درمان سریع سرفه کودکان در خواب
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سرفه شبانه کودکان در خواب می‌تواند هم برای خودِ کودک آزاردهنده و هم باعث نگرانی والدین باشد. این سرفه ممکن است به همراه صدای خس خس بروز پیدا کند. معمولا وقتی کودک در خواب سرفه می‌کند، نشانه ویروس است که اغلب خود به خود رفع می‌شود. دلایلی مثل سرماخوردگی، آسم، رفلاکس اسید معده (ترش کردن) یا عفونت سینوس ها هم می‌توانند منجر به سرفه شبانه کودک شوند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب درباره بهترین راه‌های درمان سریع سرفه کودکان در خواب صحبت می‌کنیم و در آخر زنگ خطرهای سرفه کودک برای مراجعه به پزشک را ذکر می‌نماییم. با ما همراه باشید.

دلایل سرفه کودکان در خواب

سرفه هنگامی بروز پیدا می‌کند که مسیر تنفسی با عاملی تحریک شده باشد. بسیاری از والدین مشاهده می‌کنند که سرفه کودکان در خواب بدتر می‌شود. معمولا دلیل این موضوع آن است که خلط اضافه در بینی و حفره سینوس جمع می‌شود و هنگامی که کودک برای خواب دراز می‌کشد، این خلط به گلو راه پیدا می‌کند. نهایتا این موضوع باعث می‌شود که گلو تحریک شده و کودک سرفه کند.

شنیدن صدای سرفه کودکتان در شب می‌تواند برای شما استرس‌زا باشد. اما توجه کنید که این مشکل معمولا خود به خود و با اقدامات درمانی سرفه کودکان در خواب که در ادامه توضیح می‌دهیم، رفع می‌شود و نیازی به نگرانی نیست. در بخش آخر توضیح دادیم که در چه صورت توصیه می‌شود برای درمان سرفه های کودک خود به پزشک مراجعه نمایید.

بهترین راه های درمان سریع سرفه کودکان در خواب

در ادامه بهترین و موثرترین راه‌های درمان سریع سرفه کودکان در خواب را که برخی برای جلوگیری از سرفه شبانه کودکان نیز توصیه می‌شوند، معرفی می‌کنیم.

بالا قرار دادن سر کودک هنگام خواب

برای کودکان بزرگتر، این کار را انجام دهید تا سرفه او هنگام خواب بهتر شود: از یک بالش اضافه کمک بگیرید تا سر کودک در سطح بالاتری قرار بگیرد. در این وضعیت، کمک می‌کند تا خلط اضافه، کمتر باعث بسته شدن مجاری تنفسی شده و جمع شدن در پشت حلق کودک شود.

بالا بردن سر کودک هنگام خواب
بالا بردن سر کودک هنگام خواب برای جلوگیری از سرفه های شبانه

استفاده از بخور و مرطوب نگه داشتن هوا

یک دستگاه بخور سرد را در اتاق کودک خود قرار دهید تا هوا مرطوب شود؛ این کار به باز شدن سینه و بینی کودک کمک کرده و درمان بسیار خوبی برای سرفه شبانه او است. در واقع استفاده از یک دستگاه بخور هوای سرد به همراه سایر درمان‌ها برای سرفه کودکان که در ادامه معرفی می‌کنیم (مانند مصرف مایعات به مقدار کافی و مصرف عسل) می‌تواند به درمان سرفه کودکان در خواب و سایر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند.

اگرچه دستگاه بخور علت سرفه را درمان نمی‌کند، اما بی‌شک کمک می‌کند تا کودک کمی احساس بهتری داشته باشد، به خصوص در شب هنگام خواب که سرفه معمولا بدتر می‌شود.

با توجه به رشد سریع باکتری‌ها و قارچ‌ها، هر روز آب دستگاه را تعویض کرده و دستگاه را به دقت تمیز کنید.

اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید کودک خود را در حمام داغ و دارای بخار بنشانید تا به بهبود سرفه او کمک نمایید.

استفاده از قطره یا اسپری بینی سدیم کلراید

همانطور که گفتیم ممکن است سرفه کودک شما به خاطر وجود خلط پشت حلق یا گرفتگی بینی باشد. در این صورت استفاده از اسپری بینی سدیم کلراید یا قطره بینی، می‌تواند علائم سرفه را تسکین دهد. می‌توانید برای درمان سرفه کودک در خواب، قبل از خوابیدن او، مسیر تنفسی اش را با کمک گرفتن از این محصولات تمیز کنید تا خلط جمع‌شده، سرفه بیشتری را تحریک نکند.

مصرف عسل برای سرفه کودکان

عسل یکی از مواد غذایی مشهور برای درمان سرفه است. طبق تحقیقات عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

برای کودکان بالای ۱ سال، یک راه موثر تسکین سرفه این است که حدود ۲ تا ۵ میلی‌لیتر عسل به آن‌ها بدهید. اگر این کار را قبل از خواب بکنید، می‌تواند از سرفه او در خواب جلوگیری کند. همچنین اگر کودک به خاطر سرفه از خواب بیدار شده‌است، می‌توانید برای تسکین و درمان فوری سرفه شبانه کودکان از عسل کمک بگیرید. یک راه مناسب برای مصرف عسل، حل کردن آن در آب گرم با لیمو یا شیر گرم است.

در مصرف عسل به عنوان درمان سریع سرفه کودکان در خواب، به این نکات توجه کنید:

  • در مصرف عسل زیاده‌روی نکنید.
  • عسل برای کودکان بالای یک سال قابل استفاده است.
  • به دلیل تاثیر عسل روی قند خون، در کودکان مبتلا به دیابت بهتر است با احتیاط مصرف شود.
  • مصرف عسل ممکن است روی سلامت دندان‌های کودک تاثیر داشته باشد. مسواک زدن بعد از مصرف عسل می‌تواند مفید باشد.

تشویق کودکان برای نوشیدن مایعات بیشتر

آبرسانی به بدن در کودکانی که دچار سرفه های شبانه هستند، روشی مفید برای بهبود وضعیت سرفه آن‌هاست. مصرف دمنوش های گیاهی، اسموتی و آب در طول روز، به هیدراته نگه داشتن بدن کودک کمک می‌کند. آب کافی در بدن، کمک می‌کند خلط موجود در مسیر تنفسی رقیق شده و راحت‌تر خارج شود و نهایتا سرفه را کاهش دهد.

مصرف دارو و شربت گیاهی ضد سرفه کودکان

می‌توانید برای تسکین و درمان سریع سرفه کودکان در خواب، از انواع گیاهی شربت سرفه کودکان یا محصولات طبیعی دیگر استفاده کنید.

چند نمونه از بهترین داروهای گیاهی که برای سرفه کودکان و به خصوص در موارد بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مفید هستند شامل محصولات زیر است:

  • شربت پلارژین کیدز
  • شربت پدی کاف
  • شربت آیورا فید کودکان
  • شربت آیورامی
  • شربت کاف استاپ
  • پماد ب ب کلد

توجه کنید که قبل از مصرف هر یک از این داروها از بازه سنی مجاز برای استفاده از آن‌ها، مطمئن شوید.

خرید شربت پلارژین کیدز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه علامتی شایع در کودکان است که معمولا به خاطر سرماخوردگی و عفونت های ویروسی و باکتریایی دیگر بروز پیدا می‌کند. هر چند سرفه شبانه کودکان در هنگام خواب با روش های درمانی گفته‌شده و تقریبا خود به خود رفع می‌شود، لازم است توجه کنید که چه موقع نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اگر علائم شدیدتری مثل موارد زیر را در کودک خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه نمایید:

  • طول کشیدن سرفه بیشتر از ۱۰ روز
  • تب
  • مشکل در بلع غذا
  • سرفه خونی
  • درد قفسه سینه یا گردن درد
  • تنگی نفس
  • گوش درد
تب کودک
اگر در کودک خود به همراه سرفه علائم تب را نیز مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره درمان سریع سرفه کودکان در خواب صحبت کردیم. در صورتی که کودک شما به بیماری هایی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی دچار شده‌است، اولین اصل برای بهبود او استراحت کافی و سپس تغذیه مناسب و مصرف مایعات زیاد است. جهت بهبود و تسکین سرفه ها نیز سعی کنید هوای محیط اطرافش را مرطوب نگه دارید.

برای بهره‌مند شدن از خواص داروهای گیاهی و طبیعی برای تسکین و درمان سرفه می‌توانید انواع شربت سرفه کودکان را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و سریع تهیه کنید. برای مشاهده محصولات این دسته از محصولات، صفحه زیر را ببینید.

مشاهده و خرید انواع شربت سرفه کودکان

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط