زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

سرفه یکی از رایج‌ترین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان است. گرچه این عارضه می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. بسیاری از والدین ممکن است با دیدن سرفه‌های کودک خود دچار نگرانی شوند و یا برای درمان آن، سردرگم باشند که کدام راه را امتحان کنند. یکی از اولین راه‌هایی که برای درمان سرفه به سراغ آن می‌روند، دادن شربت سرفه کودکان به او می‌باشد. در کنار استفاده از داروهای سرفه، اقدامات دیگری هم لازم است تا کودک سریعتر بهبودی پیدا کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای سرفه کودکان چی خوبه و سپس یکی از بهترین شربت های سرفه و سرماخوردگی کودکان را معرفی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرفه خشک و سرفه خلط دار

قبل از این که به موضوع اصلی مقاله یعنی برای سرفه کودکان چی خوبه؟ بپردازیم، خوب است ابتدا با این عارضه و دلایل معمول آن آشنا شویم. سرفه کردن یک بخش مهم از سیستم دفاعی بدن ماست؛ در واقع سرفه به بدن کمک می‌کند تا از شر میکروب‌ها و عوامل محرک مضر راحت شود.

سرفه انواع مختلفی دارد، از جمله سرفه خشک و سرفه خلط دار. با سرفه خشک، خلطی مشاهده نمی‌شود، در صورتی که هنگامی که دچار سرفه خلط دار شذه‌ایم، خلط هایی که در دستگاه تنفسی ساخته می‌شود، همراه سرفه خارج میشود و یا در صدای سرفه کردن تاثیر می‌گذارد.

توجه کنید که سرفه کردن به صورت گهگاهی، موضوعی طبیعی است، اما سرفه ادامه‌دار می‌تواند نشان از بیماری یا مشکلی پزشکی باشد. طبق تعریف، سرفه‌ای که طول آن کمتر از ۳ هفته باشد سرفه حاد و سرفه‌ای که در کودکان بیشتر از ۴ هفته (در بزرگسالان ۸ هفته) ادامه داشته باشد، سرفه مزمن در نظر گرفته می‌شود. به هر حال، اگر سرفه کودک شما بیشتر از ۱۰ روز طول کشید یا با علائم دیگری مانند تب، سردرد، درد قفسه سینه و گیجی همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. در بخش آخر پس از این که گفتیم «برای سرفه کودکان چی خوبه»، در این رابطه دقیقتر صحبت خواهیم کرد.

تب در کنار سرفه کودکان
اگر سرفه کودک با علائم دیگری مانند تب، سردرد، درد قفسه سینه، بی حالی و گیجی همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بروز سرفه در کودکان

سرفه در کودکان معمولا به دلایل زیر بروز پیدا می‌کند:

  • عفونت: سرفه می‌تواند از علائم عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی مانند سرماخوردگی معمولی (رینوویروس)، آنفولانزا، برونشیت، خروسک، کووید-۱۹ (ویروس کرونا)، سینه‌پهلو (ذات الریه) و… باشد.
  • آلرژی: حساسیت یا آلرژی ممکن است در زمان‌های مختلف سال (حساسیت فصلی) یا بر اثر مواجهه با یک آلرژن خاص مانند گرد و غبار بروز کرده و باعث سرفه کودکان شود.
  • آسم: بیماری آسم می‌تواند با آلرژی شدت پیدا کند. در صورت ابتلا به آسم، مجاری تنفسی ملتهب شده و نفس کشیدن سخت می‌شود. آسم می‌تواند عاملی برای سرفه خشک یا سرفه خلط دار باشد.
  • آلودگی و عوامل محیطی: برخی از عوامل محیطی در هوا می‌توانند به سرفه در کودک بینجامند، مانند دود سیگار، آلودگی هوا، دود ماشین، هوای خیلی گرم یا خیلی سرد و…
  • رفلاکس معده یا ترش کردن: وقتی محتویات معده به مری برمی‌گردد، به اصطلاح می‌گوییم فرد ترش کرده است. رفلاکس اسید معده می‌تواند باعث سرفه کودکان شود.
  • قورت دادن جسم خارجی: قورت دادن یک جسم کوچک مانند دکمه توسط کودک، اتفاق غیرمعمولی نیست و یک واکنش طبیعی آن سرفه است. اگر فکر می‌کنید شیئی مسیر تنفسی کودک شما را بسته است، به سرعت برای رفع آن اقدام کنید و در شرایط اورژانسی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • سرفه سایکوسوماتیک یا روان‌تنی: این نوع سرفه بدون دلیل شناخته‌شده یا دلایل ناواضحی است که احتمالا منشاء روانی دارد. معمولا تشخیص چنین سرفه‌ای کمتر اتفاق می‌افتد و اغلب سرفه‌ها با دلیلی جسمی و فیزیکی تشخیص داده می‌شوند.

حال که با دلایل معمول سرفه در کودکان آشنا شدید، به این سوال پاسخ می‌دهیم که «برای سرفه کودکان چی خوبه؟» و چه راهکارهایی به درمان سرفه کودک کمک می‌کنند. بیشتر این راهکارها برای سرفه هایی از ناشی از عفونت یا سرماخوردگی و آنفولانزا خوب هستند. اما برخی از آن‌ها برای دیگر انواع هم می‌توانند مفید باشند.

برای سرفه کودکان چی خوبه؟

بهترین راه‌هایی که برای سرفه کودکان خوب است، شامل موارد زیر می‌باشد. توجه کنید اگر روش های درمان خانگی درمان سرفه کودکان به بهبود شرایط کودکتان کمکی نکرد، به پزشک مراجعه نمایید. برای مطالعه دقیق‌تر علائمی که با مشاهده آن باید کودک خود را به ویزیت پزشک ببرید، بخش‌های بعدی را مطالعه کنید.

استفاده از بخور و مرطوب نگه داشتن هوا

یک دستگاه بخور سرد را در اتاق کودک خود قرار دهید تا هوا مرطوب شود، چرا که این کار به باز شدن سینه و بینی کودک کمک کرده و درمان بسیار خوبی برای سرفه شبانه او است. در واقع استفاده از یک دستگاه بخور هوای سرد به همراه سایر درمان‌ها برای سرفه کودکان که در ادامه معرفی می‌کنیم (مانند استراحت، مصرف مایعات به مقدار کافی و مصرف عسل) می‌تواند به تسکین سرفه و سایر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند.

اگرچه دستگاه بخور علت سرفه را درمان نمی‌کند، اما بی‌شک کمک می‌کند تا کودک کمی احساس بهتری داشته باشد، به خصوص در شب‌ها که سرفه معمولا بدتر می‌شود.

با توجه به رشد سریع باکتری‌ها و قارچ‌ها، هر روز آب دستگاه را تعویض کرده و دستگاه را به دقت تمیز کنید.

اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید کودک خود را در حمام داغ و دارای بخار بنشانید تا به بهبود سرفه او کمک نمایید.

مصرف مایعات زیاد

برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند سرفه و بهبود حال کودک خود، با مایعات بیشتر او را هیدراته نگه دارید. تب کردن می‌تواند منجر به خشکی بدن شود، بنابراین اگر کودک شما تب دارد لازم است مایعات بیشتری به او بدهید.

کودک شما ممکن است احساس تشنگی کمتری نسبت به حالت عادی کند و آب خوردن برایش راحت نباشد، بنابراین تشویق او به نوشیدن مایعات به مقدار کافی، بسیار مهم است.

دهیدراته شدن یا خشک شدن آب بدن در کودکان می‌تواند مشکل جدی به وجود آورد، به ویژه اگر کودک زیر ۳ ماهه باشد. اگر به دهیدراته شدن بدن کودک خود شک دارید، به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم دهیدراته شدن بدن کودک عبارتند از:

  • اشک نداشتن هنگام گریه
  • لب‌های خشک
  • کاهش فعالیت
  • ادرار کردن کمتر از سه تا چهار بار در ۲۴ ساعت

اگر کودک شما شیرخوار است، سعی کنید دفعات بیشتری به او شیر دهید تا کمبود مایعات در بدن او جبران شود. ممکن است کودکی که مریض شده‌است، تمایل کمتری به شیر خوردن داشته باشد، اما می‌توانید با شیر دادن‌های کوتاه مدت و اما تعداد دفعات بیشتر، به مصرف مایعات بیشتر او کمک کنید.

مصرف مایعات فراوان برای سرفه کودکان خوب است
هنگام دچار شدن به سرفه، تشویق کودکان به نوشیدن مایعات به مقدار کافی، بسیار مهم است.

استفاده از محلول یا قطره شستشو

یکی از ساده‌ترین کارهایی که برای سرفه کودکان خوب است، غرغره کردن آب نمک است. به سادگی میتوانید نصف قاشق چای خوری را با آب جوشیده‌شده ولرم مخلوط کنید و به کودک خود بگویید آن را غرغره کرده و گلوی خود را شستشو دهد. (طبیعتا این روش برای کودکان کم سنی که تشخیص نمی‌دهند نباید محلول را قورت دهند و باید آن را از دهان خود خارج کنند، مناسب نیست.)

غرغره آب نمک یکی از موثرترین روش‌های بهبود سرفه در کودکان است، چرا که گلوی کودک به خاطر خلط زیاد ملتهب می‌شود و با آب نمک می‌توان این موضوع را بهتر کرد.

استراحت زیاد برای بهبود سرعت درمان سرفه

استراحت بیشتر به کودک شما کمک می‌کند سریع‌تر خوب شود.

کودک شما ممکن است به خاطر تب کردن، هنگام خوابیدن احساس ناراحتی کند؛ در این صورت بهتر است لباس راحتی به تن او کنید و از به کار بردن پتوی سنگین یا تعداد لایه‌های زیاد پتو خودداری کنید. یک حمام آب ولرم می‌تواند به کاهش احساس داغی بیش از حد کودک قبل از خواب کمک کند.

بنابراین می‌توان در پاسخ به سوال «برای سرفه کودکان چی خوبه؟» به سادگی گفت: خواب و استراحت زیاد.

بالا قرار دادن سر کودک هنگام خواب

برای کودکان بزرگتر، این کار را انجام دهید تا سرفه او هنگام خواب بهتر شود: از یک بالش اضافه کمک بگیرید تا سر کودک در سطح بالاتری قرار بگیرد. در این وضعیت، کمک می‌کند تا خلط اضافه، کمتر باعث بسته شدن مجاری تنفسی شده و جمع شدن خلط در پشت حلق کودک شود.

استفاده از گیاهان دارویی برای سرفه

بهره‌مند شدن از گیاهان دارویی مفید برای سرفه به صورت دمنوش و یا در قالب فرآورده‌ها و داروهای گیاهی می‌توانند در بهتر شدن سرفه کودک و حتی کاهش طول بیماری او تاثیر مثبتی داشته باشد. برخی از گیاهان دارویی که برای سرفه کودکان خوب هستند عبارتند از:

  • عشقه
  • آویشن
  • ریشه شیرین بیان
  • نعناع فلفلی
  • گل ماهور

در نظر داشته باشید که سن مصرف این دسته از گیاهان معمولا حداقل بالای یک یا دو سال است. بنابراین قبل از مصرف هر گیاه دارویی برای سرفه کودک خود، از سن مجاز استفاده از آن‌ها مطمئن شوید.

مصرف عسل برای سرفه کودکان

عسل یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد غذایی برای درمان سرفه است. طبق تحقیقات عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

اگر کودک شما بیشتر از ۱ سال دارد، می‌توانید ۲ تا ۵ میلی‌لیتر عسل چند بار در طول روز به او بدهید. می‌توانید عسل را در آب گرم با لیمو یا شیر گرم حل کنید.

در مصرف عسل به عنوان یک درمان خانگی سرفه کودکان، به این نکات توجه کنید:

  • در مصرف عسل زیاده‌روی نکنید.
  • عسل برای کودکان بالای یک سال قابل استفاده است.
  • به دلیل تاثیر عسل روی قند خون، در کودکان مبتلا به دیابت بهتر است با احتیاط مصرف شود.
  • مصرف عسل ممکن است روی سلامت دندان‌های کودک تاثیر داشته باشد. مسواک زدن بعد از مصرف عسل می‌تواند مفید باشد.

مصرف داروهای گیاهی برای کودکان

اگر بخواهیم به سوال برای سرفه کودکان چی خوبه؟ پاسخی دیگر بدهیم، باید بگوییم که بهره بردن از داروهای گیاهی مفید برای سرفه کودکان یکی از موثرترین راهکارها محسوب می‌شود. بعضی از این داروهای گیاهی به طور کلی برای درمان و بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید هستند و حتی برخی می‌توانند نیاز به مصرف داروهایی مانند استامینوفن را کاهش دهند.

چند نمونه از بهترین داروهای گیاهی که برای سرفه کودکان و سرماخوردگی خوب هستند شامل شربت پلارژین کیدز، شربت پدی کاف، شربت آیورا فید کودکان، شربت آیورامی، شربت کاف استاپ و پماد ب ب کلد می‌باشند. در بخش بعدی با شربت پلارژین کیدز که یکی از پرطرفدارترین شربت های گیاهی سرفه کودکان محسوب می‌شوند، بیشتر آشنا می‌شوید.

توجه کنید که قبل از مصرف هر یک از این داروها از بازه سنی مجاز برای استفاده از آن‌ها، مطمئن شوید.

شربت پلارژین کیدز، داروی گیاهی موثر برای سرفه کودکان

شاید بتوان گفت که شربت پلارژین کیدز یکی از بهترین پاسخ‌ها به سوال «برای سرفه کودکان چی خوبه؟» است! شربت پلارژین کیدز یک شربت سرماخوردگی کودکان گیاهی است که به بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این شربت که برخی از افراد حتی آن را بهترین شربت سرماخوردگی کودکان می‌دانند، تأثیرگذاری ویژه‌ای در بهبود سرفه، آبریزش بینی، احتقان بینی، گلودرد کودکان دارد.

شربت پلارژین کیدز برای کودکان یک سال به بالا مناسب است. این شربت حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم سیدوییدز است که خواص ضد ویروس و ضد باکتری داشته و برای رقیق کردن موکوس مفید واقع می‌شود.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره گیاه پلارگونیوم در اطفال، حتی اطفالی که مبتلا به آسم هستند و ممکن است دچار سرماخوردگی شده‌باشند، می‌تواند تا حدود ۳۰% علائم سرماخوردگی و مخصوصاً علائم مربوط به بینی را بهبود دهد. همچنین مصرف این ماده در هنگام سرماخوردگی و برونشیت حاد، خصوصاً اگر شروع مصرف در ۲۴ ساعت اولِ شروع بیماری باشد، می‌تواند طی ۷ روز باعث بهبود علائم و کاهش طول دوره بیماری شده و نیاز به مصرف استامینوفن را کم می‌کند.

از ویژگی‌های مثبت شربت پلارژین کیدز کودکان این است که فاقد الکل، رنگ و قند می‌باشد. پلارژین همچنین بر خلاف بسیاری از داروهای ضدحساسیت شیمیایی که خواب‌آور هستند، خاصیت خواب‌آوری ندارد.

این محصول حاوی ۲۰ گرم عسل نیز می‌باشد. وجود عسل، هم در درمان علائم کمک کننده است و هم به دلیل ایجاد طعم بهتر در دارو، برای کودکان قابل تحمل‌تر است.

خرید شربت پلارژین کیدز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که کودک به سرفه دچار می‌شود، لازم است به علائم دیگر او و نیز شدت و طول مدت این عارضه توجه کنید که در صورت نیاز برای تشخیص بیماری احتمالی و درمان به پزشک مراجعه کنید. البته بیشتر مواقع علائم سرماخوردگی از جمله سرفه بعد از مدتی خوب می‌شوند که در غیر این صورت ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.

اگر کودک شما علائم زیر را داشت، به پزشک مراجعه نمایید:

  • سرفه بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد
  • در قفسه سینه یا گردن درد داشته باشد
  • تب داشته باشد و بیشتر از ۳ روز طول بکشد
  • گوش درد داشته باشد (بعضی از کودکان کوچکتر گوش‌های خود را می‌کِشند)

علائم شدیدتر که نیاز به توجه دارند، شامل موارد زیر است:

  • بی حالی شدید
  • تنگی نفس
  • کبودی آبی رنگ روی پوست، لب‌ها یا ناخن‌ها

جمع بندی

سرفه یکی از مشکلات بسیار رایج در کودکان است و معمولا در اثر سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند. در این مقاله درباره سرفه و دلایل شایع آن در کودکان صحبت کردیم. همچنین در پاسخ به سوال برای سرفه کودکان چی خوبه؟ راهکارهایی را ارائه دادیم که اغلب برای سرفه با منشاء سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌هایی از این دست مناسب هستند.

در ادامه شربت پلارژین کیدز را معرفی کردیم که یکی از محبوبترین شربت های سرفه و سرماخوردگی کودکان است. این محصول برای کودکان بالای ۱ سال مناسب می‌باشد. اگر کودکتان زیر یک سال دارد، می‌توانید از قطره پلارژین که حاوی گیاه پلارگونیوم است، کمک بگیرید. البته قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کنید و دوز مناسب را به کودک خود بدهید.

به خاطر داشته باشید که حتما بسته‌بندی و بروشور محصولاتی را که می‌خواهید برای بهبود سرفه کودک خود انتخاب کنید، به دقت بخوانید و از مواردی مانند تداخلات دارویی، سن مجاز استفاده و ترکیبات آن‌ها اطلاع پیدا کنید. همچنین در رابطه با دوز مصرفی مناسب کودکتان با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

خرید شربت پلارژین کیدز

خرید قطره پلارژین

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط