بهترین شربت برای گلو درد کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

گلودرد یکی از مشکلات شایع در کودکان است که می‌تواند باعث ناراحتی و اختلال در فعالیت‌های روزانه آن‌ها شود. البته در بیشتر اوقات، کودک بعد از چند روز استراحت و مراقبت، بهبود می‌یابد. در بسیاری از موارد کودکان در اثر گلو درد ممکن است دچار سختی در بلعیدن، تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت شوند، بنابراین نیازمند درمان مناسب برای تسکین علائم گلو درد هستند. یکی از روش‌های متداول درمان گلودرد کودکان استفاده از شربت های گلودرد است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، علاوه بر معرفی راهکارهایی برای درمان گلو درد در خانه، درباره انواع بهترین شربت برای گلو درد کودکان جهت تسکین و درمان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل گلو درد کودکان چیست؟

قبل از این که به معرفی راهکارها و بهترین شربت برای گلو درد کودکان بپردازیم، خوب است ابتدا درباره دلایل گلو درد کودکان صحبت کنیم. گلو درد، خارش گلو یا خشکی گلو در کودکان مشکلاتی هستند که بر اثر عوامل عفونی مثل سرماخوردگی، آنفوآنزا و کووید-۱۹ و عوامل غیر عفونی مانند آلرژی، آلودگی و خشکی هوا بروز پیدا می‌کنند. این مشکلات ممکن است در قسمت‌های مختلف گلو رخ دهند.

گلو درد بر اساس محلی که رخ داده است، به سه نوع تقسیم می‌شود:

  • فارنژیت: این نوع گلودرد که التهاب گلو هم به آن می‌گویند، باعث ورم و درد در گلو می‌شود.
  • ورم لوزه: این مشکل به ورم و قرمزی لوزه‌ها می‌انجامد.
  • لارنژیت: این نوع که به آن التهاب حنجره هم می‌گویند، باعث ورم و قرمزی حجره می‌شود.

اگرچه گلو درد انواع مختلفی دارد، اما در موارد شایع از لحاظ اقدامات درمانی تفاوت زیادی ندارند و معمولا راهکارهای مشابهی از جمله استفاده از روش های خانگی درمان گلو درد و مصرف بهترین شربت برای گلو درد کودکان پیشنهاد می‌شود.

گلو درد در اثر عوامل عفونی یا غیر عفونی بروز می‌یابد.

عوامل عفونی می‌توانند ویروسی باشند، مانند رینوویروس یا همان سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا، کروناویروس یا کووید-۱۹ و سرخک. این دسته از عوامل همچنین ممکن است باکتریایی باشند، مانند گلو درد استرپتوکوکی که باکتری استرپتوکوک پیوژنز (شایعترین عامل گلودرد با منشاء باکتریایی) آن را ایجاد می‌کند. به این نوع گلو درد معمولا گلو درد چرکی می‌گویند.

عوامل غیر عفونی گلو درد نیز شامل آلرژی به گرده گل یا حیوانات خانگی، خشکی هوا، دود و مواد شیمیایی دیگر، رفلاکس معده (GERD) و… است.

درمان گلو درد کودکان

جهت درمان گلو درد کودکان، باید ابتدا به نوع گلودرد یا به عبارتی، عامل به وجود آورنده آن دقت کرد.

اگر گلو درد چرکی (بر اثر باکتری استرپتوکوک) باشد، معمولا احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک می‌باشد. مثلا پنی سیلین یا مشابه آن (مثل آموکسی سیلین) که به صورت قرص و شربت وجود دارند، تجویز می‌شود. در هر صورت در صورت ابتلای کودک به گلودرد چرکی، لازم است به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به وضعیت کودک، بهترین تصمیم برای درمان گلو درد او گرفته شود.

در کنار داروهای آنتی بیوتیک (در صورت نیاز)، استفاده از داروهای بدون نسخه مانند شربت های گیاهی برای گلودرد کودک نیز می‌تواند کمک زیادی کند.

به علاوه، مراقبین کودک بیمار، لازم است به علائم او از نظر هیدراته ماندن بدنش (داشتن آب کافی) توجه کنند؛ به‌خصوص کودکی که به خاطر گلو درد، غذا و نوشیدنی کمی مصرف می‌کند در معرض خطر بیشتری برای دهیدراته شدن قرار دارد.

در صورتی که گلودرد کودک ویروسی باشد، معمولا بعد از ۴ تا ۵ روز خوب می‌شود. در این بین، ممکن است اقدامات درمانی به کاهش و تسکین درد گلو کمک کنند، اما در درمان سریع ویروس ایجاد کننده بیماری تاثیری ندارند. مصرف آنتی بیوتیک نیز کمکی به کاهش درد نمی‌کند و به صورت کلی در چنین شرایطی توصیه نمی‌شود.

درمان های خانگی گلو درد کودکان

چند راهکار خانگی برای تسکین و کمک به بهبود گلو درد کودکان را در ادامه توضیح می‌دهیم.

غرغره آب نمک

غرغره آب نمک یک روش قدیمی برای تسکین درد گلو است. مشخص نیست که این روش درمانی چقدر موثر است، اما امتحان کردن آن ضرری هم ندارد! آب نمک باید در دهان شستشو داده شده و سپس بیرون ریخته شود (بلعیده نشود). کودکان زیر ۶ سال عموماً قادر به شستشوی صحیح نیستند.

مکیدن آبنبات سرد

آبنبات‌های سرد با طعم‌های متنوعی در بازار موجو است که برای کاهش خشکی گلو و گلو درد مفید هستند. البته مصرف این آبنبات‌ها برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود، چرا که ریسک پریدن آبنبات در گلوی کودک وجود دارد.

مصرف مایعات زیاد

نوشیدن مایعات گرم مثل چای لیمو و عسل، مایعات سرد یا خوردن بستنی یخی می‌تواند به کاهش درد گلوی کودک کمک کند. توجه کنید که مصرف عسل برای کودکان زیر ۱ سال مجاز نیست. همچنین در مصرف خوراکی‌های حاوی قند بالا زیاده‌روی نکنید.

استراحت زیاد

در آخر برای تاکید بیشتر، به استراحت کافی برای کودک جهت طی کردن هر چه زودتر دوران بیماری، اشاره می‌کنیم. اگر کودک شما خوابش نمی‌آید، بهتر است او را با فعالیت‌های در حال استراحت مانند کتاب خواندن یا تماشای برنامه کودک سرگرم کنید و به طور کلی از فعالیت زیاد او جلوگیری نمایید.

استراحت برای گلودرد کودکان
به استراحت کافی برای کودک جهت طی کردن هر چه زودتر دوران بیماری و عامل گلودرد توجه کنید.

بهترین داروها برای گلو درد کودکان

بسیار مهم است که به فکر درمان و تسکین گلو درد کودک خود باشید. بنابراین داروهای مفیدی که از نوع شیمیایی هستند جزو گزینه‌های مناسب برای تسکین گلو درد کودکان در نظر گرفته می‌شوند، مانند:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن

قبل از این که از این داروها استفاده کنید، حتما بروشور و دوز محصول را بررسی کرده و متناسب با وزن و سن کودک، به او دارو بدهید. همچنین در نظر بگیرید که حدود یک ساعت بعد از زمان مصرف طول می‌کشد تا دارو اثر کند. توجه کنید که مصرف آسپیرین در کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

اگر به دنبال داروهای گیاهی هستید، خوشبختانه داروها و شربت های گیاهی برای گلو درد کودکان در بازار موجود هستند. چند مورد از انواع محبوب ترین داروی گیاهی و بهترین شربت برای گلو درد کودکان عبارتند از:

  • شربت پکتوگل گل دارو – حاوی عصاره برگ عشقه
  • شربت پلارژین کیدز و قطره پلارژین – حاوی عصاره پلارگونیوم
  • شربت توسیان اطفال گل دارو – حاوی عصاره آویشن
  • شربت کالیک نوتک فار – حاوی شیرین بیان، آویشن و عسل

توجه کنید که هر یک از این محصولات ممکن است بازه مجاز سنی متفاوتی داشته باشد، بنابراین حتما اطلاعات محصول مورد نظر را مطالعه نمایید.

شربت آیورافید، بهترین شربت برای گلو درد کودکان

علاوه بر شربت های مفید برای گلو درد کودکان که در بخش قبل نام بردیم، محصول موثر دیگری در بازار با عنوان شربت آیورا فید موجود است که می‌توانید از خواص ویژه آن برای تسکین گلو درد و علائم دیگر سرماخوردگی یا آنفولانزای کودک خود بهره‌مند شوید. شربت آیورافید کودکان ساخت شرکت مفید بهسازدارو التیام با برند مفید بهساز دارو می‌باشد. این شربت حاوی عصاره خشک برگ گیاه عشقه بوده که در موارد زیر موثر است:

  • تسکین گلودرد
  • خلط آور
  • برطرف‌کننده سرفه
  • کاهش تحریکات گلو
  • بهبود برونشیت در کودکان

این شربت گیاهی ضد سرفه با داشتن اسانس پرتقال در ترکیبات خود، طعم خوشایندی داشته و به کمک این ویژگی، کودک پذیرش بیشتری نسبت به آن نشان می‌دهد.

به علاوه این شربت گلو درد و سرماخوردگی مفید، حاوی عسل نیست، بنابراین برای کودکان زیر یک سال (با مشورت پزشک) و کودکانی که به عسل حساسیت دارند نیز مناسب است. برای اطلاع از نحوه مصرف برای هر سن، بخش بعدی را بخوانید.

خرید شربت آیورا فید کودکان

نحوه مصرف آیورا فید

نحوه مصرف شربت آیورافید با توجه به سن کودک در جدول زیر آمده است:

رده سنی مقدار و نحوه مصرف
نوزادان زیر یک سال (با وزن ۳.۴ کیلوگرم یا بیشتر) دو بار در روز، هر بار ۲.۵ میلی‌لیتر
کودکان ۱ تا ۵ سال (با وزن ۱۲ کیلوگرم یا بیشتر) سه بار در روز، هر بار ۲.۵ میلی‌لیتر
کودکان ۵ تا ۱۱ سال سه بار در روز هر بار ۵ میلی‌لیتر

از مصرف این دارو در کودکانی که به گیاه عشقه و سایر ترکیبات این فرآورده حساسیت دارند، خودداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله، علاوه بر معرفی درمان های خانگی برای گلو درد، چند نمونه از بهترین شربت ها برای گلودرد کودکان و همچنین روش‌های خانگی درمانی برای تسکین گلودرد در آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، دلایل شایع گلودرد در کودکان نیز بررسی شدند. با کمک اطلاعات به دست آمده از این مقاله، شما می‌توانید بهبودی سریع‌تری را برای کودکان خود فراهم کنید.

بیشتر گلو درد ها در کودکان در اثر ویروس بروز پیدا می‌کند و نیاز به نگرانی نیست، اما توجه کنید که اگر با وجود انجام اقدامات و راه های خانگی درمان گلو درد کودکان، بعد از سه روز علائم او بهبود پیدا نکرد یا با علائم دیگری مانند دشواری در بلع، گلو درد شدید، سختی در تنفس یا درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن و تب بالای ۳۸ درجه همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که برای درمان گلودرد کودک خود ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

جهت مشاهده لیست و تهیه انواع بهترین شربت برای گلو درد و سرفه کودکان می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید بهترین شربت گلودرد و سرفه کودکان

سوالات متداول

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد کودکان چیست؟

اگر گلو درد چرکی (بر اثر باکتری استرپتوکوک) باشد، معمولا احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک می‌باشد. مثلا پنی سیلین یا مشابه آن (مثل آموکسی سیلین) که به صورت قرص و شربت وجود دارند، تجویز میشود. در هر صورت در چنین شرایطی (ابتلای کودک به گلودرد چرکی) لازم است به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به وضعیت کودک، بهترین تصمیم برای درمان گلو درد او گرفته شود. به هیچ وجه به طور خودسرانه، آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

بهترین دمنوش برای گلودرد کودکان چیست؟

یکی از بهترین دمنوش ها برای گلودرد کودکان، دمنوش ریشه پنیرک (Marshmallow root) است که خاصیت خلط آور داشته و به تسکین گلودرد کودک کمک میکند. این دمنوش تنها برای کودکان بالای ۳ سال استفاده شود. همچنین دمنوش بابونه برای کودکان بالای ۶ ماهه میتواند به بهبود گلودرد کمک کند. اگر کودک شما بیش از ۱ سال دارد، مبتلا به دیابت نیست و به عسل حساسیت ندارد، میتوانید به دمنوش او کمی عسل اضافه کنید.

 توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و