شربت زینک پلاس برای افزایش قد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به احتمال زیاد تا به حال درباره خواص زینک برای بدن مطالبی به چشمتان خورده است. این عنصر مهم برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و برای حفظ سلامت پوست و مو لازم است. در این مقاله می‌خواهیم درباره اهمیت زینک در سلامت کودکان و نقش آن در سیستم ایمنی، ترمیم زخم‌ها و کارکردهای دیگر بدن را بررسی می‌کنیم. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که مکمل‌های زینک از جمله شربت زینک پلاس برای افزایش قد چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد. با این مقاله مجله سلامت مفیدطب همراه باشید.

اهمیت عنصر زینک در سلامت کودکان

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)  از هر ۴ کودک زیر ۵ سال، یکی از آنها دچار تاخیر رشد است. این مشکل خود افزایش ریسک مرگ و میر را به دنبال دارد. عنصر روی (زینک) در فرآیندهای زیستی بسیاری از جمله رشد، تمایز و متابولیسم سلولی نقش حیاتی دارد.

کمبود زینک رشد کودک را مختل می کند و استعداد ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد، که هر دو این‌ها می‌تواند باعث مشکلات جبران ناپذیر سلامتی برای کودکان شود.

کمبود شدید زینک در انسان نادر است، اما کمبود خفیف تا متوسط آن شیوع قابل توجهی دارد. تشخیص کمبود خفیف تا متوسط زینک دشوار است، چرا که علائم آن از جمله عفونت‌های مکرر و عقب ماندگی رشد در سایر کمبودهای تغذیه ای و بیماری ها هم مشاهده می شود.

مواد غذایی غنی از زینک کدامند؟

قبل از آن که تاثیر شربت زینک پلاس برای افزایش قد را بررسی کنیم، ابتدا به منابع طبیعی و غذایی حاوی عنصر زینک یا روی اشاره می‌کنیم:

  • صدف
  • گوشت گوساله
  • لوبیا، نخود و نخود سبز
  • سینه مرغ
  • بادام هندی و بادام
  • پنیر چدار، پنیر موزارلا و پنیر سویسی
  • جو دوسر
  • خرچنگ و شاه میگو

حتی با داشتن یک رژیم غذایی کامل، باز هم ممکن است کودک شما دچار کمبود زینک شود. برای اینکه مطمئن شوید کودک شما میزان زینک مورد نیاز برای داشتن بدن سالم و رشد کافی را دریافت می‌کند، از شربت‌های مکمل حاوی زینک استفاده کنید.

تاثیر مصرف مکمل و شربت زینک بر رشد قدی کودکان

مصرف مکمل زینک روی رشد قدی کودکان تاثیر مثبت دارد. در یکی از مطالعات معتبر قد کودکانی که به مدت دو سال روزانه ۱۰ میلی گرم زینک دریافت کردند، ۰.۳۷ سانتی متر از کودکانی که این مکمل را دریافت نکردند، بیشتر بود.

نکته مهم دیگر این است که کودکان دچار تاخیر رشد بیشتر از کودکان نرمال تحت تاثیر مثبت مصرف مکمل زینک قرار می‌گیرند.

شربت زینک پلاس برای افزایش قد
مصرف مکمل زینک روی رشد قدی کودکان تاثیر مثبت دارد.

سایر خواص مکمل زینک برای کودکان

زینک یک ماده معدنی ضروری و یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز برای بدن در حال رشد کودک است. وجود میزان کافی این ماده در بدن، برای تشکیل بافت های جدید و در نتیجه برای رشد و نمو کودک لازم است. همچنین زینک برای فعالیت بیش از ۱۰۰ آنزیم مختلف در بدن لازم است. سایر فرآیندهایی که زینک در آن نقش دارد عبارتند از:

زینک برای عملکرد سیستم ایمنی کودک

زینک به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کودک کمک می کند و همچنین استعداد ابتلای کودک به عفونت های تنفسی را کاهش می دهد. برعکس، کودکان دچار کمبود زینک، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مکررا دچار عفونت‌ها می شوند.

نمو استخوان و غضروف

زینک باعث افزایش تولید کلاژن، ساخت استخوان و حفظ استقامت استخوان‌ها می‌شود. علاوه بر این، زینک برای حفظ سلامت غضروف و مفصل لازم است.

متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین

زینک برای متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ضروری است. بنابراین، این ماده معدنی برای حداکثر استفاده کودک از غذایی که می خورد اهمیت بسیار دارد.

ترمیم زخم های کوچک

وجود زینک برای ترمیم زخم ضروری است و به همین دلیل برای کودکان که بخصوص در هنگام بازی کردن دائما در معرض خراش و زخم های کوچک هستند، اهمیت زیادی دارد.

حفظ اشتهای کودک

کمبود زینک کاهش اشتها را به دنبال دارد؛ این موضوع بخصوص برای کودکان که در حال رشد سریع هستند و معمولا هم بدغذا هستند، مشکل آفرین است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، مقاله شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک را بخوانید.

زینک برای حفظ اشتهای کودک
کمبود زینک کاهش اشتها را به دنبال دارد.

اثرات آنتی اکسیدانی زینک

زینک خواص آنتی اکسیدانی دارد و در نتیجه به کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

زینک برای درمان اسهال

از آنجا که زینک یک عنصر قابض است، مصرف آن می تواند شدت و طول مدت ابتلا به اسهال را کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف مکمل زینک توسط کودک سالم (بدون اسهال) اثر پیشگیری کننده از اسهال دارد.

دوز مناسب مکمل زینک در کودکان چیست؟

دریافت روزانه توصیه شده زینک برای نوزادان و کودکان مطابق جدول زیر است:

سن میزان توصیه شده
۷ تا ۱۲ ماه ۳
۱ تا ۳ سال ۳
۴ تا ۸ سال ۵
۹ تا ۱۳ سال ۸
۱۴ تا ۱۸ سال – پسران ۱۱
۱۴ تا ۱۸ سال – دختران ۹

برای تامین زینک مورد نیاز نوزادان تا سه سالگی، استفاده از قطره‌های حاوی این عنصر پیشنهاد می‌شود. در بین محصولات خارجی قطره ویتان و از میان محصولات ایرانی قطره آدزوفر محتوی زینک هستند.

با ورود به چهار سالگی، مصرف شربت‌های حاوی زینک انتخاب بهتری است.

مزیت شربت زینک پلاس برای کودکان

در شربت زینک پلاس علاوه بر زینک، ریز مغذی‌های دیگری از جمله ویتامین سی و ویتامین های گروه بی نیز وجود دارد. این ریزمغذی ها برای برطرف کردن کمبود احتمالی ویتامین‌ها اضافه شده اند و برای کودکان خواص زیادی دارند. به علاوه، وجود ویتامین سی به جذب بهتر زینک از دستگاه گوارش کمک می کند. بنابراین، به طور کلی مصرف شربت زینک پلاس بر مصرف شربت زینک سولفات یا زینک گلوکونات ارجحیت دارد.

بنابراین با توجه به نکاتی که در بخش‌های قبلی درباره اثر شربت زینک پلاس برای افزایش قد دانستیم، می‌توانید برای کودک خود از بین انواع شربت‌های زینک پلاس انتخاب کرده و تهیه نمایید.

یا مکمل زینک برای کودکان عوارضی دارد؟

مصرف مکمل زینک برای کودکان کاملا بی خطر است.

پرطرفدارترین شربت های زینک پلاس موجود در بازار کدامند؟

شربت زینک پلاس یوروویتال

شناخته شده ترین شربت زینک پلاس موجود در بازار، محصول شرکت آلمانی یوروویتال است. شربت زینک پلاس یوروویتال علاوه بر زینک محتوی ویتامین سی، نیاسین (ویتامین ب۳)، پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) نیز هست. ویتامین سی، باعث افزایش جذب زینک می شود. نیاسین برای تولید هورمون های استروئیدی ضروری است و همچنین به پاکسازی بدن از سموم شیمیایی کمک می کند. پانتوتنیک اسید در فرآیند تولید گلبول های قرمز نقش اساسی دارد و برای تولید انرژی از مواد غذایی نیز ضروری است.

خرید شربت زینک پلاس یوروویتال

شربت زینک پلاس استارویت

این شربت ایرانی که تحت لیسانس Welgare Nutrition فرانسه تولید می شود، علاوه بر زینک، ویتامین سی و ویتامین های ب۳ و ب۵، سایر ویتامین های گروه بی را نیز در خود دارد، که هر کدام خواص خودشان را دارند.

شربت زینک پلاس استار ویت با طعم پرتقال را می‌توانید از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی خریداری کنید:

خرید شربت زینک پلاس استار ویت

شربت زینک پلاس مولتی پدیابست

شربت زینک پلاس مولتی پدیابست یک محصول ایرانی است که تحت لیسانس شرکت پدوریفمپ پرتغال تولید می‌شود، یک شربت باکیفیت محتوی زینک، ویتامین سی، ویتامین های گروه ب، ویتامین اِی، دی و ئی است. بنابراین، این محصول انتخاب کاملی برای کودکان به حساب می آید.

خرید شربت زینک پلاس مولتی پدیابست

شربت مولتی پلاس زینک سندروس

شربت مولتی پلاس زینک سندروس، محصول ایران، علاوه بر زینک، ویتامین سی، ویتامین های گروه بی، ویتامین اِی، دی و ئی، کلسیم هم دارد. اگرچه وجود کلسیم ممکن است تا حدی جذب زینک را کم کند، اما باز هم شربت سندروس به طور کلی محصول خوب و کاملی به حساب می آید.

این شربت به دلیل طعم مطلوب و شکلاتی که دارد مورد علاقه کودکان است. وجود نُه ویتامین ضروری در شربت زینک+ سندروس، به تقویت دستگاه تنفسی، بهبود رشد کودک، تنفس سلولی و متابولیسم پروتئین‌ها کمک می‌کند. کلسیم داخل این شربت نیز باعث شکل گیری بهتر استخوان‌ها و دندان‌های کودک می شود. همچنین آهن و فولیک اسید دو عامل اصلی برای خون سازی در بدن هستند که در شربت مکمل زینک سندروس وجود دارند.

خرید شربت زینک پلاس سندروس

آیا مصرف شربت یا قرص زینک پلاس روی قد بزرگسالان هم تاثیر دارد؟

به طور کلی ما انسان ها در سن بلوغ به حداکثر قد خود می‌رسیم و به علت بسته شدن صفحات رشد، بعد از آن رشد قدی نداریم. بنابراین، مصرف زینک نمی‌تواند کمکی به افزایش قد ما کند. با این حال، بزرگسالان می توانند با استفاده از مکمل زینک، از خواص فراوان این عنصر بخصوص برای سلامت پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی بهره مند شوند.

شربت زینک پلاس برای افزایش قد بزرگسالان
بزرگسالان می توانند با رعایتپاسچر صحیح (غوز نکردن)، از کوتاه شدن قدشان پیشگیری کنند.

بزرگسالان می توانند با رعایت این موارد، از کوتاه شدن قدشان پیشگیری کنند:

  • داشتن رژیم غذایی کامل و متعادل
  • خواب کافی
  • فعالیت بدنی
  • رعایت پاسچر صحیح (غوز نکردن)
  • یوگا

جمع بندی

در این مقاله موارد استفاده زینک در بدن و خصوصا نقش آن در سلامت کودکان را بررسی کردیم. همچنین محصولات محبوب زینک پلاس که به شکل شربت در بازار عرضه می‌شوند، معرفی شده و با محتویات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید. مهمتر از همه، کاربرد شربت زینک پلاس برای افزایش قد را تحلیل کردیم.

برای مشاهده محصولات و انواع مکمل زینک و نیز خرید اینترنتی آسان از داروخانه آنلاین مفیدطب، روی دکمه زیر کلیک کنید:

انواع مکمل زینک


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «شربت زینک پلاس برای افزایش قد»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، امکان افزایش رشد قدی تا پیش از بسته شئن صفحات رشدی امکان پذیر است.
      چنانچه هدف افزایش رشد قدی بسیار زیاد دارید( تا پیش از بسته شدن صفحات رشد) به متخصص غدد مراجعه داشته باشید.
      میزان رشد قدی وابسته به فاکتور های زیادی از جمله ژنتیک، تغذیه، ورزش و …می باشد و نمی توان پیش بینی نمود دقیقا چه میزان افزایش رشد قدی برای شما حتی با وجود درمان محتمل است.
      مصرف روزانه ۳واحد لبنیات را نیز جهت کمک به این امر فراموش نکنید.
      با احترام دکتر داروساز

  1. سلام من ۱۳ ساله ام بود پریود شدم الان ۱۹ سالم هست وزن ۴۰ و قد ۱۵۰ ام به من گفتن. زینک مصرف کنم قدم رشد مکنه وفعلا ورزش تکواندو هم میرم آیا ورزش و زینک تاثیر میزاره رو رشد قد؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام در سنین قبل از ۲۰ سالگی، برای تقویت رشد قدی دریافت کلسیم و زینک کافی لازم است. همچنین مصرف آرژنین برای رشد قد موثر است.
      برای تامین کلسیم، روزانه سه واحد لبنیات میل کنید.
      برای تامین زینک از مکمل های حاوی زینک استفاده کنید.
      برای استفاده از خواص آرژنین، می توانید روزانه یک یا دو عدد قرص ال آرژینین دانا میل کنید.
      گفته می شود ورزش کردن هم می تواند تاثیر مثبتی در رشد قدی داشته باشد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام خسته نباشید
    یه پسر۴ سال دارم قدش ۸۸ هس تمام آزمایشاتش سالمه شربت زینگ براش تجویز کردن قدنمی کشه
    شربت ویتازینگ سانستوول هیچ کدوم براش تاثیر نذاشت با چه دارو قرص یاآمپولی قدش بزرگ میشه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای تقویت رشد قدی کودک ۴ ساله می توانید از شربت آرژی پلاس استفاده کنید. همچنین برای رشد قدی مناسب در این سن، مصرف روزانه ۲.۵ واحد لبنیات اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه قد فرزند شما پایینتر از رِنج معمول است، مراجعه به پزشک متخصص اطفال یا فوق تخصص غدد هم توصیه می شود.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام یه پسر ۱۷ ساله دارم که قدش رشد خوبی کرده ولی وزنش کمه و لاغره دوست دهره وزنش بره بالا تر در ضمن ظهر ها یک عدد قرص سرترالین ۵۰ میخوره و شب هم یک عدد قرص رهاکین ۲۰۰ و نصف قرص کوآپنتین ۲۵ میخوره برای اضافه کردن وزن با این دارو ها چه قرص یا شربتی بخوره که وزنش اضافه بشه

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن فرزندتان، به علاوه ی تقویت بدن و افزایش اشتها، می توانید از قرص ویتافیت استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع