برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

عفونت مثانه نوعی از عفونت دستگاه ادراری است که درمان به موقع آن اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه در اغلب موارد این عفونت با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در طی چند روز رفع می‌شود. اما مواردی هم وجود دارد که مدت درمان طولانی‌تر شده و یا به درمان تخصصی‌تر احتیاج دارد. عفونت مثانه از طریق داروهای گیاهی نیز قابل کنترل است و برخی گیاهان تاثیرات مفیدی در این زمینه از خود نشان داده‌اند. اگر شما هم علاقمند به این موضوع هستید که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم، می‌توانید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. مجله سلامت مفیدطب با نظارت متخصصین داروساز به سوالات پرتکرار شما پاسخ می‌دهد.

عفونت مثانه چیست؟

به طور معمول باکتری‌هایی که وارد بدن می‌شوند، از طریق ادرار کردن خارج شده و یا از بین می‌روند. راه خروج این باکتری‌ها مجاری ادراری است. گاهی اوقات این باکتری‌ها می‌توانند به دیواره‌های مثانه متصل شده و به سرعت پخش شوند. این ناتوانی بدن برای نابودی باکتری‌ها، منجر به بروز عفونت می‌شود. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه، اکثر عفونت‌های مثانه به وسیله باکتری Escherichia coli ایجاد می‌گردند.

عفونت مثانه یکی از انواع عفونت‌های ادراری است که در میان خانم‌ها بیشتر از آقایان رواج دارد. دلیل ابتلای بیشتر خانم‌ها این است که مجرای ادراری زنان کوتاه‌تر از مردان است و این امر باعث می‌شود که مسیر باکتری برای رسیدن به مثانه آسان‌تر شود. البته آقایان نیز در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند. با افزایش سن، پروستات مردان بزرگ می‌شود که این مسئله می‌تواند منجر به انسداد جریان ادرار شده و احتمال ایجاد یک عفونت ادراری را بالا می‌برد.

خوشبختانه در اغلب موارد عفونت مثانه با مصرف آنتی بیوتیک، رفع می‌شود. قبل از اینکه به این پرسش پاسخ بدهیم که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم، بهتر است با دلایل این عارضه آشنا شویم. از مهم‌ترین عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به عفونت‌های مثانه در زنان و مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحرک کم و یا بی‌تحرکی
  • مصرف ناکافی مایعات
  • افزایش سن
  • انسدادر مجاری ادراری
  • اختلالات دستگاه ادراری
  • بارداری
  • دیابت
  • بزرگی پروستات
  • استفاده از سوند
  • داشتن جراحی داخلی دستگاه ادراری
  • سیستم ایمنی ضعیف

علائم عفونت مثانه در خانمها

همانطور که گفتیم عفونت مثانه در خانمها رواج بیشتری نسبت به آقایان دارد. حتی می‌توان گفت این عارضه از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها در خانم‌ها به شمار می‌رود. از مهم‌ترین علائم عفونت مثانه در خانمها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • سوزش شدید ادرار
    • تکرر ادرار به صورت ناگهانی
    • دفع ادرار خونین، کدر و یا ابری
    • دفع ادراری که رنگی شبیه به چای دارد
    • دفع ادرار با بوی شدید
    • درد لگن در زنان
علائم عفونت مثانه در خانمها
عفونت مثانه یک نوع عفونت مجاری ادراری است که در بین خانم‌ها شیوع بیشتری دارد.

علائم عفونت مثانه در مردان

عفونت مثانه در آقایان در مقایسه با خانم‌ها خیلی نادر است ولی در مواردی که پروستات بزرگ شود، مقاربت‌های غیرمتعارف و مخصوصاً مقعدی و بدون کاندوم انجام شود، در آقایان عفونت سریعا به مثانه کشیده شده و می‌تواند باعث التهاب مثانه شود. علائم عفونت مثانه در مردان تفاوت چندانی با خانم‌ها ندارد و مشابه هستند.

در عفونت مثانه، کم پیش می‌آید که فرد مبتلا به تب دچار شود، مگر اینکه عفونت سیر صعودی پیدا کند و کلیه‌ها را نیز درگیر کند. در این صورت تب و لرز و درد پهلو نیز به علائم عفونت مثانه اضافه می‌شود. جلوگیری از پیشروی عفونت مثانه اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت درگیر کردن کلیه‌ها، مشکلات بزرگی می‌تواند ایجاد کند. در بخش‌های بعدی به بررسی روش‌های درمان سریع عفونت مثانه می‌پردازیم. همچنین شما را با قرص‌های رایج تجویزی برای این بیماری آشنا کرده و توضیح می‌دهیم که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم.

درمان سریع عفونت مثانه

تشخیص عفونت مثانه از طریق یک آزمایش ادرار امکان‌پذیر است که در برخی مواقع نوع باکتری نیز باید شناسایی شود. بعد از تشخیص بیماری، در صورت نداشتن حساسیت به آنتی بیوتیک، مناسب‌ترین نوع آنتی بیوتیک برای شما تجویز می‌شود. ممکن است پزشک داروهایی برای کاهش درد و سوزش نیز در نسخه شما قرار بدهد که به روند درمان کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که برخی راهکارهای خانگی نیز می‌توانند در کنار داروهای تجویزی پزشک، درمان سریع عفونت مثانه را میسر سازند. به عنوان مثال مصرف هرچه بیشتر آب، تاثیر بسیار مثبتی بر رفع عفونت مثانه دارد. همچنین خوردن آبمیوه‌ها و عصاره‌هایی مانند آب زغال اخته نیز از بهترین روش‌های درمان خانگی عفونت مثانه به شمار می‌روند. در بخش‌های بعدی داروهای رایج در این زمینه را معرفی کرده و به طور کامل توضیح می‌دهیم که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم بهتر است.

قوی ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و مثانه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، عفونت مثانه در اثر ورود باکتری به مجرای ادراری ایجاد می‌شود. در نتیجه بدیهی است که برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد میکروبی استفاده شود. در ادامه لیستی از انواع آنتی بیوتیک و داروهای موثر بر درمان عفونت ادراری و مثانه آورده شده است:

  • تریمتوپریم (Trimethoprim) و سولفامتوکسازول (Sulfamethoxazole)
  • فسفومایسین (Fosfomycin)
  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin)
  • سفالکسین (Cephalexin)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)
  • سولفونامیدها
  • آموکسی سیلین برای عفونت ادراری
  • سفالوسپورین
  • سفیکسیم برای عفونت ادراری
  • تری متوپریم/ سولفامتوکسازول

برای عفونت مثانه چه قرصی بخوریم؟

معمولا برای مبتلایان به عفونت‌های ادراری این سوالات پیش می‌آید که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم؟ یا به طور کلی‌تر برای عفونت مثانه چه قرصی بخوریم؟

زمانی که با مشکل عفونت مثانه به پزشک مراجعه کنید، در اکثر موارد برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. در کنار این داروهای ضد باکتری، ممکن است پزشک داروهایی نیز برای تسکین علائم این بیماری مانند سوزش و درد در نظر بگیرد. علاوه بر این می‌توانید از قرص‌ها و داروهای گیاهی موثر در زمینه کاهش التهابات و عفونت‌های ادراری نیز استفاده کنید. البته این داروها جنبه کمک‌کننده دارند.

به عنوان نمونه قرص سیستون همالیا یک فرآورده گیاهی و کاملا طبیعی است که مورد مصرف اصلی آن درمان سنگ‌های ادراری و جلوگیری از بازگشت مجدد آن‌ها می‌باشد. از قرص سیستون به عنوان یک عامل کمکی در عفونت‌های مجاری ادراری، التهاب حاد مثانه، سوزش ادراری و التهاب نامشخص پیشابراه نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای بهبود عفونت‌های مجاری ادراری برگشت‌پذیر، روزی ۲ عدد قرص سیستون را به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مصرف کنید.

از طریق لینک زیر می‌توانید قرص سیستون هیمالیا را به صورت آنلاین خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید:

خرید قرص سیستون

قرص سیستون هیمالیا برای عفونت‌های ادراری
خرید قرص سیستون هیمالیا برای عفونت‌های ادراری و بهبود سنگ‌های ادراری

داروهای گیاهی برای عفونت مثانه

در این بخش از مقاله به معرفی داروهای گیاهی برای عفونت مثانه می‌پردازیم. باز هم تاکید می‌کنیم که این داروها فقط جنبه کمک‌کننده دارند و باید در کنار داروهای تجویزی پزشک شما مصرف شوند.

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم، زغال اخته یک پاسخ قطعی برای شماست. در ادامه چند نوع از داروهای گیاهی برای عفونت مثانه را بیان می‌کنیم:

  • زغال اخته: این میوه یک منبع غنی از آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان است که هم به درمان عفونت مثانه کمک می‌کند و هم مصرف آن از بروز این عفونت پیشگیری می‌کند. می‌توانید در طول ماه چند مرتبه آب دانه‌های زغال اخته را مصرف کنید.
  • گزنه: در مطالعات بالینی جدید گیاه گزنه برای درمان سنگ کلیه و مثانه، دیابت، رینیت آلرژیک، مشکلات روماتیسمی، آرتریت حاد، عفونت دستگاه ادراری تحتانی و همچنین به عنوان مدر استفاده می‌شود. شما می‌توانید از داروهای گیاهی حاوی گزنه موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.
  • سرکه سیب: این ماده می‌تواند ادرار اسیدی یا قلیایی را متعادل کند و عملکرد کلیه‌ها، مجاری ادراری و مثانه را بهبود ببخشد. می‌توانید روزانه مقداری سرکه سیب را همراه با سالاد خود میل کنید.
  • بابونه، عسل و زنجبیل: دمنوش این ترکیب یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می‌تواند روند درمان عفونت مثانه را سرعت ببخشد.

از دیگر داروهای گیاهی برای عفونت مثانه می‌توانیم به ترکیب آب اسفناج و آب نارگیل اشاره کنیم. نوشیدن آب برگ ترب و یا خوردن سیر تازه نیز می‌توانند اثرات مثبتی بر رفع این عفونت داشته باشند. اما اگر بخواهیم یک داروی گیاهی فرآوری‌شده که قابل تهیه از داروخانه‌ها باشد و مجوز سازمان غذا و دارو را نیز دارد، به شما معرفی کنیم، شربت اورتیکا زردبند گزینه  مناسبی است.

برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم؟

به افرادی که می‌پرسند برای عفونت مثانه چه داروی گیاهی بخوریم، شربت اورتیکا به عنوان یک عامل کمکی پیشنهاد می‌شود. این فرآورده گیاهی حاوی عصاره اورتیکا (گزنه) است که در بخش قبل نیز به خواص آن در بهبود التهابات و عفونت‌های دستگاه ادراری اشاره کردیم.

این دارو ۱۰۰ درصد گیاهی بوده و دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهاب و مدر می‌باشد. عصاره گیاه گزنه به طور چشمگیری حرکت باکتری “E.coli” را که مهمترین عامل عفونت‌های ادرار و مثانه است، کاهش داده و همچنین از تشکیل کلنی این باکتری جلوگیری می‌نماید. جهت مصرف شربت اورتیکا برای بهبود عفونت مثانه و کمک به روند درمان خود، می‌توانید روزانه ۲ مرتبه و هر بار یک پیمانه از این محصول را بعد از غذا میل کنید.

جهت تهیه شربت اورتیکا زردبند از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب با تخفیف ویژه روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید شربت اورتیکا

شربت اورتیکا برای عفونت مثانه
شربت اورتیکا حاوی عصاره گزنه برای رفع عفونت‌های ادراری از جمله عفونت مثانه

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب را برای پاسخ به یکی از سوالات متداول شما در زمینه عفونت‌های مجاری ادراری در نظر گرفتیم. در این مطلب با بررسی علائم عفونت مثانه و علل رایج آن، چند نمونه از داروهای گیاهی برای عفونت مثانه را به شما معرفی کردیم.

شما می‌توانید انواع داروهای گیاهی را در سایت داروخانه اینترنتی مفیدطب مشاهده کنید که اثرات آن‌ها برای رفع عفونت‌های ادراری و کاهش التهابات مثانه به اثبات رسیده است. برای مشاهده لیست کاملی از این محصولات و همچنین خرید قویترین قرص دفع سنگ کلیه به لینک دسته بندی زیر مراجعه کنید:

قویترین قرص دفع سنگ کلیه

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط