات خلق و خو اشاره کرد.


همانطور که مشاهده کردید کم خونی انواع مختلفی دارد که جهت درمان آن بیماری بسته به نوع کم خونی، روش درمان نیز می‌تواند متفاوت باشد. از آنجا که بیشتر افرادی که کم خونی دارند، به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستند، از این بخش مقاله به معرفی این نوع می‌پردازیم. در بخش‌های بعدی روش‌های درمان کم خونی ناشی از فقر آهن را بیان کرده و بررسی می‌کنیم که برای کم خونی چه قرصی بخوریم؟

علت کم خونی ناشی از فقر آهن

این نوع از کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که مغز استخوان به مقدار کافی آهن در اختیار نداشته باشد تا هموگلوبین را به میزان لازم تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز وجود دارند و برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن ضروری است. در صورت نبود آهن، هموگلوبین نیز به اندازه کافی تولید نخواهد شد. از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کم خونی فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن خون در اثر خونریزی (مانند خونریزی زخم معده، پریودهای سنگین، پولیپ‌های روده و زخم‌های گوارشی)
  • فقدان آهن در برنامه غذایی (به طور مثال مصرف کم گوشت، تخم‌مرغ، سبزیجات پهن برگ و غذاهای غنی شده با آهن)
  • ناتوانی در جذب آهن (بر اثر بیماری‌های گوارشی مثل سلیاک و سوءهاضمه)
  • بارداری (به دلیل افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری، در صورت عدم مصرف مکمل‌های آهن کم خونی ایجاد می‌شود.)

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

جهت درمان کم خونی لازم است در اولویت اول رژیم غذایی خود را تغییر دهید. این تغییر شامل برخی پرهیزات و توصیه‌های غذایی است که باید رعایت کنید. در کنار این موضوع می‌توانید از مکمل‌های حاوی آهن نیز استفاده کنید. قبل از اینکه بپرسید برای کم خونی چه قرصی بخوریم، بهتر است با منابع غنی از آهن آشتی کنید.

  • سبزیجات با برگ‌های تیره مانند اسفناج، کلم سبز، کلم کیل و برگ چغندر
  • میوه‌های حاوی ویتامین C که به جذب آهن کمک می‌کنند مانند پرتقال، فلفل قرمز و توت فرنگی
  • نخود فرنگی، لوبیا سبز، کلم بروکسل، سیب زمینی شیرین، انجیر، خرما، کشمش، زردآلوی خشک
  • گوشت قرمز و گوشت پرندگان و فرآورده‌های آن‌ها مانند دل، قلوه و زبان گاو
  • غذاهای دریایی مانند صدف، میگو، ماهی تن، ماهی خال خالی، سالمون و ساردین
  • آجیل‌ها و دانه‌ها مانند تخمه کدو، بادام هندی، پسته، شاهدانه، دانه کاج و تخمه آفتابگردان
  • حبوبات مانند لوبیا قرمز، نخود، سویا، نخود فرنگی، لویبا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سیاه

برای کم خونی چه قرصی بخوریم؟

در بسیاری از موارد، برای کسانی که به کم خونی مبتلا هستند، تامین آهن فقط از طریق منابع غذایی امکان‌پذیر نیست. از همین رو پزشکان در کنار توصیه‌های تغییر رژیم غذایی، یک مکمل حاوی آهن را نیز تجویز می‌کند. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم که برای کم خونی چه قرصی بخوریم، باید نوع نیازمان به مکمل آهن مشخص باشد. به طور مثال در دوران بارداری معمولا مکمل‌هایی توصیه می‌شود که هم حاوی آهن بوده و هم فولیک اسید را برای آن‌ها تامین کند.

همچنین در برخی مکمل‌ها، در کنار آهن ویتامین C نیز وجود دارد که برای جذب بهتر این عنصر کمک‌کننده موثری است. علاوه بر این بهتر است بدانید در برخی موارد قرص آهن بسته به نوع جنسیت و سن نیز می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه توضیح می‌دهیم که در هر شرایطی که هستیم برای کم خونی چه قرصی بخوریم.

قرص ویتامین برای کم خونی

در مواردی که علاوه بر جبران کمبود آهن، نیاز به دریافت ویتامین‌های دیگر نیز وجود دارد، بهتر است از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنید. در این نوع مکمل‌ها چند مورد از عناصری که در کم خونی موثر هستند، استفاده شده است. به طور مثال این قرص‌ها حاوی آهن، ویتامین C، ویتامین B12، فولیک اسید، ویتامین B6، مس و… می‌باشند. از جمله بهترین انواع قرص کم خونی حاوی ریزمغذی‌های ضروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص هماتینیک رازک
  • قرص آیزن پلاس یوروویتال
  • کپسول فرودین هولیستیکا
  • کپسول سیدرال فارمانوترا

بهترین قرص آهن برای خانمها

همانطور که گفتیم دلایل کم خونی بین زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی خانم‌ها بیشتر از آقایان در دوره‌های مختلف زندگی خود کم خونی را تجربه می‌کنند. از طرفی کم خونی در مردان نیز به دلایل خاصی ایجاد می‌شود. به همین دلیل قرص کم خونی در مردان و زنان حاوی ترکیبات متفاوتی است.

از مسائل مهم در کم خونی برای زنان می‌تواند قاعدگی شدید، بارداری، زایمان و یا مشکلات زمینه‌ای را اشاره کرد. به طور مثال وقتی خانمها در دوران بارداری می‌پرسند برای کم خونی چه قرصی بخوریم، به آن‌ها مکمل‌های حاوی آهن و فولیک اسید پیشنهاد می‌شود. در ادامه چند نمونه از بهترین قرص آهن برای خانمها را بیان می‌کنیم:

  • کپسول فرو کامپلیت سوپرابیون
  • قرص پریناویت آیزن آپوویتال
  • کپسول فروگلوبین ب ۱۲ ویتابیوتیکس
  • قرص اپتی وومن گلدن لایف
  • کپسول فولایرون زینک رازک

بهترین قرص کم خونی برای آقایان

کم خونی در مردان می‌تواند از نوع ارثی (کم خونی داسی شکل) باشد یا به دلیل ابتلا به یک بیماری مزمن ایجاد شود. در این موارد مصرف قرص ویتامین حاوی آهن می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته فراموش نکنید که تجویز پزشک در اولویت قرار دارد. برخی از مکمل‌های حاوی آهن که می‌تواند برای کم خونی موثر باشد شامل موارد زیر است:

  • کپسول فرودین هولیستیکا
  • قرص آیزن پلاس یورو ویتال
  • کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد
  • قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس
  • کپسول کم خونی ویتاگلوبین ویتان

قرص ففول بهترین قرص آهن

قرص ففول از مکمل‌های بسیار نام آشنا است که با نام‌های کپسول ففول یا فیفول نیز شناخته می‌شود. این قرص حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم فروس سولفات و ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید است که به رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن و فولیک اسید و جلوگیری از این مشکلات کمک می‌کند.

از ویژگی‌های قرص ففول این است که آهن موجود در آن به تدریج و در طی چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد می‌شود. کپسول ففول ساخت ایران و تحت لیسانس شرکت اینترافارم انگلستان است. این قرص برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن، کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک و پیشگیری از کم خونی در بارداری موثر عمل می‌کند.

خرید کپسول ففول
جهت خرید کپسول ففول با قیمت مناسب از داروخانه آنلاین مفیدطب کلیک کنید.

قرص فروفورت گاین محبوب‌ترین مکمل آهن

کپسول فروفورت گاین یکی از بهترین قرص‌های آهن است که حاوی ۶۰ میلی‌گرم فروس گلایسین سولفات و ۰.۷۵ میلی‌گرم فولیک اسید می‌باشد. یکی از ویژگی‌های قرص فروفورت گاین که آن را نسبت به سایر مکمل‌های آهن متمایز می‌کند، این است که با پوشش مقاومی تولید شده است. این پوشش قرص فروفورت گاین تحت تاثیر محیط اسیدی معده قرار نمی‌گیرد و در پنجره جذبی آن در دستگاه گوارش باز و جذب می‌شود. در نتیجه این فرایند، کمبود آهن ناشی از سوء جذب را برطرف می‌کند.

ویژگی دیگر قرص فروفورت گاین این است که حاوی دوز بالایی از آهن می‌باشد. فروس گلایسین سولفات موجود در این قرص معادل آهن دو ظرفیتی است که برای تامین آهن مورد نیاز برای افراد مسن، ورزشکاران، خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی کارایی بسزایی دارد.

خرید قرص فروفورت گاین
جهت خرید قرص فروفورت گاین عبیدی با تخفیف ویژه روی عکس کلیک کنید.

جمع بندی

این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین تصمیم را در انتخاب مکمل آهن و قرص کم خونی داشته باشید. توجه داشته باشید که جهت درمان قطعی کم خونی لازم است با پزشک مشورت کنید و روش مناسب درمان را در پیش بگیرید. در این مطلب اطلاعات کافی برای انواع کم خونی را در اختیار شما گذاشتیم و سعی کردیم به این پرسش که برای کم خونی چه قرص بخوریم، به طور مفصل پاسخ دهیم.

شما می‌توانید جهت خرید هر کدام از این مکمل‌ها و سایر فرآورده‌های گیاهی شامل انواع قرص آهن خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین مفیدطب یک مرجع معتبر برای خرید مکمل‌ها و محصولات گیاهی است.

خرید قرص آهن خارجی و ایرانی

هر سوال دیگری در مورد محصولات مکمل آهن و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «برای کم خونی چه قرصی بخوریم؟»

  1. مطالب عالی و مفید بود. استفاده کردم. ممنون و متشکرم.
    فقط دو نقص داشت اینکه برای کم خونی چه غذاهایی نخوریم که باعث کم خونی می شوند. ونکته دیگر نحوه مصرف قرص آهن هم ننوشته بودید.

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام از اینکه نظر خود را به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.
      غذایی که باعث کمخونی شود نداریم. عدم تعادل رژیم غذایی باعث کمخونی می شود. و البته عوامل دیگر مانند خونریزی، زخم معده و بیماری التهابی روده.
      نحوه استفاده هم بسته به محصول متفاوت است. مثلا برخی محصولات روکش روده ای دارند و بهتر است قبل از غذا استفاده شوند در حالیکه سایر محصولات برای کاهش عوارض باید بعد از غذا استفاده شوند. برخی از محصولات روزی یک عدد و برخی روزی دو عدد استفاده دارند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط