بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مسلم است که به عنوان والدین و سرپرستان کودکان، بهترین ها را برای کودک خود و سلامت او می‌خواهید. برای بسیاری از افراد، اهمیت این موضوع حتی از قبل از بارداری شروع می‌شود. حال با به دنیا آمدن نوزاد، به خصوص درباره نیازهای تغذیه‌ای او سوالات زیادی به وجود می‌آید. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن بررسی نیازهای نوزادان به مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی، انواع بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان و کودکان را معرفی می‌کنیم تا بتوانید دید بازتری در انتخاب این محصولات برای کودک خود به دست آورید. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

***

تذکر: همواره برای آگاهی از نیازهای خاص نوزاد خود به قطره مولتی ویتامین و مکمل‌ها، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید چرا که هر کودکی شرایط متفاوتی دارد. به عنوان مثال ممکن است بسیاری از کودکان تا سن خاصی نیاز به قطره های مولتی ویتامین نداشته باشند، اما نوزادان زودرس نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داشته و خیلی زودتر احتیاج به دریافت مکمل پیدا می‌کنند. به علاوه، شرایط تغذیه مادران شیرده نیز در نیاز کودکان به مکمل ها و قطره های مولتی ویتامین تاثیر دارد.

تذکر ۲: از لحاظ لغوی، عنوان «نوزاد» را باید در اصل برای افراد زیر ۱ ماه به کار ببریم. اما به دلیل آن که در زبان محاوره، عموماً برای بالای ۱ ماه (مثلا تا ۶ ماه) هم کلمه نوزاد را به کار می‌برند، ما در این مقاله عنوان عمومی این کلمه را به کار برده‌ایم. گرچه توصیه می‌کنیم که در رابطه با نیازها مواد مغذی و در انتخاب مولتی ویتامین و مولتی ویتامین + آهن و… لطفا به سن ذکر شده توجه کافی داشته باشید.

نیاز به ویتامین در نوزادان چگونه است؟

شاید فکر کنید شیر مادر یک غذای کامل است که همه نیازهای نوزاد را برطرف می‌کند. اما در نوزادان که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و برخی از نوزادانی که شیرخشک می‌خورند، از همان روزهای اول توصیه می‌شود که قطره ویتامین D مصرف شود. استثنای دیگر، ویتامین K است که در ساعت‌های اولیه تولد به نوزاد تزریق می‌شود؛ چرا که ویتامین K موجود در شیر مادر کم است.

بعد از ۶ ماهگی که نیازهای غذایی نوزاد بیشتر می‌شود و رژیم غذایی تغییر می‌کند و خوردن غذاهای دیگر شروع می‌شود، ممکن است نیاز به قطره مولتی ویتامین وجود داشته باشد. این موضوع به تغذیه کودک شما بستگی دارد.

قبل از این که به معرفی بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان بپردازیم، خوب است ابتدا درباره ویتامین ها و مواد معدنی ضروری که ممکن است لازم باشد نوزاد در قالب قطره مولتی ویتامین دریافت کند، توضیح دهیم.

ویتامین D

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌های کودک ضروری است. این ویتامین کمک می‌کند که بدن کلسیم را به خوبی جذب کرده و برای استحکام استخوان‌ها از آن استفاده نماید. بدون ویتامین D نوزاد و کودک بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان و مشکلات رشد و نمو قرار می‌گیرد. به علاوه این ویتامین برای نمو مغز و سلامت سیستم ایمنی لازم است.

لازم است بدانید که دریافت ویتامین D بدون مصرف مکمل غذایی سخت یا حتی ناممکن است. درست است که ویتامین D توسط قرار گرفتن زیر نور خورشید در بدن ساخته می‌شود، اما اشعه UV برای انسان و به خصوص نوزادان مضر است و دریافت ویتامین D کافی از این طریق عملا راه سالمی نیست (حتما پوست کودک خود را، به خصوص در ۶ ماه اول، از نور آفتاب محافظت کنید!) به همین دلیل هم، ویتامین D در ترکیبات انواع بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان دیده می‌شود.

نیاز نوزادان به ویتامین D به میزان ۴۰۰ IU در روز است. با توجه به این نیاز نوزادان به ویتامین D، به‌خصوص در شرایط زیر، مصرف مکمل ویتامین D ضروری است:

  • نوزادانی که توسط شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ زیرا شیر مادر مقدار کافی ویتامین D به بدن کودک نمی‌رساند.
  • نوزادانی که با شیرخشک یا شیرخشک و شیر مادر به صورت همزمان، تغذیه می‌کنند، اما هنوز مقدار شیرخشک مصرف آن‌ها به حدود  ۵۰۰ میلی لیتر در روز نرسیده است. بعد از این که مصرف شیرخشک نوزاد به ۵۰۰ میلی لیتر در روز رسید، به احتمال زیاد دیگر ویتامین D کافی از طریق شیرخشک دریافت می‌شود و نباید قطره ویتامین D به کودک داد؛ مگر به دستور پزشک.

ویتامین A

ویتامین A برای نوزادان و کودکان یک ماده مغذی مهم محسوب می‌شود.  از طرفی ممکن است به صورت عادی و بدون کمک گرفتن از مکمل، نوزادان این ویتامین را به میزان کافی دریافت نکنند. معمولا در ترکیبات انواع بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان ویتامین A نیز وجود دارد.

این ویتامین برای رشد و نمو سالم نوزاد ضروری است. این ویتامین همچنین به داشتن سیستم ایمنی سالم و نمو بینایی در نور کم کمک می‌کند. ویتامین A همچنین برای سالم نگه داشتن پوست ماده مهمی است.

هنگامی که نوزاد شما به ۶ ماهگی رسید، لازم است به نیاز او به ویتامین A توجه بیشتری کنید. مانند توضیحی که درباره ویتامین D گفته شد، نیاز به این ویتامین هم بستگی به این دارد که کودک شما از شیر خشک تغذیه می‌کند یا خیر، و این که چقدر شیرخشک مصرف می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C برای سلامت عمومی کودک و سیستم ایمنی او ریزمغذی مهمی است. این ویتامین همچنین به بدن کمک می‌کند که آهن جذب کند و کلاژن بسازد. نیاز روزانه نوزادان به ویتامین C تا ۶ ماهگی ۴۰ میلی گرم و از ۶ تا ۱۲ ماهگی ۵۰ میلی گرم است.

نوزادان تا ۶ ماهگی اغلب احتیاج به دریافت ویتامین C از طریق مکمل قطره مولتی ویتامین ندارند، چرا که از طریق شیر مادر و یا شیر خشک، به میزان کافی این ویتامین را دریافت می‌کنند. اما همچنان نوزادانی که کمتر از ۵۰۰ میلی لیتر شیرخشک مصرف می‌کنند، احتمالا لازم است که ویتامین C را از طریق قطره دریافت کنند. توصیه می‌شود در این رابطه نیز با پزشک کودک خود مشورت کنید.

مواد مغذی دیگر

مواد مغذی‌ای که در این بخش معرفی می‌کنیم، در بسیاری از نمونه‌های بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان وجود دارند که البته اگر بخواهیم برای برخی از این محصولات عبارت دقیقتری را به کار ببریم، باید بگوییم «قطره مولتی ویتامین + آهن» یا مانند آن. برای این که بدانید کودک شما به مصرف این ترکیبات از طریق قطره احتیاج دارد یا خیر، توصیه می‌شود با پزشک مشورت نمایید تا شرایط خاص کودکتان را در نظر بگیرد.

  • آهن: این ماده معدنی مهم در شیر مادر و شیر خشک وجود دارد. نیاز به آهن در نوزادان تا شش ماهگی معمولا بدون مکمل برطرف می‌شود. اما بعد از آن، نیاز کودک به طور چشمگیری افزایش یافته و لازم است به این که آیا کودک به مصرف مکمل حاوی آهن نیاز دارد یا خیر، توجه داشته باشید. در نظر داشته باشید که اگر نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند، معمولا توصیه می‌شود از ۴ ماهگی به بعد، به او مکمل آهن بدهید.
  • زینک: این ماده معدنی که برای سیستم ایمنی، ترمیم زخم و نمو حس بویایی و چشایی کودک لازم است، مثل آهن تا ۶ ماهگی احتمالا از طریق شیر مادر تامین می‌شود. اما اگر گیاهخوار هستید، ممکن است سخت‌تر باشد که زینک کافی را به بدن نوزاد برسانید. در این صورت توصیه می‌کنیم به فکر جایگزین با مشورت پزشک باشید.
  • ویتامین B12: این ویتامین ضروری که برای توسعه سیستم عصبی و جلوگیری از کم خونی حیاتی است، در منابع حیوانی وجود دارد. بنابراین اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند و مادر به اندازه کافی از منابع حیوانی تغذیه نکرده و یا وگان است، لازم است به گزینه جایگزین برای دریافت این ویتامین توسط کودک توجه داشته باشد. مثلا می‌توانید از قطره های مولتی ویتامین برای نوزادان که حاوی ویتامین B12 هستند، استفاده کنید.

بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان و شیرخواران کدام است؟

حال که تا حدی با نیاز بدن کودکان در ماه‌های مختلف نوزادی آشنا شدید، خوب است به سوال اصلی مقاله یعنی بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان کدام است؟ بپردازیم. در ادامه با چند نمونه از بهترین محصولات در این زمینه آشنا می‌‌شوید.

قطره میم مایر ویتابیوتیکس

قطره میم مایر ویتابیوتیکس یکی از بهترین نمونه های قطره مولتی ویتامین برای نوزادان می‌باشد.  این محصول برای ایجاد پذیرش بیشتر از طرف کودکان، با طعم پرتقال تولید شده است.

قطره میم مایر یک ترکیب کامل از هفت ویتامین ضروری (ویتامین های A، D3، B1، B2، B6، B12، C)، و مواد معدنی آهن و روی می‌باشد که برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مختلف موردنیاز بدن کودک فرموله شده است. این محصول به پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و حفظ رشد نرمال در نوزادان و کودکان کمک می‌کند.

نحوه مصرف میم مایر ویتابیوتیکس به این صورت است:

  • نوزادان زیر ۶ ماه: طبق دستور پزشک
  • ۶ ماهگی به بالا: میزان مصرف معمول به عنوان مکمل روزانه ۱ میلی لیتر بعد از وعده غذایی یا طبق دستور پزشک می‌باشد.

خرید قطره میم مایر

قطره مولتی ویتامین + آهن و زینک ویتان

قطره ویتان یکی دیگر از بهترین نمونه های قطره مولتی ویتامین است. این محصول حاوی ویتامین های A، D، خانواده ویتامین های B، به همراه آهن، روی (زینک) و نیاسینامید می‌باشد و به سلامت عمومی بدن نوزادان کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این قطره مولتی ویتامین برای نوزاد خود، با مشورت پزشک به این صورت از این محصول استفاده کنید:

  • زیر یک سال: روزانه ۱ میلی لیتر بعد از غذا
  • بالای یک سال: روزانه ۲ میلی لیتر بعد از غذا یا مطابق دستور پزشک

خرید قطره ویتان

قطره مولتی ویتامین + آهن آدزوفر بی اس کی

قطره آدزوفر یک قطره خوراکی حاوی ویتامین A، ویتامین D، زینک و آهن لیپوزومال است که برای تامین این ریزمغذی های ضروری در نوزادان و کودکان کاربرد دارد. شرکت بنیان سلامت کسری که یکی از شرکت های داروسازی معتبر محسوب می‌شود، قطره مولتی ویتامین + آهن آدزوفر را تولید کرده است.

این قطره که طعم تافی دارد، یک مولتی ویتامین خوش‌طعم بوده و طبق بازخورد والدین، اغلب کودکان در مصرف آن مشکلی ندارند.

از مزایای استفاده از آهن لیپوزومال در این فراورده جذب خوراکی سریعتر و بهتر، عوارض جانبی کمتر و پایداری بیشتر آهن است که به دلیل قرار گرفتن ذرات این ماده معدنی در داخل غشاهای دو لایه لیپیدی و محافظت آن در مقابل آنزیم‌های دهان و معده، ترکیبات قلیایی و موادی نظیر رادیکال های آزاد می‌باشد.

نحوه مصرف این قطره مولتی ویتامین برای نوزادان و کودکان به این ترتیب است:

  • کودکان ۶ ماه تا ۲ سال: روزانه ۱ میلی‌لیتر
  • کودکان بالاتر از ۲ سال: طبق نظر پزشک

خرید قطره آدزوفر

قطره مولتی ویتامین پدیابست

قطره مولتی ویتامین پدیابست یکی دیگر از انواع بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان است. این محصول حاوی ویتامین‌های مختلف ضروری بدن یعنی ویتامین A، ویتامین D3، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B12، فولیک اسید و ویتامین C می‌باشد.

قطره پدیابست دارای اسانس پرتقال است و یک گزینه خوب برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن نوزادان به شمار می‌رود.

نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین پدیا بست برای اطفال زیر ۲ سال به صورت روزانه ۱ میلی لیتر است. گرچه مانند بقیه مولتی ویتامین ها، توصیه می‌شود در این رابطه با پزشک مشورت شود.

خرید قطره مولتی ویتامین پدیابست

جمع بندی

در این مقاله پس از بررسی نیاز بدن انسان به ویتامین‌های مختلف در سال اول زندگی، به معرفی انواع بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان و کودکان پرداختیم. حتما برای تهیه این دسته از محصولات به مراکز معتبر مانند داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید تا با خیال راحت مکمل‌های تایید شده توسط سازمان غذا و دارو و محصولاتی دارای برچسب اصالت را خریداری نمایید.

مشاهده و خرید بهترین مکمل های مولتی ویتامین کودکان

سوالات متداول

قطره مولتی ویتامین برای چیست؟

ماه‌ها و سال‌های اول زندگی کودک جزو مهم‌ترین سال‌های زندگی او محسوب می‌شود، زیرا بخش قابل توجهی از رشد ذهنی و جسمی هر فرد در دوران کودکی تکمیل می‌شود. بسته به سن و شرایط کودک، برای تامین نیازهای تغذیه‌ای او، استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین توصیه می‌شود. قطره های مولتی ویتامین بهترین انتخاب برای نوزادان و کودکان کم سن است.

بهترین زمان دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد چه موقع است؟

نوزادان اغلب از ۶ ماهگی به قطره های مولتی ویتامین احتیاج پیدا می‌کنند (به استثنای ویتامین D و برخی از ریزمغذی‌های دیگر در شرایط خاص که قبل از آن هم باید مصرف شود). بهترین زمان مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان، صبح است. اگر کودک شما، خوردن غذاهای دیگر را در کنار شیر مادر یا شیرخشک شروع کرده است، بهتر است بعد از صبحانه قطره مولتی ویتامین را مصرف کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط