برای لاغری شکم چه بخوریم
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

چربی شکم می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. یک نوع از چربی شکمی که به آن چربی احشایی (visceral fat) گفته می‌شود، یکی از ریسک فاکتورهای اصلی دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی از بیماری‌های دیگر است. بسیاری از سازمان‌های بهداشت از شاخص توده بدنی (BMI) برای دسته بندی وزن افراد و پیش‌بینی ریسک بیماری متابولیک استفاده می‌کنند. با این حال، ممکن است این روش کمی گمراه کننده باشد، زیرا افرادی که چربی اضافی شکم دارند، حتی اگر لاغر به نظر برسند، در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌ها هستند. بنابراین کاهش چربی شکم بسیار مهم است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به این سوال که «برای لاغری شکم چه بخوریم؟» پاسخ می‌دهیم و تعدادی از خوراکی های مفید برای کمک به کاهش چربی شکم را معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برای لاغری شکم چه بخوریم؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که چه خوراکی‌هایی برای کمک به کاهش چربی شکم مفید هستند یا به عبارتی برای لاغری شکم چه بخوریم، می‌توانید در این مقاله جواب خود را پیدا کنید.

برخی از خوراکی‌ها حاوی موادی هستند که به لاغری شکم و کاهش وزن از روش‌های مختلف کمک می‌کنند. از جمله این مواد می‌توان به فیبر محلول و پروتئین اشاره کرد.

فیبر محلول، آب را جذب می‌کند و ژلی تشکیل می‌دهد که به آهسته‌تر شدن عبور غذا از دستگاه گوارش کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع فیبر با کمک به احساس سیری، به کاهش وزن کمک می‌نماید. این فیبر همچنین می‌تواند تعداد کالری جذب شده از غذا توسط بدن را کاهش دهد.

یک مطالعه مشاهده‌ای بر روی ۱۱۰۰ فرد بزرگسال در یک دوره ۵ ساله، نشان داد به ازای هر ۱۰ گرم افزایش مصرف فیبر محلول، اضافه شدن چربی شکم ۳.۷% کمتر می‌شود.

پروتئین نیز برای مدیریت وزن بسیار مهم است. مصرف بالای پروتئین، ترشح هورمون سیری PYY را افزایش می‌دهد که باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می‌شود.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که پروتئین کمتری دریافت می‌نمایند، چربی شکمی کمتری دارند.

در ادامه با خوراکی‌های حاوی این دو ماده مهم و سایر خوراکی های مفید برای لاغری شکم آشنا می‌شویم.

جو دو سر

جو دو سر حاوی فیبری به نام بتا گلوکان است که آب را جذب می‌کند و هضم و جذب گلوکز یا قند خون را کند می‌نماید.

نشان داده شده فیبر محلول بتا گلوکان برای مقاومت به انسولین و کاهش وزن و مخصوصا کاهش چربی شکم مفید است. زیرا به سیر نگه داشتن و کاهش گرسنگی کمک می‌کند. 

مصرف یک پیاله جو دو سر و میوه‌های دارای فیبر بالا به همراه تخم کتان به عنوان صبحانه، مقدار مناسبی فیبر محلول را در اختیار بدن قرار می‌دهد و به کنترل اشتها در طول روز کمک می‌کند.

جو

جو نیز حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و نشاسته مقاوم است که برای بدن قابل هضم نیست.

نشاسته مقاوم موجود در جو یک پری‌بیوتیک است که به رشد باکتری‌های مفید در روده و در نتیجه بهبود سلامت آن کمک می‌کند. سلامت روده با بهبود احساس سیری و کاهش وزن مرتبط است.

سیب

سیب یکی از پر فیبرترین میوه‌ها است. در یک سیب متوسط حدود ۴.۵ گرم (۱۷% مقدار توصیه شده روزانه) فیبر وجود دارد.

فیبر موجود در سیب پکتین نام دارد که در روده تجزیه می‌شود و هضم را کند می‌کند و به این ترتیب به احساس سیری طولانی‌تر کمک می‌نماید.

بنابراین مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند به لاغری شکم کمک کند. سیب حاوی قند نیز می‌باشد، اما نیازی نیست نگران آن باشید. زیرا مقدار زیاد فیبر موجود در سیب، جذب قند خون را کند می‌کند.

آووکادو

هنگامی که می‌پرسید برای لاغری شکم چه بخوریم، ممکن است تعجب کنید اگر آووکادو را به شما معرفی کنیم. احتمالا با خود بگویید این میوه چرب چطور می‌تواند برای لاغری شکم مفید باشد. در جواب باید بگوییم چربی آووکادو از نوع چربی خوب است و در واقع می‌تواند به شما در مسیر کاهش چربی شکم کمک کند.

این میوه سالم که دارای چربی‌های تک غیر اشباع است می‌تواند به کاهش چربی و وزن کمک کند.

علاوه بر این، آووکادو سرشار از فیبر محلول است که از طریق سرکوب اشتها نیز به کاهش چربی شکم کمک می‌نماید. همان‌طور که گفته شد فیبر محلول به احساس سیری طولانی‌تر و گرسنگی کمتر کمک می‌کند. 

انگور قرمز 

انگور قرمز یکی از بهترین منابع رزوراترول است. این ماده می‌تواند در مقابل برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و بعضی از سرطان‌ها محافظت کننده باشد. 

رزوراترول همچنین می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند، زیرا نشان داده شده که به تجزیه چربی در بدن کمک می‌نماید.

تخم کتان

تخم کتان یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر و آنتی اکسیدان لیگنان است.

رژیم‌ غذایی سرشار از لیگنان می‌تواند به کاهش التهاب و مقابله با سندرم متابولیک کمک کند. سندرم متابولیک گروهی از مشکلاتی است که می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله کلسترول بالا، قند خون بالا و همچنین بزرگی دور کمر را افزایش دهد.

طبق یک مطالعه، مردانی که به‌صورت روزانه در صبحانه خود از تخم کتان استفاده کردند، نسبت به افرادی که تخم کتان مصرف نکردند، به طور قابل توجهی وزن بیشتری کم کردند.

برای گنجاندن تخم کتان در رژیم غذایی خود می‌توانید آن را به اسموتی، ماست یا غلات صبحانه اضافه کنید.

تخم کدو

زینک یک ماده معدنی مهم است که به متابولیسم سالم لیپید کمک می‌کند. نصف فنجان تخم کدو حاوی حدود ۲۰% از مقدار روزانه توصیه شده برای مصرف زینک است. 

علاوه بر این، تخم کدو دارای پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد مغذی دیگر نیز می‌باشد.

کینوا

یک فنجان کینوای پخته حاوی ۸ گرم پروتئین گیاهی است که به تامین پروتئین بدن کمک می‌کند.

پروتئین موجود در کینوا می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و باعث مصرف کالری کمتر در طول روز شود و به این ترتیب به لاغری شکم کمک کند.

سویا

سویا یک خوراکی مغذی است که اغلب آن را نادیده می‌گیریم. یکی از مزایای فراوان سویا این است که می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند. 

مصرف سویا در ترکیب با یک سبک زندگی سالم، می‌تواند به کاهش وزن و همچنین حفظ وزن کمک نماید. بنابراین برای بهره‌مندی از این مزایا، بهتر است سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای این کار می‌توانید از شیر سویا، آجیل سویا و توفو نیز استفاده کنید.

آجیل

بر اساس تحقیقات، مصرف حدود ۲۸ گرم (۱ اونس) آجیل در روز به تنظیم اشتها و در نتیجه کاهش کالری مصرفی کمک می‌کند. این مسئله می‌تواند کنترل وزن را آسان‌تر کند و به لاغری شکم کمک نماید.

علاوه بر این، تنها دو سوم کالری گردو، پسته و بادام در دسترس بدن قرار می‌گیرد.

ماست یونانی

شاید تا به حال در جواب «برای لاغری شکم چه بخوریم؟» اسم ماست یونانی را شنیده باشید. ماست یونانی یک مبارزه کننده عالی با چربی شکم است. 

ماست یونانی سرشار از پروتئین و پروبیوتیک‌ها است. 

طبق یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که وقتی پروتئین هضم و تجزیه می‌شود، یکی از آمینواسیدهای حاصل از آن یعنی فنیل آلانین، هورمون‌هایی را که به کاهش اشتها کمک می‌کنند تحریک می‌نماید که می‌‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به سلامت روده کمک می‌کنند. روده سالم متابولیسم را بهتر تنظیم می‌کند و تاثیر مفیدی بر وزن بدن دارد.

تخم مرغ

همان‌طور که گفته شد یکی از مواد مغذی مفید برای لاغری شکم پروتئین است و تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین می‌باشد. مخصوصا سفیده تخم مرغ یک گزینه عالی برای کمک به کاهش چربی شکم است.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب غذاهای بسیار سالمی هستند که سرشار از پروتئین باکیفیت و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند. برخی از شواهد نشان می‌دهند که این اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به کاهش چربی شکم کمک کنند.

مطالعات بر روی بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری کبد چرب، نشان می‌دهد مکمل روغن ماهی می‌تواند به طور قابل توجهی چربی کبد و شکم را کاهش دهد.

تعدادی از ماهی‌های چرب عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • شاه ماهی
  • ماهی خال خالی

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی از جمله کمک به لاغری شکم دارد.

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و برای سلامت گوارش نیز فوایدی دارد. علاوه بر این، می‌تواند به کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک کمک کند.

مصرف زنجبیل ممکن است کمی به افزایش متابولیسم و محافظت در مقابل قند خون و کلسترول خون بالا کمک نماید.

دارچین

دارچین یک ادویه معطر و مغذی است که می‌تواند به لاغری شکم کمک کند.

ترکیبات این ادویه خوش عطر و طعم می‌توانند به کاهش تجمع لیپید در سلول‌های چربی و در نتیجه به کاهش وزن کمک نمایند. 

کورکومین

کورکومین ترکیب فعال اصلی موجود در زردچوبه است و نشان داده شده به کاهش وزن و شاخص توده بدنی (BMI) کمک می‌کند.

سیر

سیر علاوه بر خوش طعم کردن غذا به کاهش وزن هم کمک می‌کند. 

یک بررسی سیستماتیک جدید نشان داد که مکمل سیر به کاهش اندازه دور کمر کمک می‌نماید.

چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی بسیار سالم است. این چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدانی به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) می‌باشد که به نظر می‌رسد هر دوی آن‌ها متابولیسم را افزایش می‌دهند.

EGCG یک کاتچین است که چندین مطالعه نشان داده‌اند ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند. وقتی مصرف چای سبز با ورزش ترکیب شود، این تاثیر تقویت می‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب فوایدی برای سلامتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش قند خون اشاره کرد. همچنین سرکه سیب حاوی استیک اسید است که در چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده شده ذخیره چربی شکمی را کاهش می‌دهد. 

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای کنترل شده بر روی مردان دچار چاقی، نشان داده شد آن‌هایی که روزانه یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه سیب مصرف کردند، ۱.۴ سانتیمتر کاهش اندازه دور کمر داشتند.

مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب برای بیشتر افراد ایمن است و ممکن است باعث کاهش متوسط چربی شود. به خاطر داشته باشید که برای مصرف سرکه سیب حتما آن را با آب رقیق کنید زیرا سرکه رقیق نشده می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

آلو

آلو می‌تواند به لاغری شکم کمک کند. این میوه قرمز حاوی ترکیبات فنلی به نام فلاونوئید می‌باشد که باعث رنگ غلیظ آلو هستند و به آن توانایی مبارزه با چربی‌ها را می‌دهند. 

علاوه بر این آلو منبع عالی پکتین است. پکتین نوعی فیبر ژلاتین مانند است که به احساس سیری طولانی‌تر کمک می‌کند.

نکات مفید برای لاغری شکم

تا اینجا گفتیم که برای لاغری شکم چه بخوریم و تعدادی از خوراکی های مفید برای کمک به کاهش چربی شکم را معرفی کردیم. بهتر است برای کمک به لاغری شکم، علاوه بر گنجاندن خوراکی‌های معرفی شده در رژیم غذایی خود، رعایت نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های ترانس پرهیز کنید. 
  • از مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • از مصرف زیاد غذاهای حاوی قند پرهیز کنید.
  • تمرینات هوازی (کاردیو) انجام دهید.
  • مصرف کربوهیدرات مخصوصا کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کاهش دهید.
  • تمرینات مقاومتی انجام دهید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند خودداری کنید.
  • خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  • از غذاهای حاوی پروبیوتیک‌ها یا مکمل پروبیوتیک استفاده کنید.

معرفی محصولات

در این مقاله گفتیم که بهتر است برای لاغری شکم چه بخوریم و چه نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه به معرفی چند محصول گیاهی لاغری می‌پردازیم:

قرص لاغری هزال

قرص لاغری هزال یک داروی طبیعی و گیاهی برای کاهش وزن و کاهش اشتها می‌باشد که بر اساس ترکیبات توصیه شده در کتب طب سنتی تهیه شده است. این قرص حاوی گیاهانی از جمله زنیان، رازیانه، سداب، زیره سیاه و مرزنجوش می‌باشد.

مصرف این قرص میزان جذب قند را کاهش می‌دهد و باعث تحریک چربی سوزی می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص لاغری هزال از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص لاغری هزال

قرص فلوردو

قرص فلوردو یک قرص لاغری گیاهی است که از طریق مکانسیم‌های مختلفی مانند کاهش جذب قند و رفع اشتهای کاذب به از بین رفتن چربی‌های زائد بدن و لاغر شدن کمک می‌کند.

در ترکیبات این محصول از سیاه توسه، نعناع فلفلی، ختمی، چای سبز، علف طلایی، انجدان استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص فلوردو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص فلوردو

قرص اسلیم کوئیک

قرص اسلیم کوئیک، از روش‌های مختلفی از جمله افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود. این قرص کاملاً گیاهی می‌باشد و در آن از خواص کرفس، شوید و چای سبز برای لاغری استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اسلیم کوئیک گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص اسلیم کوئیک

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که برای لاغری شکم چه بخوریم و با تعدادی از نکاتی که به کاهش چربی شکم کمک می‌کنند آشنا شدیم.

همان‌طور که گفته شد چربی اضافه شکم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. بنابراین کاهش چربی شکم با کمک ورزش و رژیم غذایی سالم حائز اهمیت است.

سوالات متداول

دارچین برای لاغری شکم مفید است؟

دارچین می‌تواند به لاغری شکم کمک کند. ترکیبات این ادویه می‌توانند به کاهش تجمع لیپید در سلول‌های چربی و در نتیجه به کاهش وزن کمک نمایند.

آیا زنجبیل برای لاغری شکم خوب است؟

زنجبیل بسیار مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند به لاغری شکم نیز کمک کند.

کدام ادویه ها باعث لاغری میشود؟

شما می‌توانید از برخی ادویه ها از جمله زنجبیل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و دانه خردل برای کمک به لاغری استفاده کنید.

آیا سرکه سیب برای لاغری شکم خوب است؟

سرکه سیب حاوی استیک اسید است که در چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده شده ذخیره چربی شکمی را کاهش می‌دهد. مصرف سرکه سیب برای بیشتر افراد ایمن است و ممکن است باعث کاهش متوسط چربی شود.

ماست یونانی برای لاغری شکم تاثیر دارد؟

ماست یونانی یک مبارزه کننده عالی با چربی شکم است. این ماست سرشار از پروتئین و پروبیوتیک‌ها است. طبق یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که وقتی پروتئین هضم و تجزیه می‌شود، یکی از آمینواسیدهای حاصل از آن یعنی فنیل آلانین، هورمون‌هایی را که به کاهش اشتها کمک می‌کنند تحریک می‌نماید که می‌‌تواند منجر به کاهش وزن شود. علاوه بر این، پروبیوتیک ماست به سلامت روده و در نتیجه تنظیم بهتر متابولیسم کمک می‌کند.

پروتئین برای لاغری خوب است؟

پروتئین برای مدیریت وزن بسیار مهم است. مصرف بالای پروتئین، ترشح هورمون سیری PYY را افزایش می‌دهد که باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که پروتئین کمتری دریافت می‌نمایند، چربی شکمی کمتری دارند.

آیا تخم کتان برای لاغری خوب است؟

تخم کتان می‌تواند به لاغری کمک کند زیرا غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر و آنتی اکسیدان لیگنان است. رژیم‌ غذایی سرشار از لیگنان می‌تواند به کاهش التهاب و مقابله با سندرم متابولیک کمک کند. همچنین طبق یک مطالعه، مردانی که به‌صورت روزانه در صبحانه خود از تخم کتان استفاده کردند، نسبت به افرادی که تخم کتان مصرف نکردند، به طور قابل توجهی وزن بیشتری کم کردند.

منابع: سایت‌های eatthis، parade و healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

معجزه قرص زردچوبه برای لاغری

فواید چای سبز برای لاغری چیست؟

قرص دارچین برای لاغری تاثیر دارد؟

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره