آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند و به طور کلی در افزایش وزن تاثیری دارد؟ اکتی آیرون مکمل غذایی است که عموما برای جبران کمبود آهن در بدن تجویز می‌شود. آهن جز ترکیبات اصلی این محصول است اما ویتامین‌ها، مینرال‌ها و ریزمغذی‌های دیگری نیز در قرص اکتی آیرون گنجانده شده اند.

اگر قرص اکتی ایرون مصرف می‌کنید و نگران تاثیرات چاق کننده آن هستید، می‌توانید در مقاله پیش رو از مجله سلامت مفید طب همراه ما باشید. می‌خواهیم تمام ترکیبات قرص اکتی آیرون را بررسی کرده، کاربردهای این محصول را نام ببریم و چشم انداز دقیق‌تری راجع به این مکمل غذایی پرطرفدار برای شما ترسیم کنیم.

قرص اکتی آیرون برای چی خوبه؟

قرص اکتی آیرون (Acti Iron)  مکمل غذایی است که با نام تجاری لیبرتی سوئیس در شرکت داروسازی ابیان دارو تولید می‌گردد. قرص اکتی آیرون برای تامین آهن مورد نیاز بدن، جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، کمک به سلامتی عمومی بدن و تامین بعضی ریزمغذی‌های مهم تجویر می‌شود.

قرص اکتی آیرون علاوه بر آهن، حاوی ریزمغذی‌های دیگری مانند زینک، ال کارنیتین، اسید فولیک، ویتامین‌های گروه ب، ید، منگنز، کروم و…  است. در پاسخ به این پرسش که آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند باید اثرات چاق کننده احتمالی هر یک از ترکیبات این محصول را بررسی کنیم. با این حال متخصصان، قرص اکتی آیرون یا سایر مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مشابه را عامل مهمی در افزایش وزن نمی‌دانند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره قرص اکتی آیرون، می‌توانید ادامه مطالب را دنبال کنید. با این حال اگر می‌خواهید قرص اکتی آیرون را تهیه نمایید، با کلیک روی دکمه زیر، امکان خرید آسان و اینترنتی این مکمل غذایی برای شما فراهم شده است.

خرید قرص اکتی آیرون

ترکیبات قرص اکتی آیرون

در بخش قبلی اشاره کردیم، برای پاسخ به اینکه قرص اکتی ایرون چاق میکند یا نه، لازم است ترکیبات محصول را بررسی کنیم. وقتی پزشک با تجویز بهترین قرص برای کم خونی مساله فقر آهن و کم خونی را دراولویت قرار می‌دهد لازم است شما به عنوان مصرف کننده، بیش از اثرات چاق کننده مکمل‌های غذایی، بر حل مساله تمرکز کنید. با این حال تاثیرات چاق کننده معناداری در رابطه با مصرف قرص اکتی آیرون مشاهده نشده است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید ترکیبات قرص اکتی آیرون را بررسی نمایید.

آهن

آهن (Fe) یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامت بدن است. در ترکیبات قرص اکتی آیرون، عنصر آهن گنجانده شده تا مشکل کم خونی از ناشی از فقر آهن را رفع کند. همچنین آهن مورد نیاز برای بدن را تامین نماید. اگر دچار کمبود آهن باشید، گلبول‌های قرمز کمتر و کوچکتری در بدن ساخته می‌شوند. بنابراین از حجم هموگلوبین خون کاسته شده و توانایی حمل اکسیژن در بدن کاهش می یابد.

مواردی که درباره نقش آهن در بدن نام بردیم، فقط گوشه‌ای از اهمیت این مینرال است. حال اگر بخواهیم درباره تاثیرات چاق کننده آهن صحبت کنیم، شایان ذکر است که وجود منابع کافی از این عنصر در بدن، تاثیر مثبتی در تنظیم اشتها دارد. وقتی دچار کمبود آهن باشیم، ممکن است کاهش اشتها را نیز تجربه کنیم. بنابراین پس از مصرف قرص اکتی آیرون (به میزانی که کمبود آهن جبران شود)، احتمال افزایش اشتها وجود دارد.

مولتی ویتامین مینرال اکتی ایرون
پس از مصرف قرص اکتی آیرون (به میزانی که کمبود آهن جبران شود)، احتمال افزایش اشتها وجود دارد.

اگر با وجود افزایش اشتها، رژیم غذایی خود را تغییر ندهید یا کالری مصرفی خود را کنترل نمایید، احتمال افزایش وزن از بین می‌رود. پس با وجود آهن، آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند یا نه؟ خیر. این عنصر ممکن است باعث افزایش اشتها شود اما مستقیما در افزایش وزن موثر نیست.

ال کارنیتین

ال کارنیتین (L-carnitine)  نوعی اسید آمینه است که نقش ضروری در متابولیسیم بدن، تامین انرژی سلول‌ها و… ایفا می‌کند. از آنجایی که نقش ال کارنیتین در بدن، تامین انرژی از غذای مصرفی است، بسیاری ورزشکاران از مکمل‌های حاوی ال کارنیتین برای تامین انرژی بیشتر جهت انجام تمرینات ورزشی کمک می‌گیرند.

حال می‌خواهیم بدانیم با توجه به وجود ال کارنیتین، آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند یا به نوعی در افزایش وزن موثر است؟ خیر. ال کارنیتین نه تنها در افزایش وزن تاثیر ندارد بلکه می‌تواند با تامین انرژی بدن، در کیفیت انجام تمرینات ورزشی مفید واقع شود و به این شکل در کنترل وزن سودمند باشد.

برخی ویتامین‌های گروه ب

ویتامین‌های گروه ب از جمله ریزمغذی‌های بسیار مهمی هستند که برای بقا به آنها نیاز داریم. خوشبختانه ویتامین‌های گروه ب در اغلب غذاهایی که مصرف می کنیم، وجود دارند. بنابراین افراد به ندرت دچار کمبود ویتامین‌های گروه ب می‌شوند. تامین میزان کافی از ویتامین‌های گروه ب برای بدن، تاثیرات مثبت متعددی در ارتقا سلامت دارد. سلامت پوست و مو، بهبود عملکرد کبد، بهبود عملکرد مغز، کاهش ریسک افسردگی و… از جمله فواید ویتامین‌های گروه ب هستند.

مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌های گروه ب، می‌توانند در بهبود اشتها موثر باشند. این احتمال وجود دارد که بعد از مصرف قرص اکتی آیرون، شاهد افزایش اشتها باشید. اگر با افزایش اشتها، میزان غذای مصرف را نیز افزایش دهید و متعاقب آن، فعالیت‌های بدنی کافی انجام ندهید، چاق می‌شوید. پس آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند (به دلیل وجود ویتامین‌های گروه ب)؟ خیر. اکتی ایرون به خودی خود عامل افزایش وزن نخواهد بود.

زینک

مینرال دیگری که در ترکیبات قرص اکتی آیرون وجود دارد، زینک یا همان روی است. زینک برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت پوست و مو و… ضرورت دارد. زینک می‌تواند باعث افزایش اشتها شود پس مصرف قرص اکتی آیرون به واسطه زینک، چنین نتیجه‌ای خواهد داشت. با رژیم غذایی سالم، حتی پس از افزایش اشتها می‌توانید از افزایش وزن جلوگیری کنید.

ترکیبات دیگر قرص اکتی آیرون

ترکیبات دیگر قرص اکتی آیرون عبارتند از: کروم، منگنز، عصاره چای سبز، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، ویتامین E، ویتامین D3، ویتامین K، مس، سلنیوم، Iodine، PABA، ید و اسید فولیک. هیچ یک از این ریزمغذی‌های نمی‌توانند تاثیر معناداری بر افزایش وزن داشته باشند. بنابراین در پایان این بخش می‌دانیم آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند یا نه. همواره به یاد داشته باشید که تامین ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری بدن، در سلامت عمومی بدن موثر بوده و می‌تواند در برخی افراد با بهبود اشتها همراه باشد. حال اگر برخی افراد غیر متخصص، افزایش وزن را مستقیما با مصرف مکمل های غذایی مانند قرص اکتی آیرون مرتبط می‌دانند، استناد علمی بر صحت این ادعا وجود ندارد.

ارتباط مکمل غذایی و چاقی
هیچ یک از ریزمغذی‌های موجود در اکتی آیرون نمی‌توانند تاثیر معناداری بر افزایش وزن داشته باشند.

بالاخره قرص اکتی ایرون چاق میکند یا نه؟

خیر. قرص اکتی آیرون به صورت مستقیم تاثیری بر افزایش وزن ندارد. آهن و بعضی دیگر از ترکیبات این قرص می توانند در بهبود اشتها نقش داشته باشند. در صورتی که کالری دریافتی از طریق مصرف غذا، افزایش نداشته باشد یا توازن مناسبی بین میزان مصرف غذا و انجام فعالیت های فیزیکی برقرار شود، احتمال چاقی ناشی از مصرف مکمل‌های غذایی وجود ندارد.

قرص اکتی آیرون برای چاقی صورت

آیا قرص اکتی آیرون برای چاقی صورت کاربرد دارد؟ هیچ دارو یا مکمل غذایی نمی‌تواند برای چاقی موضعی موثر باشد. ممکن است مصرف قرص اکتی آیرون در برخی افراد باعث افزایش اشتها شود. اگر فرد غذای بیشتری مصرف کند و چاق شود، بسته به میزان افزایش وزن و آناتومی صورت، امکان چاقی صورت نیز وجود دارد.

سخن پایانی

در مطالبی که از خاطر شما گذشت، بررسی کردیم که آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند یا نه؟ همچنین نگاهی به ترکیبات این محصول انداختیم و متوجه شدیم قرص اکتی آیرون مستقیما و یا به خودی خود، تاثیری در افزایش وزن ندارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیقی‌تر یا خرید قرص آهن به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید. داروسازان این مجموعه با ارائه مشاوره‌های دقیق و تخصصی، شما را در این زمینه یاری می‌کنند.

سوالات متداول

آیا قرص اکتی ایرون چاق میکند؟

خیر. قرص اکتی ایرون به خودی خود باعث افزایش وزن نخواهد بود. ممکن است مصرف این مکمل در بهبود اشتها تاثیر داشته باشد و در صورت افزایش میزان غذای مصرفی موجب افزایش وزن شود.

قرص اکتی آیرون برای چی خوبه؟

قرص اکتی آیرون جهت تامین آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کاربرد دارد.

بهترین زمان مصرف قرص اکتی ایرون چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص اکتی آیرون، همراه وعده‌های غذایی (برای مثال ناهار) است.

طریقه مصرف قرص اکتی ایرون به چه صورت است؟

روزانه یک عدد قرص، همراه با وعده غذایی و یک لیوان آب خنک میل شود.

عوارض قرص اکتی ایرون چیست؟

عوارض جانبی قرص اکتی آیرون مانند اغلب مکمل‌های غذایی، در برخی افراد شامل اسهال، یبوست، تهوع و نفخ است. چنانچه داروهای دیگری مصرف می‌کنید، پیش از تهیه و مصرف اکتی آیرون با پزشک یا داروساز مشورت کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره