داروی ضد دل پیچه کودکان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

یکی از شایع‌ترین دلایل بی‌قراری و گریه کودکان، دردهای شکمی مانند دل پیچه، نفخ، قولنج و دل درد است. در بسیاری از مواردی که والدین برای کودکشان به پزشک مراجعه می‌کنند، دل پیچه و دل درد علت ناراحتی کودک خواهد بود. پزشک با بررسی شدت دل درد و عوامل ایجاد آن می‌تواند بهترین درمان را انتخاب کند. خوشبختانه در اغلب موارد، دل پیچه و دل درد کودکان سریع بهبود پیدا می‌کند ولی در برخی موارد هم ممکن است نشان‌دهنده و زمینه ساز مشکلات حادی باشد. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که دلایل بروز دل درد کودکان را بشناسید و با چند داروی ضد دل پیچه کودکان که محبوبیت بیشتری دارند، آشنا شوید.

دلایل بروز دل درد کودکان

نوزادان یا کودکان نوپا معمولا با گریه، به خود پیچیدن و در هم کشیدن چهره، ناراحتی شکمی خود را نشان می‌دهند. ولی کودکان با بیان مشکل‌شان، شناسایی درد شکمی را برای والدین راحت‌تر می‌کنند. اما چه زمانی باید برای دل درد کودک به پزشک مراجعه کنید.

در اغلب موارد دلایل ساده‌ای که در ایجاد دل پیچه کودکان نقش دارند، زیاد پایدار نیستند و بعد از چند ساعت رفع می‌شوند. اما در صورتی که درد شکمی بعد از چند ساعت از بین نرفته و ادامه پیدا کند، ارزیابی پزشک ضروری خواهد بود. همچنین اگر کودک شما علاوه بر دل درد، ظاهر مریض و بیماری مانند رنگ پریدگی، عرق زیاد و بی‌حالی داشته باشد، هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در مواردی که استفراغ کودک بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند و یا کودک دچار اسهال خونی شود، نیاز به معاینه پزشک وجود دارد.

اما چه دلایلی ممکن است موجب بروز دل درد و دل پیچه در کودکان شود:

  • عوامل غذایی: مسمومیت غذایی، خوردن بیش از حد غذا، آلرژی به برخی مواد غذایی، تند غذا خوردن و یا تولید گاز از عوامل بروز دل درد کودکان است. (هر کدام از این عوامل ممکن است باعث بروز نفخ یا ناراحتی موقتی شوند.)
  • عفونت‌ها: برخی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها با ایجاد آنفولانزای معده یا التهاب در معده و روده، می‌توانند موجب دل درد و دل پیجه کودکان شوند. عفونت‌های ویروسی معمولا خیلی سریع بهبود پیدا می‌کنند، ولی درمان اکثر عفونت‌های باکتریایی به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد.
  • مسمومیت: این مسئله می‌تواند به دلایل ساده‌ (مانند خوردن غذای مسموم) یا مشکلات جدی‌تر مثل بلعیدن اشیاء، مسمومیت بوتولیسم از غذای فاسد (که در اثر خوردن غذای کنسروی آلوده به باکتری بتولینوس پدید می‌آید) یا مصرف بیش‌ازحد دارو (مثل مسمویت با استامینوفن) ایجاد شود.
  • دلایل پزشکی: یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، آپاندیسیت یا انسداد روده‌ها و برخی دلایل پزشکی دیگر نیز ممکن است علت ایجاد دل درد کودک باشند.

تا اینجا با دلایل بروز دل درد کودکان و نشانه‌های آن آشنا شدیم. در ادامه به بررسی روش‌های درمان این دردهای شکمی می‌پردازیم و چند داروی ضد دل پیچه کودکان را به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان دل درد کودکان

دل درد، دل پیچه و قولنج کودکان در اغلب موارد با روش‌های خانگی و استراحت کافی کودک بهبود پیدا کرده و رفع می‌شود. اما در مواردی که تب کودک شدید باشد و یا اسهال و تهوع او بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود. که در این موارد پزشک بر اساس سابقه کودک، معاینه و برخی آزمایش‌ها ممکن است برخی داروها را تجویز کند. در موارد جدی‌تر نیز احتمال بستری در بیمارستان و انجام عمل جراحی وجود دارد.

درمان خانگی دل درد کودکان

والدین یا مراقبین کودک باید وضعیت او را در چنین شرایطی تحت نظر داشته باشند و در صورت نیاز در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنند. همانطور که گفتیم در اغلب موارد دل درد و دل پیچه کودک به کمک درمان‌های خانگی بعد از چند ساعت از بین خواهد رفت. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

استراحت کافی: خوابیدن کودک در وضعیتی که احساس راحتی کند، می‌تواند به بهبود دل درد او کمک کند.

رژیم مناسب: در زمان دل درد می‌توانید از برخی نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی زنجبیل یا سوپ آبکی ساده کمک بگیرید. برای نوزادان ممکن است هضم شیر در هنگامی که دچار درد شکمی است، مشکل شود که در این موارد پزشکان مصرف نوشیدنی‌هایی مثل او آر اس (ors) را توصیه می‌کنند. اگر کودک شما دچار اسهال است، از دادن شیر، آب میوه، نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

ماساژ: به آرامی شکم فرزندتان را ماساژ دهید. این عمل می‌تواند به رفع گاز و بهبود قولنج شکمی او کمک کند. معمولا دردهای عصبی و درد ماهیچه‌های شکمی با ماساژ ملاین بهبود پیدا می‌کنند.

درمان های خانگی دل درد کودکان
ماساژ شکم کودک به آرامی می‌تواند به تحمل راحت‌تر درد شکم کمک کند.

کمپرس گرم: استفاده از کمپرس آب گرم یا پد حرارتی روی شکم کودک در تحمل بهتر درد او موثر خواهد بود.

درمان غذایی: برخی از مواد غذایی می‌توانند به بهبود دل پیچه و دل درد کودک کمک کنند. به عنوان مثال عسل، حاوی کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است که می‌تواند درمانی موثر برای بهبود دل درد کودکان بالای دو سال باشد. چای نعناع یا زنجبیل نیز باعث هیدراته ماندن بدن کودک می‌شود، که موجب تسکین دردهای شکمی خواهد شد. ماست نیز به عنوان یک غذای پروبیوتیک می‌تواند به بهبود اسهال و گرفتگی عضلات شکمی کودکان کمک کند.

درمان دارویی دل درد کودکان

علاوه بر درمان‌های خانگی گفته شده، برخی داروها مانند شربت‌های ضد کولیک و ضد نفخ ممکن است توسط پزشک تجویز شوند. همچنین از بعضی داروهای بدون نسخه نیز می‌توانید برای زمان‌هایی که کودک شما دچار دل درد می‌شود کمک بگیرید. در این موارد داروهای گیاهی که عوارض بسیار کمی نسبت به داروهای شیمیایی دارند، گزینه مناسب‌تری هستند.

گاهی اوقات شدت دل درد کودک بیشتر بوده و روش‌های خانگی برای بهبود درد آن‌ها موثر نخواهند بود. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک یا متخصص اطفال ضروری خواهد بود. در چنین شرایطی پزشک برای کودکان زیر ۲ سال بهترین قطره برای نفخ نوزاد را تجویز کرده و برای کودکان بزرگتر نیز از شربت‌های مخصوص استفاده می‌کند. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که شربت دل درد کودکان چیست و چه انواعی دارد.

شربت دل درد کودکان چیست؟

تجویز نوع شربت دل درد کودکان بستگی به علت ایجاد درد خواهد بود. به طور مثال اگر درد مربوط به یبوست و اسهال باشد، از شربت‌ها و مکمل‌های پروبیوتیکی استفاده می‌شود. اگر درد شکم کودک همراه با تب باشد، شربت ایبوپروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند.

همچنین در زمان‌هایی که کودک دچار نفخ، کولیک و یا قولنج و دل پیچه شده باشد معمولا شربت‌هایی مانند: گریپ میکسچر، پدی لاکت، گریپ واتر، کولیک اید، کولیک میکسچر و… توسط پزشک تجویز می‌شود. در ادامه با برخی از پرکاربردترین شربت‌ها و داروی ضد دل پیچه کودکان که در بین والدین محبوبیت بیشتری دارند، آشنا خواهیم شد.

معرفی چند داروی ضد دل پیچه کودکان

قبل از معرفی داروی ضد دل پیچه کودکان لازم است تاکید کنیم، با اینکه این محصولات برای مصرف نوزادان و کودکان کاملا ایمن هستند و امکان تهیه آن‌ها بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها وجود دارد، ولی مصرف هرگونه دارو برای کودکان بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود. بهتر است قبل از مصرف هر یک از این محصولات شرایط کودک خود را در نظر بگیرید و تحت نظر پزشک از آن‌ها استفاده کنید.

شربت گریپ میکسچر

به طور کلی برای برطرف کردن کولیک و دل درد کودکان، از داروهای برطرف کننده درد به نام گریپ میکسچر استفاده می‌شود که برندهای مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد. می‌توان گفت شربت گریپ میکسچر پرکاربردترین شربت دل درد کودکان است.

شربت گریپ میکسچر نرس هارویز و شربت گرایپ میکسچر مینو از جمله انواع خارجی و ایرانی این محصول است. در این شربت‌ها از سدیم بی کربنات و برخی دیگر از گیاهان دارویی موثر در رفع نفخ و دل درد مانند زنجبیل، شوید و زیره سیاه استفاده می‌شود.

قطره کولیک اید

قطره کولیک اید یک قطره گیاهی برای نفخ نوزاد است. این قطره محبوب برای رفع دل درد و باد شکم نوزادان بالای یک ماه و قولنج روده‌ای در کودکان بسیار مؤثر است. در ترکیبات قطره ضد نفخ نوزاد کولیک اید، علاوه بر ترکیبات ضد کولیک، عصاره رازیانه و شوید نیز وجود دارد. این دو گیاه خواص دارویی شناخته شده‌ای برای مشکلات دستگاه گوارشی و کمک به هضم غذا دارند و برای نوزادان نیز کاملاً بی‌خطر و مفید هستند.

خرید قطره کولیک اید ویتابیوتیکس
جهت خرید قطره کولیک اید ویتابیوتیکس برای درمان نفخ نوزادان و کودکان کلیک کنید.

یکی از مزیت‌های قطره کولیک اید ویتابیوتیکس این است که می‌توان آن را برای کودکان یک ماهه نیز استفاده کرد. سایمتیکون موجود در این قطره ضد نفخ گیاهی در روده، کشش سطحی حباب‌های هوا را کاهش داده و سبب از بین رفتن آن‌ها می‌شود. در نتیجه از ایجاد نفخ که همان ایجاد باد در روده است نیز جلوگیری می‌شود.

شربت کامی کالم

شربت کامی کام بنیان کسری سرشت سلامت دارای اثر آنتی اسپاسمودیک و ضد درد کولیک در نوزادان و کودکان است و می‌توان از آن برای رفع مشکل نفخ و دل‌پیچه کودک بهره گرفت.

این شربت حاوی اسانس دانه شوید، گلیسیرین، NA2CO3، مانیتول مایع، عصاره سیب و پروپیلن گلایکول می‌باشد و ترکیبات فعال موجود در آن باعث می‌شود حباب‌های محبوس و کوچک درون شکم، به یکدیگر متصل شوند تا حباب‌های بزرگ‌تری به وجود آید که در این صورت نوزاد به آسانی می‌تواند آن را به حالت گاز از بدن خود خارج نماید.

شربت کولیک میکسچر

شربت کولیک میکسچر یک شربت گیاهی برای رفع نفخ و کولیک نوزاد است. این شربت کولیک نوزاد، حاوی عصاره رازیانه و زنجبیل بوده و به کاهش اسپاسم های گوارشی و ناراحتی معده نوزادان کمک می‌کند.

شربت کولیک میکسچر سیمرغ
جهت خرید شربت کولیک میکسچر سیمرغ برای درمان نفخ و دل درد کودکان و نوزادان کلیک کنید.

شرکت سیمرغ برای تهیه این شربت ضد کولیک، عصاره این دو گیاه مؤثر برای سیستم گوارش را باهم ترکیب کرده است. این شربت نه تنها به رفع کولیک و نفخ نوزاد کمک می‌کند، بلکه برای کار کردن بهتر شکم نوزاد نیز بسیار مؤثر است.

شما می‌توانید جهت مشاهده لیست کاملی از انواع محصولات گیاهی برای درمان دل درد و دل پیچه کودکان از جمله بهترین قطره برای نفخ نوزاد و انواع شربت دل درد کودکان به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

بهترین قطره برای نفخ نوزاد و شربت دل درد کودکان

هر سوال دیگری در مورد داروهای ضد نفخ و دل درد کودکان و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین قطره برای کولیک نوزاد چیست؟

بهتر است قبل از انتخاب شربت و یا قطره برای کولیک نوزاد خود درمورد شرایط و شدت بیماری کودک با پزشک مشورت کنید. یکی از بهترین انواع داروهای ضد کولیک، قطره کولیک اید ویتابیوتیکس است که برای کودکان زیر یک سال نیز قابل استفاده است.

بهترین شربت دل درد کودکان ۶ سال کدام است؟

معمولا شربت گریپ میکسچر در میان سایر انواع شربت دل درد در کودکان کاربرد بیشتری دارد و پزشکان نیز این شربت را برای رفع نفخ و دل پیچه کودکان تجویز می‌کنند. شربت پدی لاکت، کولیکز و گریپ واتر نیز از جمله شربت‌های پرکاربرد در این زمنیه هستند.

علت دل درد کودکان ۴ ساله چیست؟

علت دل درد در کودکان و نوزادان متنوع است ولی از جمله اصلی‌ترین دلایل ایجاد دل درد می‌توان به مسمومیت غذایی، عفونت، یبوست، نفخ شکمی، عدم تحمل لاکتوز، سندروم روده تحریک پذیر و کولیک اشاره کرد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره