فواید جو دوسر برای لاغری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم در مورد فواید و میزان تاثیر جو دوسر برای لاغری با شما صحبت کنیم. جو دو سر یکی از کامل‌ترین غلات موجود در طبیعت است که حاوی ویتامین‌های گروه B، پروتئین، آهن و فیبر زیادی می‌باشد. از همین رو این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد و اغلب در ترکیبات داروهای گیاهی به چشم می‌خورد. در این مطلب بعد از بررسی تاثیر جو دوسر برای لاغری، یک قرص بسیار محبوب با همین کارایی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

فرق جو با جو دوسر چیست؟

ممکن است خیلی از افراد این دو گیاه را با هم اشتباه گرفته یا تفاوت آن‌ها را متوجه نشوند. جو (Barley) و جو دوسر (oat) هم از نظر ظاهر و طعم و هم از حیث ارزش غذایی متفاوت هستند. دانه‌های جو دوسر کشیده و باریک بوده در حالی که دانه‌های جو کوتاه‌تر است و در وسط آن برآمدگی دارد. گیاه جو دوسر بلندتر است و دانه‌های آن در غلاف دو شاخه رشد می‌کنند.

جالب است بدانید جو دوسر یک نوع جو نیست. در واقع یکی دانستن جو دوسر و جو در میان غلات مانند این است که عدس و لوبیا را در حبوبات یکی بدانیم. جو فیبر بالاتری داشته و جو دوسر از پروتئین بیشتری برخوردار است.

ترکیبات و ارزش غذایی جو دوسر

بنا بر نظر طب سنتی، این گیاه از طبیعت معتدل و خشک برخوردار است. ارزش غذایی جو دوسر بسیار بالا بوده و حاوی فیبر زیادی می‌باشد. این غله پر ارزش به عنوان یک ضد التهاب و ضدعفونی‌کننده قوی عمل می‌کند. جو دوسر سرشار از  فیبر بالا، پروتئین، ترکیبات آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها مانند A، B، C و E و انواع مواد معدنی مانند فسفر، آهن و کلسیم است.

جو دوسر حاوی فیبر بالا

همانطور که گفتیم این گیاه سرشار از فیبر محلول در آب است و مایعات را به خوبی در خود جذب می‌کند. در واقع خواص جو دوسر برای لاغری را می‌توان مدیون حضور فیبر بالا در آن دانست. زمانی که جو پخته می‌شود، فیبر محلول در آب باعث می‌شود که دانه جو به یک توده ژله‌ای مانند و اسفنجی تبدیل شده که در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و چربی‌ها و سایر ترکیبات را از بین می‌برد. علاوه بر این از آنجایی که جو هضم بسیار آهسته‌ای دارد، افراد با مصرف آن برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند که این مسئله به جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کند.

خواص جو دو سر

جو دوسر حاوی بتاگلوکان

از دیگر ترکیبات مغذی موجود در جو دوسر بتاگلوکان است که در دیواره سلولی آن وجود دارد. مطالعات مختلفی روی این ترکیب انجام گرفته است. به طوری که این ادعا تایید شده که گرفتن رژیم غذایی حاوی حداقل ۳ گرم بتاگلوکان از جو در هر روز، باعث کاهش جذب کلسترول رژیم غذایی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به عروق کرونر قلب می‌شود. همچنین طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، شرکت‌کنندگان کاهش قابل توجهی در BMI (شاخص توده بدنی)، چربی و وزن خود بر اثر مصرف جو غنی از بتاگلوکان تجربه کردند. این نکته نیز می‌تواند نشانگر تاثیر جو دوسر برای لاغری و کاهش وزن باشد.

پروتئین موجود در جو دوسر

یک فنجان جو دوسر نپخته (۱۶۰ گرم) حاوی ۲۸ گرم پروتئین است. وجود پروتئین در رژیم‌های غذایی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند در بسیاری جهات به بدن کمک کند. نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۵ به صورت تایید تاثیر پروتئین بر کاهش و حفظ وزن در یک مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است. در واقع پروتئین با کاهش اشتها و مدیریت وزن می‌تواند خطر چاقی، دیابت، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. علاوه بر این رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا باعث افزایش سرعت کالری‌سوزی شده که از همین رو در بدنسازی مطرح است. جو دوسر نیز به دلیل دارا بودن پروتئین بالا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات

از دیگر خواص جو دو سر این است که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است. این ترکیبات با سرعت کمتری نسبت به کربوهیدرات‌های ساده به قند تبدیل می‌شود. از همین رو جو دو سر با دارا بودن کربوهیدرات‌های پیچیده منجر به آزاد شدن تدریجی انرژی می‌گردد.

خواص جو دو سر برای بدن

این منبع غنی از پروتئین، مواد معدنی، بتاگلوکان، پلی ساکاریدها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر غذایی در مطالعات تحقیقاتی به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است. از جمله مصارف درمانی جو دوسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن و لاغری
  • سلامت قلب
  • تقویت بافت استخوان
  • کاهش کلسترول بد
  • تنظیم قند خون
  • درمان یبوست
  • بهبود مشکلات پوستی
  • جلوگیری از مشکلات کلیوی
  • مبارزه با سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تامین فیبر برای سلامت روده‌ها

جو دوسر در سراسر جهان یکی از منابع غذایی اصلی و ضروری است که به عنوان مکمل دارویی مصارف فراوانی دارد. اما آنچه در این مقاله مورد بحث ما است، خواص جو دوسر برای لاغری می‌باشد، که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

جو دوسر برای لاغری

اول از همه باید بدانید که جو دوسر حاوی کالری کمی است. به طوری که برخی افراد از آن به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. هر نصف فنجان بلغور جو دوسر حاوی حدوداً ۱۵۰ کالری است که می‌تواند یک انتخاب عالی و منطقی برای رژیم لاغری باشد. علاوه بر این مقدار چربی اشباع‌شده موجود در این گیاه و فرآورده‌های آن نیز بسیار کم است.

علاوه بر این بلغور جو دوسر شاخص گلیسمی (GI) بسیار پایینی دارد. یافته‌های علمی به وضوح نشان می‌دهد که رژیم غذایی با GI پایین موجب کاهش قابل توجه شاخص توده چربی، سلولیت، کلسترول تام و کلسترول LDL می‌گردد. از همین رو می‌توان گفت داشتن رژیم غذایی حاوی جو دوسر برای لاغری می‌تواند موثر باشد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، یکی از دلایل اصلی تاثیر جو دوسر برای لاغری، داشتن فیبر محلول در آب به مقدار زیاد است. این فیبر موجب می‌شود که فرایند هضم بسیار آهسته‌تر انجام بگیرد و فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. در نتیجه مصرف این فیبر غذایی طبیعی از چاقی و پرخوری جلوگیری می‌کند. طی مطالعه‌ای که طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ روی کودکان انجام شد، مصرف بلغور جو دوسر پخته، باعث دریافت بهتر مواد مغذی و کیفیت رژیم غذایی آن‌ها شد و خطر چاقی و تجمع چربی شکمی را کاهش داد.

به طور کلی می‌توان با توجه به مطالب گفته‌شده فوق بر این نظر صحت گذاشت که جو دوسر برای لاغری موثر بوده و میزان این تاثیرگذاری کم نیست. مصرف منظم غلات کاملی مانند جو دوسر می‌تواند به کاهش سریع‌تر و کنترل بهتر وزن کمک کند.

قرص نیچرفیت، فرآورده حاوی جو دوسر

خب تا این بخش از مقاله به خوبی با فواید جو دوسر و تاثیرگذاری آن در جهت کاهش وزن آشنا شدیم. در این قسمت می‌‌خواهیم شما را یک فرآورده دارویی گیاهی آشنا کنیم که از عصاره جو دوسر تهیه می‌شود و دارای مجوز سازمان غذا و دارو می‌باشد. این محصول قرص نیچرفیت نام داشته که محصولی از شرکت داروسازی دیموند است. هر قرص نیچرفیت حاوی ۷۵۰ میلی‌گرم عصاره سبوس جو دوسر می‌باشد.

قرص نیچرفیت برای چیست؟
قرص نیچرفیت با دارا بودن سبوس جو دوسر برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر عمل می‌کند.

اصلی‌ترین مورد مصرف قرص نیچرفیت که موجب شهرت زیاد آن شده است، تاثیر آن در کمک به کاهش وزن راحت‌تر است. این مکمل لاغری با بهره‌گیری از خواص جو دوسر برای لاغری موثر بوده و در عین حال به تامین کمبودهای تغذیه‌ای به علت رژیم‌های سخت نیز کمک می‌کند. علاوه بر این از دیگر فواید قرص نیچر فیت می‌توان به رفع یبوست، دفع کالری، کاهش اشتها، تامین فیبر برای سلامت روده‌ها، کنترل کلسترول و قند خون اشاره کرد.

فرمولاسیون کپسول نیچرفیت دیموند به شیوه نوین داروسازی بوده که موجب اثرگذاری بیشتر آن در زمان کوتاه شده و همچنین عوارض جانبی آن به حداقل رسیده است. همچنین مطالعات بالینی لازم بر روی این دارو مورد تایید قرار گرفته است. بزرگسالان می‌توانند روزانه ۴ عدد کپسول نیچرفیت را با آب میل کنند. جهت تاثیر قرص نیچرفیت برای لاغری توصیه می‌شود، نیم ساعت قبل از ناهار و شام، هر بار ۲ عدد کپسول را همراه با آب ولرم مصرف کنید.

خرید قرص نیچرفیت

عوارض جو دوسر برای لاغری

مصرف روزانه جو دوسر و فرآورده‌های دارای مجوز آن، به طور معمول هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد. با این حال اگر بدن شما به مصرف غذاهای با فیبر بالا عادت نداشته باشد، ممکن است در ابتدای مصرف نفخ و تجمع گاز را تجربه کنید. در این صورت توصیه می‌کنیم، میزان مصرف را از مقدار کم شروع کرده و به تدریج افزایش دهید. همچنین نوشیدن مقدار زیاد آب همراه با جو دوسر به حل شدن فیبر موجود در آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی خواص درمانی شگفت‌انگیز جو دوسر پرداختیم. همچنین با بررسی تاثیر جو دوسر برای لاغری شما را با یک محصول بسیار مطرح در این زمینه آشنا کردیم. این غله ارزشمند به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی می‌تواند علاوه بر کاهش اشتها و احساس سیری بیشتر، به تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن نیز کمک کند.

شما می‌توانید جهت خرید قرص نیچرفیت و انواع مکمل‌های کاهش وزن از جمله قرص لاغری قوی تضمینی در داروخانه به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید بهترین قرص لاغری

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط