قرص ویتاگنوس و لاغری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص ویتاگنوس یک قرص گیاهی تنظیم‌کننده اختلالات هورمونی است. از این محصول برای رفع اختلالات قاعدگی، عوارض یائسگی و رفع تنبلی تخمدان استفاده می‌شود. اما سوالی که برای برخی از خانم‌ها درمورد این قرص پیش آمده ارتباط بین قرص ویتاگنوس و لاغری است. آیا مصرف ویتاگنوس موجب کاهش وزن می‌شود یا تاثیری بر آن ندارد؟ پاسخ این سوال را در این مقاله به خوبی براش ما توضیح خواهیم داد.

قبل از هر چیز بهتر است با قرص ویتاگنوس، مکانیسم اثر و خواص آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

قرص ویتاگنوس چیست؟

قرص ویتاگنوس (Vitagnus) یک داروی کاملا گیاهی و طبیعی است که حاوی عصاره تام میوه گیاه ویتکس بوده و هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند. این قرص در درمان اختلالات قاعدگی، یائسگی و تنبلی تخمدان موثر عمل می‌کند.

این محصول به دو شکل دارویی قرص ویتاگنوس و قطره ویتاگنوس توسط شرکت داروسازی پورسینا تولید شده است.

خرید قرص ویتاگنوس

خرید قطره ویتاگنوس

از ویتاگنوس برای کاهش علائم پیش از قاعدگی از قبیل درد شکم، درد و حساسیت پستان‌ها، سردرد، نفخ شکم و… استفاده می‌شود. به طور کلی قرص ویتاگنوس موجب تنظیم هورمون‌های زنانه شده و اختلالات قاعدگی را بهبود می‌بخشد. همچنین از ویتاگنوس برای رفع عوارض یائسگی، رفع تنبلی تخمدان و کاهش کیست‌های فیبروئیدی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین خواص قرص تنظیم هورمون ویتاگنوس عبارتند از:

  • تنظیم اختلالات هورمونی زنانه
  • رفع عوارض یائسگی
  • بهبود اختلالات قاعدگی
  • کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • رفع تنبلی تخمدان
  • توقف و یا کاهش کیست‌های فیبروئیدی

ویتاگنوس حاوی ویتکس، گیاه زنان

این فرآورده از عصاره تام میوه گیاه ویتکس تشکیل شده است. از آنجا که ویتکس برگ‌هایی مشابه به پنجه دارد به آن گیاه پنج انگشت نیز می‌گویند. گیاه پنج انگشت از دیرباز برای رفع اختلالات هورمونی خانم‌ها استفاده می‌شود و به علت دارا بودن خواص بسیار زیادی که برای خانم‌ها دارد به آن “گیاه زنان” نیز گفته می‌شود.

گیاه ویتکس یا گیاه زنان
از گیاه ویتکس یا گیاه زنان از قدیم‌الایام برای درمان اختلالات هورمونی خانم‌ها استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر نیز مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که بر روی گیاه ویتکس اگنوس کاستوس صورت گرفته است، تاثیر مصرف این گیاه بر درمان مشکلات هورمونی به اثبات رسیده است.

گیاه ویتکس به علت دارا بودن ترکیبات اسانسی، فلاونوئیدی و ایروئیدی می‌تواند بر روی غده هیپوفیز (Master gland) تاثیر گذاشته و از این طریق ترشح هورمون‌ها توسط غدد را تنظیم و هورمون مورد نیاز افراد دارای اختلالات هورمونی را تأمین می‌کند.

ویتاگنوس تنظیم کننده هورمون‌ها

اختلالات هورمونی یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین زنان است که می‌تواند باعث بروز علائم و عوارض مختلفی در قاعدگی گردد. از جمله این موارد می‌توان به نفخ، احساس خستگی، سردرد، تغییرات خلق و خو، حساسیت سینه‌ها، لکه بینی، درد و پریودهای سنگین اشاره کرد.

وجود اختلال در میزان هورمون‌های زنانه همچنین موجب عوارض دوران یائسگی چون گرگرفتگی، مشکلات روحی، تعریق، پوکی استخوان و… می‌گردد. جوش و آکنه، کیست، پُرمویی و فیبروم تخمدان و رحم از دیگر عوارض اختلال هورمونی در بانوان می‌باشند.

در سال‌های اخیر درمان این اختلالات هورمونی و عوارض یائسگی توسط هورمون‌های شیمیایی به علت عوارض جانبی متعدد آن‌ها مورد تردید قرار گرفته است. مهم‌ترین عارضه جانبی این هورمون‌های شیمیایی، خطر ابتلا به سرطان است. این عارضه نه تنها به خاطر این داروها بلکه در اغلب موارد به دلیل تجویز و مصرف مقادیر بیش از اندازه آن‌ها اتفاق می‌افتد.

گیاه پنج انگشت که در بسیاری از مطالعات برطرف‌کننده اختلالات هورمونی خانم‌ها شناخته شده است، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد. ابن سینا و رازی از جمله دانشمندان ایرانی هستند که به فواید این گیاه ارزشمند توجه داشته‌اند. قرص ویتاگنوس به دلیل فواید زیادی که دارد مورد توصیه بسیاری از پزشکان طب سنتی و طب مدرن می‌باشد.

خرید قرص ویتاگنوس

اما سوالی که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم ارتباط قرص ویتاگنوس و لاغری است که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

قرص ویتاگنوس و لاغری

برخی از خانم‌هایی که از قرص ویتاگنوس استفاده کرده‌اند، یا تمایل به مصرف این محصول را دارند، در مورد تاثیر قرص ویتاگنوس و لاغری کنجکاو هستند. قبل از هر چیز لازم است تاکید داشته باشیم که مطالعات علمی جهت بررسی تاثیر ویتاگنوس بر وزن انجام نگرفته است. لذا جهت پاسخ به این سوال نیاز به تحقیقات بیشتری است.

به طور کل می‌توان گفت بی‌نظمی در هورمون‌ها ممکن است موجب چاقی و افزایش وزن شود. قرص ویتاگنوس از آنجایی که باعث تنظیم هورمون‌ها می‌شود، احتمال اینکه بتواند در کاهش وزن موثر باشد، وجود دارد.

در واقع ویتاگنوس با کاهش علائم آزاردهنده قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی، می‌تواند احتباس آب و همچنین نفخ را کاهش دهد. این دو اتفاق نیز می‌تواند به کاهش وزن فرد مصرف کننده قرص ویتاگنوس کمک کند.

ارتباط قرص ویتاگنوس و لاغری
مصرف قرص ویتاگنوس به دلیل تغییر در هورمون‌ها ممکن است در برخی افراد تا حدی باعث کاهش وزن شود.

در مجموع با توجه به ناکافی بودن مطالعات، مصرف قرص ویتاگنوس صرفا برای لاغری و کاهش وزن را توصیه نمی‌کنیم. اما اگر به علت بهبود بی‌نظمی‌های قاعدگی و سایر موارد مصرف قرص ویتاگنوس از آن استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید احتمال کاهش وزن شما وجود دارد. البته این کاهش وزن ممکن است در بسیاری از افراد اتفاق نیفتد و یا محسوس نباشد.

جهت حصول اطلاعات بیشتر درمورد ارتباط قرص ویتاگنوس و لاغری باید منتظر بمانیم تا مطالعات بیشتری توسط محققین در این زمینه انجام بگیرد.

نحوه مصرف قرص ویتاگنوس

جهت استفاده از این قرص طبق دستور تجویزی پزشک عمل کند. در غیر این صورت می‌بایست دو مرتبه در روز (صبح و شب) قبل از غذا، هر بار یک عدد قرص ویتاگنوس را به همراه کمی آب میل نمایید. در صورت نیاز می‌توانید دوز مصرفی را تا ۲ برابر افزایش دهید.

دختران جوان (از شروع قاعدگی) تا زنان مسن و در موارد مختلف اختلالات هورمونی می‌توانند از قرص ویتاگنوس استفاده کنند.

نکته مهم در مصرف قرص ویتاگنوس این است که این داروی گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی برای نشان دادن اثرات خود احتیاج به زمان دارد و اثرات آن عموماً پس از یک ماه مصرف ظاهر می‌شود.

توجه داشته باشید، قرص ویتاگنوس را باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف کنید. شروع مصرف قرص ویتاگنوس نیاز به زمان معینی ندارد.

نکات لازم در مورد قرص ویتاگنوس

پیش از استفاده از قرص ویتاگنوس لازم است نکات احتیاطی و موارد منع مصرف این قرص را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از داروی ویتاگنوس در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
  • از مصرف ویتاگنوس همزمان با داروهای ضد بارداری خودداری نمایید.
  • استفاده از این قرص در بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز و یا سرطان سینه ممنوع است.
  • دارو را به موقع و در فواصل زمانی مشخص مصرف نمایید. در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت، مقدار مصرف بعدی دارو را دو برابر نکنید.

عوارض قرص ویتاگنوس

گیاه ویتکس به مدت بیش از ۲ هزار سال مورد مصرف قرار گرفته است و تاکنون عارضه جانبی خاصی در مورد فرآورده‌های این گیاه گزارش نشده است.

مصرف دارو در ۳-۱ درصد افراد ممکن است ایجاد آکنه، خارش بدن، تهوع و اسهال نماید که در صورت طولانی شدن این عوارض، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه نمائید.

همچنین در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف دارو، ممکن است باعث شدت خونریزی ماهیانه گردد که در این صورت می‌توان آنرا قطع نموده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف دارو را ادامه داد. چنانچه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف دارو باید قطع گردد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی یکی از سوالات متداول شما در مورد ارتباط قرص ویتاگنوس و لاغری پرداختیم. همانطور که در طول متن مطالعه نمودید، این محصول نمی‌تواند به عنوان یک قرص لاغری استفاده شود. اما به دلیل تاثیراتی که بر هورمون‌ها می‌گذارد، ممکن است در برخی از افرادی که قرص ویتاگنوس مصرف می‌کنند، تا حدی کاهش وزن احساس شود.

شما می‌توانید جهت خرید انواع محصولات متنوع کاهش وزن شامل انواع کپسول و قرص لاغری از طریق لینک زیر و سایت داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام به خرید اینترنتی نمایید.

خرید قرص لاغری

همچنین هرگونه سوالی درمورد این محصول و سایر داروهای گیاهی داشتید، پایین صفحه آن به صورت کامنت بپرسید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط