آیا قرص هماتینیک برای ریزش مو خوب است؟

قرص هماتینیک برای ریزش مو
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بیشتر از تعداد انگشتان دست، دلیل برای ریزش مو وجود دارد! زیرا این عارضه در واقع هشداری است که بدن هنگام بروز یک مشکل به ما می‌دهد. یکی از مهم‌ترین هشدارهای بدن که با افزایش ریزش مو نمایان می‌شود، کم خونی ناشی از فقر آهن است. زیرا اگر رفع نشود، مشکلات عمیق‌تری برای بدن ایجاد می‌کند. هماتینیک معروف‌ترین قرص آهن ایرانی است که برای جبران کم خونی فقر آهن و فولات تجویز می‌شود. به همین دلیل هم بسیاری از ما از این قرص استفاده می‌کنیم. اما سوالی که، درباره این قرص آهن، به دفعات پرسیده می‌شود این است که هماتینیک برای ریزش مو خوب است؟ آیا مصرف هماتینیک می‌تواند جلوی ریزش موی شدید را بگیرد؟

اگر شما هم از ریزش مو رنج می‌برید و این سؤالات ذهن شما را هم درگیر کرده است، در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

کپسول هماتینیک برای چیست؟

کم خونی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن در کشور ما، کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات است. این نوع کم خونی معمولاً باعث نازک شدن مو و ناخن‌ها، افزایش ریزش مو، سرگیجه و بی حالی، زردی پوست، مشکلات تنفسی، اسهال یا یبوست و… می‌شود. البته خوشبختانه به کمک مکمل های آهن برای کم خونی این عارضه‌های شایع هم قابل درمان هستند.

کپسول هماتینیک برای چیست؟

شرکت داروسازی رازک با در نظر گرفتن شایع‌ترین نوع کم خونی در کشورمان، قرص هماتینیک را تهیه کرده تا در درمان انواع مهم این عارضه مؤثر باشد. در قرص هماتینیک علاوه بر ملح آهن، ویتامین B12 و فولیک اسید (B9) یا فولات نیز وجود دارد. به همین دلیل هم برای درمان انواع شایع کم خونی تجویز می‌شود.

مصرف قرص هماتینیک می‌تواند عوارض کم خونی ناشی از فقر آهن، فقدارن فولات و B12 را از بین ببرد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عوارض این نوع کم خونی‌ها اشاره کرده‌ایم.

عوارض کم خونی فقر آهن عوارض کم خونی فقدان فولات عوارض کم خونی کمبود B12
ریزش مو بی حالی و خستگی مفرط اسهال یا یبوست
شکنندگی ناخن‌ها زخم‌های مکرر زبان و دهان رنگ پریدگی و خستگی
زرد شدن پوست شکنندگی مو و تغییر رنگ پوست مشکل در تمرکز
تغییر رنگ سفیدی چشم‌ها سردردهای پیاپی بی اشتهایی
سرگیجه کاهش زیبایی چهره خونریزی

نقش قرص آهن هماتینیک در بدن چیست؟

برای اینکه بفهمیم قرص هماتینیک برای ریزش مو خوب است یا نه؟ باید تاثیرات آن را در بدن بررسی کنیم. برای اینکه با تاثیرات هماتینیک در بدن آشنا شویم هم نیاز داریم با ترکیبات آن آشنا شویم. اگر بدانیم هرکدام از ترکیبات این مکمل آهن چه نقشی در بدن دارد، نقش هماتینیک برای ریزش مو نیز مشخص می‌شود. پس در ادامه به سراغ معرفی ترکیبات هماتینیک و تاثیرات آن در بدن می‌رویم.

نقش آهن در کاهش ریزش مو
نقش آهن در خونرسانی بهتر به فولیکول‌های مو

فروس فومارات (آهن)

از آنجایی که آهن به تنهایی در بدن جذب خوبی ندارد و مشکلات گوارشی زیادی ایجاد می‌کند. این ماده معدنی در هماتینیک به شکل فروس فومارات گنجانده شده است. این ملح آهن به راحتی توسط دستگاه گوارش قابل تحمل است.

آهن در شکل گیری هموگلوبین و میوگلوبین (پروتیئن های انتقال دهنده اکسیژن) موجود در گلبول قرمز نقش مستقیم دارد. به همین دلیل کمبود آن باعث کاهش اکسیژن رسانی به تمام بخش‌های بدن، به خصوص فولیکول‌های مو می‌شود.

ویتامین B12 برای ریزش مو
تاثیر ویتامین B12 در کاهش ریزش مو

ویتامین B12

ویتامین B12 یا کوبالامین برای ساخت گلبول‌های قرمز در مغز استخوان ضروری است. کمبود این ویتامین موجب ایجاد کم خونی مگالوبلاستیک شده و در نتیجه آهن گلبول‌های قرمز کم یا ناقص در بدن تولید می‌شود. از آنجا که هموگلوبین و میوگلوبین برای حرکت در رگ‌ها به گلبول قرمز نیاز دارند، کمبود این سلول‌های قرمز خون هم باعث کاهش خونرسانی به اندام‌ها می‌شود.

فولیک اسید برای تقویت موها
فولیک اسید برای تقویت موها

فولیک اسید (B9)

کمبود اسید فولیک نیز دلیل یکی از شایع‌ترین کم خونی‌هاست. این ویتامین نیز مانند B12 نقش مستقیم در تولید واحدهای اکسیژن رسانی خون (گلبول‌های قرمز) دارد. بنابراین کمبود آن می‌تواند روی رشد مو، ضخامت مو و درخشندگی (کراتینه بودن مو) تأثیر بگذارد.

ویتامین C

ویتامین C یا آسکوربیک اسید یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که به جذب بهتر آهن و عملکرد بهتر آن در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C به تنهایی نیز در فرایند تولید کلاژن و کراتین نقش دارد و باعث زیبایی پوست و افزایش ضخامت موها نیز می‌شود.

هماتینیک بهترین قرص آهن برای ریزش مو
هماتینیک؛ بهترین قرص آهن برای ریزش مو

هماتینیک؛ بهترین قرص آهن برای ریزش مو

اگر توضیحات بالا را خوانده باشید، احتمالاً تاکنون متوجه تأثیر مثبت قرص هماتینیک برای ریزش مو شده‌اید. اگر هم نخوانده‌اید، در ادامه متن برایتان توضیح می‌دهیم که قرص هماتینیک چگونه به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند؟

فولیکول‌های مو، واحدهای سازنده مو هستند که برای ساختن ساقه مو و رشد دادن آن نیاز به مواد مغذی و مقدار زیادی اکسیژن دارند. این مواد مغذی و اکسیژن توسط خون درون رگ‌ها وارد فولیکول‌ها شده و فولیکول‌ها را تغذیه می‌کند. در نتیجه این واحدهای سازنده به بهترین نحو تار مو را تولید کرده و با رسیدن اکسیژن کافی، آن را به راحتی رشد می‌دهند. اما اگر خون وارد شده به فولیکول‌های مو گلبول قرمز کافی نداشته باشد، یا گلبول‌های قرمز آن ناقص بوده و هموگلوبین کافی نداشته باشند، این فولیکول‌ها دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. در نتیجه تعداد زیادی از آن‌ها از کار می افتند و تعدادی نیز با منابع محدود خود تارهایی نازک ایجاد می‌کنند. این پدیده را ما با ریزش و نازک شدن مو می‌شناسیم.

همانطور که گفتیم، کمبود آهن باعث تولید هموگلوبین ناقص شده و کمبود B12 و فولیک اسید نیز سبب کاهش تعداد گلبول‌های قرمز سالم خون می‌شوند. در نتیجه تأمین این ریزمغذی‌ها می‌تواند مشکل اصلی فولیکول‌های مو یعنی بی اکسیژنی را برطرف کند.

قرص هماتینیک با در اختیار داشتن هر سه این عوامل مؤثر در خونرسانی صحیح و کامل به فولیکول‌های مو، از ریزش مو جلوگیری کرده و در طول زمان باعث افزایش ضخامت موها نیز می‌شود.

قرص هماتینیک چاق کننده است؟

افرادی که قصد خوردن قرص هماتینیک برای ریزش مو را دارند، معمولاً از افزایش وزن ناشی از مصرف مکمل‌های آهن هراسان هستند. به همین دلیل درباره قرص هماتینیک نیز این نگرانی مطرح است که در چاقی تاثیری دارد یا نه؟

در جواب به این سؤال باید به نقش آهن و B12 در بدن اشاره کنیم. این دو ماده مغذی نقش موثری در بهبود اشتها دارند. اگر از کمبود این دو ماده رنج می‌برید، احیاناً دچار کاهش اشتها و کاهش وزن نیز شده باشید. در این صورت مصرف قرص آهن هماتینیک به شما کمک می‌کند که به وزن طبیعی خود بازگردید.

اما اگر با وجود کم خونی ناشی از کمبود آهن، اضافه وزن دارید یا در وزن ایده آن خود به سر می‌برید و نمی‌خواهید وزن اضافه کنید، بهتر است هماتینیک را شب قبل از خواب میل کنید تا تاثیری در اشتهای شما نداشته باشد.

نحوه مصرف قرص هماتینیک برای ریزش مو چگونه است؟

برای اطلاع دقیق از میزان و نحوه مصرف قرص هماتینیک برای کاهش ریزش موی خود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایش‌ها و شرایط بدن شما تعداد مصرف روزانه مناسب شما را تعیین می‌کند.

در حالت کلی اگر مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن، فولات یا B12 هستید، مصرف روزانه یک عدد از این کپسول نیز می‌تواند به رفع کم خونی شما کمک کند. خوشبختانه کپسول هماتینیک رازک برای رفع کو خونی کودکان نیز قابل است.

بهترین زمان مصرف مکمل آهن هماتینیک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای اثرگذاری بهتر قرص آهن هماتینیک رازک، مصرف آن همراه با غذا یا پس از غذا است. زیرا هم عوارض گوارشی به حداقل می‌رسد و هم در این زمان آهن، B9 و B12 جذب بهتری خواهند داشت.

برای خرید بهترین قرص آهن برای ریزش مو به این نکات توجه کنید

ما در این مطلب سعی کردیم به طور کامل تأثیر قرص هماتینیک برای ریزش مو را توضیح دهیم تا شما بیشتر با تاثیرات این مکمل آهن آشنا شوید. اما بهتر است قبل از خرید قرص آهن برای ریزش مو، ابتدا سایر کمبودهای بدن خود را نیز بررسی کنید و از خرید مکمل‌هایی که به ترکیبات آن نیازی ندارید پرهیز کنید!

اگر برای کاهش ریزش موی خود به دنبال هماتینیک یا سایر مکمل‌های آهن هستید، کافی است به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی(مفیدطب) سر بزنید و از بین بهترین مکمل‌های آهن ایرانی و خارجی، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

خرید سریع قرص هماتینیک رازک

اگر نظر یا سوالی درباره قرص هماتینیک و ریزش مو یا سایر مکمل‌های آهن دارید، در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را از دکتر داروساز دریافت کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا قرص هماتینیک برای ریزش مو خوب است؟»

  1. سلام وتشکر. من دیسک کمر و آرنروز دارم. دکتر فوق تخصص خون برام ویتامینb6 وb12 و کپسول هماتینیک تجویز کردند.من به دکتر نگفتم بعلت تغذیه دچاره کم خونی شدم. در کل چراازوقتی داروهارو مصرف میکنم صدای مدام صوت توی گوشام هست و طپش قلب. *قبل از مراجعه به فوق تخصص خون رفتم پیش فوق تخصص روماتولوژی. ایشون آزمایش خون بای سیتوپنی تجویز کردند اما برادرم برگه رو نزاشت نشون بدم. سوتفاهماتی پیش اومد چون برادرم ازقصد نگذاشت به فوق تخصص خون بگم ک آزمایش خون بای سیتوپنی رو انجام بدم یانه؟ و عزبرج ۱۴۰۲/۱۰/۳ من دچار شک و تردید شدم . بنظرتون دوباره برم آزمایش خون بدم یا همین داروها مصرف کنم؟ آیا این داروها برای قلب و کبد و کلیه عوارضی ندارد؟لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم🙏🏻♥️

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، من به درستی متوجه سوال شما نشدم، اما به نظر می رسد اختلالی در روند درمان شما پیش امده است لذا توصیه می شود حتما مجددا به پزشک درمانگر خود مراجعه داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط