زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کلاژن یکی از مهمترین پروتئین‌های بدن است که در سرتاسر بدن نقش کلیدی ایفا می‌کند. بدن این پروتئین را با داشتن ترکیبات اولیه می‌سازد. بسیاری از افراد برای کمک به تامین کلاژن بدن خود برای داشتن پوست و صورتی شاداب‌تر، از مکمل‌های کلاژن از جمله انواع قرص کلاژن استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب درباره کلاژن و نقش آن در بدن و چاقی صورت صحبت می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا قرص کلاژن برای چاقی صورت تاثیر دارد یا خیر. به علاوه، یکی از مکمل‌های محبوب کلاژن که بعضی از افراد آن را بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت می‌دانند، معرفی می‌کنیم. سپس با روش‌های طبیعی کمک به کلاژن سازی آشنا می‌شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلاژن چیست؟

قبل از این که به نقش کلاژن در پوست و صورت و معرفی بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت بپردازیم، بهتر است ابتدا کمی با چیستی کلاژن آشنا شوید. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن ماست. این ماده تقریبا ۳۰ درصد کل پروتئین بدن را شامل می‌شود. کلاژن جزء سازنده اصلی پوست، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و بافت‌های همبند دیگر در بدن است. این پروتئین همچنین در اندام‌های داخلی بدن، رگ‌های خونی و سطوح روده‌ها یافت می‌شود.

پروتئین‌ها از آمینو اسیدها تشکیل می‌شوند. آمینو اسیدهای اصلی سازنده کلاژن، پرولین، گلایسین و هیدروکسی پرولین هستند. این آمینو اسیدها به یکدیگر می‌پیوندند و فیبریل پروتئین را در یک ساختار مارپیچ سه رشته‌ای تشکیل می‌دهند. بدن برای تولید این ساختار سه رشته‌ای به میزان کافی ویتامین C، زینک (روی)، مس و منگنز نیاز دارد.

انواع کلاژن چیست؟

تا به حال ۲۸ نوع از کلاژن شناخته شده‌اند. این انواع در چگونگی قرار گرفتن مولکول‌هایشان در کنار هم تفاوت دارند. همچنین اجزای سلولی و محل یافت انواع کلاژن در بدن متفاوت است. ۵ نوع اصلی کلاژن و کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  • کلاژن نوع I: این نوع کلاژن ۹۰ درصد کلاژن بدن را تشکیل می‌دهد. کلاژن نوع I به صورت متراکم در ساختار پوست، استخوان، تاندون و رباط وجود دارد.
  • کلاژن نوع II: که در غضروف شفاف دیده می‌شود و به حمایت از مفاصل کمک می‌کند.
  • کلاژن نوع III: این نوع کلاژن در ماهیچه‌ها، سرخرگ‌ها و اندام‌های داخلی بدن یافت می‌شود.
  • کلاژن نوع IV: این نوع کلاژن در لایه‌های پوستی یافت می‌شود.
  • کلاژن نوع V: این کلاژن در قرنیه چشم، بعضی از لایه‌های پوست، مو و بافت‌های جفت جنین وجود دارد.

کلاژن ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد و استحکام و قوام آن را فراهم می‌کند و در کنار الاستین (نوع دیگری از پروتئین‌های ساختاری مانند کلاژن) خاصیت ارتجاعی پوست را ایجاد و به پوست کمک می‌کند تا استحکام خود را حفظ کند. آنالیزهای بیوشیمیایی نشان داده‌اند که کلاژن نوع ۱ و ۳ فراوان‌ترین نوع کلاژن در پوست هستند.

نقش های کلاژن در بدن

نقش اصلی کلاژن در بدن، فراهم کردن ساختار، استحکام و حمایت در نقاط مختلف بدن است. مهمترین وظایف کلاژن در بدن شامل موارد زیر است:

  • کمک به ساخت فیبروبلاستها (فراوانترین سلول در بافت همبند) در درمیس (لایه میانی پوست)
  • ایفای نقش در جایگزینی سلول های مرده
  • ساخت لایه محافظ برای اندام های داخلی
  • فراهم کردن ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی برای پوست
  • کمک به انعقاد خون
  • ایفای نقش در ترمیم زخم و ایجاد اسکار
  • کمک به جریان خون
  • نقش داشتن در بینایی

آیا کلاژن چاق کننده است؟

پاسخ کوتاه این است: کلاژن به خودیِ خود چاق کننده یا لاغر کننده نیست. اما چند نکته در این رابطه قابل ذکر است.

در صورتی که در حال کاهش وزن هستید، ممکن است کلاژن به این هدف شما کمک کند. در واقع کلاژن نوعی پروتئین است و شاید بدانید که پروتئین به پایدارتر ماندن احساس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند.

با این حال در صورتی که هدف شما کاهش وزن نباشد، یعنی اقدامات دیگر برای کاهش وزن را انجام نمی‌دهید، احتمالا قرص کلاژن به طور خاص، لاغری را نتیجه نمی‌دهد. بنابراین اگر هدف افزایش وزن و چاقی دارید و از این طریق می‌خواهید صورت چاق تری هم داشته باشید، مصرف قرص کلاژن جای نگرانی برای شما ندارد. در بخش‌های بعدی توضیح می‌دهیم که کلاژن و مکمل‌های آن از جمله قرص کلاژن برای چاقی صورت حتی از لحاظی می‌تواند مفید نیز باشد.

نقش قرص کلاژن برای چاقی صورت

همانطور که در بخش قبل خواندید، مصرف کلاژن برای چاقی و افزایش وزن تاثیر خاصی ندارد. در واقع اقدامی که نهایتا به چاقی و به تبع آن، چاقی صورت می‌انجامد، افزایش کالری مصرفی به میزانی که بیش از نیاز بدنتان است، می‌باشد. با افزایش مصرف کالری و افزایش وزن، احتمالا صورتتان نیز متاثر از این چاقی می‌شود.

ممکن است فکر کنید که کلاژن دارای کالری است پس قرص کلاژن می‌تواند به چاقی صورت کمک کند و در همین راستا به دنبال بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت باشید؛ اما باید بگوییم که این ماده و قرص کلاژن کالری زیادی ندارد بنابراین به طور چشمگیری به افزایش کالری مصرفی شما کمک نمی‌کند. پس چرا برخی از افراد که مکمل و قرص کلاژن مصرف می‌کنند، صورتشان چاق تر، پر تر و جوان تر به نظر می‌رسد؟

در پاسخ باید گفت که با افزایش سن، در صورت ما تغییرات مختلفی رخ می‌دهد. مثلا بازجذب استخوان (Bone resorption)، از دست دادن چربی صورت و کاهش کلاژن در پوست، به علائم پیری مثل افتادگی گونه‌ها، کم شدن حجم صورت و چروک شدن پوست صورت منجر می‌شوند.

در واقع کلاژن، به خصوص کلاژن نوع ۱ (Type I) و نوع ۳ (Type III)، به استحکام ساختار پوست کمک می‌کند. با افزایش سن، قابلیت کلاژن سازی در بدن کاهش پیدا می‌کند و کلاژن موجود نیز با سرعت بیشتری تجزیه می‌شود. همچنین در سنین بالاتر، کلاژن ساخته‌شده کیفیت پایین‌تری نسبت به دوران جوانی دارد. در خانم ها، این موضوع بعد از یائسگی شدت بیشتری پیدا می‌کند. اما می‌توان گفت این کاهش ساخت کلاژن، در همه افراد بعد از ۶۰ سالگی یک اتفاق نرمال است.

کاهش کلاژن سازی با افزایش سن
کاهش ساخت کلاژن در بدن، در همه افراد بعد از ۶۰ سالگی یک اتفاق نرمال است.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که با مصرف مکمل کلاژن می‌توان تا حدی از این چروکی جلوگیری کنیم، به پوست آبرسانی نماییم، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود دهیم و در نتیجه به طور کلی صورت پر تری داشته باشیم. با وجود این که این مکانیسم‌ها به طور دقیق به «چاقی صورت» نمی‌انجامد ولی بسیاری از افراد به اصطلاح (یا به اشتباه) می‌گویند که قرص کلاژن برای چاقی صورت مفید است؛ احتمالا به خاطر این که کلاژن کافی به صورت ظاهری جوانتر داده و صورت پرتر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است برای اثبات علمی تاثیرات انواع مکمل و قرص کلاژن به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است اما می‌دانیم که با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و با در اختیار گذاشتن مواد اولیه ساخت کلاژن برای بدن، می‌توانیم به بدنمان کمک کنیم تا به صورت طبیعی کلاژن بسازد. در کنار این رژیم غذایی مناسب، بسیاری از افراد از مکمل های کلاژن نیز بهره‌مند می‌شوند.

معرفی بهترین قرص کلاژن برای تامین کلاژن پوست

قرص کلاژن گلد آدریان یک مکمل کلاژن جهت تامین این آمینو اسید مهم برای بدن است. این محصول به سفارش شرکت توسعه طب آدریان سلامت، در داروسازی امین تولید می‌شود. با توجه به نقش کلاژن در پوست صورت و تاثیر جوان کننده و ضد چروک آن، قرص کلاژن گلد برای چاقی صورت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

قرص کلاژن گلد حاوی کلاژن هیدرولیز شده نوع ۱ و ۳ می‌باشد. همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم این دو نوع کلاژن، بیشترین تکرار را در پوست دارند. شاید به همین دلیل است که قرص کلاژن گلد آدریان را یکی از انواع بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت در نظر می‌گیرند. البته باید توضیحات بخش قبل در رابطه با میزان دقیق بودن این عبارت را در نظر داشته باشید.

ترکیبات و فواید قرص کلاژن گلد

هر قرص روکشدار کلاژن گلد حاوی ۸۳۳ گرم کلاژن هیدرولیز شده به عنوان ترکیب اصلی است. هنگامی که کلاژن هیدرولیز می شود به ذرات کوچکتر قابل جذب تبدیل می‌شود. سایر ترکیبات این محصول عبارتند از: منیزیم استئارات، سیلیکون دی اکساید، کراس کارملوز سدیم، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، پلی وینیل پیرولیدون، پلی اتیلن گلایکول، تالک، تیتانیوم دی اکساید، اکسید آهن پونسه آ.

در سال‌های اخیر مکمل کلاژن هیدرولایز‌شدۀ خوراکی، محبوبیت زیادی در دنیا پیدا کرده است چرا که به عنوان یک محصول ضد پیری به طور فزاینده‌ای در بین مصرف‌کنندگان به بازار عرضه شده است. مکمل خوراکی کلاژن هیدرولایز‌شده در لایه‌های عمیق‌تر پوست اثر گذاشته و فیزیولوژی و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد و به افزایش آبرسانی، خاصیت ارتجاعی و استحکام، کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جمله تداخلات دارویی و احتیاط مصرف و همچنین خرید قرص کلاژن گلد آدریان، می‌توانید از طریق کلیک روی تصویر زیر، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید-قرص-کلاژن-گلد
جهت خرید قرص کلاژن گلد آدریان سلامت روی تصویر بزنید.

جلوگیری از کاهش کلاژن سازی و کمک به ایجاد کلاژن در بدن

حال که با یکی از انواع بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت و جوان سازی پوست آشنا شدید، خوب است به فکر پیشگیری از تخریب کلاژن ها و افت کلاژن سازی هم باشیم! همچنین انجام راهکارهایی که به کلاژن سازی در بدن کمک می‌کنند، از دید برخی از متخصصین می‌تواند به اندازه مصرف مکمل‌های کلاژن موثر باشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

محافظت در برابر آفتاب

استفاده از ویتامین C به صورت موضعی (به فرم ال-آسکوربیک اسید) به همراه فرولیک اسید (Ferulic acid) و آلفا-توکوفرول (نوعی ویتامین E) برای مراقبت از پوست پیشنهاد می‌شود. این سه ترکیب به طور سینرژیک اثر آنتی اکسیدانی داشته و در محافظت از پوست در برابر اشعه UV کمک می‌کنند؛ به خصوص اگر با SPF همراه شود. این اشعه که در تابش خورشید وجود دارد، عامل پیری پوست بوده و می‌تواند سرطان زا (سرطان پوست) نیز باشد.

همانطور که اشاره کردیم، محافظت از پوست در برابر آفتاب بسیار مهم است. آفتاب عامل مخربی است زیرا باعث تولید رادیکال‌های آزادی می‌شود که آنزیم‌های تخریب کننده کلاژن را افزایش می‌دهند. بنابراین استفاده منظم از ضد آفتاب (با SPF حداقل ۳۰) کمک کننده است.

مکمل های دیگر و رژیم غذایی

همچنین مصرف مکمل‌های خوراکی حاوی ویتامین C، روی، منگنز، کوآنزیم Q10 (کیوتن)، گلایسین، پرولین و مس می‌تواند به ساخت کلاژن جدید کمک کند. این ترکیبات، کوفاکتور هستند؛ به این معنا که برای ساخت کلاژن به حضور این مولکول‌ها نیاز است.

عادت‌های سبک زندگی هم می‌توانند به طور ویژه در سطح کلاژن موثر باشند. سیگار کشیدن و مصرف زیاد شکر و غذاهای فرآوری‌شده به کاهش کلاژن منجر می‌شوند. مصرف آب زیاد و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با پایه گیاهی و غذاهای کامل، بسیار مهم است.

خواب کافی و با کیفیت و کاهش استرس هم به حفظ فرآیندهای سلولی که در تنظیم سنتز کلاژن و تخریب آن‌ها نقش دارد، کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله درباره کلاژن و نقش آن در بدن و پوست پرداختیم. همچنین تاثیر مکمل و قرص کلاژن در چاقی و لاغری را توضیح دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا قرص کلاژن برای چاقی صورت تاثیر دارد یا خیر. در ادامه یکی از انواع محبوب قرص کلاژن یعنی کلاژن گلد آدریان را که عده‌ای از آن به عنوان بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت یاد می‌کنند، معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید سطح کلاژن در بدن خود را به طور طبیعی تقویت کنید، از راهکارهای ذکرشده در بخش آخر این مقاله پیروی کنید.

اگر نظر یا سوالی در رابطه با قرص کلاژن و موارد گفته‌شده در مقاله دارید، در قسمت نظرات همین مقاله یا در صفحه محصول مورد نظر ثبت کنید تا با کمک متخصصین مفید طب به آن‌ها پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید برای مشاهده قیمت قرص کلاژن ساز قوی کلاژن گلد و مکمل‌های مشابه، به صفحه دسته‌بندی محصولی مربوط از لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده و خرید مکمل‌های کلاژن

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط