خواص شگفت انگیز کندر برای تقویت حافظه که نمی‌دانستید

اثرات کندر برای تقویت حافظه
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

«کندر بخور که هوشت زیاد بشه»، «کندر برای درس خواندن خوبه»، «کندر بخور که آلزایمر نگیری»! احتمال زیاد همه‌ی ما حداقل یک بار یکی از این جملات را از زبان والدین یا پدربزرگ و مادربزرگمان شنیدیم. این توصیه‌ها نشان می‌دهد که چقدر ما ایرانی‌ها نسبت به خواص کندر برای تقویت حافظه ارادت داریم و آن را مثل یک دارو برای عملکرد بهتر مغز می دانیم. البته قدمت استفاده از خواص کندر بسیار بیشتر از این حرف‌هاست زیرا شهرت جهانی دارد. امروزه هم از این ماده برای تولید انواع قرص و شربت تقویت حافظه استفاده می‌شود.

شاید همه‌ی ما بدانیم که کندر برای تقویت عملکرد مغز و افزایش حافظه مفید است؛ اما بیشتر ما نمی‌دانیم چرا و چطور؟ به همین خاطر ما این مطلب از مجله سلامت مفیدطب را به معرفی خواص کندر و توضیح دقیق و علمی این خواص اختصاص داده‌ایم تا بیشتر با عجایب این ماده آشنا شوید.

کندر چیست و چه خواصی برای ما دارد؟

کندر صمغ درختی با همین نام است که بیشتر در نواحی گرمسیر زمین، از جمله هند، آفریقا و عربستان سعوی می‌روید. علاوه بر ما ایرانی‌ها، رمیان، مصریان، یونانیان و یهودیان نیز از زمان‌های خیلی دور از خواص کندر برای تقویت ذهن و بدن خود استفاده می‌کردند.

خواص کندر برای تقویت حافظه
کندر صمغ درختی با همین نام است که خواص زیادی برای بدن دارد.

ما معمولا کندر را با ظاهری سنگ مانند دیده‌ایم. در صورتی که در بسیاری از نقاط جهان از روغن آن با نام Frankincense oil استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که روغن کندر یکی از گران قیمت‌ترین اسانس‌های روغنی (Essential Oils) نیز محسوب می‌شود.

تقویت حافظه تنها خاصیت کندر نیست؛ بلکه این ماده خواص مهم و اثرگذار دیگری هم برای بدن دارد که احتمالا اکثر ما از آن نا آگاهیم. در این بخش خواهیم دید که این صمغ زرد رنگ چه خواصی برای بدن ما دارد؟

تقویت حافظه برای درس خواندن با کندر

دانش آموزان و دانشجویان همیشه در زمان تحصیل خود به دنبال چیزی هستند که قدرت حافظه‌ی آن‌ها را افزایش دهد و سؤال همیشگی آن‌ها در مواجهه با درس و امتحان این است که برای تقویت حافظه چی بخوریم؟ متاسفانه بسیاری از آن‌ها به سمت مواد اعتیاد آور روی می‌آورند که در طولانی مدت اثرات بسیار بدی روی بدن دارد. غافل از اینکه آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم!

مصرف کندر در دوران تحصیل می‌تواند روی یادگیری بهتر و عملکرد بهتر مغز در پردازش اطلاعات جدید کمک کند. به طور معمول مغز برای فعال کردن بخش یادگیری و طبقه بندی کردن اطلاعات جدید در مغز به سوخت بیشتری نیاز دارد. ترکیبات فعال موجود در کندر قادرند از سد خونی-مغزی عبور کنند و اکسیژن و سوخت کافی را به سلول‌های مغز برسانند. بنابراین مصرف کندر برای حافظه می‌تواند اثرات مثبت خوبی روی یادگیری و تمرکز دانش آموزان و دانشجویان داشته باشد.

کندر برای جلوگیری از پیشرفت آلزایمز

وجود التهاب و استرس در مغز دو عامل اثرگذار در پیشرفت آلزایمر اند. یعنی هرچه التهاب بیشتر باشد، سلول‌های مغز (نورون‌ها) و اعصاب (راه‌های ارتباطی نورون‌ها) زودتر عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. وجود استرس زیاد نیز باعث تجمع رادیکال‌های آزاد در مغز شده و پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کند که به پیشرفت آلزایمر کمک می‌کند.

اثرات کندر برای جلوگیری از آلزایمر
کندر حاوی ترکیبات ضد التهابی است که از آسیب به سلول‌های مغز و پیشرفت آلزایمر جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از آلزایمر به یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی نیاز داریم که کندر در اختیارمان قرار می‌دهد. ترپن‌ها و بازولیک اسید دو تا از قویترین ضد التهاب‌های موجود در این صمغ زرد هستند که قادرند ترشح لکوترین (یک واسطه التهابی قوی) را مهار کنند.

خرید سریع قرص آلزایمر گیاهی

علاوه بر این کندر با افزایش سطح استیل کولین در مغز، سلول‌های خاکستری مغز را به فعالیت وادار می‌کند و با این اثر نیز از پیشرفت آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند. این اثربخشی به قدری است که باعث شده از کندر در تولید انواع قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر استفاده شود.

خواص کندر برای لاغری

آنتی اکسیدان های فراوان موجود در کندر نه تنها برای مغز، بلکه برای افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن کالری‌های بیشتر هم مفید و مؤثر است. کندر درون خود ماده‌ای دارد که جزو قویترین چربی سوزهای تنظیم کننده تیروئید محسوب می‌شود.

غده تیروئید در برخی افراد هورمون‌های لازم برای متابولیسم طبیعی را به اندازه‌ی کافی تولید نمی‌کند. به همین دلیل کاهش انرژی، افزایش وزن و سایر مشکلات مربوط به آن در فرد ایجاد می‌شود. گاگلسترون به عنوان یک چربی سوز قوی عملکرد تیروئید را افزایش بهبود می‌دهد و متابولیسم بدن را نیز افزایش می‌دهد. پس اگر به فکر کاهش وزن هستید و تیروئید کم کار دارید، بد نیست اثرات کندر را هم در نظر داشته باشید.

سایر خواص کندر برای بدن

  • تقویت سیستم ایمنی با کندر
  • افزایش سلامت لثه‌ها و دهان
  • حاوی ترکیبات ضد سرطان
  • کمک به بهبود آسم
  • کاهش علائم آرتروز
  • بهبود عملکرد گوارش

کندر چگونه به تقویت حافظه و عملکرد مغز کمک می‌کند؟

با توجه به اینکه مشکلات حافظه و آلزایمر در دهه‌های اخیر میان کهن سالان بالای ۶۰ سال بیش از قبل شایع شده، علم امروز راه‌های مختلفی برای پیشگیری از وقوع آن پیشنهاد می‌کند. یکی از این راه‌ها استفاده از خواص گیاهان و داروی گیاهی برای تقویت حافظه است. کندر به عنوان یک گیاه دارویی با پتانسیل بالا برای تقویت مغز، مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققان در سراسر جهان قرار گرفته که باعث شده تحقیقات زیادی روی آن انجام دهند.

اثرات کند روی حافظه
ترکیبات فعال کندر از سد خونی مغزی عبور کرده و اکسیژن رسانی به سلول های مغز را افزایش می‌دهند.

با استناد به نتیجه‌ی این تحقیقات، در ادامه می گوییم که کندر چطور باعث تقویت حافظه می‌شود؟ هرچند که برای اثبات دقیق‌تر اثرات این ماده روی مغز به تحقیقات بیشتر و قویتری نیاز است؛ اما آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده‌ای از اطلاعاتی است که تاکنون از اثرات کندر روی مغز بدست آمده.

کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان

بدن با ورود به میانسالی و کهنسالی رو به فرسودگی و کم کاری می‌رود. این پدیده خود به تنهایی می‌تواند مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کند. به خصوص اگر زمینه‌ی ارثی برخی بیماری‌ها را هم داشته باشیم!

کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به مغز (در نتیجه‌ی کهولت سن) اولین عاملی است که زمینه‌ی مشکلاتی از جمله ضعف حافظه را ایجاد می‌کند. به دنبال این بد عملکردی، کاهش تولید انتقال دهنده‌های عصبی و محرک فعالیت سلول‌های مغز و افزایش التهاب در مغز به بدتر شدن اوضاع مغز دامن می زند.

اثر کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان
تحقیقات نشان داده که کندر برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل در بزرگسالان اثرات خوبی دارد.

تحقیقاتی که روی کندر انجام شده نشان می‌دهد که نوعی آنتی اکسیدان از نوع ترپن ها در این ماده وجود دارد که توانایی عبور از سد خونی- مغزی (لایه حفاظتی مغز برای جلوگیری از عبور عوامل بیماری زا) را دارد. این ماده که سزکویی ترپن (sesquiterpenes) دارد، با ورود از سد حفاظتی مغز مستقیماً اکسیژن را به سمت سلول‌های مغز هدایت می‌کند و عملاً اکسیژن رسانی به این سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

خرید سریع معجون کندر برای تقویت حافظه

از آنجا که بدن برای جبران آسیب‌های مغزی، از جمله ضعف حافظه ناشی از کهولت سن، به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مصرف کندر  برای حافظه می‌تواند این نیاز مغز را برطرف کند و از پیشرفت این مشکل جلوگیری کند.

کندر برای تقویت حافظه کودکان

برخی مشکلات و اختلال‌ها در کودکان می‌تواند روی میزان یادگیری و قدرت حافظه‌ی آن‌ها اثر منفی بگذارد. مشکلاتی از قبیل ADHA یا LD ممکن است به طور مستقیم باعث ضعف حافظه و تمرکز در کودکان شوند. در چنین شرایطی در کنار اجرای توصیه‌های پزشک و استفاده از داروهای تجویزی، می‌توانید روی اثر گیاهان دارویی مقوی حافظه برای کودک خود نیز حساب کنید.

کندر با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب‌های قوی، استرس و التهاب را در مغز کاهش داده و با اکسیژن رسانی بیشتر به سلول‌های مغز به عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند. البته توجه کنید که قبل از دادن کندر به کودکان حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تقویت حافظه کودکان

کندر برای تقویت حافظه در بارداری

بسیاری از کارشناسان طب سنتی معتقدند مصرف کندر در زمان بارداری می‌تواند جلوی بروز مشکلاتی از قبیل نقص توجه و تمرکز (ADHD) را کاهش دهد و به تقویت هوش و حافظه کودکان در آینده کمک کند.

کارشناسان بر این باورند که از آنجا که بخش پایه‌ای مغز و سلول‌های خاکستری در زمان جنینی تشکیل می‌شوند و شروع به فعالیت می‌کنند، مصرف کندر در بارداری باعث می‌شود که این بخش پایه‌ای با بنیه قوی‌تر تشکیل شود و در آینده نیز دیرتر دچار آسیب شود.

با این حال این اثر هنوز به صورت علمی اثبات نشده و نمی‌توان نسبت به آن اطمینان کامل داشت. از این رو بهتر است قبل از مصرف کندر برای تقویت حافظه جنین در دوران بارداری حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین قرص و شربت تقویت حافظه کندر

حال که با خواص کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم محصولاتی را به شما معرفی کنیم که عصاره‌ی این ماده را به صورت استاندارد شده و با عوارض کمتر و ایمن‌تر در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید از خواص کندر بهره ببرید و از بروز مشکلات حافظه و کند شدن ذهن از همین حالا جلوگیری کنید، محصولات زیر، شامل قرص و شربت کندر مقوی حافظه، بهترین انتخاب‌ها برای این کار هستند.

قرص آلزاستاپ باریج

در ترکیبات قرص آلزاستاپ باریج در کنار کندر، گیاهان مؤثر دیگری از جمله سعد کوفی، زنجبیل و فلفل سیاه نیز برای تقویت عملکرد مغز دیده می‌شود. اثر این دارو به قدری است که به آن لقب قرص آلزایمر گیاهی داده‌اند. این محصول شرکت باریج اسانس علاوه بر تقویت حافظه، به درمان آلزایمر خفیف و پیشگیری از ابتلا به زوال عقل نیز کمک می‌کند.

قرص آلزاستاپ برای تقویت حافظه
قرص آلزاستاپ حاوی کندر و زنجبیل برای افزایش حافظه و ادراک در بزرگسالان بسیار موثر است.

همچنین اگر بنا به دلایلی غیر از آلزایمر دچار مشکلات حافظه و ادراک شده‌اید، مصرف آلزاستاپ می‌تواند مشکل شما را به مرور زمان برطرف کند. زیرا گیاهان موثری همچون زنجبیل در کنار کندر برای حافظه و تقویت توانایی‌های شناختی اثر بسیار خوبی دارد.

معجون کندر کیمیاگر

این معجون کندر به عنوان یک شربت تقویت حافظه، عملکرد بسیار خوبی روی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر دارد. ترکیبات این معجون مقوی حافظه، شبیه به قرص آلزاستاپ است. با این تفاوت که در کنار کندر و سایر ترکیباتی که بالاتر نام بردیم، گیاه وج و عسل نیز در این شربت دیده می‌شود.

معجون کندر کیمیاگر
گیاه وج و کندر در کنار هم در معجون کندر کیمیاگر، به افزایش فعالیت سلول‌های مغز کمک می‌کنند.

وج نیز یکی از گیاهانی است که خواص آن برای افزایش فعالیت سلول‌های مغز به اثبات رسیده و با ترکیبات ضد التهاب خود می‌تواند آن‌ها را از آسیب در امان نگهدارد.

قرص اکتیو مایند

قرص اکتیو مایند از دو ماده‌ی شبیه به هم تولید شده است. کندر و مصطکی هر دو صمغ‌های زرد رنگی هستند که برای تقویت حافظه و مغز خواص زیادی دارند. قرار گرفتن این دو ماده در کنار هم خواص آن‌ها را دو چندان می‌کند. به همین خاطر هم بسیاری از پزشکان، قرص اکتیو مایند را برای پیشگیری از بروز آلزایمر و کندی و ضعف حافظه توصیه می‌کنند.

قرص اکتیو مایند را از اینجا بخرید

طریقه مصرف کندر برای تقویت حافظه

کندر طبیعی، حالت خشک و جامدی دارد که به حالات مختلف می‌توانید آن را مصرف کنید. یکی از راه‌ها این است که تکه‌ای از کندر را بردارید و به قطعات کوچک (در حد یک عدس یا نخود) تقسیم کنید و روزی یک عدد از این تکه‌ها را مانند قرص با آب مصرف کنید.

راه دیگر این است که کندر را پودر کنید و آن را با عسل ترکیب کرده و هر روز یک قاشق چای خوری از این ترکیب را میل کنید. راه سوم برای مصرف طبیعی کندر، روغن آن است. این روغن را می‌توانید به صورت موضعی یا به صورت کپسول برای تقویت حافظه مصرف کنید. البته مصرف روغن کندر خیلی توصیه نمی‌شود زیرا اثرات سمی زیادی روی بدن دارد.

اگر از محصولات حاوی این ماده، از جمله قرص یا شربت کندر، استفاده می‌کنید، حتماً دستور مصرف روی دارو را مطالعه کنید و طبق همان دستور دارو را مصرف کنید. در غیر این صورت می‌توانید از پزشک یا داروساز درباره‌ی نحوه‌ی مصرف شربت کندر مورد نظر خود بپرسید.

مضرات احتمالی و عوارض کندر

کندر هم مانند هر گیاه دارویی دیگری، در کنار خواصی که دارد، عوارض و مشکلاتی هم ممکن است در بدن ایجاد کند. در ادامه به برخی از مشکلات و عوارض کندر اشاره می‌کنیم:

  • مصرف کندر در برخی افراد موجب حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی می‌شود.
  • کندر با داروهایی مانند :ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی دارد.
  • کندر جریان خون را در رحم و لگن تحریک می‌کند و موجب سقط جنین در زنان باردار می‌شود. بنابراین زنان باردار بهتر است این ماده را مصرف نکنند.
  • زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند. زیرا هنوز ایمنی این ماده برای نوزاد به اثبات نرسیده است.
  • زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری احتمال بروز بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش می‌دهد. برای مصرف کندر در بارداری حتماً با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف کندر در نوزادان و کودکان ممکن است با عوارض گوارشی، علائم آلرژیک و عوارض پیش بینی نشده‌ای همراه باشد. از این رو بهتر است از دادن این ماده به کودکان زیر ۱۲ سال اجتناب کنید.

کندر؛ داروی گیاهی قوی برای تقویت حافظه

در این مطلب گفتیم که کندر چه خواصی برای بدن دارد و چطور باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود. با توجه به مطالبی که گفتیم، این ماده پتانسیل بالایی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و ضعف حافظه دارد. کندر هم برای بزرگسالان در معرض کهولت سن و هم دانش آموزان اثرات مثبتی دارد و به افزایش ادراک و یادگیری و فعالیت بیشتر مغز در این سنین کمک زیادی می‌کند.

بهترین قرص و شربت تقویت حافظه کندر را از اینجا بخرید

برای خرید قرص یا شربت کندر برای تقویت حافظه، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. ما در مفیدطب معتبرترین برندهای مکمل کندر را در برای شما فراهم کرده‌ایم. شما تنها با چند کلیک و در زمانی کوتاه می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

اگر تا به حال از کندر یا محصولات حاوی کندر برای تقویت حافظه خود یا فرزند خود استفاده کردید، نظر خود را درباره‌ی اثرات آن با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را درباره‌ی اثرات کندر و محصولات معرفی شده در بخش نظرات از ما بپرسید تا ما با نظر دکتر داروساز به آن‌ها پاسخ دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «خواص شگفت انگیز کندر برای تقویت حافظه که نمی‌دانستید»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام در منابع طب سنتی از کندر به عنوان یک عامل تقویت کننده حافظه یاد شده و بنابراین مصرف آن ممکن است در تقویت حافظه به شما کمک کند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، متشکریم.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره