زمان مصرف قرص ایزی آیرون
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آهن یکی از مهمترین ریزمغذی های ضروری برای بدن ماست. تامین روزانه آهن برای ساخت گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی در بدن، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. گاهی به دلیل کمبود تنوع غذایی و عدم مصرف آهن کافی از طریق غذا، برای حفظ سلامت بدن، مصرف مکمل های آهن اجتناب ناپذیر است. یکی از مکمل های محبوب حاوی آهن کپسول ایزی آیرون است. در این مقاله با این مکمل آشنا می‌شوید و به این سوال نیز پاسخ می‌دهیم که بهترین زمان مصرف قرص ایزی آیرون چه موقع است؟ با ما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب همراه باشید.

قرص ایزی آیرون چیست؟

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد (easy iron natural world) یک مکمل آهن محبوب مخصوص بزرگسالان است که ترکیبات آن برای جذب بیشتر آهن در بدن و ایجاد حداقل عوارض فرموله شده است.

این کپسول که با عنوان «قرص ایزی آیرون» نیز شناخته می‌شود، در شرکت داروسازی تولید دارو در ایران و تحت لیسانس شرکت NASCO آمریکا تولید شده است. دارنده پروانه ساخت آن، شرکت تولیدی دارویی لیوار می‌باشد.

این مکمل حاوی ویتامین C، ویتامین B12، آهن و فولیک اسید است و به بهبود کم خونی ناشی از کمبود آهن و تامین آهن و ویتامین B12 مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

کپسول ایزی آیرون در بسته‌های ۳۰ عددی موجود است.

توجه کنید که فرم دارویی ایزی آیرون، «کپسول» است؛ اما گاهی اوقات عموماً عنوان فرم دارویی قرص و کپسول به جای هم استفاده و شناخته می‌شود. ما در این مقاله از هر دو کلمه برای این محصول استفاده کرده‌ایم.

خرید قرص ایزی آیرون نچرال ورلد

پس از آشنایی با ترکیبات و کاربردهای قرص ایزی آیرون، به سوال بهترین زمان مصرف قرص ایزی آیرون چه موقع است؟ پاسخ می‌دهیم.

ترکیبات قرص ایزی آیرون

جدول ترکیبات ایزی آیرون به همراه مقادیر آن‌ها در هر کپسول را مشاهده می‌کنید.

ترکیبات مقدار در هر کپسول DV%
آهن (فروس بیس گلیسینات) ۲۸mg ۱۵۶%
ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) ۸mcg ۱۳۳%
ویتامین C ( آسکوربیک اسید) ۶۰mg ۱۰۰%
فولیک اسید ۴۰۰mcg ۱۰۰%

آهن

آهن به تشکیل هموگلوبین برای گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. این ریزمغذی همچنین به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌نماید.

علتِ این که آهن موجود در قرص ایزی ایرون به فرم فروس بیس گلیسینات (BisGlycinate) تهیه شده است، افزایش تحمل مکمل و کاهش عوارض احتمالی آن به حداقل ممکن می‌باشد. به طور کلی مصرف مکمل‌های آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال و یبوست داشته باشد که این عوارض در مورد فروس بیس گلیسینات حداقل است. بنابراین تحمل مکمل و احتمال تکمیل درمان با این فرم آهن بیشتر می‌باشد. علاوه بر این جذب آهن در این فرم ۴ برابر بیشتر از فرم فروس سولفات است.

ویتامین C

این ویتامین به جذب آهن کمک می‌کند و برای کنترل پره اکلامپسی (Pre-eclampsia) و فشار خون بالای ناشی از بارداری می‌‎تواند مفید باشد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که در ساخت پروتئین کلاژن و الاستین (پروتئین‌های ضروری برای حفظ ساختار پوست و کاهش چروک)، تکمیل رگ‌های خونی و ترمیم بافت‌های بدن نقش مهم دارد.

ویتامین B12

این ویتامین در سنتز هموگلوبین نقش داشته و برای کمک به عملکرد آهن در بدن ضروری است. ویتامین B12 همچنین به آزاد شدن طبیعی انرژی در بدن کمک می‌کند (به همین دلیل این ویتامین با کاهش خستگی مرتبط است). ویتامین B12 در کنار فولیک اسید به متابولیسم طبیعی هوموسیستئین (یک فاکتور مهم در سلامت قلب) کمک می‌کند. به علاوه، ویتامین B12 به عملکرد نرمال سیستم ایمنی، حمایت از سیستم عصبی و عملکرد روانی طبیعی کمک می‌نماید.

اسید فولیک

اسید فولیک به درمان موثر کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌‎کند. این ماده برای سلامتی قلب و تکامل سلول (cell development) مهم است. اسید فولیک همچنین به جلوگیری از نواقص مادرزادی کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک می‎‌تواند در جنین موجب عوارضی نظیر نقص لوله عصبی، آنانسفالی، شکاف لب، شکاف کام و نواقص قلبی و در مادر باردار باعث ایجاد پره اکلامپسی گردد.

ایزی آیرون برای چیست؟

کم خونی فقر آهن یکی از شایع‌ترین انواع کم خونی می‌باشد که گاهی اوقات از همان بدو تولد با فرد همراه است. پس از کمبود آهن، کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید و ویتامین B12 بیشترین آمار را در جوامع مختلف به خود اختصاص داده است. کم خونی از هر نوع آن سبب ایجاد آسیب‌هایی از جمله خستگی زودرس، کاهش ایمنی بدن، عدم شادابی و کاهش انرژی و مشکلات گوارشی متعدد می‌شود.

اولین راه برای جبران فقر آهن، مصرف غذاهای غنی از آهن و ویتامین B است. در مواردی که بدن قادر به جذب آهن از طریق مواد غذایی نباشد و یا کمبود آهن تقریبا شدید باشد، پزشک استفاده از مکمل‌های تخصصی حاوی آهن و ویتامین‌ها را توصیه خواهد کرد.

کپسول ایزی آیرون یک مکمل آهن برای رفع نیاز بدن به آهن، اسید فولیک ویتامین B12 و کمک به درمان کم خونی است. این محصول دارای خواص و ویژگی‌های زیر است:

  • کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، رژیم‌های لاغری و گیاه‌خواری، اهدای منظم خون و دوران قاعدگی
  • ۴ برابر جذب بیشتر آهن در بدن به دلیل وجود فروس بیس گلیسینات
  • دارای حداقل عوارض گوارشی از جمله تهوع و یبوست
  • فاقد نگهدارنده، رنگ یا طعم مصنوعی، گندم، لبنیات، مخمر، نمک و شکر.

در بخش بعد به زمان مصرف قرص ایزی آیرون و این که کی آن را مصرف کنیم بهتر است؟ می‌پردازیم.

بهترین زمان مصرف قرص ایزی آیرون چه موقع است؟

نحوه مصرف کپسول ایزی آیرون را پزشک بر اساس شرایط و نتایج آزمایش شما تعیین میکند. اما در صورتی که دستور خاصی از طرف پزشک ندارید، طریقه مصرف برای بزرگسالان به صورت روزی ۱ عدد ترجیحا همراه با غذاست.

در رابطه با زمان مصرف ایزی آیرون می‌توان این‌گونه گفت که مصرف قرص‌های آهن از جمله قرص ایزی آیرون با معده خالی بیشترین جذب آهن را در بدن دارند. اما بسیاری از افراد با این روش به خاطر عدم تحمل معده، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه می‌شود قرص ایزی آیرون را همراه با غذا مصرف کنند. در این صورت بهترین زمان مصرف قرص ایزی آیرون بعد از وعده های غذایی اصلی است.

اگرچه همانطور که در این مقاله هم خواندید، در ساخت ایزی آیرون نچرال ورلد از فرم کم عارضه تری از آهن یعنی فروس بیس گلیسینات استفاده شده است؛ بنابراین غالباً به طور کلی نگرانی خاصی درباره عوارض قرص ایزی آیرون نسبت به مکمل‌های آهن دیگر وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم که هنگام مصرف ایزی آیرون از چای یا قهوه استفاده نکنید. مصرف این کپسول همراه یک وعده غذایی بزرگ، جذب مواد مغذی آن را به حداکثر می‌رساند.

توجه کنید که این کپسول برای استفاده بزرگسالان فرموله شده است و مصرف بیش از حد فرآورده‌های حاوی آهن از جمله ایزی آیرون، منجر به سمیت کشنده در کودکان زیر ۶ سال می‌گردد. بنابراین از مصرف این قرص در کودکان خودداری کنید.

خرید قرص ایزی آیرون
خرید اینترنتی قرص ایزی آیرون از داروخانه آنلاین مفیدطب

طول دوره مصرف ایزی آیرون چقدر است؟

برای تعیین این که چه مدت قرص ایزی آیرون را برای درمان کم خونی فقر آهن به طور مرتب مصرف کنید، لازم است به توصیه پزشک عمل کنید. بسته به شرایط کم خونی شما بر اساس آزمایشات، پزشک شما مشخص می‌کند که چه مقدار و چه مدت از این قرص استفاده کنید. به طور کلی کم خونی در افراد، معمولا پس از دو تا سه ماه مصرف مکمل آهن برطرف می‌شود. اگر چه ممکن است لازم باشد به مصرف مکمل‌های حاوی آهن به مدت ۳ تا ۱۲ ماه دیگر هم ادامه دهید تا روند جبران کمبود آهن شما تکمیل شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

درمان کم خونی موضوع مهمی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد تا بهترین رویه را برای درمان بر اساس شرایط شما توصیه کند. شناسایی علائم کم خونی به شما کمک می‌کند تا به موقع برای درمان اقدام کنید. برخی از مهم‌ترین علائم کمبود آهن شامل موارد زیر است:

  • ضعف و خستگی بیش از حد
  • پوست رنگ پریده و دست و پاهای سرد
  • درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس
  • سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  • ریزش مو و داشتن ناخن‌های شکننده
  • هوس غیر معمولی برای خوردن موادی مانند یخ، خاک یا نشاسته
  • کم اشتهایی به خصوص در نوزادان و کودکان

جمع بندی و خرید اینترنتی قرص ایزی آیرون

در این مقاله درباره کپسول ایزی آیرون خواندید و موارد مصرف این محصول محبوب را دانستید. همچنین به سوال بهترین زمان مصرف قرص ایزی آیرون چه زمانی است؟ پاسخ دادیم و مهمترین نکات مربوط به مصرف این قرص را ذکر کردیم. شما می‌توانید برای خرید اینترنتی قرص ایزی آیرون مانند بقیه انواع بهترین قرص آهن به صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش خود و تکمیل مراحل خرید در زمانی کوتاه، بسته خود را در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید.

خرید قرص ایزی آیرون نچرال ورلد

سوالات متداول

آیا کپسول ایزی آیرون چاق کننده است؟

اگر به خاطر کم خونی کمبود آهن یا ویتامین B12 دچار کاهش اشتها شده باشید، کپسول ایزی آیرون با برطرف کردن این کمبودها می‌تواند در بهبود اشتهای شما نقش داشته باشد. در این صورت اگر به این افزایش اشتها با مصرف غذاهای پر کالری پاسخ دهید، می‌توان گفت که ایزی آیرون به طور غیر مستقیم می‌تواند چاق کننده باشد. اما بدانید که هیچ کدام ترکیبات موجود در ایزی آیرون به صورت مستقیم خاصیت چاق کنندگی نداشته و مصرف این کپسول به خودیِ خود باعث چاقی نمی‌شود.

مصرف ایزی آیرون برای بارداری و شیردهی مجاز است؟

خانم‌های باردار و شیرده لازم است قبل از مصرف مکمل‌های رژیمی غذایی با پزشک مشورت کنند؛ چرا که آهن و دیگر ریزمغذی‌های دریافتی در طی این دوران باید تحت نظارت پزشک باشد.

قرص ایزی ایرون امریکایی است؟

قرص ایزی آیرون در شرکت داروسازی تولید دارو در ایران و تحت لیسانس شرکت NASCO آمریکا تولید می‌شود. دارنده پروانه ساخت آن شرکت تولیدی دارویی لیوار است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «زمان مصرف قرص ایزی آیرون چه موقع است؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره