پاسخ به سوالات متداول شما درباره قرص جوشان ویتامین c

مصرف قرص جوشان ویتامین c
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در مورد ویتامین C مخصوصا مکمل‌­های قرص جوشان ویتامین c سوال‌­های زیادی وجود دارد که در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم به سوالات شما بپردازیم. در این مقاله از دسته رسانه‌های تصویری، خانم دکتر ضحی مرتضوی به تک تک سوالاتی که ممکن است درمورد مکمل‌های ویتامین c و نحوه مصرف آن‌ها برایتان پیش بیاید پاسخ داده‌اند. با ما همراه باشید. همچنین در انتهای مقاله می‌توانید ویدئوی توضیحات را مشاهده نمایید.

میزان نیاز و مصرف مکمل ویتامین c

  • سوال اول این است که ما در طول روز یه چقدر ویتامین C احتیاج داریم و چقدر مکمل باید استفاده کنیم؟

لازم است دقت داشته باشید در اینجا دو مفهوم متفاوت وجود دارد:

  1. مفهوم اول میزان نیاز روزانه­ ما به ویتامین C که به اصطلاح RDA گفته می‌شود و آن میزانی است که ما باید روزانه دریافت کنیم حال از هر منبعی، چه منبع طبیعی چه مکمل؛ تا دچار کمبود یا اختلال در عملکردهای طبیعی بدن نشویم.
  2. مفهوم دیگری که وجود دارد حداکثر میزانی است که ما می‌­توانیم دریافت کنیم بدون اینکه دچار مسمومیت یا عارضه­ شدیدی شویم.

در مورد ویتامین C مثل املاح و ویتامین‌­های دیگر در سنین و جنسیت‌­های مختلف این دو مفهوم مقادیر متفاوتی دارند. برای کودکان زیر یک سال که اصولا محتوی ویتامین C در شیر مادر کافی است. اما بعد از آن کودک احتیاج دارد از غذا یا طریق دیگری ویتامین C لازم را دریافت کند. در اینجا بازگو کردن اعداد مربوط به میزان مصرفی و RDA را برای هر بازه سنی خارج از بحث است. اما مثلا در بزرگسالان معمولا ۲۰۰۰ میلی‌­گرم است. یعنی در فردی که کمبود و مشکل خاصی ندارد، حداکثر میزان قابل استفاده ۲۰۰۰ میلی‌­گرم (یا ۲ گرم) ویتامین C است.

  • چه اتفاقی می‌­افتد اگر بیشتر از این میزان استفاده کنیم؟

نکته‌­ای که در مورد ویتامین C وجود دارد، این است که بروز عوارض ویتامین C بسیار مرتبط و وابسته به میزان دوز مصرفی شما است، یعنی هر چه دوز مصرفی را بالاتر ببرید، ممکن است احتمال بروز عوارض گوارشی مثل معده درد، تهوع، یا اسهال برای شما بیشتر شود.

علاوه بر این از نظر طول مدت زمانی که شما مکمل ویتامین C مصرف می­‌کنید، نیز محدودیت وجود دارد. مثلا اینگونه نیست که شما به دلخواه به مدت یک سال مکمل ویتامین C مصرف کنید و هیچ مشکلی برایتان پیش نیاید. طبق مطالعات، مقادیر مختلف مثلا مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم روزانه ویتامین C (نه در رژیم) به صورت مکمل می‌­تواند در افراد خصوصا خانم‌­های یائسه یا افراد دیابتی مشکلات مزمنی مثل ناراحتی‌های عروقی و قلبی ایجاد کند.

میزان نیاز به مکمل ویتامین c
میزان مصرف مکمل ویتامین c نباید از حد مجاز آن که برای هر شخص متفاوت است بیشتر شود. زیرا باعث بروز عوارض می‌شود.

بنابراین این طور نیست که فکر کنید مکمل ویتامین C خطر ندارد و مصرفش در هر مدت زمان و هر مقداری بی‌­خطر است.

در بارداری و شیردهی مصرف مقدار مجاز مکمل­‌های ویتامین C مشکلی ندارد. معمولا میزان RDA در این دوران ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلی­‌گرم در روز است، حال اگر فرد شرایط خاصی داشته باشد مثلا افرادی که به صورت مزمن سیگار می‌­کشند، تقریبا ۳۰ تا ۴۰ میلی‌­گرم به مصرف مکمل ویتامین C بیشتر احتیاج دارند.

افرادی که به مکمل ویتامین C نیاز دارند

  • از کجا بدانیم در ریسک ابتلا به کمبود ویتامین C هستیم یا نه؟

افرادی که احتمال اینکه ویتامین C در آن­ها کمتر از حد عادی جذب شود؛ شامل موارد زیر است:

  1. افرادی که الکل زیاد مصرف می­‌کنند.
  2. افرادی که سیگار می‌­کشند.
  3. افرادی که از برخی از داروها مثل انواع داروهای ادرارآور یا داروهای قلبی مثل آسپرین استفاده می‌­کنند.
  4. افرادی که داروهای هورمونی مثل استروژن­‌ها یا داروهایی مثل امپرازول و پنتاپرازول را مصرف می‌­کنند.

این­ اشخاص ممکن است در دراز مدت در ریسک ابتلا به کمبود ویتامین C قرار بگیرند و بهتر است از مکمل‌های ویتامین ث مثل قرص جوشان ویتامین c استفاده کنند.

  • با داشتن مشکلات کلیه، مکمل‌­هایی مثل قرص جوشان ویتامین c قابل استفاده هستند یا خیر؟

همانطور که می‌دانید سنگ‌­­های کلیوی جنس­‌های مختلفی دارند. ویتامین C می‌­تواند روی تشکیل سنگ­‌های سیستمی، اگزالاتی و اوراتی تأثیر بگذارد. کسی که سابقه­ سنگ کلیه داشته، به طور مثال حتی مکمل­‌های ۱۰۰۰ میلی‌­گرم (۱ گرمی) ویتامین C، بسته به نوع سنگ می‌تواند حتی تا ۴۰ درصد ریسک ابتلا به سنگ کلیه مجدد را افزایش دهد. بنابراین افرادی که سابقه­ سنگ کلیه دارند یا به اصطلاح کلیه‌­های سنگ­‌ساز دارند لازم است که در مصرف ویتامین C احتیاط کنند.

  • آیا در افراد دیابتی مکمل‌­های ویتامین C قابل استفاده هستند؟

مصرف خود ویتامین C در افراد مبتلا به دیابت مشکل خاصی ندارد. ممکن است در بعضی از آزمایشات به صورت کاذب سطح گلوکز را بالاتر را نشان دهد اما مشکل بالینی ایجاد نمی‌­کند. با این حال باید در انتخاب مکمل دقت کنید. بعضی اوقات شیرین‌­کننده‌­ها یا ترکیبات جانبی که در کنار ویتامین C هستند ممکن است افراد مبتلا به دیابت را دچار مشکل کنند.

افرادی که به مکمل ویتامین c نیاز دارند
قبل از مصرف طولانی مدت ویتامین c به صورت روزانه بهتر است با پزشک مشورت کنید و دوز مصرفی مناسب خود را انتخاب کنید.

برخی از مطالعات هم در مورد اثر مصرف مکمل­‌های ویتامین C روی پیشگیری از ابتلا به دیابت یا درمان دیابت وجود دارد، اما داده‌­ها در این مورد بسیار متناقض و ناکافی هستند و مورد قابل اتکایی نیستند.

قرص جویدنی ویتامین ث ۵۰۰ سیمرغ باعث حفظ سلامت سیستم ایمنی و تشکیل کلاژن می شود. مصرف این قرص مکمل ویتامین C همچنین جذب آهن در بدن را افزایش داده و احساس خستگی و فرسودگی را رفع می کند.

نحوه مصرف قرص ویتامین ث

تداخلات قرص جوشان ویتامین c

  • آیا ویتامین C با داروها یا ترکیبات دیگر تداخل دارد؟

بله با یک سری از املاح و ویتامین‌­ها مخصوصا آهن تداخل دارد. همان‌طور که می‌­دانیم ویتامین C می‌تواند باعث افزایش جذب آهن شود. اگر مقدارش بالاتر از ۲۰۰ میلی‌­گرم باشد، در بسیاری از موارد از این تداخل به عنوان یک اثر مثبت استفاده می‌شود، برای اینکه بتوانیم جذب آهن را افزایش دهیم. ولی گاهی اوقات هم ممکن است باعث زیاد از حد شدن جذب آهن شود.

ویتامین C ممکن است با املاح دیگر مثل کروم و آلومینیوم که در شربت‌­های معده وجود دارد تداخل ایجاد کند. همچنین احتمال تداخل آن با لووتیروکسین، وارفارین و برخی از داروهای استروژنی هم وجود دارد. در مورد کنترل این تداخلات داروساز یا پزشک معالج شما می‌­تواند راهنمایی­‌های لازم را ارائه دهد.

همچنین در مورد تداخل ویتامین C و استروژن باید بگویم که ویتامین C به صورت تئوری می‌­تواند تا حدودی سطح استروژن را در بدن افزایش دهد. به همین خاطر افراد زیادی این سوال را دارند که آیا می‌­توانیم برای القاء قاعدگی از ویتامین C استفاده کنیم؟ این مسئله بین مردم شایع شده است اما پایه­ علمی ندارد و اینکه ممکن است روی سطوح هورمون‌­های زنانه اثر بگذارد اما قابل استفاده به این منظور نیست.

تاثیر ویتامین C بر بدن

  • یکی از پرتکرارترین سؤالات در مورد مصرف مکمل‌­های قرص جوشان ویتامین c این است که برای سرماخوردگی یا برای بیماری‌های مختلف عفونی ویتامین C می‌­تواند مؤثر باشد یا نه؟

مصرف مکمل‌­های ویتامین C در مطالعات در مقادیر بین یک تا سه گرم مخصوصا در کودکان توانسته تا حدی به کاهش علائم و مخصوصا کوتاه‌­تر شدن دوره­ بیماری در حد یک تا سه روز کمک کند. اما درمورد اثر پیشگیری آن فقط در افرادی که تحت فشارهای فیزیکی سنگین هستند، قابل ملاحظه بوده است. در واقع اینطور نیست که اگر همه­ افراد ویتامین C را به صورت مداوم و مزمن مصرف کنند؛ باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌­های ویروسی یا عفونی دیگر شود.

قرص جوشان ویتامین c 500 های هلث، یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سیستم ایمنی، تقویت پوست و مو، رفع سوء تغذیه و کمک به درمان بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است.

قیمت قرص جوشان ویتامین c

  • برخی از سوالات رایج در ارتباط با مصرف مکمل­‌های ویتامین C شامل موارد مربوط به تناسب اندام و وزن است. آیا ویتامین c چاق می‌­کند؟ آیا لاغر می‌کند؟ آیا باعث کالری سوزی می‌­شود؟ آیا چاقی صورت را باعث می‌­شود؟

ویتامین C در هیچ کدام از این­ موارد اثر خاصی ندارد. حتی بسیاری از افرادی که به باشگاه می‌­روند، ممکن است به صورت مداوم به پیشنهاد مربی خود از مکمل‌­های ویتامین C مثل قرص جوشان ویتامین c حتی در دوزهای بالا استفاده کنند؛ اما داده‌­ها در مورد استفاده ورزشکاران هم تا حدی متناقض است. هر چند که برخی از فوایدش هم ثابت شده است.

  • در مورد اثر ویتامین C روی پوست هم سوالات بسیاری وجود دارد:

واضح و قطعی است که ویتامین C برای سلامت پوست بسیار ضروری است. با این حال ممکن است که شما لزوما برای شفافیت پوست به استفاده از مکمل‌­های خوراکی ویتامین C احتیاج نداشته باشید و شاید استفاده از سرم‌­های ویتامین C یا محصولات دیگر مناسب‌­تر باشد.

تاثیر ویتامین c بر روی پوست
ویتامین c برای سلامت و شفافیت بهتر پوست ضروری است و در بهبود سوختگی و زخم موثر شناخته شده است.

با این حال در برخی از شرایط آسیب­‌های پوستی مثل سوختگی یا زخم­‌ها ممکن است پزشک صلاح بداند که به صورت خوراکی مکمل ویتامین C را دریافت کنید.

  • در مورد اثر ویتامین C روی فشار خون هم سوال پرسیده شده است:

در بعضی از مطالعات مکمل ویتامین C خصوصا اگر در کنار ترکیبات دیگر مثل ویتامین E و منیزیم باشد، توانسته تا حد بسیار کمی فشار خون سیستولی را پایین بیاورد. اما این اثر به طوری نیست که قابل اتکا باشد و شما با اعتماد به این اثر بخواهید برای کاهش فشار خون خود اقدام به مصرف ویتامین C کنید.

ویدئوی سوالات متداول درباره مکمل‌های ویتامین c

در ویدئوی زیر توضیحات دکتر مرتضوی را در پاسخ به سوالات متداول در این موضوع مشاهده کنید:

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید، سوالات زیادی در رابطه با میزان مصرف مکمل‌های ویتامین C، افرادی که به آن احتیاج دارند و نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم به تک تک سوالات شما پاسخ داده باشیم.

اگر هنوز هم پاسخ سوالتان را در مورد مصرف انواع قرص ویتامین c نگرفته‌اید می­‌توانید در صفحه­ محصول مورد نظرتان از دسته مکمل و قرص جوشان ویتامین c در سایت داروخانه آنلاین مفید طب سوال خود را بپرسید، متخصصین داروساز ما به آن‌­ها پاسخ خواهند داد.

مشاهده و خرید انواع قرص جوشان ویتامین c

سوالات متداول

عوارض قرص جوشان ویتامین سی در حالتی که بیش از حد مجاز مصرف شود، چیست؟

بروز عوارض ویتامین C بسیار مرتبط و وابسته به میزان دوز مصرفی شما است، یعنی هر چه دوز مصرفی را بالاتر ببرید، ممکن است احتمال بروز عوارضی گوارشی مثل معده درد، تهوع، یا اسهال برای شما بیشتر شود. علاوه بر آن، از نظر طول مدت زمانی که شما مکمل ویتامین C مصرف می­‌کنید، نیز محدودیت وجود دارد.

قرص جوشان ویتامین c بر چاقی یا لاغری چه تاثیری دارد؟

ویتامین C در هیچ کدام از این­ موارد اثر خاصی ندارد. حتی بسیاری از افرادی که به باشگاه می‌­روند، ممکن است به صورت مداوم به پیشنهاد مربی خود از مکمل‌­های ویتامین C مثل قرص جوشان ویتامین c حتی در دوزهای بالا استفاده کنند؛ اما داده‌­ها در مورد استفاده ورزشکاران هم تا حدی متناقض است. هر چند که برخی از فوایدش هم ثابت شده است.

قرص جوشان ویتامین c برای پوست مفید است؟

واضح و قطعی است که ویتامین C برای سلامت پوست بسیار ضروری است. با این حال ممکن است که شما لزوما برای شفافیت پوست به استفاده از مکمل‌­های خوراکی ویتامین C احتیاج نداشته باشید و شاید استفاده از سرم‌­های ویتامین C یا محصولات دیگر مناسب‌­تر باشد.

اثر ویتامین C روی فشار خون چیست؟

در بعضی از مطالعات مکمل ویتامین C خصوصا اگر در کنار ترکیبات دیگر مثل ویتامین E و منیزیم باشد، توانسته تا حد بسیار کمی فشار خون سیستولی را پایین بیاورد. اما این اثر به طوری نیست که قابل اتکا باشد و شما با اعتماد به این اثر بخواهید برای کاهش فشار خون خود اقدام به مصرف ویتامین C کنید.

قرص جوشان ویتامین c برای سرماخوردگی یا بیماری‌های مختلف عفونی مفید است؟

مصرف مکمل‌­های ویتامین C در مطالعات در مقادیر بین یک تا سه گرم مخصوصا در کودکان توانسته تا حدی به کاهش علائم و مخصوصا کوتاه‌­تر شدن دوره­ بیماری در حد یک تا سه روز کمک کند. اما درمورد اثر پیشگیری آن فقط در افرادی که تحت فشارهای فیزیکی سنگین هستند، قابل ملاحظه بوده است.

قرص جوشان ویتامین c برای دیابت ضرر دارد؟

مصرف خود ویتامین C در افراد مبتلا به دیابت مشکل خاصی ندارد. ممکن است در بعضی از آزمایشات به صورت کاذب سطح گلوکز را بالاتر را نشان دهد اما مشکل بالینی ایجاد نمی‌­کند. با این حال باید حواستان به شیرین‌­کننده‌­ها یا ترکیبات جانبی که در کنار ویتامین C هستند، باشد.

قرص جوشان ویتامین c در بارداری مجاز است؟

در بارداری و شیردهی مصرف مقدار مجاز مکمل­‌های ویتامین C مشکلی ندارد. معمولا میزان RDA در این دوران ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلی­‌گرم در روز است، حال اگر فرد شرایط خاصی داشته باشد مثلا افرادی که به صورت مزمن سیگار می‌­کشند، تقریبا ۳۰ تا ۴۰ میلی‌­گرم به مصرف مکمل ویتامین C بیشتر احتیاج دارند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوالات متداول شما درباره قرص جوشان ویتامین c»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام روی بسته بندی قرص جوشان ویتامین سی یوروویتال (چه پرتقالی چه لیمویی) نوشته شده sweetener:sucralose.
      پس شیرین کننده به کار رفته در این محصول، سوکرالوز است. سوکروز یا همان قند در ترکیبات این محصول نوشته نشده و بنابراین در آن وجود ندارد. این محصول برای افراد مبتلا به دیابت قابل استفاده است.
      با احترام دکتر داروساز 

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام کاش برند ویتامین ث مورد نظرتان را می نوشتید. برخی از قرص های جوشان ویتامین ث محتوی شکر هستند که طبیعتا کالری دارند اما برخی محتوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و در نتیجه می شود گفت کالری قابل توجهی ندارند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام افراد مبتلا به فاویسم بهتر است از مکمل های حاوی ویتامین سی استفاده نکنند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام افراد مبتلا به فاویسم بهتر است از مکمل های حاوی ویتامین سی استفاده نکنند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره