خاکشیر دشمن کبد چرب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کبد چرب یک بیماری رایج است که اقدامات درمانی متفاوتی بر اساس میزان پیشرفته بودن آن (مقدار چربی در کبد) نجام می‌شود. در مراحل اولیه یعنی کبد چرب گرید ۱، کمک گرفتن از برخی از خوراکی‌ها و داروهای گیاهی به همراه اصلاح سبک زندگی، می‌تواند در درمان این بیماری بسیار کمک‌کننده باشد. در طب سنتی ایران فواید زیادی برای خاکشیر در بهبود کبد چرب ذکر شده است. طبق این آموزه‌ها، حتی خاکشیر دشمن کبد چرب دانسته می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، پس از آشنایی اولیه با این بیماری، درباره خواص خاکشیر برای کبد چرب و سلامتی صحبت می‌کنیم. سپس با نکات و غذاهایی که در رژیم غذایی خود برای این بیماری بهتر است رعایت کنید، آشنا می‌شوید. همچنین یک قرص کبد چرب محبوب و موثر معرفی می‌کنیم که برای بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل، تجویز می‌شود. با ما همرا باشید.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به سادگی این‌گونه تعریف می‌شود: هنگامی که چربی در کبد، به مقدار بیشتر از نرمال جمع می‌شود. این چربی در طول زمان ممکن است عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار داده و باعث آسیب کبدی شود.

کبد چرب بر اساس نحوه ابتلا به آن، در دو نوع دسته بندی می‌شود. هنگامی که کبد چرب در افرادی که مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند اتفاق می‌افتد، به آن کبد چرب الکلی (Alcoholic fatty liver disease) می‌گویند. اگر کبد چرب در فردی که الکل زیادی مصرف نمی‌کند بروز پیدا کند، می‌گوییم آن فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی (Non-alcoholic fatty liver disease) شده است.

در این مقاله منظورمان از کبد چرب، کبد چرب غیر الکلی است.

کبد چرب چیست

خاکشیر چیست؟

گیاه خاکشیر (با نام علمی Descurainia sophia) یکی از گیاهان دارویی شگفت‌انگیز با خواص فراوان طبق طب سنتی ایرانی است. این گیاه در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. تخم این گیاه همان خاکشیر است که در شربت‌ها و معجون‌ها استفاده می‌کنیم. این دانه‌ها، ریز و کمی دراز هستند، و معمولاً به دو رنگ قرمز با طعم کمی تلخ و قرمز تیره وجود دارند.

از نظر طب سنتی، طبع خاکشیر سرد و تر است.

خاکشیر دشمن کبد چرب

در طب سنتی ایران خاکشیر دشمن کبد چرب دانسته می‌شود. این گیاه همچنین از قدیم‌الایام برای درمان یبوست و رفع عطش نیز بسیار پرکاربرد بوده‌است. در واقع شربت خاکشیر که مصرف آن به خصوص در تابستان متداول است، یکی از نوشیدنی‌های معروف ایرانی رفع کننده عطش و تشنگی زیاد است.

طبق طب سنتی، خوشبختانه از این گیاه می‌توان برای کمک به درمان کبد چرب نیز استفاده کرد.

در پزشکی مدرن نیز آزمایشی حیوانی نشان داده‌است که «عصاره خاکشیر» به تنظیم آنزیم‌های کبدی در موش‌های مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند و برای بهبود سلامت کبد مفید است؛ گرچه در علم پزشکی، این موضوع به آن معنا نیست که «شربت خاکشیر» نیز همین اثر را روی کبد انسان دارد و برای اثبات علمی این اثر خاکشیر نیاز به تحقیقات بیشتری (به خصوص آزمایش روی انسان‌ها) است. بنابراین در این رابطه تنها می‌توان به طب سنتی و تجربه افراد اکتفا کرد.

خواص خاکشیر برای کبد چرب و سلامتی

از نظر طب سنتی، خاکشیر قاتل کبد چرب است! خواص شگفت‌انگیز خاکشیر برای بدن و کبد چرب به صورت خلاصه به این ترتیب است:

  • کمک به برطرف کردن یبوست
  • کمک به پاکسازی روده از عوامل اسهال
  • کمک به رفع جوش های پوستی
  • ادرار آور و کمک‌کننده به رفع سنگ کلیه
  • تقویت کبد و بهبود عملکرد آن
  • بهبود کبد چرب و کمک به کاهش چربی آن (در کنار بقیه اقدامات)
  • مفید برای رفع شوره سر (به خاطر خواص تقویتی برای کبد)
  • رفع تشنگی و عطش با نوشیدن شربت خاکشیر
شربت خاکشیر (و تخم شربتی)
در طب سنتی، شربت خاکشیر (سمت راست در تصویر) خواص زیادی برای بدن و کبد دارد.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

جهت بهره‌مند شدن از خواص خاکشیر برای کبد چرب، می‌توانید آن را بجوشانید و به صورت ناشتا میل کنید.

همچنین مصرف خاکشیر با ترنجبین طبق برخی از منابع طب سنتی توصیه شده‌است.

مصرف خاکشیر به همراه عرق کاسنی و شاهتره نیز جزو توصیه‌های طب سنتی برای کبد چرب می‌باشد.

توجه کنید که مصرف قند و شکر به مقدار زیاد به همراه شربت خاکشیر می‌تواند برعکس به کبد شما آسیب برساند. بنابراین سعی کنید در صورت تمایل شیرینی کمی به خاکشیر خود اضافه کنید.

مضرات خاکشیر

به خاطر تبع سرد خاکشیر، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث اسهال، نفخ و مشکلاتی در افراد سرد مزاج شود. اگر مزاج سردی دارید، علاوه بر میانه‌روی در مصرف این گیاه، بهتر است خاکشیر را با عسل مصرف کنید.

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟

تا اینجای مقاله به عنوان یک درمان طب سنتی محبوب، خاکشیر دشمن کبد چرب و نحوه مصرف آن را معرفی کردیم. در این بخش با نکات مهم جهت درمان و بهبود وضعیت کبد چرب آشنا می‌شوید. سپس یکی از بهترین قرص های گیاهی کبد چرب را معرفی می‌کنیم که می‌تواند در کنار همه این اقدامات، در جهت بهبود کبد چرب بسیار کمک‌کننده و موثر باشد.

اولین قدم برای درمان کبد چرب در افراد دارای اضافه وزن و کسانی که به چاقی مفرط دچار هستند، کاهش وزن تدریجی از طریق کاهش کالری مصرفی، ورزش و تغذیه سالم است. در ادامه می‌گوییم که برای کبد چرب چه غذاهایی مفید هستند و بهتر است بخوریم و چه غذاهایی مضر محسوب می‌شوند و بهتر است نخوریم.

توجه کنید که به طور کلی برای درمان کبد چرب توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است کبد چرب شما گرید بالاتری داشته باشد (پیشرفت کرده باشد) و لازم باشد در کنار اقدامات اصلاحی در سبک زندگی و کاهش وزن، داروهای تجویزی نیز مصرف نمایید.

برای کبد چرب چی بخوریم؟

برای بهبود سبک زندگی برای درمان کبد چرب، میوه و سبزیجات مصرف کنید. سعی کنید در مصرف میوه ها زیاده‌روی نکنید چرا که برخی از میوه‌ها قند بالایی دارند و در جهت درمان کبد چرب کمکی نمی‌کنند (و حتی مقدار زیاد آن‌ها مضر است). به علاوه، سبزیجاتی را که کربوهیدرات و کالری کمتری دارند، بیشتر استفاده کنید؛ مانند گل کلم، کلم برگ، بروکلی، کرفس، خیار، بادنجان، پیاز، فلفل ها، کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی و کدو. در مقابل، برنج، سیب زمینی و ذرت دارای کربوهیدرات بالایی هستند.

اگر در رژیم غذایی خود، پروتئین را از طریق گوشت دریافت می‌کنید، سعی کنید از ماهی و مرغ و نیز از پروتئین‌های منابع گیاهی مانند لوبیا و مغزها (آجیل) استفاده کنید.

گیاهان سرشار از فیبر مانند حبوبات و غلات کامل بخورید.

به علاوه، چای سبز، زردچوبه، زنجبیل و قهوه نیز از گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب هستند که میتوانید برای کمک به درمان این بیماری، در رژیم روزانه خود بگنجانید. همچنین همانطور که در این مقاله توضیح دادیم که چگونه خاکشیر دشمن کبد چرب محسوب می‌شود، می‌توانید از این گیاه دارویی شگفت‌انگیز نیز کمک بگیرید.

معمولا برای کبد چرب، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و غذاهای کامل و غنی از فیبر، پروتئین و چربی غیر اشباع، توصیه می‌شود.

برای کبد چرب چی بخوریم
رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و غذاهای کامل و غنی از فیبر، پروتئین و چربی غیر اشباع

در مقابل، برای کبد چرب چه چیزهایی نخوریم؟

توصیه می‌شود به طور قابل توجهی مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از قند، نمک، کربوهیدرات تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع را کاهش دهید.

به عنوان مثال، میان وعده‌هایی مثل کیک و کوکی و غذاهایی مثل سیب زمینی سرخ‌شده، پاستا، پیتزا، سوسیس و به طور کلی غذاهای فوق فرآوری شده را به شدت کاهش دهید.

همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه، سودا، لیموناد و نوشابه انرژی‌زا را تا حد ممکن در رژیم غذایی خود کم کنید.

به علاوه، نوشیدنی های حاوی الکل را حذف یا محدود کنید.

قرص لیورگل، داروی گیاهی موثر برای کبد چرب

لیورگل گل دارو یکی از محبوبترین و بهترین داروهای گیاهی برای کبد چرب است که برای مقابله با این بیماری توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود. ترکیب اصلی مورد استفاده در قرص لیورگل، عصاره گیاه خار مریم است که خواص زیادی برای آن جهت درمان کبد چرب ذکر شده‌است.

ماده فعال در گیاه خار مریم، سیلیمارین نام دارد که حاوی مجموعه‌ای از فلاونوئیدهای مفید برای کبد است. این ماده با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.

روش مصرف قرص لیورگل برای بزرگسالان طبق دستور پزشک و یا مصرف یک قرص روکشدار ۱۴۰ میلی‌گرمی یا دو قرص ۷۰ میلی‌گرمی ۳ نوبت در روز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص لیورگل می‌توانید به صفحه آن در داروخانه مفیدطب مراجعه کنید.

خرید قرص لیورگل

جمع بندی

در این مقاله درباره خواص خاکشیر دشمن کبد چرب صحبت کردیم و راهکارهای بهبود این بیماری را با شما به اشتراک گذاشتیم. سپس قرص لیورگل را به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی کبد چرب معرفی کردیم. توجه داشته باشید که برای درمان کبد چرب بهتر است به پزشک مراجعه کرده و طبق نظر او فرایند درمان خود را طی کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص کبد به بهترین داروخانه آنلاین مشهد یعنی داروخانه اینترنتی مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید. مفیدطب کالاهای مورد نظر شما را به سراسر کشور با پست پیشتاز ارسال می‌کند.

خرید انواع قرص کبد

آیا خاکشیر کبد را پاکسازی می کند؟

طبق طب سنتی، خاکشیر می‌تواند به پاکسازی کبد و بهبود کبد چرب کمک کند.

خاکشیر و آبلیمو برای کبد چرب خوب است؟

بر اساس طب سنتی، خاکشیر و آبلیمو هر کدام به تنهایی برای کبد چرب خوب هستند و ترکیب این دو می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر می‌توانید عسل مصرف کنید، در صورت تمایل کمی عسل به شربت خاکشیر و آبلیمو اضافه نمایید (به خصوص اگر مزاج سرد دارید)

منابع: هلث لاین، ویکی پدیا، سایت‌های طب سنتی ایرانی

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط