ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کبد چرب از شایع‌ترین بیماری‌ها است که این روزها نام آن را زیاد می‌شنوید. متاسفانه به دلیل زیاد شدن افراد دارای اضافه وزن، این بیماری نیز در جوامع شیوع بیشتری پیدا کرده است. در کنار داروهای تجویزی، پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌کنند از یک رژیم غذایی صحیح و سالم پیروی کنند. در واقع مواد غذایی که این بیماران مصرف می‌کنند و غذاهایی که لازم است از آن‌ها پرهیز کنند، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. از همین رو افراد مبتلا به این بیماری سوال‌های زیادی راجع به رژیم غذایی آن می‌پرسند. از جمله برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟ ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ و یا غذاهای مضر برای کبد چرب چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کبد چرب چیست؟

قبل از اینکه به سوالات شما پاسخ بدهیم، بهتر است کمی با این بیماری و علائم آن آشنا شویم. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های حیاتی بدن انسان است و عملکردهای زیادی در بدن به آن مربوط می‌شود. از همین رو در صورت مشکل‌دار شدن کبد، عوارض مختلفی در بدن ایجاد می‌شود. کبد چرب شایع‌ترین نوع بیماری‌های کبد است که درجات مختلفی از گرید ۱ تا گرید ۴ دارد. احتمالا بدانید که بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود و به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود.

در نوع کبد چرب الکلی، ایجاد عارضه به علت مصرف بیش از حد الکل اتفاق می‌افتد. اما کبد چرب غیر الکلی می‌تواند بر اثر عواملی مانند ژنتیک، چاقی، تغذیه نامناسب، دیابت، مصرف داروهای حاوی کورتون و افراط در مصرف هومون‌ها ایجاد شود.

علائم شایع کبد چرب

از شایع‌ترین علائم بیماری کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی و ضعف شدید
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • درد در مرکز یا سمت راست و بالای شکم

علائم کبد چرب چیست

درمان کبد چرب چگونه است؟

در ابتدا باید بگوییم که کبد چرب درمان قطعی ندارد، اما برخی راهکارهای اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی به کنترل این بیماری کمک کند. همچنین برخی داروهای شیمیایی و گیاهی نیز ممکن است برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید ناشی از کبد چرب برای بیمار تجویز شوند. اما مهم‌ترین راهکار در درمان فوری کبد چرب، کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است. مصرف غذاهای سالم و بدون چربی از اقدامات مهم در جهت کاهش چربی کبد است. همچنین کاهش وزن می‌تواند در کم شدن چربی، التهاب و فیبروز در کبد موثر واقع شود. بدیهی است که در مورد بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی نیز قطع مصرف الکل، اصلی‌ترین بخش درمان است.

تا اینجا با روند کلی درمان کبد چرب آشنا شدیم، در ادامه مقاله با پاسخ به سوالات شما مانند ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم و یا مواد غذایی مضر برای کبد چرب چیست، بیشتر در مورد راهکارهای درمانی صحبت می‌کنیم.

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، تغییر رژیم غذایی در روند درمان این بیماری بسیار ضروری است. یکی از پرتکرارترین سوالات بیماران این است که برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟ در پاسخ باید بگوییم که برنامه غذایی شما باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، قهوه، روغن زیتون، سویا، آجیل، دانه‌های کتان و… باشد. افراد مبتلا به کبد چرب، باید مصرف نوشابه، الکل، غذاهای شور، چربی‌های اشباع، غذاهای سرخ‌شده، سوسیس و کالباس و گوشت‌های چرب را از رژیم خود حذف کنند.

روغن آووکادو، سیر، چای سبز، شیر بادام، میوه‌ها مانند سیب، روغن زیتون و مرکباتی مانند لیمو، مواد خوراکی غنی از ویتامین E، دانه‌های کتان و چیا از جمله بهترین مواردی هستند که می‌توانند در بهبود و کنترل کبد چرب موثر عمل کنند. در بین گیاهان دارویی نیز برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان قویترین چربی سوز کبد در نظر گرفت که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

گیاهان دارویی معجزه ای برای کبد چرب

برخی از گیاهان دارویی دارای خواص اثبات شده در بهبود بیماری کبد چرب هستند. از این گیاهان در بسیاری از داروهای گیاهی استفاده می‌شود که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • خار مریم: می‌توان گفت قویترین چربی سوز کبد خار مریم است. این گیاه می‌تواند دارای خواص محافظت‌کننده از کبد باشد.
  • آرتیشو (کنگر فرنگی): بر اساس برخی مطالعات اثر عصاره برگ آرتیشو بر کاهش چربی کبد تایید شده است.
  • چای سبز: مصرف عصاره این گیاه می‌تواند به درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب غیر الکلی کمک کند.
  • زردچوبه: جزء اصلی این گیاه کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌باشد.
  • زنجبیل: این ماده غذایی نیز دارای اثر قوی چربی سوز کبدی است که به مهار التهاب و محافظت از کبد کمک می‌کند.

یکی از محصولاتی که بر اساس سیلی مارین، ماده فعال خار مریم، استاندارد شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد، قرص لیورگل است. قرص لیورگل در دو بسته بندی لیورگل ۱۴۰ (حاوی ۱۰ میلی‌گرم سیلی مارین) و لیورگل ۷۰ (حاوی ۷۰ میلی‌گرم سیلی مارین) به بازار ارائه می‌شود. از مهم‌ترین موارد مصرف این قرص می‌توان به محافظت از کبد، بهبود کبد چرب، کاهش عوارض کبدی داروها، صفراآور، کنترل هپاتیت حاد و مزمن و بهبود سیروز کبدی اشاره کرد. برای تهیه قرص لیورگل به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید قرص لیورگل ۱۴۰

خرید قرص لیورگل

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟

این سوال که ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم و یا صبحانه مناسب برای کبد چرب چیست، جزو سوالات متداول کاربران ما بوده که در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم.

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خوردن آن به صورت ناشتا می‌تواند برای کبد چرب بسیار مفید باشد. سیر حاوی مقدار زیادی گوگرد است که مصرف آن کمک می‌کند تا آنزیم‌های کبدی فعال شوند. می‌توانید از سیر در صبحانه خود استفاده کرده و یا حبه‌های سیر را به صورت ناشتا میل کنید تا به میزان بیشتری از خواص آن بهره ببرید.

یک پاسخ دیگر به سوال ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ زردچوبه است. شما می‌توانید از زردچوبه در تهیه صبحانه رژیمی برای کبد چرب استفاده کنید. این ادویه به دلیل وجود ماده کورکومین و آنتی‌اکسیدان‌های قوی خود در درمان کبد چرب و سایر التهاب‌ها بسیار مفید است.

شما می‌توانید از سبزیجات چلیپا نیز برای تهیه صبحانه رژیمی مخصوص کبد چرب استفاده کنید. این سبزیجات شامل انواع کلم مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم هستند. در سبزیجات چلیپا گلوتامین وجود دارد که مصرف آن‌ها به صورت ناشتا برای پاکسازی کبد تاثیر داشته و به افزایش سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

اگر در صبحانه خود توت خشک را نیز در نظر بگیرید، می‌توانید آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدنتان برای پاکسازی کبد را در اختیارش قرار دهید. همچنین مصرف چای سبز، قهوه و آب مرکبات در صبحانه بسیار مفید خواهد بود. این مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و طبق تحقیقات انجام‌شده، برای کبد چرب بسیار مفید می‌باشند.

آیا خاکشیر دشمن کبد چرب است؟

شاید شما هم در مورد خواص خاکشیر برای کبد چرب شنیده باشید. در این بخش مقاله ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم، قصد داریم ادعای خاکشیر دشمن کبد چرب را نیز ارزیابی کنیم. طب سنتی اعتقاد دارد که از خاکشیر برای کمک به درمان کبد چرب می‌توان استفاده کرد. در پزشکی مدرن نیز آزمایشی حیوانی نشان داده‌است که «عصاره خاکشیر» به تنظیم آنزیم‌های کبدی در موش‌های مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند و برای بهبود سلامت کبد مفید است؛ گرچه در علم پزشکی، این موضوع به آن معنا نیست که «شربت خاکشیر» نیز همین اثر را روی کبد انسان دارد و برای اثبات علمی این اثر خاکشیر نیاز به تحقیقات بیشتری (به خصوص آزمایش روی انسان‌ها) است. بنابراین در این رابطه تنها می‌توان به طب سنتی و تجربه افراد اکتفا کرد.

میوه های مضر برای کبد چرب چیست؟

همانطور که گفتیم رژیم غذایی سالم و پرهیز از برخی غذاهای مضر در روند درمان و کنترل بیماری کبد چرب اهمیت زیادی دارند. در بخش برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم، توضیح دادیم که مصرف قند و شکر، الکل، غلات تصفیه شده، غذاهای سرخ شده و غذاهای شور و گوشت‌های پرچربی از جمله مواردی هستند که باید به حداقل برسند.

اما سوال دیگری که برخی کاربران از کارشناسان ما پرسیده بودند این است که میوه های مضر برای کبد چرب کدامند؟ برخی افراد تصور می‌کنند قند موجود در میوه‌جات که فروکتوز نام دارد، به هر مقدار که میل شود ضرری ندارد. درست است که فروکتوز نسبت به قند و شکر سالم‌تر است، اما فروکتوز هم در مصرف بیش از حد، قند خون را افزایش می‌دهد و عوارضی به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود همه افراد روزی ۲ تا ۴ واحد میوه میل کنند، نه بیشتر و نه کمتر.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به سوالات متداول در مورد رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب اختصاص پیدا کرد. سوالاتی همچون برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟ ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ و یا صبحانه مناسب برای کبد چرب چیست؟ که در این مطلب به آن‌ها پاسخ داده شد. همانطور که گفتیم رژیم غذایی سالم در روند بهبود و کنترل این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله به چند گیاه دارویی که در درمان کبد چرب و پاکسازی کبد کمک‌کننده هستند، معرفی شد. شما می‌توانید لیستی از انواع داروهای گیاهی تهیه‌شده از این گیاهان را در لینک زیر مشاهده کنید. این داروها شامل انواع قرص کبد چرب دارای مجوز سازمان غذا و دارو هستند و بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه می‌باشند:

خرید قرص کبد چرب

سوالات متداول

بهترین قرص پاکسازی کبد چیست؟

قرص همولاکس محصولی از شرکت سینا فرآور است که از بین داروهای گیاهی پاکسازی کبد، تاکنون بیشترین تأثیر را در بهبود اختلالات کبدی داشته و افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند. به همین دلیل هم از بین محصولات ایرانی پاکسازی کبد، این قرص به عنوان یکی از بهترین قرص‌ها برای سم زدایی کبد معرفی شده است.

بهترین قرص خارجی برای کبد چرب را معرفی کنید.

به عنوان مثال می‌توانیم قرص لیورکر هلث اید را به شما معرفی کنیم که حاوی خار مریم، کنگر فرنگی، زردچوبه و قاصدک است و در پاکسازی و سلامت کبد موثر شناخته شده است.

برای درمان فوری کبد چرب چه باید بکنیم؟

مهم‌ترین اصل برای درمان هر چه سریع‌تر کبد چرب کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است به طوری که چربی‌های جمع شده در کبد کاهش پیدا کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط