قرص هماتینیک برای چیست؟ با مکمل آهن ایرانی بیشتر آشنا شوید.

قرص هماتینیک برای چیست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

آیا می‌دانستید بیش از ۵۰% دختران و زنان ۱۵ تا ۴۹ سال در کشورمان به کم خونی مبتلا هستند؟ این آمار به ما نشان می‌دهد که باید بیشتر به کمبودهای تغذیه‌ای خود توجه کنیم. کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات با فراوانی بیش از ۵۰ درصدی، بیشترین سهم را در بین انواع کم خونی به خود اختصاص داده است. خوشبختانه این نوع کم خونی با داشتن یک تغذیه مناسب و مصرف مکمل آهن مانند قرص هماتینیک درمان می‌شود.

کپسول هماتینیک یک مکمل آهن ایرانی محبوب است که در درمان انواع خاصی از کم‌خونی‌ها، از جمله کم خونی ناشی از کمبود آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی دوران بارداری و کم خونی ناشی از سوء تغذیه، موثر است و به خاطر داشتن فروس فومارات، عوارض گوارشی کمتری دارد. این قرص آهن علاوه بر رفع کمبود آهن کاربردهای دیگری هم دارد که ما در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که قرص هماتینیک برای چیست و برای چه مشکلاتی می‌توان از آن استفاده کرد؟ در ادامه این متن با ما همراه باشید.

لازم است بدانید که محصول هماتینیک رازک به فرم دارویی «کپسول» تولید و عرضه شده است و ما در این مقاله کلمات قرص و کپسول را به جای هم به کار می‌بریم.

ترکیبات کپسول هماتینیک؛ بهترین مکمل آهن ایرانی

همانطور که گفتیم، کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات بیشترین آمار ابتلا را در کشورمان دارند. شرکت داروسازی رازک با در نظر گرفتن این موضوع، در مکمل آهن خود یعنی قرص هماتینیک، علاوه بر آهن، ویتامین B9 (فولات یا فولیک اسید)، ویتامین B12 و C را نیز در ترکیبات خود جای داده است. هرکدام از این ریز مغذی‌ها به نوعی در رفع کم خونی موثرند. در ادامه بیشتر از تأثیر ترکیبات قرص آهن هماتینیک می گوییم.

ترکیبات قرص هماتینیک
فروس فومارات؛ مهم ترین ترکیب قرص هماتینیک

فروس فومارات (ملح آهن)

فروس فومارات یکی از املاح آهن است که به کمک آن عنصر آهن در بدن به خوبی جذب می‌شود. جالب است بدانید مصرف آهن به تنهایی در بدن عوارض گوارشی زیادی ایجاد می‌کند و جذب خوبی هم ندارد. به همین دلیل در بهترین مکمل‌های آهن مانند هماتینیک از ملح آهن فروس فومارات استفاده می‌شود.

عنصر آهن در تولید پروتئین‌های انتقال دهنده اکسیژن در بدن، یعنی هموگلوبین و میوگلوبین، نقش دارد. در واقع یکی از اصلی‌ترین اجزاء این پروتئین زنجیره‌ی هِم است که از ۴ عنصر آهن تشکیل شده. در نبود آهن، هموگلوبین‌هایی ناقص و در نتیجه گلبول‌های قرمز ناتوان و ناقص خواهیم داشت. در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن نیز با مشکل روبرو می‌شود.

ویتامین C

این ویتامین برای جذب بهتر آهن در قرص هماتینیک به کار رفته است. بیشتر ما فقط هنگام سرماخوردگی به سراغ ویتامین C می‌رویم؛ اما این ویتامین خواص دیگری هم برای بدن دارد. کمک به جذب بهتر آهن در روده، کاهش عوارض گوارشی قرص آهن، تولید کلاژن و کراتین در پوست و موها، تقویت سیستم ایمنی، خاصیت آنتی اکسیدان بالا و… همگی از خواص این ویتامین هستند.

ویتامین B12

اولین ایستگاه تولید گلبول‌های قرمز خون، مغز استخوان است. بدن در این ایستگاه برای ساخت این سلول‌های قرمز، به ویتامین B12، به عنوان یکی از مواد اصلی، نیاز دارد. اگر این ویتامین به اندازه کافی در دسترس مغز استخوان نباشد، گلبول‌های قرمز ناقص یا بسیار کمی در بدن تولید می‌شود که در حمل هموگلوبین و میوگلوبین ناتوان هستند. به این نوع کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، کم خونی مگالوبلاستیک می‌گویند که بازهم در تغذیه سلول های بدن اختلال ایجاد می کند.

پس برای خون رسانی صحیح به سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های مغز، فولیکول‌های مو، سلول‌های ماهیچه‌ای و… ویتامین B12 نیز لازم است.

ترکیبات قرص آهن هماتینیک
فواید فولیک اسید در قرص آهن هماتینیک

ویتامین B9 (فولیک اسید)

فولیک اسید نیز یکی از ترکیبات اصلی برای ساخت و بلوغ گلبول‌های قرمز خون است. کم خونی ناشی از فولیک اسید نیز جزء شایع‌ترین انواع کم خونی شناخته می‌شود. به همین دلیل در ترکیبات قرص آهن هماتینیک رازک، در کنار آن، فولیک اسید نیز دیده می‌شود.

ویتامین B9 با اسم فولات نیز شناخته می‌شود. این ویتامین علاوه بر نقشی که در بلوغ و تکمیل فرایند تولید گلبول‌های قرمز دارد، در سنتز و بازسازی DNA و تولید آمینو اسیدهای ضروری برای ساخت پروتئین‌های مهم بدن هم دخالت دارد.

قرص هماتینیک برای چی خوب است؟

حال که با ترکیبات قرص هماتینیک آشنا شدید، در این بخش به سراغ کاربردهای این مکمل آهن می‌رویم. شاید بگویید که خب مشخص است که قرص آهن برای رفع کم خونی و کمبود آهن به کار می‌رود. اما این تنها کاربرد این مکمل آهن ایرانی نیست. در ادامه به سؤال ابتدای مقاله که «قرص هماتینیک برای چیست؟» پاسخ می‌دهیم تا شما هم با فواید دیگر آن آشنا شوید.

هماتینیک برای چیست
تاثیر قرص هماتینیک برای ریزش مو

قرص هماتینیک برای ریزش مو

هرچند دلایل بسیار متعددی برای ریزش مو وجود دارد که باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. اما اکثر افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات هستند، به دلیل اکسیژن رسانی ضعیف و تغذیه نشدن فولیکول‌های مو، تارهای موی ضعیفی دارند و ریزش موی زیادی را تجربه می‌کنند. در این افراد مصرف قرص هماتینیک می‌تواند علاوه بر جبران کمبود آهن، به تقویت فولیکول‌های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

مکمل آهن ایرانی هماتینیک با در اختیار داشتن فولیک اسید و ویتامین B12 وسیله‌ی ساخت و بلوغ کامل گلبول‌های قرمز را برای بدن تکمیل می‌کند. از طرفی هم با وجود فروس فومارات، هموگلوبین‌های بدن با آهن کافی تشکیل می‌شود. در نتیجه خون رسانی، اکسیژن رسانی و تغذیه‌ی فولیکول‌های مو به طور صحیح و کامل انجام می‌شود. با این فرایندها، قرص هماتینیک برای ریزش مو در افراد مبتلا به کم خونی موثر واقع می شود

کپسول هماتینیک برای کم خونی

همانطور که گفتیم، کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات دو نوع شایع در بین انواع کم خونی در کشورمان است. در کپسول هماتینیک ترکیبات لازم برای رفع هر دو نوع این کم خونی‌ها وجود دارد. به همین دلیل با مصرف آن در واقع با یک تیر دو نشان زده‌اید.

اگر مکمل هماتینیک را طبق دستور مصرف پزشک استفاده کنید پس از مدتی، عوارض ناشی از کم خونی مانند خستگی شدید، ضعف ماهیچه‌های بدن، سرگیجه، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی و… به طور طبیعی در بدن شما رفع می‌شود.

به طور خلاصه و کلی، به اصلی ترین پاسخ برای سوال قرص هماتینیک برای چیست؟ پاسخ می‌دهیم: قرص هماتینیک برای درمان کم خونی و درمان انواع خاصی از کم خونی ها – از قبیل کم خونی ناشی از کمبود آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی دوران بارداری و کم خونی ناشی از سوء تغذیه – کاربرد دارد.

قرص هماتینیک برای چیست
تاثیر هماتینیک بر افزایش اشتها

افزایش اشتها با کپسول هماتینیک

کمبود آهن در بدن عوارض زیادی (سردرد و سرگیجه، خستگی شدید، غیر معمول، رنگ پریدگی و…) ایجاد می‌کند که بی اشتهایی هم یکی از آن‌هاست. معمولاً افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، میل به غذا خوردن ندارند. همین عامل هم باعث تشدید کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.

قرص آهن هماتینیک رازک با تأمین آهن کافی برای بدن و کمک گرفتن از ویتامین C برای افزایش جذب این عنصر، عامل بی اشتهایی و ضعف بدن را بهبود می‌دهد و به داشتن تغذیه‌ای سالم و جذب سایر ریزمغذی‌ها از طریق غذا کمک می‌کند.

خرید سریع قرص هماتینیک

عوارض جانبی کپسول هماتینیک

قرص هماتینیک به عنوان یکی از بهترین قرص های آهن بدون یبوست نیز شناخته می شود. این یعنی هماتینیک کمترین عوارض گوارشی را دارد. اما بازهم مصرف زیاد این مکمل آهن در افراد حساس ممکن است باعث بروز اسهال، راش های پوستی، تهوع یا گرگرفتگی صورت شود.

تغییر رنگ مدفوع به رنگ سبز تیره پس از مصرف مکمل آهن، امری طبیعی است و نیازی به نگرانی برای این تغییر نیست.

نحوه مصرف قرص آهن
بهترین زمان مصرف قرص هماتینیک

بهترین زمان برای خوردن قرص هماتینیک

بهترین زمان مصرف مکمل آهن، ممکن است برای هر فرد با توجه به شرایط بدنش متفاوت باشد که باید توسط پزشک مشخص شود. اما به طور معمول بهتر است برای کاهش عوارض قرص هماتینیک، آن را همراه با غذا یا پس از غذا میل کنید.

قرص هماتینیک چاق کننده است؟

قرص آهن هماتینیک همانطور که گفتیم در رفع بی اشتهایی ناشی از کمبود آهن بسیار مؤثر است. مصرف منظم این مکمل در افرادی که دچار بی اشتهایی هستند، باعث افزایش میل به غذا خوردن می‌شود و ممکن است کمی هم وزن اضافه کنند. اگر شما دچار اضافه وزن هستید و همچنان کم خونی دارید، برای جلوگیری از افزایش وزن، بهتر است این مکمل آهن را قبل از خواب مصرف کنید.

مصرف مکمل آهن هماتینیک در پریودی ضرری ندارد؟

اگر دچار کم خونی فقر آهن هستید، می‌توانید در دوران پریود نیز قرص هماتینیک را مصرف کنید. اما دقت داشته باشید که مکمل آهن باید به صورت دوره‌ای مصرف شود. پس بهتر است برای مشخص شدن میزان دقیق مصرف و مدت دوره آن، با پزشک مشورت کنید.

مکمل هماتینیک برای کودکان قابل استفاده است؟

استفاده از این قرص آهن ایرانی برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. برای کودکان بالای ۱۲ سال نیز بهتر است قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید. برای رفع کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان زیر ۱۲ سال می‌توانید از مکمل‌هایی مانند شربت آهن سندروس استفاده کنید که از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

مصرف کپسول هماتینیک در بارداری مجاز است؟

استفاده از کپسول هماتینیک در دوران بارداری می‌تواند در بهبود آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن مؤثر باشد. با این حال اگر در دوران بارداری هستید، حتماً قبل از مصرف این مکمل یا هر مکمل دیگری با پزشک مشورت کنید.

هماتینیک؛ بهترین راه درمان کم خونی

در این متن از مجله سلامت مفیدطب شما را با ترکیبات بهترین قرص آهن ایرانی آشنا کردیم و گفتیم که قرص هماتینیک برای چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر شما هم یکی از میلیون‌ها افراد مبتلا به کم خونی هستید و به دنبال یک مکمل آهن با کیفیت ایرانی می‌گردید، قرص هماتینیک بهترین انتخاب برای شماست. این مکمل علاوه بر آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 را هم در ترکیبات خود دارد که به تولید گلبول‌های قرمز و هموگلوبین‌هایی سالم در بدن کمک می‌کند.

برای خرید کپسول هماتینیک یا سایر مکمل‌های آهن باکیفیت موجود در بازار، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. در مفیدطب می‌توانید در کمتر از یک محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

خرید بهترین مکمل‌های کم خونی

اگر سوالی درباره قرص هماتینیک دارید که در این متن به آن پاسخ ندادیم، آن را با ما در میان بگذارید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم. همچنین مشتاقیم نظرات و تجربیات شما را درباره این مکمل ایرانی بدانیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره